Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teiniä ahdistaa tosi paljon esitelmä, onko pakko pitää?

Vierailija
10.04.2015 |

Olisi siis kasiluokkalaisella maanantaina maantiedon esitelmä ja tyttö on tosi ahdistunut asiasta. Voiko esitelmää mitenkään skipata vai laskeeko paljon todistuksen arvosanaa? :/

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan normaalia, että esitelmän pitäminen ahdistaa. Eiköhän siitä suurin osa kuitenkin selviä ihan kunnialla läpi. Auta teiniä mieluummin hallitsemaan ahdistustaan ja valmistautumaan esitelmän tekoon, äläkä kannusta teiniä livahtamaan epämiellytttävästä tilanteesta. Teet vain lapsellesi karhunpalveluksen! Teini joutuu vielä monta kertaa oman mukavuusalueensa ulkopuolelle.

Vierailija
22/62 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut sama ongelma, että luokan edessä puhun nopeasti ja katson vaan paperia, mutta kyllä se siitä vähitellen helpottaa kun niitä pitää useamman! :) Voi esim. kysyä opettajalta että saisiko pitää ensimmäisenä, jolloin ei tarvitse omaa vuoroa jännittää vaan saa alta pois sen. Mutta joo, laskee aivan varmasti numeroa jos pitää yksinään opettajalle, ellei ole oikeasti muuta syytä kuin jännitys...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään ole pakko pitää. Elämässä ei ole pakko kuin kuolla. Muuten voi tehdä vain kivoja asioita. Miksi pitäisi koskaan tehdä mitään mitä ei halua ja mikä ahdistaa?

Vierailija
24/62 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 20:02"]Siwan kassalla ei tarvitse pitää esitelmiä. Taitaa tulla amis.
[/quote]
Mitä hemmettiä? Joulutodistuksen keskiarvo oli 8,8. Tällä hetkellä tosi vaikea vaihe hänellä, on sosiaalisten tilanteiden pelkoa ja masennusta luultavasti.

Vierailija
25/62 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetelkaa esitelmää kotona niin että sinä kuuntelet. Kun esitelmän harjoittelee kunnolla niin helpottaa. 

Olin ennen kunnon jännittäjä. Kasilla voi vaikka sanoa ennen esitelmän pitoa että "mua jännittää" se laukaisee omaa jännitystä. Jos hänellä on apupaperi niin kannattaa laittaa sen alle joku kova "alusta" ettei se rapise jos kädet tärisee. 

Monia muitakin jännittää ja jos jäätyy ihan kokonaan niin kasilla opettaja auttaa varmasti! 

Vierailija
26/62 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 19:59"]

Olisi siis kasiluokkalaisella maanantaina maantiedon esitelmä ja tyttö on tosi ahdistunut asiasta. Voiko esitelmää mitenkään skipata vai laskeeko paljon todistuksen arvosanaa? :/

[/quote]

Kas, muotisana: "Ahdistaa".

Jotkut hommat on vaan elämässä pakko tehdä. Ei se niin vaikeaa ole...

Kaikkia jännittää esiintyminen joskus.

Vierailija
27/62 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistaa esitelmän pito? Voi luoja, pumpulissakos se mamin pikku muru on elänyt? Teksti kuntoon ja luokan eteen lukemaan, hop, hop! Mikä ei tapa, se vahvistaa.

Vierailija
28/62 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppaat teiniä, harjoittelette yhdessä. Minua jännitti esitelmät koko kouluajan, vielä lukiossakin ja sen jälkeen. Työelämässä kuitenkin usein joutuu vastaaviin tilanteisiin. Vieläkään en niistä nauti, mutta onhan ne hoidettava. Pieni jännitys auttaa parempiin tuloksiin.

Vierailija
29/62 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nuori kärsii ahdistuneisuudesta,ei siinä kehotus reipastumisesta auta,niin kuin ei auta masentunuttakaan piristämisyritykset.

Vierailija
30/62 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se onkin ihan paskaa. Mikään asia ei ole niin tärkeää, että siitä pitää paasata yksinpuheluna 15 min. Luonnoton nöyryyttämisjäänne opetussuunnitelmassa.

Vierailija
31/62 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin yläaste- ja lukioikäisenä sairaalloisen ujo. Silti pidin kaikki esitelmät koko keho täristen ja ääni väristen ja änkyttäen paperista katsetta nostamatta. Ja viikkoja jännitin etukäteen. Se muuten kannatti, en ole ujo enää.

Vierailija
32/62 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joskus se on pakko oppia. Nyt vähän kanttia. Jos lukioon on menossa niin mulla ainakin joka äikän kurssissa oli joko puhe tai sitten joku muu suullinen esitys. Reaaliaineissa ehkä 2/3 kursseista oli esitelmä. Em tiedä amiksesta, mutta varmasti sielläkin.

Vierailija
33/62 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli sama ongelma lukion 1. luokalla, kärsin pahasta ahdistuneisuushäiriöstä. Kerroin opettajille tilanteeni ja sain pitää esitelmät aina opettajalle sekä muutamalle luokkakaverille. Lukion 2. luokalla sain onneksi voitettua pelkoni ja pystyin pitämään kaikki esitelmät koko luokalle. Tsemppiä tytölle! Kannattaa vaan yrittää pitää esitelmät koko luokalle, suurinta osaa jännittää aina esitelmien pitäminen, mutta elämä ei aina ole kivaa.

Vierailija
34/62 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttele tyttösi kanssa ja rohkaise häntä! Kaikkia jännittää ja se on ihan normaalia, mutta jos nyt jo päättää ettei tahdo esiintyä ja puhua luokan edessä, niin tulee kyllä tulevissa opinnoissa olemaan vaikeuksia.

Vierailija
35/62 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekee niin hyvän esitelmän ja optteleevasian todella perusteellisesti, niin ahdistus katoaa

Vierailija
36/62 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 20:06"][quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 19:59"]

[/quote]

Kas, muotisana: "Ahdistaa".

Jotkut hommat on vaan elämässä pakko tehdä. Ei se niin vaikeaa ole...

Kaikkia jännittää esiintyminen joskus.
[/quote]

Joo kaikkia jännittää esiintyminen joskus, mutta ihminen ketä se ahdistaa niin paljon että mielummin hirttää itsensä kuin menee esittämään luokan eteen ja varsinkaan luokan eteen joka vain nauraa ja ilkkui muiden esityksiä.

Vierailija
37/62 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 19:59"]

[/quote]

Auta teiniäsi. Nyt ei ole esitelmän aika, jos tuntuu pahalta. Ei se ole välttelyä vaan asian kypsyttelyä. Teineillä on muutenkin sulateltavaa.

itselläni on trauma teini-iältä. Se liittyy juuri jännittämisen pilaamaan esitelmään. Tuo trauma on edelleen taakka kun esiinnyn, enkä usko siitä juuri pääseväni vaikka ikää ja harjoitusta on takana. Muuten olen sosiaalinen ja itsevarma, mutta juuri esiintymistilanteet nostaa esiin tuon teini-iän kolauksen edelleenkin.

Vierailija
38/62 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs sitten kun luokkakaverit alkaa inttämään, että miks ton yhen ei tarvi pitää esitelmää, kun kaikkien muitten pitää. Luulis, että se ahdistais vielä enemmän...

Vierailija
39/62 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli vaikea sosiaalisten tilanteiden pelko teininä, enkä pitänyt ainuttakaan esitelmää. Opettajat olivat onneksi hyvin ymmärtäväisiä, varsinkin lukiossa.

Yliopistossa pääsin vihdoin ahdistuksen yli ja yllättäen minustakin tuli lopulta opettaja. 

Vierailija
40/62 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttärellä oli tuo sama, eli jännitti hirveästi. Sai siihen lääkäriltä Propralia. Pari kertaa käytttui ja sitten ei enää tarvinnut. Nyt on yliopistossa ja pitää parhaat kurssinsa parhaat esitelmät :)  Missään tapauksessa ei kannata jättää pitämättä koska se vain lisää jännitystä kerta kerralla enemmän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän viisi