Siis saavatko lääkärit kirjoittaa itselleen ja perheelleen reseptejä?
Miehen kaverin uusi vaimo kertoi tämän kasuaalisti, samoin kuin miten "kolleegaa ei laskuteta" eli käy yksityiselläkin lääkärillä veloituksetta.
Voiko todella pitää paikkansa?
Kommentit (697)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saavat määrätä itselleen ja ystävilleen huumelääkkeitä. Suomessa kivunhoito esimerkiksi samoin kuin mielenterveyshoito on järjettömän epätasa-arvoista. Moni EI saa lääkäriltä lääkettä kipuun tai lääkettä ahdistuskohtauksiin.
Liukuhihnalla katsotaan vanhoja kiireessä ja väärinkäsityksissä tehtyjä merkintöjä ja evätään lääkereseptin kirjoittaminen.
Lääkäri sitten ystävälleen määrää saman lääkkeen pienempään vaivaan kuin vaille jääneellä asiakkaalla oli. Ja itselleen lääkäri määrää muutaman diapamin kerran viikossa sunnuntaille.
Ootko huomannut, että sulla voisi olla ongelma? Kuulostaa pahasti siltä, että tuo bentsojen käyttö on karannut käsistä?
Siihen ongelmaan on oikeasti apua.Moi! En käytä bentsodiatsepiineja enkä myöskään mielialalääkkeitä.
Olen silti huolissani monista ihmisistä, jotka eivät saa asianmukaisia lääkkeitään. Kivunhoito on Suomessa surkeaa. Monesti lääkkeitä säännöstellään riippuvuuspotentiaaliin vedoten myös silloin, kun potilas hyötyisi lääkkeestä selvästi haittoja enemmän. Järjestelmässä on vikaa.
Opiodeja määrätään muuten aivan liikaa krooniseen kipuun. Akuutti kipu on taas eriasia. Kivunhoito on Suomessa huonoa, sen allekirjoitan, mutta se ei ole yksittäisen lääkärin vika.
Ja sitä paitsi, aikamoisen riskin menettää lupansa lääkärit ottavat, jos noita lääkkeitä suotta kirjoittelee tutuille.
Toki näitä on. Epätäydellisiä ihmisiä ne lääkäritkin on.Propagandalle altistunut?
Usa:ssa on määrätty liikaa opioideja.
Suomessa EI ole määrätty liikaa opioideja.Suomessa opioideja säännöstellään toisin kuin on ollut Usa:ssa.
Toki viime vuosisadan puolta väliä ennen Suomessa käytettiin eniten apteekki-opiaatteja maailmassa. (Jossain on voitu käyttää enemmän apteekin kautta kulkemattomia opiaatteja.) Tästä aiheesta löytyy tietoa mm. kirjasta jonka nimi taisi olla 'Huume-Suomen historia' tai googlaamalla.
Kirjan nimi meni väärin, pahoittelut siitä, mutta dokumenttisarja löytyy Yleltä nimellä 'Huume-Suomen historia'.
Kirjassa 'Unileipää, kuolonvettä, spiidiä' käydään läpi Suomen historian lääkeaineiden käyttöä. Kirjan esittelytekstissä käytetään jostakin syystä termiä "huume", vaikka kirjassa käydään läpi historiamme lääkeaineita. Ehkä lääkeaineiden historia on kuulostanut joidenkin korvissa liian tylsältä aiheelta kirjalle? Käytetyistä apteekeista saatavilla olleista lääkeaineista osan status on muutettu sittemmin huumausainevalmiste-nimikkeen alle.
En tiedä, mitä teet työksesi, mutta kyllä vain vastaanotolle tulee paljonkin kroonisesta kivusta kärsiviä ihmisiä, joilla saattaa olla kolme tai pahimmillaan jopa neljä erilaista opiodia.
Tiedät varmasti sitten millaisiin ongelmiin tämä johtaa? Usein nämä ovat myös niitä potilaita, jotka haluaisi vielä lisää opiodeja. Perustellen kivuilla! Usein nämä ei myöskään haluaisi luopua mistään.
Suuntaan tai toiseen... Suomessa kivunhoito on huonoa, edelleen en sitä kiellä. Osaamista ei vain ole tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Reseptin voi kirjoittaa vaikka vessapaperinpalalle ja se on validi.
Enpä usko, että enää menee läpi? Puhelinmääräys sitten mieluummin kun vessapaperi. Ko lääkäri tekisi itsestään vain naurettavan ja oudon ja toimintaa voisi tarkastella jo muutenkin.
Joulun aikana olen kirjoittanut reseptejä ja tutkinut pieniä vaivoja sukulaisilta, kun vietämme aina ison sukujoulun. Olen myös ohjannut jatkohoitoon arvostetuille lääkäreille. Kukaan läheiseni ei luonnollisesti käytä julkista terveydenhuoltoa.
Sain sukulaislääkäriltä täsmäavun esiintymisjännitykseen; diatsepaami 5mg ja propanoli 10mg.
Hyvin pelitti, uskalsin pitää esitelmän!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin. Saahan sähköasentajakin tehdä oman kotinsa sähkötyöt
Niinpä, ja lakimies hoitaa omat lakiasiansa.
Ja sairaanhoitaja saa todellakin hoitaa oman perheensä jäseniä sairaina. Ja todellakin saavat esim mitata oman lapsensa kuumeen ihan ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole millään tavoin verrattavissa. Toinen nauttii valtavaa etuoikeutta ja toinen tekee huoltotöitä. Miten voi kirjoitella reseptejä kenelle haluaa, jos ei ole hoitosuhteessa mistä virallisia potilasasiakirjoja?
Hintalappu talon sähköasennuksille voi olla vaikkapa 10000€ luokkaa, jos joku muu tekisi.
Saa aika monta lääkärikäyntiä ja reseptiä tuolla hinnalla.
Kyllä, ja saa kaihileikkauksen kumpaankin silmään yksityispuolella ja jonottamatta!
Ihmiset vain ovat eri "kastia" jos näin voi sanoa. Meillä on lääkäreitä (itse olen ) monia suvussa ja ystäväpiirissä, on asianajajia, remonttifirman omistaja ja monia muita, joiden avulla saa monia hyötyjä. Tiedän että taas joillain ei ole ketään ns. hyödyllistä lähipiirissä mutta ei se tarkoita sitä että me kellä on, emme saisi käyttää niitä etujamme.
En, en hoida tuntematonta ilmaiseksi, miksi hoitaisin? Myös minä teen työtä siksi että saan siitä tuloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä - valitettavasti. Eliitin etuoikeuksia nämäkin, vahvistavat luokkajakoa ja epäarvoisuutta.
Siis sinun mielestä on epäoikeudenmukaista, että kun ihminen on hankkinut jonkun ammatin, niin hän saa harjoittaa sitä?
Kyllä, tai lähinnä tuota reaptienkirjoitusta suvun piirissä. Se on verrattavissa korruptioon. Onneksi siihen puututaan.
Korruptioon? Eihän tuo toiminta vaikuta keneenkään ulkopuoliseen mitenkään.
Kyllä se pimeää työtä on. Harmaata taloutta.
Vierailija kirjoitti:
Joulun aikana olen kirjoittanut reseptejä ja tutkinut pieniä vaivoja sukulaisilta, kun vietämme aina ison sukujoulun. Olen myös ohjannut jatkohoitoon arvostetuille lääkäreille. Kukaan läheiseni ei luonnollisesti käytä julkista terveydenhuoltoa.
Kuulostaapa mukavalta joululta, kun saa hoitaa työtään palvellen lokkeilevia sukulaisia. Itse ainakin haluaisin pitää lomaa silloin, kun sitä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, ja lakimies hoitaa omat lakiasiansa.
Ja sairaanhoitaja saa todellakin hoitaa oman perheensä jäseniä sairaina. Ja todellakin saavat esim mitata oman lapsensa kuumeen ihan ilmaiseksi.
Kuka ei saa mitata oman lapsensa kuumetta ilmaiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä - valitettavasti. Eliitin etuoikeuksia nämäkin, vahvistavat luokkajakoa ja epäarvoisuutta.
Siis sinun mielestä on epäoikeudenmukaista, että kun ihminen on hankkinut jonkun ammatin, niin hän saa harjoittaa sitä?
Kyllä, tai lähinnä tuota reaptienkirjoitusta suvun piirissä. Se on verrattavissa korruptioon. Onneksi siihen puututaan.
Ei ole, jos siitä ei kirjoita kuittia. Vaimo maksaa luonnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaapa mukavalta joululta, kun saa hoitaa työtään palvellen lokkeilevia sukulaisia. Itse ainakin haluaisin pitää lomaa silloin, kun sitä on.
Solsidanissa Fredde näytti juhlissa lääkäri-tuttavalleen peräpukamansa, kun ei kehdannut mennä niitä näyttämään kenenkään vastaanotolle. Oli huippu jakso :D
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset vain ovat eri "kastia" jos näin voi sanoa. Meillä on lääkäreitä (itse olen ) monia suvussa ja ystäväpiirissä, on asianajajia, remonttifirman omistaja ja monia muita, joiden avulla saa monia hyötyjä. Tiedän että taas joillain ei ole ketään ns. hyödyllistä lähipiirissä mutta ei se tarkoita sitä että me kellä on, emme saisi käyttää niitä etujamme.
En, en hoida tuntematonta ilmaiseksi, miksi hoitaisin? Myös minä teen työtä siksi että saan siitä tuloja.
Suomessa kaikkien lääkäreiden tulisi kääntyä ammalaisiksi! Siellä tekopyhä mukarakkaus kukoistaa, ja juurikin kastijakoa suositaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, jos siitä ei kirjoita kuittia. Vaimo maksaa luonnossa.
Kuulostaapa ikävältä avioliitolta jos seksi on maksuväline eikä yhteistä nautinnon jakamista.
Vierailija kirjoitti:
Tietysti teet, olet länsimainen kermaperse ja saastainen kapitalisti. Ehkä seuraavassa inkarnastiossa paskakärpänen - sen olisit ansainnut.
Oletko ammalaisia? Moni lääkäri pitää Äiti Ammasta koska kastilaitos?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, elämä on. Kaikille ei ole samat kortit ja hyvä niin.
Jokainen voi myös omalla opiskelupaikan valinnalla vaikuttaa siihen, millaisia taitoja oppii ja millaisia valmiuksia ne antavat. Ei kukaan kiellä hakeutumasta ammattiin jota voi hyödyntää myös siviilissä. Kyllä minullakin käy kateeksi ihmiset joilla on perhepiirissä esim. putkari, sähkäri tai lakimies, mutta en minä silti ole kieltämässä näitä ihmisiä käyttämässä tietotaitoaan siviilissä. Se olisi minusta absurdia.
Harva voi valita opiskelupaikkansa.
No eikös se valinta tehdä koulun päätyttyä. Ihan itse pitää "valita" mihin hakee. Eikai ne kotoa tule ketään hakemaan, luulisin? On niin pitkä aika, kun itse tein valintani, minne haen opiskelemaan.
Lapsellista kuvitella että lääkiksen ovet avautuisivat kaikille halukkaille, edes kovalla työllä.
Ei tietenkään kuten ei vaikkapa teatterikorkeakoulun, näihin kun on halukkaita enemmän kuin on paikkoja. Silti Suomessa meno on reilu, sisään pääsee opinnoissa ja pääsykokeissa hyvin suorituneet, eikä "eliitti" maksamalla tarpeeksi kuten Jenkeissä.
Lääkikseen pääsee lääkärien lapsia. Näin se vaan menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä olisi hyvä tutkimuksen aihe!
Pro gradu.
Eroaako lääkärien itselleen, kollegoilleen ja sukulaisilleen määräämien lääkeainereseptien sisällöt asiakkaille määrätyistä resepteistä?
Lisäksi voisi tutkia eroaako terveyskeskuksessa määrättyjen lääkeainereseptien (eli lääkeaineen hankintalupien) sisältö yksityisillä vastaanotoilla määrätyistä.
Luulen, että aihetta tutkittaessa eroavaisuuksia löytyy.
Sähköisten reseptien aikana tutkimus on helppo toteuttaa tutkimusta varten kehitettyä ohjelmisto-työkalua apuna käyttäen eikä yksityisyydensuojakaan vaarannu. Tosin yksityisyydensuoja ei vaarannu manuaalisessa tiedonhaussa yhtään sen enempää kuin tavanomaisilla lääkäri- ja apteekkikäynneillä ja tiedonhaku tutkimuskäyttöä varten on sallittua.
Miten ihmeessä yksityisyydensuojaa vaarantamatta selvität resepteistä kuka on lääkärin sukulainen, ystävä tai naapuri? Tuohan vaatisi todella syvällistä ihmisten elämän penkomista.
Vierailija kirjoitti:
Lääkikseen pääsee lääkärien lapsia. Näin se vaan menee.
Noup. Sinne pääsee suhtellisen älykkäistä ja vallan-/rahanahaluisia psykopaatteja, koska soveltuvuustestejä ei ole. Kuten ketjusta näkee, narsistinen oman edun tavoittelu ja oman siemenen palvominen on lääkäreillä Suomessa huipussaan. Pelottavaa.
Miten sieltä poimit ne "tuttaville ja sukulaisille" kirjoitetut reseptit? Ei se sama sukunimi aina paljasta mitään ja perheessä on monella sukunimellä olevia. Entäs ne tuttavat sitten? Olisi kyllä aika paranoidis-kateellis-sävytteinen gradun aihe ja ei palvelisi yhtään mitään. Menisi ehkä julkaisuna Kansan Uutisiin.