Onko oikeasti perheitä joissa ei kerätä tytölle astiastoa?
Tänään ruokatunnilla keskustellessa kävi ilmi, että yhden työkaverin melkein täysi-ikäiselle tyttärelle ei ole kerätty astiastoa ollenkaan. Eikö tämä ole vähän outoa? Ovat kuitenkin ihan keskituloinen perhe. Astioita tarvitsee jokainen ja niiden keräämisen kun aloittaa hyvissä ajoin, niin aina on lahjaideioita sukulaisille ja kertaostosten kustannuksetkaan eivät kasva kovin korkeaksi. Miellä on tytölle kerätty astiastoa siitä asti kun tämä on ollut 14.
Kommentit (148)
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 23:32"]
Teille, joille suht vasta kerätty astioita, oletteko maalta? Olitteko vähävaraisia? Kuulostaa itselleni tosi omituiselta! Olen syntynyt -76 ja oletin, että jossain sodan jälkeisessä puutteessa hankittiin astiat ja muut kodin tavarat noin.
[/quote]
En usko tuossa olevan kysymys niinkään rahasta, vaan ennemminkin perinteistä ja lapsen "valmistamisesta" muuttamaan pois kotoa. Itse haaveilin omasta elämästä ja kodista jo monta vuotta ennen lapsuudenkodista muuttamista, silloin oli kiva kun kaapissa oli jo valmiina niitä astioita ja tavaroita, symboloimassa tulevaa vapautta tai jotain :D Tosin itse olin astiat toivonut lahjoiksi.
Arabian Arcticaa tietty pitäis kerätä kun se oli niin upea silloin 30 v sitten. Voi mielikuvituksen puutetta, juntit kerää tyttärilleen, nää mutsit kun muutenkin määrittää miten elämä pitäis elää ja mikä on hienoo. :-D
Heh, itse en tajua noiden astioiden päälle mitään. En tiedä mikä ns. in tai out jne. Meillä on nytkin sekalainen seurakunta astioita. Mitään kokonaista astiastoa ei ole.
Joten eipä tule kerättyä myöskään lapsille moisia (joskin säilytystilaakin on niin vähän etten edes haluaisi niitä nurkkiin pölyttymään). Rahaa sen sijaan laitetaan joka kuukausi kymppi per muksu sivuun. On sitten ainakin pieni pesämuna kummallakin (tytöllä ja pojalla) kun tulee aika muuttaa omaan asuntoon.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 23:45"][quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 23:32"]
Teille, joille suht vasta kerätty astioita, oletteko maalta? Olitteko vähävaraisia? Kuulostaa itselleni tosi omituiselta! Olen syntynyt -76 ja oletin, että jossain sodan jälkeisessä puutteessa hankittiin astiat ja muut kodin tavarat noin.
[/quote]
En usko tuossa olevan kysymys niinkään rahasta, vaan ennemminkin perinteistä ja lapsen "valmistamisesta" muuttamaan pois kotoa. Itse haaveilin omasta elämästä ja kodista jo monta vuotta ennen lapsuudenkodista muuttamista, silloin oli kiva kun kaapissa oli jo valmiina niitä astioita ja tavaroita, symboloimassa tulevaa vapautta tai jotain :D Tosin itse olin astiat toivonut lahjoiksi.
[/quote]
Ok. Itselleni porsliiniastiastot ovat kaukaisimmat mahdolliset symbolit vapaudelle. Olin toki valmistautunut kotoa pois muuttamiseen, mutta en ikinä ollut ajatellut, että itsenäistymisessä olennaista on keittiön kaappien sisältö. Varmaan itselleni itsenäistymisen symboli olisi ollut rikkoa ne kerätyt porsliinit.
Kerätkää myös valurautapannu siihen kirstuun. En käytä tefloneita ja noita saa kiikuttaa joka muijalle jonka tapaan.
Lukiokaverini keräsi itselleen kapioita 90-luvun alussa ja kannusti minuakin keräämään. En tajunnut asiasta mitään, mutta jostakin syystä ostin kuitenkin muutaman käsipyyhkeen "kapioarkkuuni", siihen kapioiden kerääminen minulta sitten jäikin.
Vanhanaikainen tapa. Luulen melko varmasti, että kapioiden kokoajat äänestävät Keskustaa. Koti, uskonto, isänmaa ja kapioarkku. :D
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 23:52"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 23:45"][quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 23:32"] Teille, joille suht vasta kerätty astioita, oletteko maalta? Olitteko vähävaraisia? Kuulostaa itselleni tosi omituiselta! Olen syntynyt -76 ja oletin, että jossain sodan jälkeisessä puutteessa hankittiin astiat ja muut kodin tavarat noin. [/quote] En usko tuossa olevan kysymys niinkään rahasta, vaan ennemminkin perinteistä ja lapsen "valmistamisesta" muuttamaan pois kotoa. Itse haaveilin omasta elämästä ja kodista jo monta vuotta ennen lapsuudenkodista muuttamista, silloin oli kiva kun kaapissa oli jo valmiina niitä astioita ja tavaroita, symboloimassa tulevaa vapautta tai jotain :D Tosin itse olin astiat toivonut lahjoiksi. [/quote] Ok. Itselleni porsliiniastiastot ovat kaukaisimmat mahdolliset symbolit vapaudelle. Olin toki valmistautunut kotoa pois muuttamiseen, mutta en ikinä ollut ajatellut, että itsenäistymisessä olennaista on keittiön kaappien sisältö. Varmaan itselleni itsenäistymisen symboli olisi ollut rikkoa ne kerätyt porsliinit.
[/quote]
No jokainenhan tykkää eri asioista. Ei minullakaan mitään kukka-astioita ollut, vaan edelleenkin laadukasta ja tyylikästä lasitavaraa. Minusta kovin aikuista tai itsenäistymiseen valmista käytöstä ei ole tavaroiden rikkominen... Minusta on ihan järkevää tehdä hankintoja jo ennen muuttamista, ei sitten tarvitse kaikkea kerralla ostaa. Etenkään jos ei halua niitä Ikea-kamoja.
En kannata astiasarjan keräämistä ennen aikojaan jonkun maustaan ymmärtämättömän ihmisraakileen mielipiteen perusteella. Enää ei tarvitse olla kapiosettiä valmiina heti kun naimaikä koittaa...
Minä sain lapsena 90-luvulla lahjaksi kapioarkun ja teininä piti päättää mitä astiasarjaa alan keräämään, jotta sukulaisten on helppo ostaa minulle lahjoja. Valitsin lähikaupan Arabian Teeman ja Arctican välillä, en tainnut tajuta muita vaihtoehtoja olevankaan. Kyse oli lähinnä siitä, minkäväristä Teemaa haluaisin. Olisin voinut valita klassisen valkoisen, mutta tuntui siltä että ihmisellä täytyy olla jokin "lempiväri", joten en voinut ottaa "vain valkoista". Ärsytti, kun jouduin siirtämään kapioarkussa säilyttämäni vaatteet muualle vähitellen kasvavan astiakokoelman tieltä, vuosia ennen kuin ensimmäistäkään astiaa käytännössä tarvitsin. Ja kokoelma muodostui sekalaiseksi ja vajaavaiseksi, kun valitsemani värin valmistus lopetettiin ja aina jostain tuli lahjaksi yksittäisiä astioita jotain ihan muuta sarjaa tai se viidestoista muki. Nykyään Teema-astiani ovat kyllä käytössä, mutta osa kapioastioista on yhä edelleen lahjapakkauksissaan.
Heh, kuulostat mun äidiltä. Se yritti saada mua keräämään jotain astiasarjaa että voi sitten ostaa mulle niitä aina synttäri- ja joululahjaks teininä. Eipä kiinnostanut astiat ja hei, musta on silti tullut aivan kunnon ihminen ;)
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 23:32"]
[/quote]
Olen pikkukaupungissa syntynyt, keskiluokkaisesta perheestä (viesti 77) mutta meidän suvussa se on joku traditio ja ne astiastot mitä sain oli aika kalliita.... mut tosiaan ei lainkaan mun makuun
Nyt varmaan sohaisen ampiaispesää, kun sanon että kyllä jokaisessa kunnon kodissa kuuluisi olla edes yksi parempi astiasto. Voi olla vanhanaikainen ajattelutapa, mutta onhan se nyt vähän noloa jossain tärkeämmissä juhlissa juoda kahvia jostain halpakupeista. Tai juoda hyvää konjakkia kirjavista printtilaseista. Kaunis kattaus on osa hyvän ruoan ja juoman nautintoa.
No ei mulle ainakaan ole. Enkä kaipaakaan! En pidä merkkiastioita tärkeänä
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 00:14"]Nyt varmaan sohaisen ampiaispesää, kun sanon että kyllä jokaisessa kunnon kodissa kuuluisi olla edes yksi parempi astiasto. Voi olla vanhanaikainen ajattelutapa, mutta onhan se nyt vähän noloa jossain tärkeämmissä juhlissa juoda kahvia jostain halpakupeista. Tai juoda hyvää konjakkia kirjavista printtilaseista. Kaunis kattaus on osa hyvän ruoan ja juoman nautintoa.
[/quote]
Nää on just sellaisia turhia asioita elämässä mielestäni. Kyseenalaista välillä noita tyhmiä traditioita sinäkin.
Itselleni kerättiin 13-vuotiaasta muumimukeja ja astiastoa. Olen ainut ystäväpiiristäni jolla ei ole ikean parin kympin astiastoa ja kyllä olen onnellisena jokaisen aterian syönyt tai kahvit tarjonnut. Omaan kotiin muuttaessa sain omat tulot käytettyä esim. huonekaluihin. Ps. Opintotuki ei ole kummoinen, siitä on kamala ostaa edes ne parinkympin ikean astiat ja muut keittiövälineet.
N21
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 00:14"]Nyt varmaan sohaisen ampiaispesää, kun sanon että kyllä jokaisessa kunnon kodissa kuuluisi olla edes yksi parempi astiasto. Voi olla vanhanaikainen ajattelutapa, mutta onhan se nyt vähän noloa jossain tärkeämmissä juhlissa juoda kahvia jostain halpakupeista. Tai juoda hyvää konjakkia kirjavista printtilaseista. Kaunis kattaus on osa hyvän ruoan ja juoman nautintoa.
[/quote]
Nykyään monet perii niitä astioita, jos eivät kelpaa voivat myydä ne. Laadukkaita vaihtoehtoja on paljon, miksi kerätä väkisin sitä omaa suosikkia lapselleen?
Ei mullekaan ikinä kerätty ja ihan hyvin olen pärjännyt ja hankkinut astioita itse vanhetessani. Sitäpaitsi se on mun mielestä outoa kerätä rumia astioita lapselleen. Mitä jos se ei vanhetessaan tykkää niistä?
[/quote]
Mikä on "parempi astiasto"? Älä vaan sano, että Made in Thailand-arabiat :-/
"En kannata astiasarjan keräämistä ennen aikojaan jonkun maustaan ymmärtämättömän ihmisraakileen mielipiteen perusteella"
Ihmisraakileen. Hehheh...
Mä ilmoitin jo 12-vuotiaana etten välitä sitten mistään hempeästä, vaan ostakaa sinisiä astioita jos jotain on pakko ostaa ja nyt, yli 10 vuotta myöhemmin mulla on edelleen sama maku. Mua ei kuunneltu vaan kukkakoristeisia annettiin... sulla on tasan samanlainen ylimielinen 'minä tiedän kaiken'-asenne kuin äidilläni
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 00:22"]
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 00:14"]Nyt varmaan sohaisen ampiaispesää, kun sanon että kyllä jokaisessa kunnon kodissa kuuluisi olla edes yksi parempi astiasto. Voi olla vanhanaikainen ajattelutapa, mutta onhan se nyt vähän noloa jossain tärkeämmissä juhlissa juoda kahvia jostain halpakupeista. Tai juoda hyvää konjakkia kirjavista printtilaseista. Kaunis kattaus on osa hyvän ruoan ja juoman nautintoa. [/quote] Nykyään monet perii niitä astioita, jos eivät kelpaa voivat myydä ne. Laadukkaita vaihtoehtoja on paljon, miksi kerätä väkisin sitä omaa suosikkia lapselleen?
[/quote]
En tässä tarkoittanutkaan, että lapselle pitäisi niitä kerätä. Vaan että yleensäkin aikuisilla ihmisillä olisi kotonaan joku kunnon astiasto. Jokainen valitkoon itse mieleisensä.