Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siis saavatko lääkärit kirjoittaa itselleen ja perheelleen reseptejä?

Vierailija
26.12.2021 |

Miehen kaverin uusi vaimo kertoi tämän kasuaalisti, samoin kuin miten "kolleegaa ei laskuteta" eli käy yksityiselläkin lääkärillä veloituksetta.
Voiko todella pitää paikkansa?

Kommentit (697)

Vierailija
621/697 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse pidän yksityisvastaanottoa silloin kun muun työn ohessa sopii, ja minulle ei edes voi varata aikaa kuin "vanhat" asiakkaat, uudet käyn läpi kelle annan ajan, yleensä en. Toki perhe ja tutut hoidan ilmaiseksi toki.

Jos lääkäreiden koulutusta ei säännösteltäisi niin asia olisi ok. Kun kuitenkin olet kouluttautunut yhteiskunnan varoilla Suomessa (mikäli et ole kouluttautunut omakustanteisesti ulkomailla – tuskin) ja lääkäreiden koulutusmäärät ovat rajalliset, niin asia ei ole ok.

Vierailija
622/697 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu tämä kateus on huomattu, minullekin on pari kertaa piikitellyt proviisori jotakon tarpeetonta hakiessani sukulaisen kirjoittamaa reseptiä. Ja kyseessä on ollut niinkin eksoottisia päihdyttäviä aineita kuin antihistamiinit, antibiootit ja ehkäisypillerit. Mutta kai munkin pitäisi pikkujuttujen takia mennä tukkimaan terveyskeskuksia, että kellään ei tule paha mieli.

Mistä se proviisori tietää sukulaissuhteestasi? Vai asutko jossain pienellä kylällä? Mulle on äiti tai aviomies kirjoittanut kaikki mahdolliset reseptit aina, koskaan ei ole mitään sanottu vaikka olen kyllä kertonut että reseptin kirjoittanut lääkäri on läheiseni kun on esimerkiksi sanottu että resepti menee tyhjäksi ja pitää ottaa lääkäriin yhteyttä uusimisen vuoksi.

Miksi sanoit että reseptin kirjoittanut lääkäri on läheisesi?

On se resepti kuitenkin uusittava.

En itse kehtaisi mennä apteekkiin mainostamaan että suvussani on 9 lääkäriä. Hullunahan ne minua pitäisivät. Joskus on lipsahtanut että pitää pyytää Liisaa uusimaan resepti.

Sanon sen takia, että minulla ei ole kiirettä laittaa uusimispyyntöä, koska saan reseptin yleensä tunnin sisällä. Julkisella reseptien uusimispyynnöt täytyy jättää 3 viikkoa ennen tarvetta. Ei mun tartte mainostaa siellä apteekissa, että perheessäni on 5 lääkäriä enkä usko, että kukaan hulluna se vuoksi pitää. Apteekissa saattavat myös kysyä onko lääke tuttu ja onko lääkäri sanonut sitä ja tätä lääkkeestä, jolloin on ihan luonnollista kertoa, että aviomieheni on lääkkeen määrännyt henkilö ja voin kotona kysyä jos joku mietityttää.

Ihan virallisesti sähköiset reseptit on uusittava julkisella 8 vrk kuluessa uusimispyynnön jättämisestä.

Ja ainakaan näissä kahdessa kunnassa, joissa viime vuosina olen asunut, ei reseptin uusiminen Kannan tai tk:n infopisteen kautta ole koskaan kolmea vuorokautta enempää. Useimmiten se on uusittu vuorokaudessa.

Juu ei vaan meillä päin. On varmaan eri tavalla lääkärivajausta, mutta ei tosiaan päästä tuohon 8 vuorokauteen. Tai ainakin vielä 2 vuotta sitten tilanne oli tuo, nykyisestä en tiedä kun ei ole enää mitään reseptejä, joita julkisella voisivat uusia kun lääkemääräyksetkään eivät ole sieltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
623/697 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse pidän yksityisvastaanottoa silloin kun muun työn ohessa sopii, ja minulle ei edes voi varata aikaa kuin "vanhat" asiakkaat, uudet käyn läpi kelle annan ajan, yleensä en. Toki perhe ja tutut hoidan ilmaiseksi toki.

Jos lääkäreiden koulutusta ei säännösteltäisi niin asia olisi ok. Kun kuitenkin olet kouluttautunut yhteiskunnan varoilla Suomessa (mikäli et ole kouluttautunut omakustanteisesti ulkomailla – tuskin) ja lääkäreiden koulutusmäärät ovat rajalliset, niin asia ei ole ok.

Mikä logiikka tässä? Jos ymmärsin oikein niin tyyppi siis tekee ylimäärästä työtä yksityisellä jonkun päivätyön lisäksi (yleensä käsittääkseni tän tyyppisessä kuviossa se "normi päivätyö" on jossain julkisella) niin kai sen ylimääräsenä tehtävän duuninsa saa sentään itse valita? 

Vierailija
624/697 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin saa.

Aina kun tarviin mitätahansa reseptiä, soitan siskolleni.

Näin tekee myös minun veljeni, olen siis lääkäri. Muuten veli ei koskaan soittelekaan.

Vierailija
625/697 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukulaiseni on opettaja ja toinen rehtori. Voivatko he kirjoittaa lapselleni koulutodistuksen?

Voiko opettajan lapsi tenttiä kotona aineita ja vanhempi ilmoittaa vaik arvosanan kouluun?

Miksi ei?

Tämähän vain vähentää koulun opettajien työmäärää?

Tää on kyllä selvä epäkohta. Miksei muka voisi, kun lääkärit voivat priorisoida sukulaiset ensin, kampaajat leikkaavat koko suvun hiukset, lakimieseno laatii perunkirjoitukset ja avioehdot niin mikä että opettaja ei saisi kirjoittaa lapselleen hyviä arvosanoja ja päättötodistusta ja rehtori allekirjoittaa todistusta tuosta vaan. Kyllähän sitä nyt joku etu pitää olla ja kuka sanoo ettei osaamisaluetta ja etuuksia saisi käyttää vapaa-ajalla tai eläkkeellä!? Kyllä pitää olla kateellinen jos mussuttaa siitä että lukion rehtori kirjoittaa todistuksen lapselleen ensin, tai ylioppilaslautakunta arvioi tutun kirjoitukset laudaturiksi, ilman muuta. Ketä se muka haittaa?

Menkää itse opiskelemaan opettajiksi ja rehtoreiksi jos noin kaivelee.

Kyllä on kateellista porukkaa!

Vierailija
626/697 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saavat määrätä itselleen ja ystävilleen huumelääkkeitä. Suomessa kivunhoito esimerkiksi samoin kuin mielenterveyshoito on järjettömän epätasa-arvoista. Moni EI saa lääkäriltä lääkettä kipuun tai lääkettä ahdistuskohtauksiin.

Liukuhihnalla katsotaan vanhoja kiireessä ja väärinkäsityksissä tehtyjä merkintöjä ja evätään lääkereseptin kirjoittaminen.

Lääkäri sitten ystävälleen määrää saman lääkkeen pienempään vaivaan kuin vaille jääneellä asiakkaalla oli. Ja itselleen lääkäri määrää muutaman diapamin kerran viikossa sunnuntaille.

Ootko huomannut, että sulla voisi olla ongelma? Kuulostaa pahasti siltä, että tuo bentsojen käyttö on karannut käsistä?

Siihen ongelmaan on oikeasti apua.

Moi! En käytä bentsodiatsepiineja enkä myöskään mielialalääkkeitä.

Olen silti huolissani monista ihmisistä, jotka eivät saa asianmukaisia lääkkeitään. Kivunhoito on Suomessa surkeaa. Monesti lääkkeitä säännöstellään riippuvuuspotentiaaliin vedoten myös silloin, kun potilas hyötyisi lääkkeestä selvästi haittoja enemmän. Järjestelmässä on vikaa.

Opiodeja määrätään muuten aivan liikaa krooniseen kipuun. Akuutti kipu on taas eriasia. Kivunhoito on Suomessa huonoa, sen allekirjoitan, mutta se ei ole yksittäisen lääkärin vika.

Ja sitä paitsi, aikamoisen riskin menettää lupansa lääkärit ottavat, jos noita lääkkeitä suotta kirjoittelee tutuille.

Toki näitä on. Epätäydellisiä ihmisiä ne lääkäritkin on.

Krooninen kipu voi olla niin paha, että ei selviä ilman opioideja.

Ja päinvastoin: pitkäaikainen opiaattien käyttö herkistää kivulle.

Vierailija
627/697 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttu lääkäri oli joskus kätevä, kun piti saada pirtua "korvien huuhteluun".  En tiedä, onnistuuko enää nykyään.   Aikoinaan oli joku rajoitus.  Lääkärit yleisesti kirjoitti itsellen määrätyn määrän pirtua, joka käytettiin esimerkiksi booliin bileissä.

Pirtu-vesi -huuhteluita käytetään edelleen korvakäytävätulehduksen hoidossa. Mutta siinä on tarkat rajat, paljonko lääkäri saa vuodessa pirtua pro auctore määrätä.

Vierailija
628/697 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En itse kehtaisi mennä apteekkiin mainostamaan että suvussani on 9 lääkäriä. Hullunahan ne minua pitäisivät. Joskus on lipsahtanut että pitää pyytää Liisaa uusimaan resepti.

Sanon sen takia, että minulla ei ole kiirettä laittaa uusimispyyntöä, koska saan reseptin yleensä tunnin sisällä. Julkisella reseptien uusimispyynnöt täytyy jättää 3 viikkoa ennen tarvetta. Ei mun tartte mainostaa siellä apteekissa, että perheessäni on 5 lääkäriä enkä usko, että kukaan hulluna se vuoksi pitää. Apteekissa saattavat myös kysyä onko lääke tuttu ja onko lääkäri sanonut sitä ja tätä lääkkeestä, jolloin on ihan luonnollista kertoa, että aviomieheni on lääkkeen määrännyt henkilö ja voin kotona kysyä jos joku mietityttää.Minultakin kysytään, vaikka olen lääkäri ja määrännyt reseptin itselleni ja asioin oman pikkupaikkakunnan apteekissa, paikkakunnalla, jossa olen myös töissä.

Vierailija
629/697 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja mieheni olemme lääkäreitä. Hyvin harvoin on ollut tarvetta millekään reseptilääkkeelle itsellä, lapsilla on ollut kerran elämässä ab-kuurin vaatineet korvatulehdukset. Huomattavasti enemmän rahallista ja muuta hyötyä olemme saaneet, kun parturi-kampaajasisareni leikkaa koko perheen hiukset vähäistä korvausta vastaan.

Vierailija
630/697 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakaan sairauslomia lääkäri ei voi kirjoittaa perheenjäsenille tai muille läheisille.

Kyllä minä olen kirjoittanut lyhyitä sairauslomia lähisukulaisille. Ajokorttitodistuksenkin olen tehnyt miehelle. Kun hänet valittiin virkaan, tein lääkärintodistuksen sitäkin varten, mutta sitä ei työpaikalla hyväksytty vaan piti mennä työterveyteen.

Vierailija
631/697 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saavat määrätä itselleen ja ystävilleen huumelääkkeitä. Suomessa kivunhoito esimerkiksi samoin kuin mielenterveyshoito on järjettömän epätasa-arvoista. Moni EI saa lääkäriltä lääkettä kipuun tai lääkettä ahdistuskohtauksiin.

Liukuhihnalla katsotaan vanhoja kiireessä ja väärinkäsityksissä tehtyjä merkintöjä ja evätään lääkereseptin kirjoittaminen.

Lääkäri sitten ystävälleen määrää saman lääkkeen pienempään vaivaan kuin vaille jääneellä asiakkaalla oli. Ja itselleen lääkäri määrää muutaman diapamin kerran viikossa sunnuntaille.

Ootko huomannut, että sulla voisi olla ongelma? Kuulostaa pahasti siltä, että tuo bentsojen käyttö on karannut käsistä?

Siihen ongelmaan on oikeasti apua.

Moi! En käytä bentsodiatsepiineja enkä myöskään mielialalääkkeitä.

Olen silti huolissani monista ihmisistä, jotka eivät saa asianmukaisia lääkkeitään. Kivunhoito on Suomessa surkeaa. Monesti lääkkeitä säännöstellään riippuvuuspotentiaaliin vedoten myös silloin, kun potilas hyötyisi lääkkeestä selvästi haittoja enemmän. Järjestelmässä on vikaa.

Opiodeja määrätään muuten aivan liikaa krooniseen kipuun. Akuutti kipu on taas eriasia. Kivunhoito on Suomessa huonoa, sen allekirjoitan, mutta se ei ole yksittäisen lääkärin vika.

Ja sitä paitsi, aikamoisen riskin menettää lupansa lääkärit ottavat, jos noita lääkkeitä suotta kirjoittelee tutuille.

Toki näitä on. Epätäydellisiä ihmisiä ne lääkäritkin on.

Krooninen kipu voi olla niin paha, että ei selviä ilman opioideja.

Ja päinvastoin: pitkäaikainen opiaattien käyttö herkistää kivulle.

Oletko lääkäri? Et ainakaan ortopedi.

Olen käyttänyt tramalia nyt 4 -5 vuotta. Ennen sitä en ollut työkykyinen. 2x 100 mg pitkävaikutteista tramalia hermovaurioihin ja puristuksissa oleviin hermojuuriin. Ilman tramalia en edes kävele. Kivun vuoksi. Joten haista sinä puoskari tramali!

Vierailija
632/697 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu hieman ihmeelliseltä että lääkäri hoitaisi itse itseään tai puolisoaan. Voisin kuvitella että itsensä tai puolisonsa hoitamisessa voisi olla vaikeuksia toimia täysin objektiivisesti. Entä millaisen riskin he ottavat mahdollisen hoitovirheen sattuessa.

Vierailija
633/697 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä olisi hyvä tutkimuksen aihe!

Pro gradu.

Eroaako lääkärien itselleen, kollegoilleen ja sukulaisilleen määräämien lääkeainereseptien sisällöt asiakkaille määrätyistä resepteistä?

Lisäksi voisi tutkia eroaako terveyskeskuksessa määrättyjen lääkeainereseptien (eli lääkeaineen hankintalupien) sisältö yksityisillä vastaanotoilla määrätyistä.

Luulen, että aihetta tutkittaessa eroavaisuuksia löytyy.

Sähköisten reseptien aikana tutkimus on helppo toteuttaa tutkimusta varten kehitettyä ohjelmisto-työkalua apuna käyttäen eikä yksityisyydensuojakaan vaarannu. Tosin yksityisyydensuoja ei vaarannu manuaalisessa tiedonhaussa yhtään sen enempää kuin tavanomaisilla lääkäri- ja apteekkikäynneillä ja tiedonhaku tutkimuskäyttöä varten on sallittua.

Miten sieltä poimit ne "tuttaville ja sukulaisille" kirjoitetut reseptit? Ei se sama sukunimi aina paljasta mitään ja perheessä on monella sukunimellä olevia. Entäs ne tuttavat sitten? Olisi kyllä aika paranoidis-kateellis-sävytteinen gradun aihe ja ei palvelisi yhtään mitään. Menisi ehkä julkaisuna Kansan Uutisiin.

Ei tutkimuksia tehdä sukunimien tms. perusteella.

Siksi sitä kutsutaan tutkimukseksi, että asiaan on paneuduttava, on tarvittaessa pyydettävä vaaditut luvat päästä tietokantoihin käsiksi, on tehtävä tiedonkeruuta ja selvitettävä onko reseptien kirjoituksen sisällössä eroavaisuuksia yksityisillä lääkäriasemilla verrattaessa terveyskeskuksiin ja lähipiirille kirjoitetuissa verrattaessa entuudestaan tuntemattomille asiakkaille kirjoitetuissa.

Mutta koskaan et tule saamaan tuollaiseen tutkimukseen mitään lupaa se on hyvin varma. Ja tutkimusidea, jonka tarkoitus ja tavoite on "narauttaa" lääkärit on aivan pähkähullu.

Ja miten sinä erotat resepteissä sen, millä motiivilla ne ovat kirjoitetut, ketkä ovat lääkärin tuttuja jne? Aika älytön ajatuskin.

Tutkimuksen tekijä asettaa tutkimuksessa käytettävät kriteerit tuttaviksi luettaville.

Tuttavaksi voitaisiin lukea esimerkiksi henkilöt:

-kaikki jotka asuvat samassa taloudessa

-isovanhemmat, vanhemmat, lapset, lastenlastenlapset ja heidän lapsensa

-vanhempien sisarukset ja heidän lapsensa eli serkut ja heidän perheenjäsenensä

-puolison sukulaiset samoin perustein

-puhelimen yhteystiedoissa tallennettuina olevat henkilöt

-sähköpostien yhteystiedoissa tallennettuinaolevat henkilöt

-yhteisen harrastusporukan henkilöt

-työkaverit

Tuttavuuden selvittämiseksi olisi luultavasti käytettävä kyselytutkimusta.

Kyse oli tutkimuksesta joka voitaisiin tehdä yksityisyydensuojaa loukkaamatta. Näiden tietojen keräämiseen vaaditaan aika paljon ihmisen elämän penkomista.

Tutkimuksia varten yleisesti pengotaan ihmisten yksityisiä asioita eikä se ole ongelma.

Jatkuvasti tehdään tutkimuksia eri sairauksista ja lääkityksistä!

Mm. perinnöllisyystutkimuksia varten pengotaan sukulaistenkin asiat. Joitakin tutkimuksia varten kirjataan ylös elintavat monen vuoden ajalta, paino, pituus ja jopa geeniperimä. Esimerkiksi psykiatrian ja psykologian alojen tutkimuksissa käytetään ihmisten hyvinkin yksityisiä sairauskertomuksia. Lopullisissa julkaisuissa vain yksittäisten ihmisten tunnisteita ei jätetä näkyville.

Mutta lääketieteellisessä tutkimuksessa mukanaolevilta pyydetään aina lupa ja tavoitteena on saada uutta tietoa esim hoitojen kannalta.  Mutta tässä "reseptienkirjoittamis-tutkimuksessa" ei ole mistään sairauksista kysymys. On vain kateus, joka kohdistuu hyvin vähäiseen ihmisjoukkoon, jotka ehkä saavat "tutkijan" mielestä tuttavalääkäreiltä  liian helposti reseptin. Haluaisinpa nähdä tutkimussuunnitelman tuollaiseen tutkimukseen :D:

Erittäin subjektiivinen ja tunneperäinen reaktio sinulla.

Tutkimus hyödyttäisi laajaa joukkoa ihmisiä ja olisi hyödyllinen yhteiskunnallisesti. Sairauspoissaolot aiheuttavat suuret kustannukset vuosittain.

Totta kai tutkimuksen onnistumisen kannalta olisi hyvä, että lääkärit itse lähtisivät tutkimukseen mukaan. En keksi syytä sille, miksi lääkäri ei suostuisi tutkimukseen lääkemääräysten eroavaisuuksista yksityisellä lääkäriasemalla ja terveyskeskuksissa.

Tutkimuksesta voisi olla hyötyä mm. selvitettäessä miksi toisten sairaudenhoito on tehokkaampaa kuin toisten ja mitä asioita hoitoketjussa voi parantaa.

Tuttavapiirin ja tuntemattomien lääkemääräysten vertailuun ei ehkä ole suostuvaisia muut kuin ne lääkärit, jotka eivät ainakaan tietoisesti tee huolellisemmin valittuja lääkemääräyksiä henkilöiden perusteella mielivaltaisesti. Tämä voisi toki vääristää tutkimustulosta.

Mutta eikö tässä sinun ideassasi ollut tarkoitus tarkastella niitä reseptejä, mitä lääkärit kirjoittavat lähipiirilleen vastaanoton ulkopuolella? Ei kai ollut kyse mistään lääkäriasemien resepteistä ja tk-reseptien  vertailusta? 

Oli kyse molemmista: " Pro gradu.

Eroaako lääkärien itselleen, kollegoilleen ja sukulaisilleen määräämien lääkeainereseptien sisällöt asiakkaille määrätyistä resepteistä?

Lisäksi voisi tutkia eroaako terveyskeskuksessa määrättyjen lääkeainereseptien (eli lääkeaineen hankintalupien) sisältö yksityisillä vastaanotoilla määrätyistä. "

Eiköhän nuo ole aika selviä asioita. Lääkäri määrää lähipiirilleen lääkkeitä, mitkä ovat tarkoitetut lyhytaikaiseen käyttöön ( antihistamiinit, silmätipat, joku antibioottikuuri, tilapäinen särkylääke jne), mutta potilaat vastaanotoilla ovat lääkärillä hoitosuhteissa ja lääkkeet tarkoitettu jatkuvaan käyttöön, kuten verenpainetauti-, diabetes-, sydän ja verisuonisairauksien lääkkeet. Onhan siinä selvä ero. Lääkäri myös arvioi noiden potilaidensa erikoissairaanhoidon tarpeen, kuvaustarpeet, laboratorionäytteiden ottamisen tarpeet jne.

Selvä ero tietysti on tk-potilaiden ja yksityisvastaanottojen potilaiden välillä.  Tk:ssa potilaat ovat usein iäkkäitä ja monisairaita, privaatissa potilaalla on selkeä vaiva, minkä haluaa hoidettavan. Usein privaatissa käyvät potilaat ovat myös vielä työelämässä, ja siksi eivät pysty  odottelemaan tuntikausia missään tk-päivystyksessä.

Vierailija
634/697 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain sukulaislääkäriltä täsmäavun esiintymisjännitykseen; diatsepaami 5mg ja propanoli 10mg.

Hyvin pelitti, uskalsin pitää esitelmän!

Propanoli on alkoholia, mutta hyvä, että noin pieni määrä auttoi, ettei tarvinnut kännissä esitelmää pitää.

Vierailija
635/697 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkikseen pääsee lääkärien lapsia. Näin se vaan menee.

Pääsee niitäkin, mutta pääsee talkkarinkin lapsia.

Vierailija
636/697 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkikseen pääsee lääkärien lapsia. Näin se vaan menee.

Pääsee niitäkin, mutta pääsee talkkarinkin lapsia.

Ja varastomiehen lapsi, kuten mieheni on.

Vierailija
637/697 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti lääkäri voi kirjoittaa perheenjäsenilleen tai sukulaisilleen lääkemääräyksen.

Käsittääkseni tätä oikeutta lääkärit käyttävät harkiten.

Moni lääkäri ei halua olla oman perheensä lääkäri, vaan perheenjäsenet käyvät muualla lääkärissä.

Tätini on lääkäri. Hän sanoi, että hän on omassa perheessään lastensa äiti ja miehensä vaimo, eikä heidän omalääkäri.

On hän kuitenkin joskus harvoin aikaa säästääkseen kirjoittanut ilmiselvässä tapauksessa antibioottikuurin tms.

Pitempää selvittelyä vaativat asiat sitten on jätetty jonkun kollegan hoidettavaksi.

Vierailija
638/697 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin juuri ennen joulua veljelleni 1kk sairasloman ja määräsin myös lääkkeet. Normaalia näin suvun kesken.

Vierailija
639/697 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä kun on yli 10 vuotta puhuttu antibioottien turhasta käytöstä ja sen aiheuttamista superbakteereista ja sitten lääkärit näköjään kirjoittelee sukulaisilleen ja kavereilleen ja naapureilleen antibiootteja tuon tuosta ilman minkäänlaisia labratestejä. 

Tähän pitäis tehdä joku muutos ettei antibioottia pysty määräämään, jos ei ole näyttää labratuloksista että crp on koholla tai pissanäytteessä on bakteeri tms.

CRP on koholla vain munuaistulehduksessa, ei rakkotulehduksessa. Käypä hoitokin sanoo, että alle 65-vuotiaalle naiselle virtsatulehdukseen antibiootti voidaan määrätä ainoastaan oireiden perusteella.

Vierailija
640/697 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhaan lääkäreiden bileissä lääkärit kirjoittivat paperilapulle pirtureseptin kun oikeat reseptit olivat loppuneet.