Siis saavatko lääkärit kirjoittaa itselleen ja perheelleen reseptejä?
Miehen kaverin uusi vaimo kertoi tämän kasuaalisti, samoin kuin miten "kolleegaa ei laskuteta" eli käy yksityiselläkin lääkärillä veloituksetta.
Voiko todella pitää paikkansa?
Kommentit (697)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin. Saahan sähköasentajakin tehdä oman kotinsa sähkötyöt
Ei ole millään tavoin verrattavissa. Toinen nauttii valtavaa etuoikeutta ja toinen tekee huoltotöitä. Miten voi kirjoitella reseptejä kenelle haluaa, jos ei ole hoitosuhteessa mistä virallisia potilasasiakirjoja?
Kuule, kyllä ne resptit menee sinne Kantaan, samoin diagnoosi ja hoitosuunnitelma.
Ei ne lekurit voi kirjoittaa resptejä baarissa, juhlissa, kaupassa eikä missään muuallakaan. Ainostaan vastaanotollaan.
Olet niin helvetin tollo, että hävettää sun puolesta. Mutta kusinen trollihan tuo kommentesi onkin.
Lääkäri voi kirjoittaa reseptin vaikka mökiltään tai kotoa tai vaikka baarissa. Siihen ei tarvita kuin nettiyhteys. Tervetuloa vuoteen 2021.
Kyllä siihen tarvii potilastietojärjestelmän, jonne resepti kirjoitetaan ja josta se menee reseptikeskukseen.
Vierailija kirjoitti:
Pro auctorella kirjoitetaan omaan käyttöön.
Noin tehtiin ennen, kun tarvittiin spiritus fortista vaikka juhliin/ häihin, mutta miten mahtaa onnistua nykyään jos paperireseptejä ei enää käytetä? Minäkin sain tutulta perhelääkäriltäni reseptin, pro auctore ja apteekissa tiesivät ja tunsivat minut, yhtä kuin lääkärinkin. Olipa pojan häissä hyvää juomaa tarjolla vieraille :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pöyristynyt olen kun luen tätä. Lääkärin vastaanotto ilmaiseksi, lähetteet erikoissairaanhoitoon, reseptit ja sairaslomat puhtaasti suhteilla eivät ole millään tavoin verrattavissa siihen miten kokki kokkaa kotona. Kyseisessä toiminnass hyödynnetään julkisia varoja. Lähete erikoissairaanhoitoon kaverisuhteilla asettaa ihmiset täysin epätasa-arvoiseen asemaan. Verrattavissa siihen, että valtion virkasmies antaisi tuntuvat verotusedut koska Sirpa on mun kaveri.
Erikoissairaanhoitoon ei perusteetta lähetetä. Johtava lääkäri seuraa lähetteitä, ja lähete tulee kyllä bumerangina takaisin, jos erikoislääkäri näin päättää.
Juuri näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pöyristynyt olen kun luen tätä. Lääkärin vastaanotto ilmaiseksi, lähetteet erikoissairaanhoitoon, reseptit ja sairaslomat puhtaasti suhteilla eivät ole millään tavoin verrattavissa siihen miten kokki kokkaa kotona. Kyseisessä toiminnass hyödynnetään julkisia varoja. Lähete erikoissairaanhoitoon kaverisuhteilla asettaa ihmiset täysin epätasa-arvoiseen asemaan. Verrattavissa siihen, että valtion virkasmies antaisi tuntuvat verotusedut koska Sirpa on mun kaveri.
Erikoissairaanhoitoon ei perusteetta lähetetä. Johtava lääkäri seuraa lähetteitä, ja lähete tulee kyllä bumerangina takaisin, jos erikoislääkäri näin päättää.
Ymmärrätkö, että se toinen joka on tyhmyyttään syntynyt ei-lääkärisukuun saattaa joutua odottamaan lähetettään jopa vuosia kun taas oikein verkostoitunut saa sen jonon ohi? Molemmilla yhtä pätevä tarve.
Ei pidä.paikkaansa. Ota trollipska selvää asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kirjoittaa reseptejä mutta ei mitä tahansa koska kaikkea tarkkaillaan ja kaikesta jää jälki. Järki käteen nyt, ei tätä kannata kadehtia.
Mikä jälki ja minne ja milloin?
Hiukka sitä ihmetellään jos sama lekuri jatkuvasti kirjoittelee paperireseptejä- menee reseptinoikeuskirjoitus ainakin PKV-lääkkeille ja sen jälkeen ammattia saa harjoittaa vain toisen valvonnan alla.
Eläköön e-reseptit!
Myös eläkkeellä olevat latvalahot lekurit saavat kirjoitella reseptejä. Tätä en ole koskaan tajunnut. Jos luvan on kerran saanut, se on ikuinen.
Onko tämä totta?
Vierailija kirjoitti:
Tottakai. Suvussamme on monta erialan lääkäriä, emme me "maksa" lääkäri käynneistä ja kirjoitamme reseptejä jos niitä tarvitaan. Viimeksi kirjoitin sairasloman ystävälleni .
Omalla esimiehelläni on varmasti juuri tuollainen lääkärikaveri. Tyyppi on nimittäin toistuvasti saikulla mitä ihmeellisimmistä syistä ja etenkin kesäisin. Tyyppi lomailee silloin kauemmin kuin opettajat lomien ja saikkujen takia. En arvosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole millään tavoin verrattavissa. Toinen nauttii valtavaa etuoikeutta ja toinen tekee huoltotöitä. Miten voi kirjoitella reseptejä kenelle haluaa, jos ei ole hoitosuhteessa mistä virallisia potilasasiakirjoja?
Kuule, kyllä ne resptit menee sinne Kantaan, samoin diagnoosi ja hoitosuunnitelma.
Ei ne lekurit voi kirjoittaa resptejä baarissa, juhlissa, kaupassa eikä missään muuallakaan. Ainostaan vastaanotollaan.
Olet niin helvetin tollo, että hävettää sun puolesta. Mutta kusinen trollihan tuo kommentesi onkin.
Mun äiti (74 v) on mennyt kiireessä naapurin lääkärin luokse hakemaan reseptin mummolle. Maaseudulla asumme ja mummo oli juuri tämän lääkärin potilas.
Kyllä sai reseptin.
Kateellisten paapatusta. Itseäni ei häiritse yhtään näiden mielipide. Autan tottakai läheisiäni kun siihen minulla on tiedot ja taidot. Se on minun oikeus jos niin haluan eikä keneltääkään teiltä pois koska en toimi muutenkaan julkisella puolella (onneksi). Täällä voi huudella kuka tahansa mitä tahansa, fakta on se, että moni ei pääse edes lääkikseen, ja hyvistä lääkäreistä on pulaa. Läheiseni avuntarve menee aina etusijalle, tottakai, he ovat minulle tärkeitä, teistä kukaan ei ole.
Mitä hittoa te höpisette? Mieheni on lääkäri enkä ole koskaan päässyt jonojen ohi minnekään. Käyn työterveyslääkärillä ja terveyskeskuksessa niin muutkin tavalliset ihmiset, ei mieheni pysty minua minnekään erikoissairaanhoitoon lähettämään ohi normaalin käytännön. Joskus hän on kirjoittanut minulle allergialääkkeitä, siitäkin on jo monta vuotta, muuten saan reseptini ihan muualta. Aivan tarpeeton keskustelu tämä, taas yritetään lietsoa vihaa yhtä ammattikunta ja heidän perheitään vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kirjoittaa reseptejä mutta ei mitä tahansa koska kaikkea tarkkaillaan ja kaikesta jää jälki. Järki käteen nyt, ei tätä kannata kadehtia.
Hiukka sitä ihmetellään jos sama lekuri jatkuvasti kirjoittelee paperireseptejä- menee reseptinoikeuskirjoitus ainakin PKV-lääkkeille ja sen jälkeen ammattia saa harjoittaa vain toisen valvonnan alla.
Eläköön e-reseptit!
Myös eläkkeellä olevat latvalahot lekurit saavat kirjoitella reseptejä. Tätä en ole koskaan tajunnut. Jos luvan on kerran saanut, se on ikuinen.
Onko tämä totta?
Lääkäriluvan voi menettää. Ihan kuin kirurgi voi menettää oikeuden leikata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai potilasasiakirjat pitää olla kaikista ilmaiseksikin hoidetuista ja kaikista lääkemääräyksistä.
Eli tämä käynti tapahtuu protokollan mukaan vastaanotolle saapuen?
Ei välttämättä. Lääkäri ottaa kuitenkin melkoisen riskin määräämällä lääkkeitä tutkimatta, tietämättä taustoja. Lääkemääräys voi olla vaikka kohtalokas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reseptejä ei voi kirjoittaa kuin sähköisesti. Täytyy mennä potilastietojärjestelmää ja kirjoittaa teksti. Resepti menee reseptikeskukseen ja pysyy siellä ikuisesti. Kaikesta jää tosite.
lääkemääräyksen voi soittaa myös puhelimitse apteekkiin, luuletko että sähköinen kanta järjestelmä toimii aina no ei todellakaan vaan on kaatunut jo useita kertoja sen jälkeen kun se on perustettu. Siksi täytyy olla myös jokin toinen. mahdollisuus lääkkeitä määrätä. Potilastietojärjestelmään ei myöskään joka kerta kirjata kun resepti uusitaan/määrätään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, "johtava lääkäri"ei seuraa lähetteitä. Otappa trollipaska selvää, mitä" johtava lääkäri" tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu tämä kateus on huomattu, minullekin on pari kertaa piikitellyt proviisori jotakon tarpeetonta hakiessani sukulaisen kirjoittamaa reseptiä. Ja kyseessä on ollut niinkin eksoottisia päihdyttäviä aineita kuin antihistamiinit, antibiootit ja ehkäisypillerit. Mutta kai munkin pitäisi pikkujuttujen takia mennä tukkimaan terveyskeskuksia, että kellään ei tule paha mieli.
Mistä se proviisori tietää sukulaissuhteestasi? Vai asutko jossain pienellä kylällä? Mulle on äiti tai aviomies kirjoittanut kaikki mahdolliset reseptit aina, koskaan ei ole mitään sanottu vaikka olen kyllä kertonut että reseptin kirjoittanut lääkäri on läheiseni kun on esimerkiksi sanottu että resepti menee tyhjäksi ja pitää ottaa lääkäriin yhteyttä uusimisen vuoksi.
Minä kirjoitan reseptini marssimalla apteekin tiskille ja sanomalla "kirjoitan itselleni, laita vaikka puhelinreseptinä". Ei ole koskaan kukaan piikitellyt tai edes katsonut kummasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai. Suvussamme on monta erialan lääkäriä, emme me "maksa" lääkäri käynneistä ja kirjoitamme reseptejä jos niitä tarvitaan. Viimeksi kirjoitin sairasloman ystävälleni .
Minä en haluaisi sinulta reseptiä enkä lomaa - et hallitse edes yhdyssanoja lääkiksestä huolimatta 😳
Niinkö? Se sinun hengen pelastava kirurgi ja anestesialääkäri saattavat olla lukihäiriöisiä ja loistavia työssään. Mutta laita ihmeessä hoitotahtoosi Kanta.fi, että sinua saa hoitaa vain oikeinkirjoituksen taitava lääkäri.
Jokainen lukihäiriöinenkin lääkäri tietää kuitenkin että se on SAIRAUSloma eikä SAIRASloma.
Joo, mutta sairaslomasta lääkäritkin puhuvat, vaikka se virallisesti tietysti on sairausloma.
Vierailija kirjoitti:
Kateellisten paapatusta. Itseäni ei häiritse yhtään näiden mielipide. Autan tottakai läheisiäni kun siihen minulla on tiedot ja taidot. Se on minun oikeus jos niin haluan eikä keneltääkään teiltä pois koska en toimi muutenkaan julkisella puolella (onneksi). Täällä voi huudella kuka tahansa mitä tahansa, fakta on se, että moni ei pääse edes lääkikseen, ja hyvistä lääkäreistä on pulaa. Läheiseni avuntarve menee aina etusijalle, tottakai, he ovat minulle tärkeitä, teistä kukaan ei ole.
Ei tarvinne tämän narsistisen puheenvuoron jälkeen kysyä, miksi soveltuvuuskokeita ajetaan lääkikseen? Etenkin narsistisen persoonallisuushäiriön osalta? Millaiselle ihmiselle vain ”läheiset” ovat tärkeitä ihmisiä? Entä lääkärille? Yksityislääkärille?
Aivan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläköön e-reseptit!
Miksi helvetissä eläkkeellä saa kirjoittaa reseptejä kavereille ja sukulaisille? 😳
Koska reseptinkirjoitusoikeus säilyy vaikka kuolemaan asti, ellei oikeuksia ole rajoitettu/poistettu väärinkäytösten takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai potilasasiakirjat pitää olla kaikista ilmaiseksikin hoidetuista ja kaikista lääkemääräyksistä.
Eli tämä käynti tapahtuu protokollan mukaan vastaanotolle saapuen?
Ei välttämättä. Lääkäri ottaa kuitenkin melkoisen riskin määräämällä lääkkeitä tutkimatta, tietämättä taustoja. Lääkemääräys voi olla vaikka kohtalokas.
Vttuako se a) sinulle kuuluu b) sinua liikuttaa. Lääkärit tietää tämän ja ovat vastuussa kirjoittamistaan resepteistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri voi kirjoittaa reseptin vaikka mökiltään tai kotoa tai vaikka baarissa. Siihen ei tarvita kuin nettiyhteys. Tervetuloa vuoteen 2021.
Kyllä siihen tarvii potilastietojärjestelmän, jonne resepti kirjoitetaan ja josta se menee reseptikeskukseen.
Niin siihen potilastietojärjestelmään pääsee tietokoneelta.
Mistä se proviisori tietää sukulaissuhteestasi? Vai asutko jossain pienellä kylällä? Mulle on äiti tai aviomies kirjoittanut kaikki mahdolliset reseptit aina, koskaan ei ole mitään sanottu vaikka olen kyllä kertonut että reseptin kirjoittanut lääkäri on läheiseni kun on esimerkiksi sanottu että resepti menee tyhjäksi ja pitää ottaa lääkäriin yhteyttä uusimisen vuoksi.