Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko oikeasti perheitä joissa ei kerätä tytölle astiastoa?

Vierailija
10.04.2015 |

Tänään ruokatunnilla keskustellessa kävi ilmi, että yhden työkaverin melkein täysi-ikäiselle tyttärelle ei ole kerätty astiastoa ollenkaan. Eikö tämä ole vähän outoa? Ovat kuitenkin ihan keskituloinen perhe. Astioita tarvitsee jokainen ja niiden keräämisen kun aloittaa hyvissä ajoin, niin aina on lahjaideioita sukulaisille ja kertaostosten kustannuksetkaan eivät kasva kovin korkeaksi. Miellä on tytölle kerätty astiastoa siitä asti kun tämä on ollut 14.

Kommentit (148)

Vierailija
61/148 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulle mummi on itse maalannut kaffeekupit ja teeastiaston, mutta jotenkin tulee sellanen kylmät väreet -fiilis kun ajattelen itseäni iloisena emäntänä niiden "suloisten" posliinien ympäröimänä. Hyi yök. Toivottavasti mummi ei keksi maalata myös lautasia ja mukeja x(

Vierailija
62/148 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi on perheitä, joissa lapset sukupuolesta riippumatta kasvatetaan tasa-arvoisiksi. Meilläkin lapsille, pojalle ja tytölle on ostettu osakkeita. Sama määrä vuodessa kummallekin. Tytöllä on isompi salkku koska on vanhempi.

Käyttävät sitten rahansa vaikkapa oman asunnon rahoittamiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/148 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni ei varsinaisesti ole kerätty, mutta lahjaksi olen pyytänyt teinistä asti haluamiani astioita. Rippi- ja ylioppilaslahjaksi tuli hopeiset kahvilusikat ja kakkuottimet sekä perus Fiskarsin aterimet. Noista hopealusikoista en suuremmin aikaisemmin välittänyt, mutta nyt kolmekymppisenä on ollut jotenkin ihanaa kattaa ne esikoisen kastejuhlassa kahvipöytään omien kauniiden astioideni kanssa. Kahvipöydässä oli myös isoisotätini antamat, hänen omien vanhempiensa häälahjaksi saamat, yli sata vuotta vanhat hopealusikat.

Vierailija
64/148 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle aikanaan äiti keräsi Arabian Artica-sarjan astiaston kuudelle hengelle. Kahvikupit ja teekupit asetteineen, syvät ja matalat lautaset, kahvikannun sekä tarjoiluvateja. 

Kahvipannua lukuunottamatta kaikki on vielä käytössä, kahvikuppeja olen ostanut lisääkin. Ikää minulla on jo liki 50 vuotta eli astioilla ikää on yli 30 v.

Omall lapselle en ole kerännyt mitään, mutta voisin kysyä jos haluaa jotain tiettyä sarjaa.

Vierailija
65/148 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 22:17"]

Onneksi on perheitä, joissa lapset sukupuolesta riippumatta kasvatetaan tasa-arvoisiksi. Meilläkin lapsille, pojalle ja tytölle on ostettu osakkeita. Sama määrä vuodessa kummallekin. Tytöllä on isompi salkku koska on vanhempi. Käyttävät sitten rahansa vaikkapa oman asunnon rahoittamiseen.

[/quote]

Nyt ihan tyhmä kysymys ja täysin ot, mutta miten sille lapselle ne osakkeet ostetaan? Itse olen itselleni ostanut osakkeita ja tiedän miten se toimii, mutta miten ostetaan lahjaksi? En ole asiaan yhtään perehtynyt, mutta usein olen miettinyt, että pitäisi jälkikasvullekin ostaa.

Vierailija
66/148 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kyllä meidän suvussa ole ollut perinteenä...Ehkä ennemmin kannattaisi säästää rahaa sitä varten ja ostaa sitten, kun on ajankohtaista lapsen maun mukainen.

Vierailija
67/148 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei perkele, tää astiastojuttu ylipäätänsä on kyllä sellanen mitä en ikinä tuu ymmärtämään.

Vierailija
68/148 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 22:10"]

Herran pieksut, tännekö sä äiti olet kanssa tullut? : ) Joululahjoina annoit aina, astiaston osia. N. 15 vuotta sitten sinua ensisjaisesti kiinnosti, mitä astiastoa haluaisin, valitsin, en oikein ymmärtänyt mikä oli tarkoituksesi. Joka joulu sitten, annat osia tästä astiastosta. Meillä ei ole kaapitilaa ja ollaan myyty arvottamimpia, alle normihinnan. Emme koskaan käytä noita astioitasi, ongelmana on että niille ei olisi tilaakaan. Äiti, en voinut silloin ymmärtää, että ainoa satsauksesi tyttäreesi olisi tuon astiaston kerääminen, nyt toivon, että älä anna tuota, mitä en tarvitse. Jos sinun on pakko ja sinulla varaa on, anna miniulle rahaa, jotta selviän, en tarvi ylimääräistä luksusta. Anna välittävyytesi, sitä kerjään, myös välittämällä sinusta.

[/quote]

Miksi alapeukutusta, kun kaipaan äidiltäni enemmän välittävyyttä, en hänen materiaalina ostamiaan astioita, kun ei sitten muuten välitä -narsistitapaus. Ai niin, nuo astioiden joululahjana ostelut loppui, kun halusin hänen kanssaan jutella, miksei hän muuten ole äiti, miksei välitä, tuli sellaista taas, etten tohdi kirjoitaa. Minä välitin, mutten ostellut astiasarjoja, rahaa paljon lykkäsin äidin ja isän elämään, millään ei mitään merkitystä kuin rahalla materiaalilla- kun äitikin oli saanut isoäidiltä- tosin ei hyvällä - perintönä, isoäitiä kohteli kaltoin. Siitä ikuisesti tulen olemaan kitkerän katkera, kun nämä posliinit ovat tärkeämpiä kuin perhesuhteet.

Vierailija
69/148 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä oo kuullutkaan, että kerättäisiin jotain astiastoa tytölle. Olisipa mulle kerätty, ei ole edes juhla astioita.

Vierailija
70/148 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 22:29"]

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 22:17"]

Onneksi on perheitä, joissa lapset sukupuolesta riippumatta kasvatetaan tasa-arvoisiksi. Meilläkin lapsille, pojalle ja tytölle on ostettu osakkeita. Sama määrä vuodessa kummallekin. Tytöllä on isompi salkku koska on vanhempi. Käyttävät sitten rahansa vaikkapa oman asunnon rahoittamiseen.

[/quote]

Nyt ihan tyhmä kysymys ja täysin ot, mutta miten sille lapselle ne osakkeet ostetaan? Itse olen itselleni ostanut osakkeita ja tiedän miten se toimii, mutta miten ostetaan lahjaksi? En ole asiaan yhtään perehtynyt, mutta usein olen miettinyt, että pitäisi jälkikasvullekin ostaa.

[/quote]

Nettipankissa varmaan on ohjeita siellä sijoitukset ja talletukset osiossa. Voit tietysti pistäytyä pankin neuvonnassa tai varata ajan sijoitusneuvontaan. Meillä säästetään rahastoon lapsilisät, nyt kun ei tarvita niitä mutta tulevaisuudesta ei tiedetä. Jos työt jatkuu näillä tuloilla niin lapset eivät saa lukioon tai ammattiopistoon mennessään juuri lainkaan opintotukea eli tuet loppuu lapsilisan loppuessa. Saavatpahan sitten edes vähän rahaa talletuksiensa tuotoista ja kesätöistä. Varmaan tarpeen rahasto sittenkin kun hankkivat omaa asuntoa. Kelpaakohan rahastotalletus vuokravakuudeksti?

Vierailija
71/148 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vain tytölle? Syökö poika jatkossa ämpäristä?

Vierailija
72/148 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 21:43"]

Meiän lapset lähtee maailmalle "tyhjin käsin". On annettu rakkautta, hellyyttä, tukea, olkapään... Ja sitä on tarjolla koko loppuelämän.

[/quote]

Toivottavasti eivät lähteneet yhteiskunnan tuella elämään tyhjin käsin. Meillä lapset saavat asua kotona niin kauan, että saavat jonkinlaiset asuntosäästöt kasaan. Ollaan tosin säästetty heille jo ihan pienestä pitäen osakesalkkuja.

Vierailija
73/148 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astiasto kerääminen perheen nuorille ei ollut yleinen tapa 1960-luvulla, 70-luvulla, 80-luvulla eikä 1990-luvulla. En oikein usko, että se on olut valtavirtaa tälläkään vuosituhannella. Itselleni ei mitään kerätty enkä kerännyt mitään tyttärilleni, kotoa muuton lähestyessä ostettiin tavaroita, mutta ei kerätty. Perintöastiastot pölyttyvät kellarissa, kun ketään ei kiinnosta. Siellä niitä on monta laatikollista.

Vierailija
74/148 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 21:21"]

Tänään ruokatunnilla keskustellessa kävi ilmi, että yhden työkaverin melkein täysi-ikäiselle tyttärelle ei ole kerätty astiastoa ollenkaan. Eikö tämä ole vähän outoa? Ovat kuitenkin ihan keskituloinen perhe. Astioita tarvitsee jokainen ja niiden keräämisen kun aloittaa hyvissä ajoin, niin aina on lahjaideioita sukulaisille ja kertaostosten kustannuksetkaan eivät kasva kovin korkeaksi. Miellä on tytölle kerätty astiastoa siitä asti kun tämä on ollut 14.

[/quote] minä sain enemmän ku  astiaston, itseasiassa astioita en ollenkaan

Vierailija
75/148 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 22:06"]

Mä keräsin ihan ominkin päin itelleni astiastoa ja ruokailuvälinesettejä, ruuanlaittokulhoja kattiloita jne. hiljalleen teininä. Ihan siksi, että omilleen muutossa tulee niitä kuluja muutenkin ihan tarpeeksi. Olisi kyllä kalliiksi tullut jos olisi siinä rytäkässä pitänyt ostaa kaikki tarvikkeet kerralla.

[/quote] noin se pitää tehdäkin, jotkut tajuaa tuollaiset asiat jo noin nuorena

Vierailija
76/148 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, en ole kerännyt omalleni, eikä minullekaan ole kerätty. Miksi kerättäisiin? Voihan niitä sitten ostaa aikanaan, kun tarvitsee? Kun itse muutin omilleni, niin sain vanhemmilta vanhoja astioita, äiti osti sarjat uusia, kattilat, pyykkikorit, imurit jne. Ja huonekalutkin.

Vierailija
77/148 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kans kerättiin astiastoa... oon syntynyt 80-luvun loppupuolella... astiastoa joka ei tietenkään millään tavalla vastaa makuani. Itse tykkään graafisesta ja hyvin pelkistetystä tyylistä, mustasta, sinisestä.... saamani kipot ja kupit ovat täynnä kukkia ja ovat oikein hempeitä. Käytän niitä vain siksi ettei mulla toistaiseksi opiskelijana ole varaa muihinkaan. Ostan kyllä heti omat kun alkaa palkka laulaa. En tajua mikseivät tällaisia lahjoja kakaroilleen ostavat äidit voisi ottaa edes selvää jälkikasvunsa mausta.... ja kyllä: olen lapsesta saakka pitänyt hyvin pelkistetystä tyylistä enkä välittänyt mistään kukkasista koskaan. Ehkä äiti sitten kuvitteli että musta tulee isona joku pullantuoksuinen suurperheen äiti joka tekee kymmenpäiselle lapsilaumalleen voikkareita kukkalautasille......

Vierailija
78/148 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kerättiin aikoinaan mutta mutta en huolinut sellasta mummu-kahviastiastoa kotiini. Astiastot kuuluu olla oman näkoisiä ja sellaisia mistä itse tykkää. En tiedä mistä tuo jäänne on, kyllähän astiastoja kaupasta saapi ilman että vuosi tolkulla joku käyttää aikaa niiden haalimiseen. Vanhoille ihmisille ne on kuin jotainvaurauden symboleja mutta mulle vaan roska arvo ja hävetys vanhanaikaisuudessaan.

Vierailija
79/148 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 22:15"]

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 22:13"]

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 21:48"]

Mie oon dyykannu ikean astioita roskiksesta... oli joku heittänyt pois hyvät lautaset ja kulhot. Loput itse ostetut on lähinnä jotain arabiaa. Enpä toistaiseksi ole huomannut laadussa eroa.

[/quote]

Ainakin kirpparilla eron huomaa. Olen ostanut kirppiksiltä paljon Arabian ja Pentikin astioita, mutta Ikean astiat ovat yleensä niin kuluneita, etten niistä viitsisi maksaa mitään.

[/quote]

Ikeassa on on monentasoista astiastoa kivitavarasta luuposliiniin. Ikean parhaat astiat ovat laadukkaampia kuin vaikka Teema.

[/quote]

Kerro, mitkä sarjat siellä ovat laadukkaita. Jyväskylässä ei ole vielä Ikeaa, joten nuo kirppiksillä myytävät Arabian 24H-sarjaa muistuttavat siniset ja vihreät astiat olivat ensimmäisenä mielessäni.

Vierailija
80/148 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 22:29"][quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 22:17"]

[/quote]

[/quote]

Eiköhän se toimi ihan vastaavasti kuin lapselle säästötilin avaaminen, mutta avaat vain arvo-osuustilin, jonne talletat arvo-osuudet (osakkeet jne).