Siis saavatko lääkärit kirjoittaa itselleen ja perheelleen reseptejä?
Miehen kaverin uusi vaimo kertoi tämän kasuaalisti, samoin kuin miten "kolleegaa ei laskuteta" eli käy yksityiselläkin lääkärillä veloituksetta.
Voiko todella pitää paikkansa?
Kommentit (697)
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitin juuri ennen joulua veljelleni 1kk sairasloman ja määräsin myös lääkkeet. Normaalia näin suvun kesken.
Mitä laitoit diagnoosiksi? Ihan mielenkiinnosta, kun itse käyn lähes aina jouluna ja kesällä hakemassa pitemmän saikun. Aina olen saanut, eri lääkäreiltä. Kukaan ei ole kyseenalaistanut saikun tarvetta. Harmittaa vaan, että joskus pitää viikon välein soitella aikoja ja joskus lääkäri kirjoittaa suoraan pari viikkoa. Kikkailen usein niin että viikonlopuksi katkeaa saikku ja maanantaina taas alkaa. Eri syyt.
Joskus olenkin miettinyt että lääkäreillä ei varmaan ole lupaa olla kirjoittamatta saikkua, kun AINA irtoaa.
Kiva olisi tietää kyllä millä irtoaa heti se 1 kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä kun on yli 10 vuotta puhuttu antibioottien turhasta käytöstä ja sen aiheuttamista superbakteereista ja sitten lääkärit näköjään kirjoittelee sukulaisilleen ja kavereilleen ja naapureilleen antibiootteja tuon tuosta ilman minkäänlaisia labratestejä.
Lääkäri kirjoittaa antibioottireseptin läheiselleen vain sellaisessa tilanteessa, kun se tk:ssakin kirjoitettaisiin puhelinkonsultaation perusteella. Esimerkiksi virtsatietulehdukset perusterveillä nuorilla naisilla on sellainen asia, johon ei nykyään yleensä vaadita kuin soitto terkkariin. Se on kaikkien etu, että tk-lääkäreitä ei kuormiteta näillä lisää.
Täälläpäin ei ainakaan saa virtsatietulehdukseen antibiootteja soitolla terkkariin. Aina pitää näyte viedä.
” Toteaminen
Tulehdus voidaan todeta tyypillisten oireiden perusteella ilman laboratoriotutkimuksia esimerkiksi puhelinhaastattelun perusteella, jos perusterveellä 18–65-vuotiaalla naisella on oireita, jotka hän osaa tunnistaa itse eikä hän ole raskaana.
Haastattelun perusteella arvioidaan, voisiko oireiden takana olla jokin muu sairaus, kuten seksitauti, tai viittaavatko oireet vakavampaan taudinkuvaan, esimerkiksi munuaistasolle nousseeseen tulehdukseen.
Kaikilla muilla tulehdus varmistetaan virtsan keskisuihkusta otettavalla näytteellä (bakteeriviljely). ”
Okei. Varmaan sitten vaan minä en saa niitä antibiootteja puhelimitse, kun en ole perusterve, vaan mulla on astma. Onpa tyhmää. Pitääpä valittaa ensi kerralla.
Lähinnä se on diabetes, jolloin tarvitaan virtsanäyte.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitin juuri ennen joulua veljelleni 1kk sairasloman ja määräsin myös lääkkeet. Normaalia näin suvun kesken.
Meidän suvussa ei ole normaalia kirjoittaa noin pitkää sairauslomaa perheen jäsenelle, vaan kaikki käyttävät työterveyshuoltoa. Muutenkaan noita todistusasioita ei kirjoiteta.
Vierailija kirjoitti:
Sinä, joka et tiedä, reseptin voi kirjoittaa myös käsin ja vaikka ruutupaperille
Ei nykyisenä e-reseptiaikana.
No meidän suvussa on tapana kirjoittaa , varsinkin kun hoidan veljeni sairautta, jonka alan erikoistunut lääkäri olen. Minulle on yksi lysti mitä kenelläkin on tapana tehdä tai jättää tekemättä.
Tottakai saa.
Saahan parturikin parturoida miehensä ja teurastaja leikata perheelleen pihvit.
Tosi kummallinen aloitus.
Vierailija kirjoitti:
Enpä tiennyt että tuo on totta, että eläkkeellä olevat lääkäritkin saa vielä kirjoittaa reseptejä. Yks tuttu eläkkeelle jäänyt psykiatri nimittäin joskus kertoi, että hänellä ei ole enää oikeutta määrätä lääkkeitä, mutta terapeutin hommia saa vielä tehdä ja kertoi tekevänsä vielä parin potilaan kanssa. Mitään en siis siltä pyytänyt, eli siitä ei ole kyse. Tuli vain keskustelussa muuten esiin. Ajattelin sillä perustein että se lääkkeidenmääräysoikeus, vaan lakkaa kun jää eläkkeelle. Kai se oli sitten vaan kirjoitellut jotain sopimatonta jollekin tutulle.
Lääkäri voi myös itse pyytää, että reseptinkirjoitusoikeus otetaan pois. Tai vaihtoehtoisesti, että pkv-lääkkeiden reseptinkirjoitus poistetaan. Tälläkin psykiatrilla saattaisi muuten olla niitä bentsonpyytelijöitä jonossa asti.
Vierailija kirjoitti:
Lääkeyhtiöt antavat lääkäreille lääkenäytteitä.
Nykytilanteessa niitä saa varsin harvoin. Alkuperäislääkkeitä ei saa antaa lainkaan näytteeksi.
Vierailija kirjoitti:
No meidän suvussa on tapana kirjoittaa , varsinkin kun hoidan veljeni sairautta, jonka alan erikoistunut lääkäri olen. Minulle on yksi lysti mitä kenelläkin on tapana tehdä tai jättää tekemättä.
Niin, mikä sairaus tuo 1 kk saikkua suoraan?
Lääkeyhtiöiltä saa hyviä lahjoja ja etuuksia. Se hyvä puoli on lääkärinä, tosin eivät kaikki niitä tietenkään saa.
650, on monia eri sairauksia joista "saa" pidempiäkin sairauslomia. En tässä ala oman veljeni diagnoosia avaamaan teille sen enempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, mikä sairaus tuo 1 kk saikkua suoraan?
Veljellä on joku mt sairaus. Kulkee suvussa.
Joidenkin kommenttien mukaan täällä virtsatietulehduksessa voisi rauhassa odotella meneekö ohitse vai tarviiko antibiootteja laisinkaan. No ei tosiaan kaikki voi, ei ole kyllä mitään käryä tällaisella henkilöllä asiasta. Kipu ja polte aivan infernaalista ja kusella kuitenki tarvis käydä. Siihen ei todellakaan mitkään karpalomehut auta ja pahenee tosi nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä tiennyt että tuo on totta, että eläkkeellä olevat lääkäritkin saa vielä kirjoittaa reseptejä. Yks tuttu eläkkeelle jäänyt psykiatri nimittäin joskus kertoi, että hänellä ei ole enää oikeutta määrätä lääkkeitä, mutta terapeutin hommia saa vielä tehdä ja kertoi tekevänsä vielä parin potilaan kanssa. Mitään en siis siltä pyytänyt, eli siitä ei ole kyse. Tuli vain keskustelussa muuten esiin. Ajattelin sillä perustein että se lääkkeidenmääräysoikeus, vaan lakkaa kun jää eläkkeelle. Kai se oli sitten vaan kirjoitellut jotain sopimatonta jollekin tutulle.
Tai sitten ei vain välittänyt enää hommata itselleen sähköisen reseptin kirjoittamisvaltuuksia.
Ei niitä mitenkään tarvitse "hommata", jos lääkärinoikeudet on.
Vierailija kirjoitti:
650, on monia eri sairauksia joista "saa" pidempiäkin sairauslomia. En tässä ala oman veljeni diagnoosia avaamaan teille sen enempää.
Mielenterveyden ongelmista saa heittämällä 6 kk tarvittaessa.
Mieheni on lääkäri. Olen monet kerrat miettinyt, että olisi pitänyt mennä naimisiin sähkömiehen, putkimiehen tai vaikka kirvesmiehen kanssa. Näistä olisi ollut monta kertaa enemmän hyötyä. Mutta kun sitä kerran rakastui, niin sitten rakastui.
Vierailija kirjoitti:
Eikö siinä ole joku raja, että huumaavia lääkkeitä ei voi tuosta noin vaan itselleen kirjoittaa? Riittääkö kun pyytää työkaverilta tujumman yskänlääkereseptin vai menekö byrokraattiseksi? Tietääkö joku.
Voi itselleen kirjoittaa ”tujumpaa” yskänlääkettä, samoin kolmiolääkettä. Mutta niistä jää rekisteriin merkintä.
Vierailija kirjoitti:
Lääkeyhtiöiltä saa hyviä lahjoja ja etuuksia. Se hyvä puoli on lääkärinä, tosin eivät kaikki niitä tietenkään saa.
Hyvin niukaksi on mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoittaako polliisi työkavereille esim. ylinopeussakon, eppäillä tuota soppii.
Tässä poliisi asiassa moni näkee kyllä maailmaa ihmeellisesti.
Laitetaan se niin päin, että kun perheenjäsentä tai naapuria ryöstetään niin se poliisi saa auttaa perhettä, sukulaista, naapuria.
Vai käskeekö hän oma vaimoa/miestä soittamaan poliisille ettei syntyisi aheetonta etua.
Ja kyllä se poliisi on myös velvoitettu toimimaan negatiivisissa asioissa omaan lähipiiriin päin.
Taisi olla Propral-nimistä betasalpaajaa mitä sait.
Itsekin otan sitä joskus ennen jännittäviä tilanteita. Sitten ei ala jalat tutisemaan ja sydän liikaa tykyttämään.