Onko oikeasti perheitä joissa ei kerätä tytölle astiastoa?
Tänään ruokatunnilla keskustellessa kävi ilmi, että yhden työkaverin melkein täysi-ikäiselle tyttärelle ei ole kerätty astiastoa ollenkaan. Eikö tämä ole vähän outoa? Ovat kuitenkin ihan keskituloinen perhe. Astioita tarvitsee jokainen ja niiden keräämisen kun aloittaa hyvissä ajoin, niin aina on lahjaideioita sukulaisille ja kertaostosten kustannuksetkaan eivät kasva kovin korkeaksi. Miellä on tytölle kerätty astiastoa siitä asti kun tämä on ollut 14.
Kommentit (148)
Meillä on kaksi teinityttöä eikä ole tullut mieleenkään, että täytyisi kerätä astiastoja heille. Ostetaan sitten, kun on sen aika tai kun itse kiinnostuvat aiheesta.
Minä en pidä astiastoista, tykkään kun on erilaisia astioita. Muutenkin, pitääkö sitä astiastoa "kerätä" jonkun statusarvon takia vai miksi? Ostaa edullisesti jostain kirpparilta niin ei tarvitse upottaa älyttömiä summia johonkin merkkitavaraan.
Joo, ei kyllä kerätä tytölle eikä pojalle muuta kuin rahaa. Saavat sitten itse päättää, mitä hommaavat omaan asuntoonsa.
Itse keräsin omat astiani kun olin teini (pyysin siis synttäri- ja joululahjoiksi sekä rippilahjaksi tai ostin itse pikkuhiljaa), ei mun vanhemmat siihen osallistuneet. Olisi ollut vähän hullua jos olisi vanhemmat päättäneet mikä astiasto ja pyytäneet niitä sitten sukulaisilta ynnämuilta. Olen myös ihan tavallisesta keskituloisesta perheestä.
Ja miksi se on niin tärkeää juuri tytöille kerätä astiat? Eikö pojat syö mitän sitten kun muuttavat omilleen? Nykymaailmassa ei kuitenkaan ole enää yleisenä käytäntönä muuttaa vanhempien kodista suoraan yhteen tyttö/poikaystävän kanssa. Tällöinhän tietysti riittäisi että tytöllä on astiat. Mutta yhtälailla minusta poikien pitäisi kerätä.
Mie oon dyykannu ikean astioita roskiksesta... oli joku heittänyt pois hyvät lautaset ja kulhot. Loput itse ostetut on lähinnä jotain arabiaa. Enpä toistaiseksi ole huomannut laadussa eroa.
Itse toivon saavani Ikean astiastoa. On halpaa ja ei haittaa jos hajoaa, uuden saa halvalla.
Niinpä! Astioita tarvitsevat kuitenkin kaikki! Paitsi tietysti pojat, jotka juovat suoraan hanasta ja syövät käsin grillillä, eivätkä taida mennä edes lukioon. Mokomat gutaleet.
Minulle ei ole onneksi kerätty. Sen sijaan mieheni sukulaisten keräämät astiat ovat meillä käytössä. Ihan ok, en poiskaan raaski heittää vaikka itse olisin valinnut jotkut muut. Mieheni mukana tuli myös nimikoituja tekstiilejä läjäpäin sekä muuta kummallista.
No ei kai niistä astioita kaikille kerätä. Mulle alettiin kerään "omaan kotiin" tavaraa kun olin n. 13v. Muistan sen olleen minulle oikeasti tosi tärkeä ja ihana juttu, katselin aina välillä muuten vaan niitä leivänpaahtimia ja keittiöpyyhkeitäni.
Minulle kerättiin myös kahviastiastoa. Myin sen 26-vuotiaana pois, koska mitä ihmettä sillä kahviastolla oikeasti tekee!! En ole mitenkään muodollinen persoona, ja jos haluan juhliin astiaston voin sen vuokrata. Mielestäni on ihan älytöntä ostaa omaksi jotain kerran kymmenessä vuodessa tarvittavia astioita.
Itseäni ei ole koskaan piirun vertaa kiinnostaneet mitkään astiasarjat. Hankin tarvittaessa halvimpia mahdollisia astioita ja sillä hyvä. Sukulaiseni keräsi Iittalaa koska sattui tykkäämään siitä, mutta muuten kenellekään ei ole mitään astioita keräilty.
On varmaan ja aika paljon. Itse pyysin ylioppilaslahjaksi Iittalan Taika-sarjaa ja aterimiksi Savoniaa sekä Fiskarsin veitsisetin ja niitähän sitten tulikin ihan kiitettävästi. Vähän samanlaiset ylppärilahjat kuin moni toivoo häälahjaksi. Häälahjaksihan voi sitten toivoa jo jotain toista sarjaa, kai noihin kyllästyy n. kymmenessä vuodessa niin, että voi siirtää ylähyllylle ja vaihdella ajoittain. Kyllä mulla ainakin oli rahalle kotoa muuttaessa muutakin käyttöä, joten hyvät astiasarjat tuli ihan tarpeeseen.
Mä keräsin ihan ominkin päin itelleni astiastoa ja ruokailuvälinesettejä, ruuanlaittokulhoja kattiloita jne. hiljalleen teininä. Ihan siksi, että omilleen muutossa tulee niitä kuluja muutenkin ihan tarpeeksi. Olisi kyllä kalliiksi tullut jos olisi siinä rytäkässä pitänyt ostaa kaikki tarvikkeet kerralla.
Mulle kerättiin Arabian Arcticaa, joka on edelleen tuotannossa. Itse en päässyt vaikuttamaan asiaan, mutta eipä tuo haittaa kun niihin yhdistää helposti kaikkea kuviollista ja värikästä. Veljille kerättiin vihreää Oliivia. Veljen vaimolle oli myös kerätty vihreää Oliivia, että joksikin aikaa luulisi 24-hlön astiaston muutamine varalautasineen riittävän :D. Minun miehelläni ei ollut mitään muuta kuin tietokoneensa ja vaatteensa kun 20-vuotiaana muutti vanhemmiltaan luokseni asumaan. Olen nyt 25v ja on hyvin mahdollista, että omalle muksulle tulee aikanaan keräiltyä astioita ja työkaluja yms, sukupuolesta riippumatta.
Herran pieksut, tännekö sä äiti olet kanssa tullut? : ) Joululahjoina annoit aina, astiaston osia. N. 15 vuotta sitten sinua ensisjaisesti kiinnosti, mitä astiastoa haluaisin, valitsin, en oikein ymmärtänyt mikä oli tarkoituksesi. Joka joulu sitten, annat osia tästä astiastosta. Meillä ei ole kaapitilaa ja ollaan myyty arvottamimpia, alle normihinnan. Emme koskaan käytä noita astioitasi, ongelmana on että niille ei olisi tilaakaan. Äiti, en voinut silloin ymmärtää, että ainoa satsauksesi tyttäreesi olisi tuon astiaston kerääminen, nyt toivon, että älä anna tuota, mitä en tarvitse. Jos sinun on pakko ja sinulla varaa on, anna miniulle rahaa, jotta selviän, en tarvi ylimääräistä luksusta. Anna välittävyytesi, sitä kerjään, myös välittämällä sinusta.
Äiti keräsi itsellee uuden astiaston ja antoi vanhat mun veljelle, minä tyttönä sain ostaa kipponi ihan itse. Jonkun kattilan ja pakastimen sain joululahjaksi pyytäessäni, sitten kun jo asuin itsekseni.
paras sukulaiselta tullut hyötylahja on ollut hinausköysi, eipä olisi itse tullut varoille ostettua.
Muistakaa astioiden keräilyn ohessa opettaa ne tyttärenne myös tekemään hyvää ruokaa ja siivoamaan. T. Kahden pojan äiti, joka ostaa lapsilleen osakkeita.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 21:38"][quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 21:35"]
Ikeassa maksaa täysi kuuden hengen astiasto pari kymppiä. Jos ei siihen ole varaa kerralka ostaa vaan pitää vuosien varrella ni johan on jännää :D
[/quote]
Kuka haluaa ikean kamat? Siis oikeesti, teini toki tyytyy niihin, mutta... no joo.
[/quote]
Minä. Meillä Ikeaa. Ikää 39v.
En olisi voinut nuorena kuvitella tylsempää lahjaa kuin astiat.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 21:48"]
Mie oon dyykannu ikean astioita roskiksesta... oli joku heittänyt pois hyvät lautaset ja kulhot. Loput itse ostetut on lähinnä jotain arabiaa. Enpä toistaiseksi ole huomannut laadussa eroa.
[/quote]
Ainakin kirpparilla eron huomaa. Olen ostanut kirppiksiltä paljon Arabian ja Pentikin astioita, mutta Ikean astiat ovat yleensä niin kuluneita, etten niistä viitsisi maksaa mitään.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 22:13"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 21:48"]
[/quote]
Ainakin kirpparilla eron huomaa. Olen ostanut kirppiksiltä paljon Arabian ja Pentikin astioita, mutta Ikean astiat ovat yleensä niin kuluneita, etten niistä viitsisi maksaa mitään.
[/quote]
Ikeassa on on monentasoista astiastoa kivitavarasta luuposliiniin. Ikean parhaat astiat ovat laadukkaampia kuin vaikka Teema.
Ihana ikivanha "perinne", joka joutaa romukoppaan. Äitin osti jotakin Arabian sarjaa minulle silloin aikanaan, mutta yhden yhtä lautasta ei ole enää ehjänä. Olemme jo vuosia ostaneet Ikeasta lautaset ja lasit, eipähän tarvitse sitten itkeä kun itse tai joku lapsista jonkun onnistuu rikkomaan - aina saa uutta ja ei ketuta maksaa.