Kodin kuvalehti: Lapsi ei tarvitse lukutaitoa, ettei herkkyys katoa
Kodin kuvalehdessä oli juttua perheestä, jossa tyttö oli kotikoulussa, koska äidin mielestä se on herkälle lapselle parasta. Lasta ei edes yritetä opettaa lukemaan, vaan pääpaino koulussa on mukavissa asioissa kuten leivän leipominen ja laulaminen. Jos ei huvita niin ei huvita.
Olen tähän asti ollut kotikoulujen kannattaja, koska siten lapsi voi oman herkkyyskautensa mukaan oppia asioita nopeasti ja helposti, mutta nyt kyllä alkoi arveluttaa. Meillä lapset oppineet lukemaan 3v iässä, jolloin ovat jaykuvasti kysyneet kirjaimia ja sitä, että lukeeko tuossa Matti ja tuossa maito. Todennäköisesti kausi olisi mennyt ohi, jos ei olisi mitenkään regoitu.Toki lapsi oppii asioita, vaikka mitään ei varsinaisesti opeteta, mutta monessa jutussa opettaminen auttaa oppimisessa (kuten vaikka matematiikassa). Jos ei lukemisen opettaminen kiinnosta äitiä, niin herkkyyskausi saattaa mennä ohi (todennäköisesti meni aikaa sitten) ja oppiminen tulee aina vain vaikeammaksi.
Kommentit (521)
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 20:00"][quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 19:51"]
Nämä "Vilijonkka sitä, Vilijonkka tätä" -lässytykset alkavat toden totta ärsyttää. Ikään kuin ei olisi mitään muita vaihtoehtoja kuin Vilijonkka ja Pikku Myy.
On ihan pakko sanoa, että ainakin minun suhteeni olette ihan täysin hakoteillä. Tuttavapiiristäni en keksi ketään, joka eläisi elämäänsä vähemmän ns. "sääntöjen" mukaan, tai ajattelisi enemmän "boksin ulkopuolella" (jänniä anglismeja). Itse asiassa huvittaa ajatus siitä, miten pyörittelisitte silmiänne, jos tietäisitte omituisen tutkimuskohteeni, joka vie suurimman osan ajastani.
Mutta jos minulle ei oltaisi annettu lapsena tiettyjä perustaitoja ja -valmiuksia, minä en olisi koskaan päässyt näin kauas sen "boksin" ulkopuolelle. Olisinkohan päässyt ulkopuolelle ensinkään.
Laatikon ulkopuolella oleminen ei ole mikään itseisarvo, eikä se ole mikään originellin ajattelun tae. Kunnolliseen perusopetukseen kuuluu se, että ensin opetetaan perusasiat, sitten opetetaan ajattelemaan omin aivoin ja kyseenalaistamaan silloin kun se tuntuu oikealta.
Sitä paitsi Pikku Myykin osaa lukea ja kirjoittaa. Olen omin silmin nähnyt, silloin kun lukutaitoisena lapsena lueskelin Muumi-kirjoja.
[/quote]
En nyt ymmärrä, millä tavalla joku tutkimuskohde tekisi sinusta boksin ulkopuolelta ajattelevan. Kyllä siihen kuuluu muutakin elämässä, että voidaan sanoa ihmisen elävän epäsovinnaisesti. Sitä mä ainakin tarkoitan. Tuo äitihän on ensiksikin hyvin epäsovinnainen ihminen, toiseksi ehkä vähän pöllö. Mutta sellainen ihminen, joka täällä vaikeroi, kun 9-vuotias ei osaa lukea, että nyt on elämä pilalla, on sovinnainen. Koska ei voida yksiniitisesti ajatella, että no niin, nyt on elämä pilalla. Ainakaan mun elämä ei olisi ollut tuollaisesta yhtään pilalla. Se, sitooko äiti lapsen on elämän pilaamista, mutta se on helppo nähdä malka toisen silmässä vaikka omassa silmässä olisi hirsi. Mitä vikoja itse teette kasvattajina, joita tuo äiti taas ei tee ja joista asioista sen takia tulee tuon lapsen vahvuuksia?
[/quote]
Tuo kasvatus ja vahvuudet eivät sovi samaan lauseeseen.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 19:48"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 19:34"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 19:31"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 18:21"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 17:05"]Katsoin mielenkiinnosta tämän äidin fb-sivun. Hän on sinne kirjoittanut muutama kk sitten, kuinka ilkeä opettaja on eväämässä heiltä oikeuksia kotiopetukseen hänen epäpätevyytenä vuoksi. Hän itse on ollut ylirasituksen (?) vuoksi sairauslomalla. Yllättäen kukaan hänen ystävistään ei ollut tykännyt hänen kirjoituksestaan! Mitä ilmeisimmin hän on siis itse hakenut huomiota tällä jutulla niin että saisi jatkaa, mutta Huittisissa on herätty todelliseen tilanteeseen. Case closed. [/quote] Kysymys: kuka sitä lasta on kotikouluttanut äidin sairausloman ajan? Ei oppivelvollisuus keskeydy, jos ope on kipeä.
[/quote]
Sehän riittää, että asiat tentitään vuosittain. Ajattele, ne voi vaikka mennä lomalle milloin haluaa, eikä kukaan puutu asioihin, eikä sijaista! Kuoletko nyt ongelmaan?
[/quote]
9 v. on siis tenttinyt lukuista kerrat sen lukemis- ja kirjoitustaitonsa, eikä ole läpäissyt tenttiä. Millä luokalla tuo 9 v. on, ensimmäisellä?
[/quote]
Onhan hän läpäissyt. Siirretäänhän lapsia koulussakin toiselle ja jopa kolmannelle, vaikka eivät osaa lukea tai siinä on vielä vaikeuksia tai on vaiheessa.
[/quote]
Tuskin siirretään, kolmannella alkaa jo vieras kielikin. Saati lukuaineet aikaisemmin, jos ei osaa lukea ja kirjoittaa ei osaa vielä mitään.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 20:03"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 20:00"][quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 19:51"] Nämä "Vilijonkka sitä, Vilijonkka tätä" -lässytykset alkavat toden totta ärsyttää. Ikään kuin ei olisi mitään muita vaihtoehtoja kuin Vilijonkka ja Pikku Myy. On ihan pakko sanoa, että ainakin minun suhteeni olette ihan täysin hakoteillä. Tuttavapiiristäni en keksi ketään, joka eläisi elämäänsä vähemmän ns. "sääntöjen" mukaan, tai ajattelisi enemmän "boksin ulkopuolella" (jänniä anglismeja). Itse asiassa huvittaa ajatus siitä, miten pyörittelisitte silmiänne, jos tietäisitte omituisen tutkimuskohteeni, joka vie suurimman osan ajastani. Mutta jos minulle ei oltaisi annettu lapsena tiettyjä perustaitoja ja -valmiuksia, minä en olisi koskaan päässyt näin kauas sen "boksin" ulkopuolelle. Olisinkohan päässyt ulkopuolelle ensinkään. Laatikon ulkopuolella oleminen ei ole mikään itseisarvo, eikä se ole mikään originellin ajattelun tae. Kunnolliseen perusopetukseen kuuluu se, että ensin opetetaan perusasiat, sitten opetetaan ajattelemaan omin aivoin ja kyseenalaistamaan silloin kun se tuntuu oikealta. Sitä paitsi Pikku Myykin osaa lukea ja kirjoittaa. Olen omin silmin nähnyt, silloin kun lukutaitoisena lapsena lueskelin Muumi-kirjoja. [/quote] En nyt ymmärrä, millä tavalla joku tutkimuskohde tekisi sinusta boksin ulkopuolelta ajattelevan. Kyllä siihen kuuluu muutakin elämässä, että voidaan sanoa ihmisen elävän epäsovinnaisesti. Sitä mä ainakin tarkoitan. Tuo äitihän on ensiksikin hyvin epäsovinnainen ihminen, toiseksi ehkä vähän pöllö. Mutta sellainen ihminen, joka täällä vaikeroi, kun 9-vuotias ei osaa lukea, että nyt on elämä pilalla, on sovinnainen. Koska ei voida yksiniitisesti ajatella, että no niin, nyt on elämä pilalla. Ainakaan mun elämä ei olisi ollut tuollaisesta yhtään pilalla. Se, sitooko äiti lapsen on elämän pilaamista, mutta se on helppo nähdä malka toisen silmässä vaikka omassa silmässä olisi hirsi. Mitä vikoja itse teette kasvattajina, joita tuo äiti taas ei tee ja joista asioista sen takia tulee tuon lapsen vahvuuksia? [/quote] Tuo kasvatus ja vahvuudet eivät sovi samaan lauseeseen.
[/quote]
Kuin ei?
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 20:03"][quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 20:01"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 19:52"][quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 19:38"] [quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 19:26"] kyllä minusta sade on vähän sama asia kuin ihmisissä olevat puutteet, joille he eivät voi mitään tai käytännössä katsoen eivät voi mitään. [/quote] Mutta kun sepä se onkin, että puutteita on erilaisia. Jotkut ovat "puutteita" vain huonosta itsetunnosta johtuen, ja jotkut asiat ovat sellaisia ettei niitä voi muuttaa vaikka ne vaikeuttavatkin elämää, mutta eipä tässä ketjussa ole sellaisista taidettu puhuakaan. Kehnoa nuottikorvaa tai persjalkaisuutta ei kannata jäädä murehtimaan, se on selvä, mutta lukutaidottomuus ei ole mikään luonnonilmiö. Se johtuu vain ja ainoastaan siitä, ettei lasta ole lopetettu lukemaan. [/quote] Niin. Mä puhuinkin äidin puutteista. Äiti nyt vain on tuollainen, että katsoo tämän toiminnan olevan parhaaksi hänen lapselleen. Ideana oli hyväksyä tämä äiti puutteineen päivineen. [/quote] Äiti saa minun puolestani hippeillä niin paljon kuin lystää mutta hän ei saa riistää lapseltaan itsenäistymistä ja ystävyyssuhteita
[/quote]
Joo no mutta miten varmistat kasvattajien virheettömyyden Suomessa? En ymmärrä, miksei vanhemmissa saisi olla virheitä? Mene auttamaan tätä äitiä sinäkin, jos jotain muutosta haluat sitten!
[/quote]
Eli sinun mielestäsi lapsen laiminlyöminen ja joogaaminen ovat ihan verrattavissa olevia asioita jotka kuuluvat vanhemman oikeuksiin? Kaikissa ihmisissä on vikaa mutta vanhemmassa EI SAA olla vikaa, joka aiheuttaa lapsen laiminlyöntiä. Vanhemmalla saa olla ruma nenä ja honottava ääni tai hän voi olla paska matikassa. Hän ei kuitenkaan voi olla alkoholisti, joka ei halua hoitoa. Kaikkia "viat" eivät ole samanarvoisia.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 20:06"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 19:48"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 19:34"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 19:31"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 18:21"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 17:05"]Katsoin mielenkiinnosta tämän äidin fb-sivun. Hän on sinne kirjoittanut muutama kk sitten, kuinka ilkeä opettaja on eväämässä heiltä oikeuksia kotiopetukseen hänen epäpätevyytenä vuoksi. Hän itse on ollut ylirasituksen (?) vuoksi sairauslomalla. Yllättäen kukaan hänen ystävistään ei ollut tykännyt hänen kirjoituksestaan! Mitä ilmeisimmin hän on siis itse hakenut huomiota tällä jutulla niin että saisi jatkaa, mutta Huittisissa on herätty todelliseen tilanteeseen. Case closed. [/quote] Kysymys: kuka sitä lasta on kotikouluttanut äidin sairausloman ajan? Ei oppivelvollisuus keskeydy, jos ope on kipeä.
[/quote]
Sehän riittää, että asiat tentitään vuosittain. Ajattele, ne voi vaikka mennä lomalle milloin haluaa, eikä kukaan puutu asioihin, eikä sijaista! Kuoletko nyt ongelmaan?
[/quote]
9 v. on siis tenttinyt lukuista kerrat sen lukemis- ja kirjoitustaitonsa, eikä ole läpäissyt tenttiä. Millä luokalla tuo 9 v. on, ensimmäisellä?
[/quote]
Onhan hän läpäissyt. Siirretäänhän lapsia koulussakin toiselle ja jopa kolmannelle, vaikka eivät osaa lukea tai siinä on vielä vaikeuksia tai on vaiheessa.
[/quote]
Tuskin siirretään, kolmannella alkaa jo vieras kielikin. Saati lukuaineet aikaisemmin, jos ei osaa lukea ja kirjoittaa ei osaa vielä mitään.
[/quote]
Olen lukenut nimenomaan av:llä, että joku oppi lukemaan kolmannella luokalla. Ei varman ole Suomen ainoa.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 19:28"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 19:03"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 18:39"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 18:33"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 17:51"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 17:47"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 17:43"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 17:39"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 17:34"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 17:27"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 17:14"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 17:02"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 16:51"]
Niin... Lukutaito ei joka kerran paranna kokemusta jostain asiasta. Eikö se nyt ole selvää, kun korrelaatiota lukutaidon ja kokemusrikkauden välillä tuskin on?
Olet toisaalta oikeassa, mutta analyysisi on aika vasemmistolainen.
[/quote]
Sinä nyt itse vedit tuon "kokemusrikkauden" mukaan keskusteluun.
Ei taida olla mitään erityisen vasemmistolaista siinä tiedossa, että suurimman osan länsimaiden historiasta tavallinen kansa on ollut melkein maaorjan asemassa olosuhteiden pakosta, eikä siinä, ettei tuo ole mitenkään tavoiteltava olotila. Joskus 1800-luvulla oltaisiin vielä pidetty radikaalina sosialismina sitä ajatusta, että kaikilla kansalaisilla voisi olla yhtäläiset mahdollisuudet opiskella kykyjensä mukaan, mutta nykypäivänä ei varmastikaan edes kaikista oikeistolaisin oikeistolaispuolue yrittäisi vähätellä opiskelun tärkeyttä.
[/quote]
Niin vedin. Tieto lisää joskus tuskaa.
Tarkoitin lähinnä sitä, miten näit keskustelun hyvin kahtiajakautuneesti. Maalaat vähän liian leveällä pensselillä historiaa :)
Opiskelun tärkeys ei ole universaali. Yhtä vähän on turvavyön kayttö autoissa joka kuskille must.
[/quote]
Mutta muista, että ajotaito on kuskille must. Ei se auto liiku metriäkään, jos kuski ei tiedä, miten auto käynnistyy ja mitä tulee tehdä, että auton saa liikkeelle. Siksi lukutaito ei ole metaforarinnasteinen turvavyölle vaan ajotaidolle.
Kannattaisi olla vähän tarkempi näissä rinnastuksissaan, jos ainoa syy kirjoittaa on oman pikkunäppäryyden esiintuominen.
[/quote]
Ajotaito on yhtä must kuin elämäkin tuossa. Turvavyö on vain työkalu muiden joukossa.
[/quote]
Varmaan haluat täsmentää? Jos ajotaito on yhtä tärkeää kuin elämä, niin miksi ihmeessä myös lukutaito ei sitä olisi? Miksi ajotaito on must, lukutaito väline ja rinnastettavissa turvavyöhön? Logiikkasi ontuu nyt ja pahasti.
[/quote]
Ajotaito on elämä itse siis. Lukutaito ei ole elämälle välttämätöntä kuten se.
[/quote]
Ei, et voi rinnastaa ajotaitoa elämään, mutta lukutaitoa et.
Sinun mukaasi lukutaito ei ole välttämätöntä elämälle. Ajotaitokaan ei ole välttämätöntä elämälle, koska suurin osa universaalia yhteisöä ei autoa osaa ajaa. Eikä ole olemassa mitään absoluuttista totuutta, jonka mukaan ajotaidon ja elämän voisi rinnastaa, jos ei samalla hyväksy sitä, että lukutaito on taito siinä missä ajotaitokin.
[/quote]
Ajotaito oli tuossa kyllä kielikuva. Ajotaidon ja turvavyön suhde on sama kuin elämän ja lukutaidon suhde. Oletuksena oli, että ajotaito on elämää eikä erityistä taitoa.
[/quote]
Harmi, että logiikkasi pettää jopa kielikuvatasolla.
Sinulle ajotaidon ja turvavyön suhde = elämän ja lukutaidon suhde.
Nyt unohdat sen universaalin tosiseikan, että turvavyö voi olla olemassa, vaikka ei olisi ajotaitoa, mutta lukutaitoa ei voi olla, jos ei ole elämää. On totta, että ajotaito ei tarvitse rinnalleen turvavyötä yhtään sen enempää kuin elämä tarvitsee lukutaitoa, mutta lausekemaailmassa suhde on yhteismitallinen vasta sitten, jos kun kaikki teoreettiseen lausekkeeseen liittyvät ehdot täyttyvät. Sinulla ne eivät nyt täyty.
[/quote]
Turvavyö saa käyttötarkoituksensa vasta ajaessa. Samoin lukutaito saa käyttötarkoituksensa vasta elämästä. En puhunut mitään turvavyön olemassaolosta. Sehän on mieletön huomiona, sillä metafora vaatii olemassaolottomuutta ollakseen metafora.
[/quote]
Mutta huomaa: edelleenkin pätee se, että turvavyö voi olla, vaikka ei ole ajotaitoa; lukutaitoa ei ole ilman elämää. Siksi vertauksesi ontuu ja pahasti.
Sanot, että turvavyös saa käyttötarkoituksensa vasta ajettaessa, mutta ajaminen on eri asia kuin ajotaito! Turvavyö ei saa käyttötarkotustaan ajotaidossa vaan jossain ihan muussa (itse kirjoitit!), joten et voi verrata sitä siihen, että lukutaito saa käyttötarkoituksensa elämässä.
Et voi metaforien maailmassa käyttää ei-yhteismitallisina rinnakkain kahta eri taitoa. Jos käytät turvavyötä lukutaidon metaforana, sinun tulee ymmärtää, että jopa metaforien maailmassa lausekkeiden tulee täyttää vertailtavuuden kriteerit.
Helpompaahan sinun olisi tunnustaa, että epäonnistuit tässä turvavyöesimerkissä, mutta kiva lukea, miten kiemurtelet epätoivoissasi pois epäonnistumisen kipeästä kohdasta.
[/quote]
Turvavyö voi olla olemassa ilman ajotaitoa ja lukutaito ei ole olemassa ilman elämää, totta. Mutta kyseessä olikin vertauskuva, tarkemmin sanoen paraabeli, eikä looginen esitys aiheesta.Paraabelin ei tarvitse palautua logiikkaan toimiakseen.
Turvavyö saa käyttötarkoituksensa vasta kun ajetaan, lukutaito saa käyttötarkoituksensa vasta kun eletään. Tätä paraabelia ei tuhoa se, että turvavyön olemassaolo on riippumaton ajotaidosta ja lukutaidon olemassaolo on riippuvainen elämästä. Paraabelin tarkoitus on korostaa itse prosessia eikä vertailtavien asioiden yhteensopivuutta.
"Niinistö johtaa Suomea kuten Jeesus johtaa opetuslapsiaan."
Voin, siis periaatteessa, verrata Niinistön ja Suomen suhdetta Jeesuksen ja opetuslasten suhteeseen siitä riippumatta, että jälkimmäisiä ei ole olemassa ja Suomen olemassaolo on Niinistön olemassaolon edellytys, mutta opetuslasten olemassaolo ei ole Jeesuksen olemassaolon edellytys. Kahden ilmiön vertauskuvan eli paraabelin tarkoitus on kertoa jotain kahden eri ilmiön välisen suhteen luonteesta (Niinistön johtaminen = Jeesuksen johtaminen), ei vertailla eri ilmiöiden statusta tai loogista vastaavuutta keskenään (Niinistö = Jeesus, Suomi = opetuslapset).
[/quote]
Minusta sinä olet aika epälooginen väittäessäsi, että ajotaito ja ajaminen ovat synonyymeja.
Kirjoitit itse, että "Turvavyö saa käyttötarkoituksensa vasta kun ajetaan, lukutaito saa käyttötarkoituksensa vasta kun eletään." Miksi nyt kirjoitat ajamisesta etkä ajotaidosta?
Päätä nyt, onko ajotaito vai ajaminen se metaforinen ilmaus, koska käyttäessäsi molempia ja vieläpä eri sisältöisissä tarkoituksissa, vedät koko ajan mattoa ajatusrakennelmasi alta.
Tuossa Jeesus/Niinistö -vertauksessa sinulla on koko ajan sama metaforinen verbi eli johtaminen. Entä jos vaihtaisit sen Niinistön johtamistaidoksi ja pohtisit, oletko edelleen yhteismitallinen. Voiko johtaminen olla sama asia kuin johtamistaito? Edes metaforana?
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 20:00"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 19:51"]
Nämä "Vilijonkka sitä, Vilijonkka tätä" -lässytykset alkavat toden totta ärsyttää. Ikään kuin ei olisi mitään muita vaihtoehtoja kuin Vilijonkka ja Pikku Myy.
On ihan pakko sanoa, että ainakin minun suhteeni olette ihan täysin hakoteillä. Tuttavapiiristäni en keksi ketään, joka eläisi elämäänsä vähemmän ns. "sääntöjen" mukaan, tai ajattelisi enemmän "boksin ulkopuolella" (jänniä anglismeja). Itse asiassa huvittaa ajatus siitä, miten pyörittelisitte silmiänne, jos tietäisitte omituisen tutkimuskohteeni, joka vie suurimman osan ajastani.
Mutta jos minulle ei oltaisi annettu lapsena tiettyjä perustaitoja ja -valmiuksia, minä en olisi koskaan päässyt näin kauas sen "boksin" ulkopuolelle. Olisinkohan päässyt ulkopuolelle ensinkään.
Laatikon ulkopuolella oleminen ei ole mikään itseisarvo, eikä se ole mikään originellin ajattelun tae. Kunnolliseen perusopetukseen kuuluu se, että ensin opetetaan perusasiat, sitten opetetaan ajattelemaan omin aivoin ja kyseenalaistamaan silloin kun se tuntuu oikealta.
Sitä paitsi Pikku Myykin osaa lukea ja kirjoittaa. Olen omin silmin nähnyt, silloin kun lukutaitoisena lapsena lueskelin Muumi-kirjoja.
[/quote]
En nyt ymmärrä, millä tavalla joku tutkimuskohde tekisi sinusta boksin ulkopuolelta ajattelevan. Kyllä siihen kuuluu muutakin elämässä, että voidaan sanoa ihmisen elävän epäsovinnaisesti. Sitä mä ainakin tarkoitan. Tuo äitihän on ensiksikin hyvin epäsovinnainen ihminen, toiseksi ehkä vähän pöllö. Mutta sellainen ihminen, joka täällä vaikeroi, kun 9-vuotias ei osaa lukea, että nyt on elämä pilalla, on sovinnainen. Koska ei voida yksiniitisesti ajatella, että no niin, nyt on elämä pilalla. Ainakaan mun elämä ei olisi ollut tuollaisesta yhtään pilalla. Se, sitooko äiti lapsen on elämän pilaamista, mutta se on helppo nähdä malka toisen silmässä vaikka omassa silmässä olisi hirsi. Mitä vikoja itse teette kasvattajina, joita tuo äiti taas ei tee ja joista asioista sen takia tulee tuon lapsen vahvuuksia?
[/quote]
Minulla ei ole lapsia enkä ole opettaja, joten en onneksi tee kasvattajana mitään virheitä. Ajattelenkin tätä asiaa sen lapsen näkökulmasta, koska olin itsekin Aspergerina vähän omituisena pidetty lapsi. Varmasti olisin kotona viihtynyt parhaiten; varsinkin, kun osasin jo 4-vuotiaana lukea. Mutta koulutukseen liittyy olennaisena osana systemaattisuus ja suunnitelmallisuus. Siinäkin tapauksessa, että siitä opetuksesta yritetään tehdä leikin varjolla innostavampaa.
Väittäisin muuten, että omituisena pidetty tutkimuskohde, johon on omituisena pidetty näkökulma, on kyllä enemmän "boksin ulkopuolella" kuin se, että erityisherkkänä leipoo kotona pullaa. Mutta kukin tyylillään. Itsekin olen erakko ja tykkään leipoa pullaa, ei siinä mitään.
Joillakin näkyy täällä olevan sellainen asenne, että äidin oikeudet ovat suuremmat kuin lapsen. Eli äidin oikeus nyhvätä kotona, piirrellä päivät pitkät ja viettää laatuaikaa tyttärensä kanssa ovat suuremmat kuin lapsen oikeus oman ikäisiin ystäviin, tarpeellisten taitojen oppimiseen, itsensä haastamiseen ja uuden kokeiluun. Ei minusta kuuluisi olla näin.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 20:06"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 20:03"][quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 20:01"] [quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 19:52"][quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 19:38"] [quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 19:26"] kyllä minusta sade on vähän sama asia kuin ihmisissä olevat puutteet, joille he eivät voi mitään tai käytännössä katsoen eivät voi mitään. [/quote] Mutta kun sepä se onkin, että puutteita on erilaisia. Jotkut ovat "puutteita" vain huonosta itsetunnosta johtuen, ja jotkut asiat ovat sellaisia ettei niitä voi muuttaa vaikka ne vaikeuttavatkin elämää, mutta eipä tässä ketjussa ole sellaisista taidettu puhuakaan. Kehnoa nuottikorvaa tai persjalkaisuutta ei kannata jäädä murehtimaan, se on selvä, mutta lukutaidottomuus ei ole mikään luonnonilmiö. Se johtuu vain ja ainoastaan siitä, ettei lasta ole lopetettu lukemaan. [/quote] Niin. Mä puhuinkin äidin puutteista. Äiti nyt vain on tuollainen, että katsoo tämän toiminnan olevan parhaaksi hänen lapselleen. Ideana oli hyväksyä tämä äiti puutteineen päivineen. [/quote] Äiti saa minun puolestani hippeillä niin paljon kuin lystää mutta hän ei saa riistää lapseltaan itsenäistymistä ja ystävyyssuhteita [/quote] Joo no mutta miten varmistat kasvattajien virheettömyyden Suomessa? En ymmärrä, miksei vanhemmissa saisi olla virheitä? Mene auttamaan tätä äitiä sinäkin, jos jotain muutosta haluat sitten! [/quote] Eli sinun mielestäsi lapsen laiminlyöminen ja joogaaminen ovat ihan verrattavissa olevia asioita jotka kuuluvat vanhemman oikeuksiin? Kaikissa ihmisissä on vikaa mutta vanhemmassa EI SAA olla vikaa, joka aiheuttaa lapsen laiminlyöntiä. Vanhemmalla saa olla ruma nenä ja honottava ääni tai hän voi olla paska matikassa. Hän ei kuitenkaan voi olla alkoholisti, joka ei halua hoitoa. Kaikkia "viat" eivät ole samanarvoisia.
[/quote]
Silti moooni vanhempi on alkoholisti, joka ei halua hoitoa. Juuri tää on mun pointti. Milloin teet sille ketjun ja sitä puidaan 17-sivua? Kukaan ei jaksa enää päivitellä asiaa. Tätä jaksetaan, kun tää on "uutta". Mutta samasta tilanteesta kysymys. Täsmälleen samasta. Okei, joku tulee sanomaan, että alkoholismi on sairaus, osaamattomuus kasvattajana ja turvallisena aikuisena ei. Mutta kumpaakaan ei voi varsinaisesti valita, siis ihminen on sellainen kuin on. Jos ei osaa kasvattaa, niin ei osaa. Jos on alkoholisti joka ei halua parantua niin sitten on. Ei meillä kuitenkaan kaikkia alkoholistien lapsia oteta huostaan. Pitäisikö sanoa ikävä kyllä, ehkä, mutta onkohan tuon tytön osa esim. heikompi vai parempi kuin alkoholistien? Riippuu toki tilanteista, mutta mä uskon, ettei läheskään heikoin. Hänen ei ole mm. tarvinnut pelätä lähivanhempaansa jne.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 20:09"]
[/quote]
[/quote]
Minulla ei ole lapsia enkä ole opettaja, joten en onneksi tee kasvattajana mitään virheitä. Ajattelenkin tätä asiaa sen lapsen näkökulmasta, koska olin itsekin Aspergerina vähän omituisena pidetty lapsi. Varmasti olisin kotona viihtynyt parhaiten; varsinkin, kun osasin jo 4-vuotiaana lukea. Mutta koulutukseen liittyy olennaisena osana systemaattisuus ja suunnitelmallisuus. Siinäkin tapauksessa, että siitä opetuksesta yritetään tehdä leikin varjolla innostavampaa.
Väittäisin muuten, että omituisena pidetty tutkimuskohde, johon on omituisena pidetty näkökulma, on kyllä enemmän "boksin ulkopuolella" kuin se, että erityisherkkänä leipoo kotona pullaa. Mutta kukin tyylillään. Itsekin olen erakko ja tykkään leipoa pullaa, ei siinä mitään.
[/quote]
Ei tuosta äidistä epäsovinnaista tehnyt se, että hän leipoo kotona pullaa.
No kyllä aika yleistä on että ennemmin kerrataan ykkös tai kakkosluokka jos on tuolloin vaikeuksia oppia lukemaan. Jo ala-asteella monet oppikirjojen tehtävänannot ovat sanallisia ja vaikeuksia tulee jos ei kolmosluokalla osaisi historian/uskonnon ym.kirjaa lukea itsenäisesti saatikka kokeiden tehtäviä.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 20:09"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Minun asperger-ystäväni olisi myös viihtynyt kotona parhaiten. Niinpä aikookin opettaa omaa poikaansa kotona.
424
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 20:13"][quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 20:06"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 20:03"][quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 20:01"] [quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 19:52"][quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 19:38"] [quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 19:26"] kyllä minusta sade on vähän sama asia kuin ihmisissä olevat puutteet, joille he eivät voi mitään tai käytännössä katsoen eivät voi mitään. [/quote] Mutta kun sepä se onkin, että puutteita on erilaisia. Jotkut ovat "puutteita" vain huonosta itsetunnosta johtuen, ja jotkut asiat ovat sellaisia ettei niitä voi muuttaa vaikka ne vaikeuttavatkin elämää, mutta eipä tässä ketjussa ole sellaisista taidettu puhuakaan. Kehnoa nuottikorvaa tai persjalkaisuutta ei kannata jäädä murehtimaan, se on selvä, mutta lukutaidottomuus ei ole mikään luonnonilmiö. Se johtuu vain ja ainoastaan siitä, ettei lasta ole lopetettu lukemaan. [/quote] Niin. Mä puhuinkin äidin puutteista. Äiti nyt vain on tuollainen, että katsoo tämän toiminnan olevan parhaaksi hänen lapselleen. Ideana oli hyväksyä tämä äiti puutteineen päivineen. [/quote] Äiti saa minun puolestani hippeillä niin paljon kuin lystää mutta hän ei saa riistää lapseltaan itsenäistymistä ja ystävyyssuhteita [/quote] Joo no mutta miten varmistat kasvattajien virheettömyyden Suomessa? En ymmärrä, miksei vanhemmissa saisi olla virheitä? Mene auttamaan tätä äitiä sinäkin, jos jotain muutosta haluat sitten! [/quote] Eli sinun mielestäsi lapsen laiminlyöminen ja joogaaminen ovat ihan verrattavissa olevia asioita jotka kuuluvat vanhemman oikeuksiin? Kaikissa ihmisissä on vikaa mutta vanhemmassa EI SAA olla vikaa, joka aiheuttaa lapsen laiminlyöntiä. Vanhemmalla saa olla ruma nenä ja honottava ääni tai hän voi olla paska matikassa. Hän ei kuitenkaan voi olla alkoholisti, joka ei halua hoitoa. Kaikkia "viat" eivät ole samanarvoisia.
[/quote]
Silti moooni vanhempi on alkoholisti, joka ei halua hoitoa. Juuri tää on mun pointti. Milloin teet sille ketjun ja sitä puidaan 17-sivua? Kukaan ei jaksa enää päivitellä asiaa. Tätä jaksetaan, kun tää on "uutta". Mutta samasta tilanteesta kysymys. Täsmälleen samasta. Okei, joku tulee sanomaan, että alkoholismi on sairaus, osaamattomuus kasvattajana ja turvallisena aikuisena ei. Mutta kumpaakaan ei voi varsinaisesti valita, siis ihminen on sellainen kuin on. Jos ei osaa kasvattaa, niin ei osaa. Jos on alkoholisti joka ei halua parantua niin sitten on. Ei meillä kuitenkaan kaikkia alkoholistien lapsia oteta huostaan. Pitäisikö sanoa ikävä kyllä, ehkä, mutta onkohan tuon tytön osa esim. heikompi vai parempi kuin alkoholistien? Riippuu toki tilanteista, mutta mä uskon, ettei läheskään heikoin. Hänen ei ole mm. tarvinnut pelätä lähivanhempaansa jne.
[/quote]
Ahaa, eli koska maailmassa on suurempiakin ongelmia, tähän ongelmaan ei pitäisi puuttua vaan hyväksyä hymisten? Logiikkasi on suoraan sanottuna typerä, oli aihe mikä tahansa (se muuten tunnetaan argumentointivirheenä). Aina on olemassa nälkäkuoleman partaalla oleva kehitysmaan orpolapsi, jota käytetään seksuaalisesti hyväksi. Siihen verrattunahan mikään ei ole paha, eikö?
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 20:16"][quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 20:09"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Minun asperger-ystäväni olisi myös viihtynyt kotona parhaiten. Niinpä aikookin opettaa omaa poikaansa kotona.
424
[/quote]
Sehän on hyvä asia, jos hän on pystyvä opettaja ja tiedostaa, että kotikoulu on muutakin kuin pullan leipomista ja joogailua.
Ja siis lapsellakin on asperger. Varmasti paras ratkaisu heille, se että äiti hermoilisi pojan puolesta miten hän pärjää koulussa ja kaikki muu ongelmallisuus mitä koulun kanssa yhteydenpitoon liittyy olisi ystävälleni taatusti aivan liian suuri ongelma.
424
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 20:18"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 20:16"][quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 20:09"] [quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 20:00"] [quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 19:51"] Nämä "Vilijonkka sitä, Vilijonkka tätä" -lässytykset alkavat toden totta ärsyttää. Ikään kuin ei olisi mitään muita vaihtoehtoja kuin Vilijonkka ja Pikku Myy. On ihan pakko sanoa, että ainakin minun suhteeni olette ihan täysin hakoteillä. Tuttavapiiristäni en keksi ketään, joka eläisi elämäänsä vähemmän ns. "sääntöjen" mukaan, tai ajattelisi enemmän "boksin ulkopuolella" (jänniä anglismeja). Itse asiassa huvittaa ajatus siitä, miten pyörittelisitte silmiänne, jos tietäisitte omituisen tutkimuskohteeni, joka vie suurimman osan ajastani. Mutta jos minulle ei oltaisi annettu lapsena tiettyjä perustaitoja ja -valmiuksia, minä en olisi koskaan päässyt näin kauas sen "boksin" ulkopuolelle. Olisinkohan päässyt ulkopuolelle ensinkään. Laatikon ulkopuolella oleminen ei ole mikään itseisarvo, eikä se ole mikään originellin ajattelun tae. Kunnolliseen perusopetukseen kuuluu se, että ensin opetetaan perusasiat, sitten opetetaan ajattelemaan omin aivoin ja kyseenalaistamaan silloin kun se tuntuu oikealta. Sitä paitsi Pikku Myykin osaa lukea ja kirjoittaa. Olen omin silmin nähnyt, silloin kun lukutaitoisena lapsena lueskelin Muumi-kirjoja. [/quote] En nyt ymmärrä, millä tavalla joku tutkimuskohde tekisi sinusta boksin ulkopuolelta ajattelevan. Kyllä siihen kuuluu muutakin elämässä, että voidaan sanoa ihmisen elävän epäsovinnaisesti. Sitä mä ainakin tarkoitan. Tuo äitihän on ensiksikin hyvin epäsovinnainen ihminen, toiseksi ehkä vähän pöllö. Mutta sellainen ihminen, joka täällä vaikeroi, kun 9-vuotias ei osaa lukea, että nyt on elämä pilalla, on sovinnainen. Koska ei voida yksiniitisesti ajatella, että no niin, nyt on elämä pilalla. Ainakaan mun elämä ei olisi ollut tuollaisesta yhtään pilalla. Se, sitooko äiti lapsen on elämän pilaamista, mutta se on helppo nähdä malka toisen silmässä vaikka omassa silmässä olisi hirsi. Mitä vikoja itse teette kasvattajina, joita tuo äiti taas ei tee ja joista asioista sen takia tulee tuon lapsen vahvuuksia? [/quote] Minulla ei ole lapsia enkä ole opettaja, joten en onneksi tee kasvattajana mitään virheitä. Ajattelenkin tätä asiaa sen lapsen näkökulmasta, koska olin itsekin Aspergerina vähän omituisena pidetty lapsi. Varmasti olisin kotona viihtynyt parhaiten; varsinkin, kun osasin jo 4-vuotiaana lukea. Mutta koulutukseen liittyy olennaisena osana systemaattisuus ja suunnitelmallisuus. Siinäkin tapauksessa, että siitä opetuksesta yritetään tehdä leikin varjolla innostavampaa. Väittäisin muuten, että omituisena pidetty tutkimuskohde, johon on omituisena pidetty näkökulma, on kyllä enemmän "boksin ulkopuolella" kuin se, että erityisherkkänä leipoo kotona pullaa. Mutta kukin tyylillään. Itsekin olen erakko ja tykkään leipoa pullaa, ei siinä mitään. [/quote] Minun asperger-ystäväni olisi myös viihtynyt kotona parhaiten. Niinpä aikookin opettaa omaa poikaansa kotona. 424 [/quote] Sehän on hyvä asia, jos hän on pystyvä opettaja ja tiedostaa, että kotikoulu on muutakin kuin pullan leipomista ja joogailua.
[/quote]
Sitä en voi tietää etukäteen, mutta ainakaan ystävälleni ei koulussa opituista asioista ole ollut käytännössä elämässä mitään hyötyä. No, pakko myöntää, että lukutaidosta on ollut. Mutta muuten.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 20:17"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 20:13"][quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 20:06"] [quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 20:03"][quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 20:01"] [quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 19:52"][quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 19:38"] [quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 19:26"] kyllä minusta sade on vähän sama asia kuin ihmisissä olevat puutteet, joille he eivät voi mitään tai käytännössä katsoen eivät voi mitään. [/quote] Mutta kun sepä se onkin, että puutteita on erilaisia. Jotkut ovat "puutteita" vain huonosta itsetunnosta johtuen, ja jotkut asiat ovat sellaisia ettei niitä voi muuttaa vaikka ne vaikeuttavatkin elämää, mutta eipä tässä ketjussa ole sellaisista taidettu puhuakaan. Kehnoa nuottikorvaa tai persjalkaisuutta ei kannata jäädä murehtimaan, se on selvä, mutta lukutaidottomuus ei ole mikään luonnonilmiö. Se johtuu vain ja ainoastaan siitä, ettei lasta ole lopetettu lukemaan. [/quote] Niin. Mä puhuinkin äidin puutteista. Äiti nyt vain on tuollainen, että katsoo tämän toiminnan olevan parhaaksi hänen lapselleen. Ideana oli hyväksyä tämä äiti puutteineen päivineen. [/quote] Äiti saa minun puolestani hippeillä niin paljon kuin lystää mutta hän ei saa riistää lapseltaan itsenäistymistä ja ystävyyssuhteita [/quote] Joo no mutta miten varmistat kasvattajien virheettömyyden Suomessa? En ymmärrä, miksei vanhemmissa saisi olla virheitä? Mene auttamaan tätä äitiä sinäkin, jos jotain muutosta haluat sitten! [/quote] Eli sinun mielestäsi lapsen laiminlyöminen ja joogaaminen ovat ihan verrattavissa olevia asioita jotka kuuluvat vanhemman oikeuksiin? Kaikissa ihmisissä on vikaa mutta vanhemmassa EI SAA olla vikaa, joka aiheuttaa lapsen laiminlyöntiä. Vanhemmalla saa olla ruma nenä ja honottava ääni tai hän voi olla paska matikassa. Hän ei kuitenkaan voi olla alkoholisti, joka ei halua hoitoa. Kaikkia "viat" eivät ole samanarvoisia. [/quote] Silti moooni vanhempi on alkoholisti, joka ei halua hoitoa. Juuri tää on mun pointti. Milloin teet sille ketjun ja sitä puidaan 17-sivua? Kukaan ei jaksa enää päivitellä asiaa. Tätä jaksetaan, kun tää on "uutta". Mutta samasta tilanteesta kysymys. Täsmälleen samasta. Okei, joku tulee sanomaan, että alkoholismi on sairaus, osaamattomuus kasvattajana ja turvallisena aikuisena ei. Mutta kumpaakaan ei voi varsinaisesti valita, siis ihminen on sellainen kuin on. Jos ei osaa kasvattaa, niin ei osaa. Jos on alkoholisti joka ei halua parantua niin sitten on. Ei meillä kuitenkaan kaikkia alkoholistien lapsia oteta huostaan. Pitäisikö sanoa ikävä kyllä, ehkä, mutta onkohan tuon tytön osa esim. heikompi vai parempi kuin alkoholistien? Riippuu toki tilanteista, mutta mä uskon, ettei läheskään heikoin. Hänen ei ole mm. tarvinnut pelätä lähivanhempaansa jne. [/quote] Ahaa, eli koska maailmassa on suurempiakin ongelmia, tähän ongelmaan ei pitäisi puuttua vaan hyväksyä hymisten? Logiikkasi on suoraan sanottuna typerä, oli aihe mikä tahansa (se muuten tunnetaan argumentointivirheenä). Aina on olemassa nälkäkuoleman partaalla oleva kehitysmaan orpolapsi, jota käytetään seksuaalisesti hyväksi. Siihen verrattunahan mikään ei ole paha, eikö?
[/quote]
Ei toisten haukkumisen arvoinen.
Ja tosiaan, ainakaan lapsuudenystävälleni ei koulunkäynnistä ole ollut elämässä mitään hyötyä, paitsi lukutaidosta on ollut, mutta muuten. Tai ei ainakaan tule itsellenikään mitään mieleen, jossa hänelle olisi ollut.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 09:34"][quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 09:29"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 09:19"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 09:06"]
Mä en nyt muutenkaan ymmärrä ketjussa esiintyvää toisten ratkaisujen kauhistelua. Millä lailla itse takaatte lapsillenne hyvät eväät aikuisuudessa? Minun äitini ainakin teki kauheasti niitä "oikeita asioita" (tai luuli tekevänsä) kun mä olin lapsi, mutta oli minun toiveeni jyräävä kuuntelematon tyranni-idiootti ja olen kärsinyt koko aikuisikäni 40-vuotiaaksi asti pahasta masennuksesta muutamia kausia lukuunottamatta.
Itsetuntoni on huono jne. Sitten te vielä perustelette huoltanne tyyliin "meidänlaisemme pärjääjät tulevat kiusaamaan ja jauhamaan tämän tytön jalkoihimme, siksi sen äidin pitäisi kasvattaa sitä lasta kuten me teemme."
Jos te kerran pärjäätte niin osaatte varmaan kasvattaa lapsenne suvaitsemaan erilaisuutta? Jos tyttö ei pärjää teidän työpaikoissanne aikanaan niin hän voi varmasti tehdä jotain muuta, mutta sen te haluatte kieltää tarjoamalla hänelle tulevaisuutta kiusattuna, häpäistynä tyttönä, koska hän ei osaaa noudattaa teidän työpaikkojenne ja maailmanne sääntöjä. Kyllä mä uskon, että meille kaikille on tilaa tässä maailmassa ja tuo äiti tietää mitä tekee aivan yhtä paljon kuin te kauhistelijat (eli ehkei niin paljon, kuin luulette.)
[/quote]
Ihmiset ovat tällaisilla palstoilla keskimäärin melko matalasti koulutettuja. Näiden on aina vaikeampi ymmärtää erilaisuutta ja toiseutta.
[/quote]
Eli haluat tällä tuoda omat ennakkoluulosi peliin. Kyllä täällä on meitä akateemisia paljon. Ymmärrämme, miten suuri lahja lukutaito on ja miten Suomessa on etuoikeus oppia lukemaan, vaikka onkin tyttö.
On niitä lukutaidottomiakin haastateltu lehdissä. Yksikin mies oli täysin riippuvainen vaimonsa hyväntahtoisuudesta arjessa pärjätäkseen. Lukutaidotyomuus tai heikoksi jäävä lukutaito on suuri henkilökohtainen tragedia.
[/quote]
Lukutaito ei ole siltikään välttämättömyys.
[/quote]
Eipä ole talo, monipuolinen ruokavalio tai toiset ihmisetkään. Parempi siis mennä elämään savimajaan erakkona ja syödä pelkkää riisiä. Onnistuuhan se niinkin!
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 20:23"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 20:17"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 20:13"][quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 20:06"] [quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 20:03"][quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 20:01"] [quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 19:52"][quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 19:38"] [quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 19:26"] kyllä minusta sade on vähän sama asia kuin ihmisissä olevat puutteet, joille he eivät voi mitään tai käytännössä katsoen eivät voi mitään. [/quote] Mutta kun sepä se onkin, että puutteita on erilaisia. Jotkut ovat "puutteita" vain huonosta itsetunnosta johtuen, ja jotkut asiat ovat sellaisia ettei niitä voi muuttaa vaikka ne vaikeuttavatkin elämää, mutta eipä tässä ketjussa ole sellaisista taidettu puhuakaan. Kehnoa nuottikorvaa tai persjalkaisuutta ei kannata jäädä murehtimaan, se on selvä, mutta lukutaidottomuus ei ole mikään luonnonilmiö. Se johtuu vain ja ainoastaan siitä, ettei lasta ole lopetettu lukemaan. [/quote] Niin. Mä puhuinkin äidin puutteista. Äiti nyt vain on tuollainen, että katsoo tämän toiminnan olevan parhaaksi hänen lapselleen. Ideana oli hyväksyä tämä äiti puutteineen päivineen. [/quote] Äiti saa minun puolestani hippeillä niin paljon kuin lystää mutta hän ei saa riistää lapseltaan itsenäistymistä ja ystävyyssuhteita [/quote] Joo no mutta miten varmistat kasvattajien virheettömyyden Suomessa? En ymmärrä, miksei vanhemmissa saisi olla virheitä? Mene auttamaan tätä äitiä sinäkin, jos jotain muutosta haluat sitten! [/quote] Eli sinun mielestäsi lapsen laiminlyöminen ja joogaaminen ovat ihan verrattavissa olevia asioita jotka kuuluvat vanhemman oikeuksiin? Kaikissa ihmisissä on vikaa mutta vanhemmassa EI SAA olla vikaa, joka aiheuttaa lapsen laiminlyöntiä. Vanhemmalla saa olla ruma nenä ja honottava ääni tai hän voi olla paska matikassa. Hän ei kuitenkaan voi olla alkoholisti, joka ei halua hoitoa. Kaikkia "viat" eivät ole samanarvoisia. [/quote] Silti moooni vanhempi on alkoholisti, joka ei halua hoitoa. Juuri tää on mun pointti. Milloin teet sille ketjun ja sitä puidaan 17-sivua? Kukaan ei jaksa enää päivitellä asiaa. Tätä jaksetaan, kun tää on "uutta". Mutta samasta tilanteesta kysymys. Täsmälleen samasta. Okei, joku tulee sanomaan, että alkoholismi on sairaus, osaamattomuus kasvattajana ja turvallisena aikuisena ei. Mutta kumpaakaan ei voi varsinaisesti valita, siis ihminen on sellainen kuin on. Jos ei osaa kasvattaa, niin ei osaa. Jos on alkoholisti joka ei halua parantua niin sitten on. Ei meillä kuitenkaan kaikkia alkoholistien lapsia oteta huostaan. Pitäisikö sanoa ikävä kyllä, ehkä, mutta onkohan tuon tytön osa esim. heikompi vai parempi kuin alkoholistien? Riippuu toki tilanteista, mutta mä uskon, ettei läheskään heikoin. Hänen ei ole mm. tarvinnut pelätä lähivanhempaansa jne. [/quote] Ahaa, eli koska maailmassa on suurempiakin ongelmia, tähän ongelmaan ei pitäisi puuttua vaan hyväksyä hymisten? Logiikkasi on suoraan sanottuna typerä, oli aihe mikä tahansa (se muuten tunnetaan argumentointivirheenä). Aina on olemassa nälkäkuoleman partaalla oleva kehitysmaan orpolapsi, jota käytetään seksuaalisesti hyväksi. Siihen verrattunahan mikään ei ole paha, eikö?
[/quote]
Ei toisten haukkumisen arvoinen.
Ja tosiaan, ainakaan lapsuudenystävälleni ei koulunkäynnistä ole ollut elämässä mitään hyötyä, paitsi lukutaidosta on ollut, mutta muuten. Tai ei ainakaan tule itsellenikään mitään mieleen, jossa hänelle olisi ollut.
[/quote]
Ja siis hän on itse sanonut näin. Tai ehkä korkeintaan joistain ala-asteen opeista, mutta nehän on helppo oppia ilman koulunkäyntiäkin. Hänellä on ollut siis sellainen elämä. On valmistunut kyllä korkeakoulusta. Mutta siellä ei opiskeltu mitään, mitä hän olisi ensin oppinut koulussa. Tai olisi voinut itse lukea.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 20:01"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 19:52"][quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 19:38"] [quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 19:26"] kyllä minusta sade on vähän sama asia kuin ihmisissä olevat puutteet, joille he eivät voi mitään tai käytännössä katsoen eivät voi mitään. [/quote] Mutta kun sepä se onkin, että puutteita on erilaisia. Jotkut ovat "puutteita" vain huonosta itsetunnosta johtuen, ja jotkut asiat ovat sellaisia ettei niitä voi muuttaa vaikka ne vaikeuttavatkin elämää, mutta eipä tässä ketjussa ole sellaisista taidettu puhuakaan. Kehnoa nuottikorvaa tai persjalkaisuutta ei kannata jäädä murehtimaan, se on selvä, mutta lukutaidottomuus ei ole mikään luonnonilmiö. Se johtuu vain ja ainoastaan siitä, ettei lasta ole lopetettu lukemaan. [/quote] Niin. Mä puhuinkin äidin puutteista. Äiti nyt vain on tuollainen, että katsoo tämän toiminnan olevan parhaaksi hänen lapselleen. Ideana oli hyväksyä tämä äiti puutteineen päivineen. [/quote] Äiti saa minun puolestani hippeillä niin paljon kuin lystää mutta hän ei saa riistää lapseltaan itsenäistymistä ja ystävyyssuhteita
[/quote]
Joo no mutta miten varmistat kasvattajien virheettömyyden Suomessa? En ymmärrä, miksei vanhemmissa saisi olla virheitä? Mene auttamaan tätä äitiä sinäkin, jos jotain muutosta haluat sitten!