Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teiniä ahdistaa tosi paljon esitelmä, onko pakko pitää?

Vierailija
10.04.2015 |

Olisi siis kasiluokkalaisella maanantaina maantiedon esitelmä ja tyttö on tosi ahdistunut asiasta. Voiko esitelmää mitenkään skipata vai laskeeko paljon todistuksen arvosanaa? :/

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on ihan normaalia että jännittää, suurinta osaa ihmisistä jännittää tai ainakin on ennen jännittänyt esitelmien pitäminen ja ihmisten edessä puhuminen. koita tsempata teiniä, harjoitelkaa vaikka yhdessä kotona niin että esittää esitelmän perheelle tai jotain. vaikka esitelmän pitäminen olisi kamalaa, niin on hyvä astua oman mukavuusalueen ulkopuolelle ja huomata, että selviää siitä! 

Vierailija
42/62 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaaa harjoitella. Tässä viikonlopun aikana tyttö ehtii pitää esitelmän pari kertaa sinulle ja kerran isovanhemmille, kummille tai muulle sopivalle henkilölle. Silloin ei tunnu enää ihan niin pahalta, kun luokan edessä pitää saman esityksen jo 4. kertaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

13 vielä. 

Joudun usein työssäni pitämään esitelmiä ja puheita, koulutan välillä myös isohkoja ryhmiä. Olen 27v ja jos pidän koulutustilaisuutta itseäni vanhemmille ihmisille jotka ovat olleet alalla kauan minua jännittää ihan älyttömästi. 

Opettelen tosiaan esiteltävän asian ja perehdyn siihen kunnolla. Pystyn vastaamaan kysymyksiin. Joskus jos meinaa tulla pakokauhu ajattelen että muut ihmiset ovat alasti. Se auttaa. Olen tuota nakuna ajattelua ajatellut ihan ap:n lapsen ikäisestä asti.

Vierailija
44/62 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kertoa opettajalle, että esitelmän pitäminen jännittää. Jo asian sanominen ääneen purkaa jännitystä. On kuitenkin tärkeää, että esiintymiskokemusta tulee. Lukekaa vaikka yhdessä ohjeita esiintymisjännityksestä kärsiville ja harjoitelkaa esitystä niin, että se on hyvin hanskassa. Jos tilanne on aivan mahdoton, esitelmän saattaa voida pitää vain opettajalle. Itse olen joskus antanut tämän vaihtoehdon mm. oppilaalle, joka oli rankasti koulukiusattu, ja jolle olisi ollut kohtuuton vaatimus puhua luokan edessä 10 min.

Vierailija
45/62 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluu opetussuunnitelmaan, joten vaikuttaa arvosanaan. Opettajan kanssa voi neuvotella esim pienemmästä yleisömäärästä tai tiedän jonkun pitäneen esitelmiä "selille" eli toiset ovat kääntyneet selin esitelmän pitäjään nähden.

Vierailija
46/62 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 20:16"]Kannattaaa harjoitella. Tässä viikonlopun aikana tyttö ehtii pitää esitelmän pari kertaa sinulle ja kerran isovanhemmille, kummille tai muulle sopivalle henkilölle. Silloin ei tunnu enää ihan niin pahalta, kun luokan edessä pitää saman esityksen jo 4. kertaa.
[/quote]

Mitä jos ei pysty esittämään edes omalle perheelleen?

Vierailija
47/62 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 20:05"][quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 20:02"]Siwan kassalla ei tarvitse pitää esitelmiä. Taitaa tulla amis.
[/quote]
Mitä hemmettiä? Joulutodistuksen keskiarvo oli 8,8. Tällä hetkellä tosi vaikea vaihe hänellä, on sosiaalisten tilanteiden pelkoa ja masennusta luultavasti.
[/quote]

Kullannupun on vaan pidettävä se esitelmä. Ja voin sanoa että täällä lukiossa joutuu puhumaan mm. ruotsia ja enkkua luokan edessä joten on opittava kestämään. Elämä on perseestä.

Terv. Lukiolainen ja myös masennus ja sos.tilan. pelko

Vierailija
48/62 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pitäisi harjoitella kaikenlaista esiintymistä ja esitelmien ym. pitoa paljon enemmän ihan alakoulusta lähtien, niin että siitä tulisi luonteva osa koulutyötä. Se valmistaisi tulevaan. Koskaan ei voi tietää, millaisessa työssä lopulta on. Nykyään kaikenlaiset palaverit ja kokoukset ovat tavallisia ja niissä joutuu jokainen vuorollaan esittämään pohdintojen ja ryhmätöiden tuloksia. Mitä enemmän esiintyy, sen helpommalta se tuntuu.

Pieni jännitys on ihan paikallaan. Opiskeluaikaan teimme jotain ryhmätöitä ja tulokset joutui esittelemään sellainen tyyppi, joka oli onnistunut luistamaan esiintymisistä siihen asti (kuulimme sen myöhemmin). Iso miehenkorsto oli kalpea ja tuskanhikinen, ääni ei kantanut. Yhtäkkiä tyyppi sanoi: "Perkele, kun minua jännittää". Meitä ja häntä myös alkoi naurattaa ja sen jälkeen esitys sujui hienosti. Koulussakin voisi ihan hyvin sanoa siellä luokan edessä, että jännittää (ilman perkeleitä!). Toisaalta muistan yhden koulukaverin, joka oli kova jännittäjä ja yleensä pyörtyä muksahti kesken esityksen, vaikka hänellä oli lupa istua opettajanpöydän takana. Silti hän urhollisesti aina yritti saada esitelmänsä pidetyksi.

Vierailija
49/62 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 19:59"]

Olisi siis kasiluokkalaisella maanantaina maantiedon esitelmä ja tyttö on tosi ahdistunut asiasta. Voiko esitelmää mitenkään skipata vai laskeeko paljon todistuksen arvosanaa? :/

[/quote]

Voi hyvä tavaton sentään! Anna teinillesi siitä omasta pampulapurkistasi puolikas oxepamia, niin esitelmä ei ahdista.

Vierailija
50/62 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, tuli omat yläasteajat mieleen. Jännitin viikkoja etukäteen. Terkkarille yritin puhua asiasta, kuittas vaan et kaikkia jännittää joskus. Äitikään ei oikein ymmärtänyt, vaikka hänelle joskus pidin esitelmät etukäteen. Ei se silloin jännittänyt enkä änkyttänyt tai kädet tärisseet.
Mulla jännitys vaan oli tositosi paha. Joskus esitykset sujui hyvin, joskus iski paniikki. Pahinta kun ei tiennyt et milloin menee huonosti. Aloin kai pelätä liikaa sitten. Olin niin ujo et en uskaltanut sanoa opettajalle. Tein esitelmistä ihan minilyhyitä. Jatko-opinnoissa älysin lääkäriltä pyytää propralia, sen avulla sain pidettyä sitten esitelmät ja nykyään pystyn pitämään esitelmiä ilmankin propralia.
Käy ihmeessä lääkärillä lapsesi kanssa, ensikeinona beetasalpaaja on todella hyvä, poistaa oireet ja esitys sujuu hyvin. Ajan kanssa oireet vähenee kun itsevarmuus kasvaa. Tsemppiä!

Vierailija
51/62 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka toinen teini on nykyään ahdistunut ja masentunut. Ennen sitä sanottiin murrosiäksi, kai siihen on nykyään sitten jotakin erivapauksia tai lääkettä saatava.

Vierailija
52/62 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi apua, luuletteko te, äiti ja tytär, että tuo esitelmä on ainut mitä tyttö joutuu elämänsä aikana pitämään? Tervemenoa AMK:hon tai yliopistoon, jossa esitelmien pituus on vähintään 30 minuuttia ja sen jälkeen 15 minuuttia kysymyksiä ja tenttaamista. Kyllä mä sanon että kasiluokan max. 5 minuutin höpötys on pikkujuttu.

Joo, jännitin itsekin jokaikistä esitelmää, joka piti pitää. Ihan oikeasti, kyllä joskus pitää elämässään käydä siellä epämukavuusalueellakin.

Mutta sitten niitä konkreettisia neuvoja:

- ekana tai tokana pitämään sitä esitelmää. Tai sitten vikana. Ekana saa homman pois päiväjärjestyksestä, vikana joutuu jännittämään, mutta siinä vaiheessa ketään muuta ei enää kiinnosta kuunnella, paitsi ehkä opettajaa

- esiintymispaikka: voiko hämäyksen vuoksi nojata opettajan pöytään (ainakin meillä opettajien pöytä oli kolmatta metriä pitkä ja korkeuskin jotain muuta kun normi työpöydän luokkaa. Sellainen "tiski". Mua ainakin auttoi, jos nojasin pöytään tai sitten istuin (sitäkin voi kysyä, että voiko istua siellä edessä)

- harjoittelu, harjoittelu ja harjoittelu. Siellä omassa huoneessa pitää sitä esitelmää pehmoleluille useamman kerran. Niin että kaiken oppii ulkoa. Että jos siinä itse tilanteessa iskee stressipaniikki, niin ulkomuistista jo muistaa seuraavan asian, mitä sanoa.

- edessä seistessä ottaa katsekontaktin vaikka parhaaseen kaveriin ja kuvittelee, että puhuu vain sille parhaalle kaverille.

Se on vaan kasiluokan esitelmä. Piis of keik.

Vierailija
53/62 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 20:18"]

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 20:16"]Kannattaaa harjoitella. Tässä viikonlopun aikana tyttö ehtii pitää esitelmän pari kertaa sinulle ja kerran isovanhemmille, kummille tai muulle sopivalle henkilölle. Silloin ei tunnu enää ihan niin pahalta, kun luokan edessä pitää saman esityksen jo 4. kertaa. [/quote] Mitä jos ei pysty esittämään edes omalle perheelleen?

[/quote]

Siinä tapauksessa kannattaa edetä pienin askelin. Kannattaa aloittaa siitä, että pitää esitelmän aluksi vain yhdelle perheenjäsenelle, kaikkein turvallisimmalle. Jos sekin tuntuu ylivoimaiselta, niin sitten mietitään jokin vielä helpompi ratkaisu, esim. ensimmäisellä kerralla kuuntelija kuuntelee vain oven takana tai ei ole kuuntelijaa lainkaan, vaan esitelmän pitäjä nauhoittaa esityksen. Sitten mietitään jokin pieni askel niin, että tilanne vaikeutuu vähän, mutta ei kohtuuttoman paljon. Esim. kuuntelija on edelleen oven takana, mutta ovi on nyt auki. Esitelmä pysyy koko ajan samana ja tarvittaessa sitä harjoitellaan vaikka 10 kertaa erilaisilla kuuntelijatavoilla/kokoonpanoilla.

Vierailija
54/62 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on lapsilla fiksu historianopettaja. Jos ei pysty pitämään esitelmää koko luokalle, pitää sen pienemmälle kuulijakunnalle tyyliin 3-5 kaveria. Koulukiusaaminen saa joskus sairaita muotoja ja esitelmänpitäjää voidaan irvailla niin, että se tuottaa todella tuskaa. Omat lapset on pitäneet esitelmänsä koko luokalle, mutta olleet myös pienempien esitelmien yleisönä. Lisäksi tällä opettajalla on tapana tehdä niin, että huutelijoille ja kiusaajille on esitetty kysymyksiä esitelmän sisällöstä ja laitettu nämä siten vastuuseen omasta osuudestaan eli kuuntelemisesta ja asian ymmärtämisestä.

Vierailija
55/62 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän poika jännitti kans ihan sikana. Mä vaan tsemppasin. Sai esitelmästä 4puol ja ope sanoi, että oli huono. Mä sanoin, että onpa nyt ainakin ohi. Mut arvosanan kannalta olis varmaan ihan hyvin voinut olla pitämättä :D. Oikeesti... 4puol...

Ja poika on kyllä ihan sosiaalinen ja puhelias, että ei johtunut siitä.

Vierailija
56/62 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se vaan kannattais yrittää pitää. Sano tytöllesi, että ne kuuntelijathan on hänen kavereitaan, puhuis vaan samalla tavalla kuin jos kavereilleen selittäis jotain asiaa. Lisäksi jos hän sanoo ennen esitelmää koko luokalle, että häntä jännittää ihan helkkaristi ja "älkää naurako jos alan änkyttää" tai jotain vastaavaa, niin hän voittaa useimpien sympatiat puolelleen ja ilmapiiri muuttuu vastaanottavaisemmaksi. Ei kannata lähteä sillä asenteella että esittäis jotain superihmistä joka ei jännitä.

Tosiaan esitelmöintitaidosta on vaan hyötyä jatkossa, eikä mokaaminen ole mikään maailmanloppu. Myöhemmin joutuu pitämään esitelmiä vieraillakin kielillä. Olin mäkin tosi ujo kouluaikoina, mutta otin esitelmät silleen että kerrankin oon huomion keskipisteenä ja kaikki kuuntelee mua, kun niitten on pakko :D Nykyään ei haittaa mennä puhumaan vaikka alasti sadan ihmisen eteen.

Vierailija
57/62 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esiintymistä pitäisi harjoitella (ehkä harjoitellaankin?) heti ekalta luokalta lähtien. Siis tyyliin jokainen on vuorollaan luokan edessä ensin 1 min., sitten myöhemmin 5 min jne. Tätä säännöllisesti joka viikko. Sitten isompana pienet esitelmät ei tunnu missään.

Vierailija
58/62 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäriltä voi saada esim. betasalpaajia helpottamaan fyysisiä jännitysoireita :)

Vierailija
59/62 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 20:05"][quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 20:02"]Siwan kassalla ei tarvitse pitää esitelmiä. Taitaa tulla amis.
[/quote]
Mitä hemmettiä? Joulutodistuksen keskiarvo oli 8,8. Tällä hetkellä tosi vaikea vaihe hänellä, on sosiaalisten tilanteiden pelkoa ja masennusta luultavasti.
[/quote]

Koulupsykologia suosittelisin. Enkä todellakaan mitään beetasalpaajia tuon ikäiselle.

Vierailija
60/62 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että nykyään harjoitellaan jo ala-asteella. Ei meillä ollut esiintymistä juuri yhtään, jos ei kevät- ja joulujuhlia lasketa. Ei varsinaisia esitelmiä, paitsi vitos-kutosluokalla joku kirjaesitelmä. Se meni huonosti ja osa nauroi ja pilkkasi. Siitä kai se kammo jäi, ja muutenkin olin ujo ja herkkä.
Itselleni ei kuitenkaan tuottanut vaikeuksia omalta paikalta lukea, mutta luokan eteen meno oli karmeaa.

Yleensä ihmiset jotka kritisoi sekoittaa tällaisessa tilanteessa esiintymisjännityksen sellaiseen "normaaliin" vähän kutkuttavaan tunteeseen, joka hälvenee sit kun pääsee eteen ja saa esityksen käyntiin, mutta kyllä minulla se oli ihan hirveää. Oksensin usein aamulla kotona. Mutta eipä semmoinen voi tietääkään joka ei ole tuntenut siten :)
Ei minullakaan onnekseni enää tule sellaista paniikkia, mutta pystyn samaistumaan täysin niihin joilla tulee. Vielä kerran kiitän beetasalpaajaa, pystyin opiskelemaan ja kasvoin ihan normaaliksi, sosiaaliseksi aikuiseksi enkä enää vältellyt esiintymistilanteita ja syrjäytynyt jne. :)

T:38

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kolme