Onko teillä puolison kanssa yhteisiä harrastuksia?
Mitä yhteisiä harrastuksia teillä on? Yhdistääkö vai hajottaako ne teitä? Miksi ei ole yhteistä ja miltä se sinusta tuntuu?
Meillä vain ruuan laitto. Eri mieltymykset ja kyllä, ei se ainakaan yhdistä meitä.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Miksi hiihtäminen, lenkkeily tai mökkeily EI olisi harrastus?
Sitähän minä kysyin, että miten ap määrittelee harrastuksen. Ole hyvä vain ja määrittele harrastus. Jos tykkään vapaa-ajalla syödä jäätelöä, onko se harrastukseni?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten määrittelet harrastuksen? Meillä on hyvin vähän harrastuksia siinä mielessä miten ne itse määrittelen, mutta vapaa-aikamme vietämme mieheni kanssa pääosin yhdessä. Ulkoilemme, mökkeilemme, käymme laavuilla makkaranpaistossa, kesäisin uimassa, talvisin hiihtämässä jne. Soittelemme myös yhdessä.
Onhan nuo kaikki luettelemasi harrastuksia.
Määritteletkö itse vain ohjatut/maksetut harrastukset harrastuksiksi?Eli mielestäsi vapaa-ajan vietto ja harrastus ovat samoja asioita? Jos vapaa ajallaan tykkää maata sohvalla, niin onko se harrastus?
jäin miettimään samaa. Kun lapsilta kysytään mitä he harrastavat, niin siihen ei ainakaan oman lapseni kohdalla kelvannut vapaa-ajan vietto, vaan tarkoitettiin esim. seuraharrastuksia, kuten jalkapallo.
Ai jaa, kyllä mun teini laskee vaeltamisen, lenkkeilyn ja soittamisen harrastukseksi, vaikka ei tee niitä ohjatusti.
He eivät varmaan ole samalla luokalla.
Harrastetaan molemmat juoksemista "tavoitteellisesti". Siis sillä tavalla, että harjoittelu tähtää kehittymiseen. Juoksijana on ollut ilo löytää kumppaniksi toinen juoksija. Ei tarvi selitellä eikä kuunnella toisen valitusta siitä, että taasko meet lenkille, miksi kestää niin kauan, onko se noin tärkeää jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitähän minä kysyin, että miten ap määrittelee harrastuksen. Ole hyvä vain ja määrittele harrastus. Jos tykkään vapaa-ajalla syödä jäätelöä, onko se harrastukseni?
Toki, jos jotenkin hifistelet sillä, niin kuin viininmaistelu, ja se eroaa tavanomaisesta herkuttelusta.
Vierailija kirjoitti:
Tai missä kohtaa ne muuttuvat harrastuksiksi, täytyykö esimerkiksi hiihtää kilpaa ennen kuin se lasketaan?
Jos luen yhden 20-sivuisen kirjan vuodessa, onko se lukemisen harrastamista? Entä jos luen päivän uutiset päivittäin netistä, ja tähän menee aikaa 7 min, niin voinko sanoa että harrastan lukemista?
Jos askartelen joulukortteja kahtena päivänä vuodessa, onko se askartelun harrastamista? Jos leikkaan nurmikkoa 2 kertaa viikossa, onko nurmikonleikkuu harrastukseni?
Jos käyn mustikassa mustikka-aikana ja poimin pari litraa mustikkaa, onko marjastus tällöin harrastukseni?
Ihan nyt vain mielenkiinnosta aloin kyselemään minäkin, että miten harrastus tosiaan määritellään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki, jos jotenkin hifistelet sillä, niin kuin viininmaistelu, ja se eroaa tavanomaisesta herkuttelusta.
Eli mielestäsi hifistely on harratuksen määritelmä?
On. Pari erilaista tanssilajia ja retkipyöräily. Ja kyllä ne meitä yhdistävät. Ei yhteiset harrastukset riitä parisuhteen ainoaksi liimaksi, mutta kyllä ne enemmän meitä yhteen vievät kuin erottavat. Meille on harrastusten ansiosta muodostunut myös yhteistä kaveripiiriä, jonka koen myös tärkeäksi.
Mutta molemmilla on myös täysin omia harrastuksia, jonka koen myös erittäin tärkeäksi. Kummallakin on yksi oma tanssilaji, josta toinen ei niin välitä, toisella musiikki ja toisella tietokoneet. Kumpikin saa siis myös omaa aikaa riittämiin. :)
Vierailija kirjoitti:
Jos luen yhden 20-sivuisen kirjan vuodessa, onko se lukemisen harrastamista? Entä jos luen päivän uutiset päivittäin netistä, ja tähän menee aikaa 7 min, niin voinko sanoa että harrastan lukemista?
Jos askartelen joulukortteja kahtena päivänä vuodessa, onko se askartelun harrastamista? Jos leikkaan nurmikkoa 2 kertaa viikossa, onko nurmikonleikkuu harrastukseni?
Jos käyn mustikassa mustikka-aikana ja poimin pari litraa mustikkaa, onko marjastus tällöin harrastukseni?
Ihan nyt vain mielenkiinnosta aloin kyselemään minäkin, että miten harrastus tosiaan määritellään?
Voihan nuokin olla harrastuksia jos teet niitä mielihyvästä ja haluat täyttää vapaa-aikasi niillä, haluat esim leikata naapurinkin nurmikon. Tosin kun aikaa käytät noin vähän niin vaikuttaa ettet oikeasti pidä niistä erityisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli mielestäsi hifistely on harratuksen määritelmä?
Tuossa yhteydessä joo, esim. kahvin, suklaan ja teen harrastajia löytyy.
Mielestäni ei, molemmat tykätään röhnöttää sohvalla telkkarin edessä ja sitä tehdään paljon yhdessä, mutta lasketaanko se sitten harrastukseksi? Sen lisäksi mies välillä pelaa ja minä luen kirjoja.
Vierailija kirjoitti:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Harrastus
"Harrastus on säännöllisesti harjoitettua vapaa-ajan toimintaa, jonka tarkoituksena on rentouttaa ja tuottaa mielihyvää."
Jos teen CV:tä työnhakua varten, niin määrittelen harrastukseksi vain asiat, jotka ilmaisevat erilaisia ominaisuuksia tai taitoja (tavoitteellisuus, yhteistyö muiden kanssa jne) ja merkitsen vain kolme sellaista harrastusta. Tällaisissa keskusteluissa minulle on yhdentekevää, onko kyse harrastuksesta vai vapaa-ajan toiminnasta, joka tuottaa mielihyvää.
eri
Meillä kuntosali, matkustaminen ja netflix.
Kuntosali ei yhdistä, ja netflixikin onnistuisi erikseen, mutta matkustaminen on aika oleellinen seikka.
Nooo meillä on omat harrastukset ja omat klubimme, omia kavereita, ja omia harrasteita. Hyvä näin. Ei tunnu siltä että tässä mitään luottamuspulaa olisi puolin tai toisin.
On meillä sitten myös yhteisiä harrasteita, kuten klassinen musiikki ja historia: luemme samoja kirjoja ja käymme yhdessä mm. konserteissa ja retkeilemme yhdessä, enimmäkseen kotimaassa tai lähialueilla. Joskus harvoin mennään koko perhe, teineillä alkaa nykyään olla jo omia menoja ja vanhukset on kalkkiksia.
Minusta on hyvä ettei ihan koko aikaa tuijoteta vain toisiamme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten määrittelet harrastuksen? Meillä on hyvin vähän harrastuksia siinä mielessä miten ne itse määrittelen, mutta vapaa-aikamme vietämme mieheni kanssa pääosin yhdessä. Ulkoilemme, mökkeilemme, käymme laavuilla makkaranpaistossa, kesäisin uimassa, talvisin hiihtämässä jne. Soittelemme myös yhdessä.
Onhan nuo kaikki luettelemasi harrastuksia.
Määritteletkö itse vain ohjatut/maksetut harrastukset harrastuksiksi?Eli mielestäsi vapaa-ajan vietto ja harrastus ovat samoja asioita? Jos vapaa ajallaan tykkää maata sohvalla, niin onko se harrastus?
Minäkin olen sitä mieltä, että harrastus ja vapaa-ajan vietto ovat arkikielessä samoja asioita.
Koiran ulkoiluttaminen yhdessä, elokuvia katsotaan yhdessä, matkustellaan aina yhdessä. Kerran vuodessa mies käy Lapissa kalassa ilman minua, koska minua ei yhtään kiinnosta kalastus.
Ei nyt varsinaisia harrastuksia, mutta vapaa-aika tulee kyllä vietettyä aika tiiviisti yhteisten aktiviteettien parissa. Tätä nykyä meillä on vanha entisöitävä talo, jota voisi jo sanoa harrastukseksi.
Yllättävän vähän tulee riitaa, kyllä tämä yhteinen vapaa-aika on juuri se meitä yhdistävä juttu, arjen pakolliset rutiinit on sitten ne riitaa aiheuttava ja meitä hajottava juttu: minusta mies on liian saamaton ja hutiloi sitten viime tipassa ja miehen mielestä minä sitten olen liian pikkutarkka stressaaja. Näitä "harrastuspuolen" juttuja taas tehdään aina ihan hyvässä hengessä.
Ei ole ja koemme molemmat yhteisen tekemisen puutteen ongelmana suhteessamme. Meitä yhdistää toki syvemmät asiat, kuten arvot jne. mutta tarvitsisimme kyllä jotain hauskaa yhteistä tekemistä arkeen. Kiinnostuksen kohteet ovat meillä vain niin täysin erilaisia.
Plus jos jonkun harrastuksen aloittaisimme, tiedän, että se olisin minä joka hoitaisin kaikki käytännön järjestelyt, mikä ärsyttää. Eikä se tuntuisi enää yhteiseltä tekemiseltä, vaan siltä, että minä raahaan miestä perässä.
Omasta mielestäni harrastamisen määritelmä on tavoitteellisuus ja jonkun uuden taidon oppiminen tai jossakin taidossa kehittyminen. Mielestäni siis esim. Netflixin katselu tai mökkeily eivät ole harrastuksia. Urheilulajit, taiteet tai eräretkeily sen sijaan ovat harrastuksia.
Ai jaa, kyllä mun teini laskee vaeltamisen, lenkkeilyn ja soittamisen harrastukseksi, vaikka ei tee niitä ohjatusti.