Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko oikeasti perheitä joissa ei kerätä tytölle astiastoa?

Vierailija
10.04.2015 |

Tänään ruokatunnilla keskustellessa kävi ilmi, että yhden työkaverin melkein täysi-ikäiselle tyttärelle ei ole kerätty astiastoa ollenkaan. Eikö tämä ole vähän outoa? Ovat kuitenkin ihan keskituloinen perhe. Astioita tarvitsee jokainen ja niiden keräämisen kun aloittaa hyvissä ajoin, niin aina on lahjaideioita sukulaisille ja kertaostosten kustannuksetkaan eivät kasva kovin korkeaksi. Miellä on tytölle kerätty astiastoa siitä asti kun tämä on ollut 14.

Kommentit (148)

Vierailija
1/148 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen "paremman astiaston" voi vaikka lainata tai vuokrata tarvittaessa. Ei tarvitse kerätä sellaista, josta saaja ei pidä vaan myy kirpparilla heti kun kehtaa.

Oikeasti laadukas valurautapaistinpannu kestää isoäidiltä ja -isältä lapsenlapsille. Myös laadukkaat vuodevaatteet ovat hyvät olemassa. Mutta ehkä ei kannata tehdä niin kuin muuan äiti 1970-luvulla, kun oli ostanut pojilleen valmiiksi paripeitot, on sitten valmiiksi kun saavat vaimon. Sinne jäivät aitan orrelle, poikamiehinä päättivät kumpikin päivänsä.

Vierailija
2/148 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei niitä voi ostaa kerralla? Mä ostn itselleni kun muutin kotoa ja niin minunkin lapseni saavat ostaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/148 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole meilläkään kerätty koskaan:) Kun lähtö on tullut olemme menneet yhdessä kauppaan ja ostaneet sitä mitä tarvitsee ja siinä vaiheessa alkanut sitten keräämään jotain astiastoa. Eipä yksin yksiössä asuvat tarvitse vielä 12 hengen astiastoa vaan esim 4 kutakin lautasta riittää hyvin alkuun. Siitä sitten on täydennetty vuosien mittaan.

Ja työkalupakki on annettu tytöille lahjaksi myös;D

Vierailija
4/148 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi JEESUS. Kuka haluu astioita lahjaks monta kertaa? Tyhmempää en ole kuullut. Sain itse ihan kunnon lahjoja ja ostin halvat lautaset yms Ikeasta.

Vierailija
5/148 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 21:26"]

Onneksi on poikia niin ei tarvi astioita kerätä. Mitä pojille pitää kerätä? Poran teriä? :D

[/quote]

Hylsysarjoja XD

Vierailija
6/148 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä kerätä. Kun muuttaa omilleen niin ostan niille mielelläni sitten astiaston. En ala vuosia säilyttelemään viidelle lapselle astiastoja.

Vierailija
7/148 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 22:11"]

Muistakaa astioiden keräilyn ohessa opettaa ne tyttärenne myös tekemään hyvää ruokaa ja siivoamaan. T. Kahden pojan äiti, joka ostaa lapsilleen osakkeita.

[/quote]

Hinausköyden lisäksi hyvä lahja on se työkalusarja ja akkukaapelit, sukupuolesta riippumatta.

Taitaa minun tyttäreni vanhoiksipiioiksi jäädä, kun odottavat miehiltään sitä samaa mitä äitinsä 1980-luvulla, eli osallistumista kotitöihin.

Vierailija
8/148 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tulisi mieleenkään ostella kalliita astiastoja joidenkin satunnaisten kekkereiden takia. Itse olen onnekas ja olen perinyt paljon klassikkoastiastoja, ehkä mummomaisia, mutta se tekee niistä juuri juhlavia ja perinteikkäitä. Minusta juhlavuudesta osa syntyy juuri siitä perinteistä ja historiasta.

Meillä on myös muhkeat pöytähopeakokoelmat.Niin on peritty ja joskus 90-luvulla panttihuutokaupoista sai pilkkahintaan, vaikkei tarvetta ollut. Löytyy tusina haarukoita ja veitsiä + ruokalusikoita. Pikkulusikoita varmaan 40 kpl. Hopeisia kynttiläjalkoja, pizzaleikkuria (!), parit salaattiottimet, varmaan 10 otinhaarukoita, pari kastikekauhaa, piirasottimia kolmet jne.  Arkena tuntuisi oudolta käyttää niitä, mutta jouluateria ja sen semmoiset on paikkoja, joissa on upeaa kaivaa ne kaikki mummoilta tulleet posliinit, kristallit ja hopeat esille. Kynttilät palamaan ja fiilis tulee heti juhlavammaksi sen kimalluksen keskellä. Normaali arki on kuitenkin askeettista ja perussisustus linjakas, joten tuo on hyvää vaihtelua arjelle ja juuri erottaa sen arjen juhlasta.

Vierailija
9/148 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon onnellinen ettei äiti ostanut mulle ensimmäistäkään kippoa. Ostin itse Ikeasta kahdellakympillä loistavat ruokailuvälineet. Panostin mielummin kunnon veitsiin, paistinpannuun ja muihin ruoanlaittovälineisiin. Laadukasta ruokaa saa laadukkailla välineillä, se on yks ja sama mistä sen safkan syö.

Vierailija
10/148 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

kapioita siis?? nykyaikana???

Vierailija
11/148 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 22:29"][quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 22:17"]

Onneksi on perheitä, joissa lapset sukupuolesta riippumatta kasvatetaan tasa-arvoisiksi. Meilläkin lapsille, pojalle ja tytölle on ostettu osakkeita. Sama määrä vuodessa kummallekin. Tytöllä on isompi salkku koska on vanhempi. Käyttävät sitten rahansa vaikkapa oman asunnon rahoittamiseen.

[/quote]

Nyt ihan tyhmä kysymys ja täysin ot, mutta miten sille lapselle ne osakkeet ostetaan? Itse olen itselleni ostanut osakkeita ja tiedän miten se toimii, mutta miten ostetaan lahjaksi? En ole asiaan yhtään perehtynyt, mutta usein olen miettinyt, että pitäisi jälkikasvullekin ostaa.
[/quote]

Teet lapsen nimiin arvo-osuustilin sekä sille vastatilin. Molemmat siis lapsen nimissä. Sitten molemmat vanhemmat laittavat tuolle tavalliselle tilille rahaa esim. 100 e kuukaudessa. Tuon verran kun laittaa niin pysyy lahjaverojen alapuolella. Sitten ostelet sieltä osakkeita sinne arvo-osuustilille. Molemmat vanhemmat voivat siis lahjoittaa tietyn summan kolmessa vuodessa lapselleen verottomasti. Sen jälkeen rahat ja osakkeet ovat lapsen omaisuutta.

Vierailija
12/148 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Meillä kerättiin aikoinaan astioiden sijaan ruokailuvälineitä, muita keittiövälineitä ja liinavaatteita.

Vierailija
13/148 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 11:28"]

Miksei niitä voi ostaa kerralla? Mä ostn itselleni kun muutin kotoa ja niin minunkin lapseni saavat ostaa.

[/quote]

Persaukisten on paha maksaa niin isoa laskua muuten kuin osamaksulla.

Vierailija
14/148 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoäitini keräsi minulle Myrna-astiastoa, vaikka koskaan en ole siitä pitänyt erityisemmin. Varsinkin teininä se tuntui niin kamalan mummomaiselta tyyliltä. Äitikin yritti sanoa omalle äidilleen, että ei turhaan laittaisi rahaa niihin kapioihin, mutta ei se auttanut. No on ne Myrnat sitten kuitenkin käyttönsä saanut: olivat astiastona ylioppilasjuhlissa ja myöhemmin kun vanhempani ovat täyttäneet pyöreitä (koskaan en ottanut kyseistä astiastoa mukaani, vaan se on edelleen 'odottelemassa' äitini komerossa.)

Oma 'astiastoni' siinä vaiheessa kun muutin kotoa koostui eriparisista äidin kaapista haalituista käyttöesineistä. Kyllä niillä ihan hyvin meni ne opiskeluvuodet, myöhemmin tietysti olen ostanut sellaisia astioita kuin haluan sitä mukaan kun tulee vastaan.

Vierailija
15/148 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
16/148 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko ne varmasti tytön makuun, ajatus tietysti kaunis.

Vierailija
17/148 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi Suomessakin on jo kaupungistumista ja on ihan ok viettää perhejuhlat hyvässä ravintolassa tai pitopalvelun järjestäminä kotona. Monien perinteisiin kuuluu jo jouluateriatkin, puhumattakaan äitienpäiväaterioista, tietyssä hyvässä ravintolassa. Tarve "paremmalle astiastolle" häviää. En kyllä ikinä kenenkään juhlissa pidä astiastoa juhlan vetonaulana. Joku jo edellä mainitsikin, että se, miten ruoka on tehty on tärkeämpää, kuin astia, jolta se syödään. Tietyissä juomissa tarjoilulasi vaikuttaa makuun, mutta jokin halpislasi voi muodoltaan olla paljon parempi kuin se "parempi lasi".

Vierailija
18/148 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsestäänselvinä pidetyt asiat muistuvat mieleen kun ne puuttuvat.  Kuten astiat ja lakanat.

Vierailija
19/148 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestä se on myös hassua ettei kerätä.

Vierailija
20/148 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 15:30"]Itsestäänselvinä pidetyt asiat muistuvat mieleen kun ne puuttuvat.  Kuten astiat ja lakanat.
[/quote]

Niitä saa nykyään ostaa kaupasta liki vuoden jokaisena päivänä. Viimeksi kun tarkistin ei säännöstelykorttia ollut enää käytössä, vaan kaupasta voi ostaa kerralla ihan tarvitsemansa määrän.