Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko oikeasti perheitä joissa ei kerätä tytölle astiastoa?

Vierailija
10.04.2015 |

Tänään ruokatunnilla keskustellessa kävi ilmi, että yhden työkaverin melkein täysi-ikäiselle tyttärelle ei ole kerätty astiastoa ollenkaan. Eikö tämä ole vähän outoa? Ovat kuitenkin ihan keskituloinen perhe. Astioita tarvitsee jokainen ja niiden keräämisen kun aloittaa hyvissä ajoin, niin aina on lahjaideioita sukulaisille ja kertaostosten kustannuksetkaan eivät kasva kovin korkeaksi. Miellä on tytölle kerätty astiastoa siitä asti kun tämä on ollut 14.

Kommentit (148)

Vierailija
21/148 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoittaako täällä siis toi että "vanhemmat keräävät lapselle", sitä että vanhemmat myös päättävät mitä astioita kerätään? Itse päätin nuorena mitä haluan ja pyysin niitä synttäri- ja joululahjoiksi sukulaisilta ja kummeilta sekä ostin itse jos sain rahaa lahjaksi. Vanhemmat siihen osallistui sen verran että jos heiltä joku kysyi lahjatoiveitani niin kertoivat mutta heidän osuutensa oli siinä. Samalla tavalla pyysin lahjoiksi myös mm. lakanoita ja pyyhkeitä. 

Jos vanhemmat haluatte päsmäröidä niin ostakaa mielummin imureita, silitysrautoja ja -lautoja, mikroja, pyykin- ja astianpesukoneita, pyykinkuivaustelineitä, kattiloita, kauhoja... Noi on niitä juttuja mitkä on oikeesti kalliita nuoren opiskelijan pudjettiin ja kaikki melkeimpä tarvii heti. Astiat vi hyvin ostaa aluksi vaikka ikeasta, niihin on opiskelijallakin varaa ja sitten myöhemmin jos haluaa niin ostaa kalliimmat. Vanhempien valitsemat, vääränlaiset astiat käy ärsyttämään melko äkkiä.

Vierailija
22/148 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astioita saa kaupasta. Kaikista nuorista naisista ei kasva sellaisia, jotka arvostavat merkkiastiastoja. Lapsesta voi tulla minimalisti tai ulkomailla opiskeleva ja reissaava maailmankansalainen, jolle astiasto on vain taakka. Kaikilla ei myöskään ole tilaa varastoida vuosikausia astiastoja lasten mahdollisia tulevia tarpeita varten

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/148 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mennään yhdessä sitten IKEAAN, kun lapsi muuttaa kotoa. Voi sitten miettiä, haluaako vanhusten palvelutaloon vaikka Myrnaa.

Vierailija
24/148 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 21:21"]

Tänään ruokatunnilla keskustellessa kävi ilmi, että yhden työkaverin melkein täysi-ikäiselle tyttärelle ei ole kerätty astiastoa ollenkaan. Eikö tämä ole vähän outoa? Ovat kuitenkin ihan keskituloinen perhe. Astioita tarvitsee jokainen ja niiden keräämisen kun aloittaa hyvissä ajoin, niin aina on lahjaideioita sukulaisille ja kertaostosten kustannuksetkaan eivät kasva kovin korkeaksi. Miellä on tytölle kerätty astiastoa siitä asti kun tämä on ollut 14.

[/quote]

Astiat, kapiot, hopeat. Niille olisi tarvetta nykyäänkin.

Vierailija
25/148 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikeassa maksaa täysi kuuden hengen astiasto pari kymppiä. Jos ei siihen ole varaa kerralka ostaa vaan pitää vuosien varrella ni johan on jännää :D

Vierailija
26/148 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mainittakoon, että sain sukulaisilta 18 v lahjaksi työkalupakin perustyökaluilla ja se oli paljon hyödyllisempi kuin joku kermakko saati hopeiset kahvilusikat! Olen siis nainen. Keräsin itse arabiaa sekundana pari vuotta ennen kotoa muuttamista. Ne on vieläkin käytössä.

Vierailija
27/148 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 21:26"]

Hah, olin jo unohtanut että joskus tosiaan noin tehtiin. Eikös se ollut kapiokirstu nimeltään, kerätttiin kattiloita, astioita, vispilöitä ym. Nykyään voi vaan kätevästi hakea Ikeasta kaiken kerralla ja maksaa maks 50 euroa. Ei tarvii ihan koko elämää säästää.

[/quote]

Kapiokirstuun eli sananmukaisesti puiseen arkkuun

"Vuodevaatteita, pyyheliinoja, lautasliinoja ja lautasliinalaukku. Ja kaikki määrätyillä väreillä nimikoituina. Vanhan ajan morsiammen kapioarkusta oli löydyttävä tekstiilejä lähes koko elämän tarpeiksi. Jossain perheissä kapioita alettiin valmistella jo heti tyttären synnyttyä." http://areena.yle.fi/radio/1283594

Itse olen aina mieltänyt kapiokirstun lähinnä uusien, mieluiten itse valmistettujen, kodintekstiilien säilytyspaikaksi, kunnes ne otetaan käyttöön omistajansa omassa kodissa.

Vierailija
28/148 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 21:35"]

Ikeassa maksaa täysi kuuden hengen astiasto pari kymppiä. Jos ei siihen ole varaa kerralka ostaa vaan pitää vuosien varrella ni johan on jännää :D

[/quote]

Kuka haluaa ikean kamat? Siis oikeesti, teini toki tyytyy niihin, mutta... no joo.

Vierailija
29/148 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 21:35"]

[/quote]

Ikea-laatua!

Vierailija
30/148 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ei kerätty. Olen vähän tällainen elämässä epäonnistunut maanantaikappale muutenkin. Usein tulee mietittyä, kuinka toisenlaista elämäni olisi, jos nyt omistaisin täydellisen Paratiisi-sarjan. Kauniita keltasinisiä Arabian klassikoita olisi hyllyissäni, ja menestyisin sosiaalisesti.

Vierailija
31/148 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tytölle pitäisi kerätä astiastoa sen paremmin kuin pojallekaan?

Vierailija
32/148 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään astiastoa ole kerätty, ei tytöille eikä pojille. He saavat valita ihan oman mielensä mukaiset astiat, huonekalut, tekstiilit ja muut omaan kotiinsa sitten, kun sen aika on.

Totta kai he saavat ottaa täältä mukaansa niin muumimukeja kuin perintöraanuja, ja kaikkea siltä väliltä. Varsinkin opiskelija-asunto on tapana tehdä kodikkaaksi tutuilla, omasta kodista tuoduilla tavaroilla. Oikea oma koti on sitten eri asia, ja sinne olen kyllä ostanut niin astioita kuin muutakin tarpeellista tavaraa.

Työkalupakki ja hyvätehoinen ruuvuväännin on oikeasti monelle tytöllekin tarpeellisempia kuin hopeat ja kristallit.

Vierailija
33/148 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 21:29"]

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 21:27"]Miksi TYTTÄRELLE? Mitä pojalle sitten kerätään? Työkalusarjaa? [/quote] Pojat muuttaa tietty tytön kanssa yhteen.

[/quote]

Hihi, ihanaa.

Mä kyllä pyysin (en koe että mulle kerättiin vanhempien toimesta) rippikoululahjoina ja ylppärilahjoina Arabian Egoa, olin itse siihen sarjaan tykästynyt. Jonkun kupin ostin itse ja vanhemmat saattoi lisäksi ostaa jonkun kappaleen synttäri- tai joululahjaksi. Kokonaista astiastoa ei ole, mutta aika monta ja edelleen ne on tiiviissä käytössä ja ilahduttaa päivittäin. Siis hyvä ja kestävä lahja oli, mutta ihan hyvin olisi elämässä voinut käydä vaikka ei Arabiaa olisi kotoa lähtiessä ollutkaan valmiina kaapissa. Juuri kun vaikka sieltä Ikeasta voi aivan käypäsen astiaston ostaa muutamalla kympillä.

Mulle mieluisa astiasto oli jostain syystä siinä vaiheessa tärkeä, todella siis arvostin ja pidin hienoina niitä lahjoja, mutta jos ei olisi mitään omasta mielestä kivaa löytynyt ja olisi toivonut mieluummin vaikka koruja tai rahaa lahjaksi, niin tympeää olisi ollut teininä saada jotakin turhanpäiväistä kuppia ja kippoa ihan vain siksi, että pitää olla astiasto kerättynä.

Vierailija
34/148 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 21:21"]

[/quote]

Kunniallisissa perheissä kapiokangas saadaan lahjaksi jo ristiäisissä.

Vierailija
35/148 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei kerätty. En voinut etukäteen tietää, mistä sarjasta tyttö aikuisena tykkäisi. Käytiin ostamassa mieleinen 6-hengen astiasto, kun tyttö muutti omilleen. Arabian Teema kelpasi silloin ihan hyvin. Samoin ostettiin kattilat, paistinpannut yms.

Vierailija
36/148 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 21:33"]Hopea aterimia kyllä, mutta kyllä ihan perus teemat ostetaan koko astiasto sitten vaikka tuparilahjaksi.
[/quote]

Kai tiesit, että se on tupari lahja?

Vierailija
37/148 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meiän lapset lähtee maailmalle "tyhjin käsin". On annettu rakkautta, hellyyttä, tukea, olkapään... Ja sitä on tarjolla koko loppuelämän.

Vierailija
38/148 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en oo ikinä kuullutkaan tollasesta:/

Vierailija
39/148 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis täh, mikä hömpötys tää on

Vierailija
40/148 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kauheaa. Siis nykyaikana keräillään astiastoja? Niin maalaista.