Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siis saavatko lääkärit kirjoittaa itselleen ja perheelleen reseptejä?

Vierailija
26.12.2021 |

Miehen kaverin uusi vaimo kertoi tämän kasuaalisti, samoin kuin miten "kolleegaa ei laskuteta" eli käy yksityiselläkin lääkärillä veloituksetta.
Voiko todella pitää paikkansa?

Kommentit (697)

Vierailija
661/697 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu tämä kateus on huomattu, minullekin on pari kertaa piikitellyt proviisori jotakon tarpeetonta hakiessani sukulaisen kirjoittamaa reseptiä. Ja kyseessä on ollut niinkin eksoottisia päihdyttäviä aineita kuin antihistamiinit, antibiootit ja ehkäisypillerit. Mutta kai munkin pitäisi pikkujuttujen takia mennä tukkimaan terveyskeskuksia, että kellään ei tule paha mieli.

Mistä se proviisori tietää sukulaissuhteestasi? Vai asutko jossain pienellä kylällä? Mulle on äiti tai aviomies kirjoittanut kaikki mahdolliset reseptit aina, koskaan ei ole mitään sanottu vaikka olen kyllä kertonut että reseptin kirjoittanut lääkäri on läheiseni kun on esimerkiksi sanottu että resepti menee tyhjäksi ja pitää ottaa lääkäriin yhteyttä uusimisen vuoksi.

Miksi sanoit että reseptin kirjoittanut lääkäri on läheisesi?

On se resepti kuitenkin uusittava.

En itse kehtaisi mennä apteekkiin mainostamaan että suvussani on 9 lääkäriä. Hullunahan ne minua pitäisivät. Joskus on lipsahtanut että pitää pyytää Liisaa uusimaan resepti.

Sanon sen takia, että minulla ei ole kiirettä laittaa uusimispyyntöä, koska saan reseptin yleensä tunnin sisällä. Julkisella reseptien uusimispyynnöt täytyy jättää 3 viikkoa ennen tarvetta. Ei mun tartte mainostaa siellä apteekissa, että perheessäni on 5 lääkäriä enkä usko, että kukaan hulluna se vuoksi pitää. Apteekissa saattavat myös kysyä onko lääke tuttu ja onko lääkäri sanonut sitä ja tätä lääkkeestä, jolloin on ihan luonnollista kertoa, että aviomieheni on lääkkeen määrännyt henkilö ja voin kotona kysyä jos joku mietityttää.

Ihan virallisesti sähköiset reseptit on uusittava julkisella 8 vrk kuluessa uusimispyynnön jättämisestä.

Ja ainakaan näissä kahdessa kunnassa, joissa viime vuosina olen asunut, ei reseptin uusiminen Kannan tai tk:n infopisteen kautta ole koskaan kolmea vuorokautta enempää. Useimmiten se on uusittu vuorokaudessa.

Minä kirjoitinkin, missä ajassa se on uusittava.

Vierailija
662/697 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saavat määrätä itselleen ja ystävilleen huumelääkkeitä. Suomessa kivunhoito esimerkiksi samoin kuin mielenterveyshoito on järjettömän epätasa-arvoista. Moni EI saa lääkäriltä lääkettä kipuun tai lääkettä ahdistuskohtauksiin.

Liukuhihnalla katsotaan vanhoja kiireessä ja väärinkäsityksissä tehtyjä merkintöjä ja evätään lääkereseptin kirjoittaminen.

Lääkäri sitten ystävälleen määrää saman lääkkeen pienempään vaivaan kuin vaille jääneellä asiakkaalla oli. Ja itselleen lääkäri määrää muutaman diapamin kerran viikossa sunnuntaille.

Ootko huomannut, että sulla voisi olla ongelma? Kuulostaa pahasti siltä, että tuo bentsojen käyttö on karannut käsistä?

Siihen ongelmaan on oikeasti apua.

Moi! En käytä bentsodiatsepiineja enkä myöskään mielialalääkkeitä.

Olen silti huolissani monista ihmisistä, jotka eivät saa asianmukaisia lääkkeitään. Kivunhoito on Suomessa surkeaa. Monesti lääkkeitä säännöstellään riippuvuuspotentiaaliin vedoten myös silloin, kun potilas hyötyisi lääkkeestä selvästi haittoja enemmän. Järjestelmässä on vikaa.

Opiodeja määrätään muuten aivan liikaa krooniseen kipuun. Akuutti kipu on taas eriasia. Kivunhoito on Suomessa huonoa, sen allekirjoitan, mutta se ei ole yksittäisen lääkärin vika.

Ja sitä paitsi, aikamoisen riskin menettää lupansa lääkärit ottavat, jos noita lääkkeitä suotta kirjoittelee tutuille.

Toki näitä on. Epätäydellisiä ihmisiä ne lääkäritkin on.

Krooninen kipu voi olla niin paha, että ei selviä ilman opioideja.

Ja päinvastoin: pitkäaikainen opiaattien käyttö herkistää kivulle.

Oletko lääkäri? Et ainakaan ortopedi.

Olen käyttänyt tramalia nyt 4 -5 vuotta. Ennen sitä en ollut työkykyinen. 2x 100 mg pitkävaikutteista tramalia hermovaurioihin ja puristuksissa oleviin hermojuuriin. Ilman tramalia en edes kävele. Kivun vuoksi. Joten haista sinä puoskari tramali!

. En ole ortopedi, vaikka lääkäri olenkin. Olin kipupoliklinkan koulutuksessa, jossa tämä tuli esiin. Kommentistani jäi yksi sana pois: Pitkäaikainen opiattien käyttö VOI herkistää kivulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
663/697 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu hieman ihmeelliseltä että lääkäri hoitaisi itse itseään tai puolisoaan. Voisin kuvitella että itsensä tai puolisonsa hoitamisessa voisi olla vaikeuksia toimia täysin objektiivisesti. Entä millaisen riskin he ottavat mahdollisen hoitovirheen sattuessa.

Kuule, kun sitä miestä ei saa lääkäriin, niin vaimon on pakko hoitaa hänen verenpaineensa, kolesterolinsa ja diabeteksensa.

Vierailija
664/697 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joidenkin kommenttien mukaan täällä virtsatietulehduksessa voisi rauhassa odotella meneekö ohitse vai tarviiko antibiootteja laisinkaan. No ei tosiaan kaikki voi, ei ole kyllä mitään käryä tällaisella henkilöllä asiasta. Kipu ja polte aivan infernaalista ja kusella kuitenki tarvis käydä. Siihen ei todellakaan mitkään karpalomehut auta ja pahenee tosi nopeasti.

Totta puhut. Jonkun kirjoittelijan mielestä pitäisi varmaan viikko odotella kovissa kivuissa, tosin töihinkään ei silloin kykenisi menemään, ennemmin kuin hakea apua siltä lähipiirin lääkäriltä, koska julkisella puolelta aikoja ei vain yksinkertaisesti ole. Antibiootti auttaa yleensä jo vuorokaudessa oireisiin ja työkyky palaa.

Kateus ja tyhmyys asuu usein samassa henkilössä.

Vierailija
665/697 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni on lääkäri. Olen monet kerrat miettinyt, että olisi pitänyt mennä naimisiin sähkömiehen, putkimiehen tai vaikka kirvesmiehen kanssa. Näistä olisi ollut monta kertaa enemmän hyötyä. Mutta kun sitä kerran rakastui, niin sitten rakastui.

Höpöhöpö, sinulla ei mitään miestä edes ole.

Vierailija
666/697 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enpä tiennyt että tuo on totta, että eläkkeellä olevat lääkäritkin saa vielä kirjoittaa reseptejä. Yks tuttu eläkkeelle jäänyt psykiatri nimittäin joskus kertoi, että hänellä ei ole enää oikeutta määrätä lääkkeitä, mutta terapeutin hommia saa vielä tehdä ja kertoi tekevänsä vielä parin potilaan kanssa. Mitään en siis siltä pyytänyt, eli siitä ei ole kyse. Tuli vain keskustelussa muuten esiin. Ajattelin sillä perustein että se lääkkeidenmääräysoikeus, vaan lakkaa kun jää eläkkeelle. Kai se oli sitten vaan kirjoitellut jotain sopimatonta jollekin tutulle.

Tai sitten ei vain välittänyt enää hommata itselleen sähköisen reseptin kirjoittamisvaltuuksia.

Ei niitä mitenkään tarvitse "hommata", jos lääkärinoikeudet on.

Oli siinä omat koukerot, mitä piti tehdä, kun seurasin läheltä mieheni sähköisen reseptin kirjoittamisen opettelua. Ja tämä muutos tapahtui siinä, kun jäi pois töistä lääkäriasemalta ja kotoa käsin kirjoitti sähköistä reseptiä. Uuden opettelua se vaati.  Muistelen, että mieheni joutui soittelemaan myös Kelan tukipuhelimeen, missä neuvottiin sähköisen reseptin käyttöön ottamista.

Vierailija
667/697 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No meidän suvussa on tapana kirjoittaa , varsinkin kun hoidan veljeni sairautta, jonka alan erikoistunut lääkäri olen. Minulle on yksi lysti mitä kenelläkin on tapana tehdä tai jättää tekemättä.

Niin, mikä sairaus tuo 1 kk saikkua suoraan?

MS-taudin pahenemisvaihe.

Vierailija
668/697 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkeyhtiöiltä saa hyviä lahjoja ja etuuksia. Se hyvä puoli on lääkärinä, tosin eivät kaikki niitä tietenkään saa.

Hyvin niukaksi on mennyt.

Kahvi ja pulla tarjotaan lääke-esittelyn yhteydessä. Voi sitä riemun päivää, jos lääke-edustaja antaa kynän (siinä saa lukea firman nimi, mutta ei lääkkeen nimeä). Kerran vuodessa tai kahdessa voi saada nipun post it -lappuja. Sitä se on nykyään.

Vierailija
669/697 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitin juuri ennen joulua veljelleni 1kk sairasloman ja määräsin myös lääkkeet. Normaalia näin suvun kesken.

Mitä laitoit diagnoosiksi? Ihan mielenkiinnosta, kun itse käyn lähes aina jouluna ja kesällä hakemassa pitemmän saikun. Aina olen saanut, eri lääkäreiltä. Kukaan ei ole kyseenalaistanut saikun tarvetta. Harmittaa vaan, että joskus pitää viikon välein soitella aikoja ja joskus lääkäri kirjoittaa suoraan pari viikkoa. Kikkailen usein niin että viikonlopuksi katkeaa saikku ja maanantaina taas alkaa. Eri syyt.

Joskus olenkin miettinyt että lääkäreillä ei varmaan ole lupaa olla kirjoittamatta saikkua, kun AINA irtoaa.

Kiva olisi tietää kyllä millä irtoaa heti se 1 kk.

Senkin lusmu!

Vierailija
670/697 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saavat määrätä itselleen ja ystävilleen huumelääkkeitä. Suomessa kivunhoito esimerkiksi samoin kuin mielenterveyshoito on järjettömän epätasa-arvoista. Moni EI saa lääkäriltä lääkettä kipuun tai lääkettä ahdistuskohtauksiin.

Liukuhihnalla katsotaan vanhoja kiireessä ja väärinkäsityksissä tehtyjä merkintöjä ja evätään lääkereseptin kirjoittaminen.

Lääkäri sitten ystävälleen määrää saman lääkkeen pienempään vaivaan kuin vaille jääneellä asiakkaalla oli. Ja itselleen lääkäri määrää muutaman diapamin kerran viikossa sunnuntaille.

Ootko huomannut, että sulla voisi olla ongelma? Kuulostaa pahasti siltä, että tuo bentsojen käyttö on karannut käsistä?

Olen silti huolissani monista ihmisistä, jotka eivät saa asianmukaisia lääkkeitään. Kivunhoito on Suomessa surkeaa. Monesti lääkkeitä säännöstellään riippuvuuspotentiaaliin vedoten myös silloin, kun potilas hyötyisi lääkkeestä selvästi haittoja enemmän. Järjestelmässä on vikaa.

Opiodeja määrätään muuten aivan liikaa krooniseen kipuun. Akuutti kipu on taas eriasia. Kivunhoito on Suomessa huonoa, sen allekirjoitan, mutta se ei ole yksittäisen lääkärin vika.

Ja sitä paitsi, aikamoisen riskin menettää lupansa lääkärit ottavat, jos noita lääkkeitä suotta kirjoittelee tutuille.

Olen käyttänyt tramalia nyt 4 -5 vuotta. Ennen sitä en ollut työkykyinen. 2x 100 mg pitkävaikutteista tramalia hermovaurioihin ja puristuksissa oleviin hermojuuriin. Ilman tramalia en edes kävele. Kivun vuoksi. Joten haista sinä puoskari tramali!

. En ole ortopedi, vaikka lääkäri olenkin. Olin kipupoliklinkan koulutuksessa, jossa tämä tuli esiin. Kommentistani jäi yksi sana pois: Pitkäaikainen opiattien käyttö VOI herkistää kivulle.

No niin, eli et tiedä mitään esimerkiksi nikamasiirtymän ja pieleen menneen luudutusleikkauksen lääkitsemisestä, siten että ihminen ei vedä itseään kiikkuun kivun vuoksi.

Vituttaa aina yleislääkärit, jotka mussuttavat lääkehaitoista nähdessään lääkelistani, mutta eivät sitten viitsi availla niitä ortopedian puolen tekstejä. Viimeeksikin yleislääkäri olisi lopettanut toimivan lääkitykseni jos olisi saanut päättää. Menin hänen luokseen virusinfektion vuoksi.

Oma ortopedi sitten saa aina korjailla näiden muiden lääkelistojen siivoamisia ja kirjoitella tekstejä että huomaisivat että lääkitykseen ei saa puuttua, se on juuri trimmattu kohdilleen ja lääkkeet PITÄÄ uusia.

Vierailija
671/697 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitin juuri ennen joulua veljelleni 1kk sairasloman ja määräsin myös lääkkeet. Normaalia näin suvun kesken.

Mitä laitoit diagnoosiksi? Ihan mielenkiinnosta, kun itse käyn lähes aina jouluna ja kesällä hakemassa pitemmän saikun. Aina olen saanut, eri lääkäreiltä. Kukaan ei ole kyseenalaistanut saikun tarvetta. Harmittaa vaan, että joskus pitää viikon välein soitella aikoja ja joskus lääkäri kirjoittaa suoraan pari viikkoa. Kikkailen usein niin että viikonlopuksi katkeaa saikku ja maanantaina taas alkaa. Eri syyt.

Joskus olenkin miettinyt että lääkäreillä ei varmaan ole lupaa olla kirjoittamatta saikkua, kun AINA irtoaa.

Kiva olisi tietää kyllä millä irtoaa heti se 1 kk.

Senkin lusmu!

Kiitos❤️

Vierailija
672/697 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on totta, yleislääkäreillä ei valitettavasti ole tietoa, taitoa eikä halua perehtyä potilaan lääkitykseen.

Itse koitan saada potilaalle kivusta riippuen sellaisen hyvän ja toimivan lääkityksen joka auttaa, eikä kuormita liikaa sisäelimiä eikä haittaa muuta elämää. Vaatii hiukan perehtymistä ja muutamia kokeiluita mutta kipu on sellainen mitä pitää hoitaa jos varsinainen kivun aiheuttajaa ei pystytä poistamaan.

Vierailija
673/697 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkeyhtiöiltä saa hyviä lahjoja ja etuuksia. Se hyvä puoli on lääkärinä, tosin eivät kaikki niitä tietenkään saa.

Hyvin niukaksi on mennyt.

Kahvi ja pulla tarjotaan lääke-esittelyn yhteydessä. Voi sitä riemun päivää, jos lääke-edustaja antaa kynän (siinä saa lukea firman nimi, mutta ei lääkkeen nimeä). Kerran vuodessa tai kahdessa voi saada nipun post it -lappuja. Sitä se on nykyään.

Enää ei jaeta edes kyniä tai anneta annospakkauksia lääkkeistä. Itse asiassa HUS on kieltänyt kaikenlaisen markkinoinnin lääkäreille työaikana ja työajan ulkopuolella. Enää ei ole edes vanhaa hyvää pullakahvikorruptiota.

Vierailija
674/697 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joidenkin kommenttien mukaan täällä virtsatietulehduksessa voisi rauhassa odotella meneekö ohitse vai tarviiko antibiootteja laisinkaan. No ei tosiaan kaikki voi, ei ole kyllä mitään käryä tällaisella henkilöllä asiasta. Kipu ja polte aivan infernaalista ja kusella kuitenki tarvis käydä. Siihen ei todellakaan mitkään karpalomehut auta ja pahenee tosi nopeasti.

Totta puhut. Jonkun kirjoittelijan mielestä pitäisi varmaan viikko odotella kovissa kivuissa, tosin töihinkään ei silloin kykenisi menemään, ennemmin kuin hakea apua siltä lähipiirin lääkäriltä, koska julkisella puolelta aikoja ei vain yksinkertaisesti ole. Antibiootti auttaa yleensä jo vuorokaudessa oireisiin ja työkyky palaa.

No niinhän kaikki muutkin joutuvat jonottamaan vuoroaan kauheissa kivuissa.

Taidat olla sellainen venakko joka puskee eteen jonossa kuin jonossa.

Vierailija
675/697 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotan innolla aikaa että on "puhelinkoppi" johon astutaan hetkeksi ja automaattisesti ihmiselimistö tasapainotetaan ja parannetaan ilman että taytyy pyöriä yhtään missään vastaanotalla selittämässä kellekään yhtään mitään. 

Vierailija
676/697 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niinhän kaikki muutkin joutuvat jonottamaan vuoroaan kauheissa kivuissa.

Taidat olla sellainen venakko joka puskee eteen jonossa kuin jonossa.

Sovitaan sitten näin, jos se sinua helpottaa. Tosin missään jonossa en ole ollut, kiitos lähipiirini lääkärin, joten siten olettamasi paikkani jonossa on vapaana sille seuraavalle potilaalle.

Vierailija
677/697 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tulee käsitys, että lääkärit kovasti haluaisivat itselleen ja lähipiirilleen antibiootteja? Antibiootit voivat saada suoliston sekaisin ja sillä voi olla monenlaisia vaikutuksia terveyteen. En minä ainakaan halua lapselleni tai itselleni antibiootteja, jos ei ole välttämätöntä.

Näinpä! Olen lääkärin vaimo ja puolisoni kirjoittaa lapsillemme lähes kaikki reseptit. Lapsemme syövät antibiootteja huomattavasti vähemmän kuin monet tuttavaperheidemme lapset. Esim. korvakipua seurataan aikansa, ja yleensä punoitus ja kipu häviää ennen tulehdusta. Neuvolaan jouduin sanomaan, etteivät esitä meille jokaiseen punoitukseen antibioottia sisältävää rasvaa - mieheni ei anna niillä läträtä. Vaikka reseptivapaita ovatkin. Ja KAIKKI noista pienistä punoituksista parani ilman noita voiteita.

Kipulääkkeitä lapsenme saavat sen sijaan aina kun tuntevat kipua, joissakin perheissä taas niitä annetaan liiankin vähän.

Vierailija
678/697 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just. Moraalitonta touhua.

Vierailija
679/697 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Tämäkö on se tekosyy, minkä vuoksi nykyiset lääkärit eivät tahdo kirjoittaa opiaattireseptejä millään perusteilla?

ohis

Vierailija
680/697 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lääkäri kirjoittaa vapaa-ajallaan perheenjäsenelle reseptin, on se aika pois julkisen terveydenhuollon ajasta pois. Näin aika säästyy vaikkapa AP:n käytettäväksi.