Siis miten laiska nykyihminen oikein on? Ei jakseta ottaa edes herkkuja hyllystä, jos ne on vasemmalla puolella oikean sijaan. HS juttu
HS: "Kauppias siirsi herkkuhyllyn oikeakätisten puolelle, myynti räjähti
Kauppias Hannu Aaltonen yllättyi siitä, miten iso vaikutus jälkiruokien myyntiin hyllyn siirtämisellä oli. Oikean käden puolelle kannattaa kaupassa sijoittaa erityisesti herkut, kauppias sanoo."
Hylly siirrettiin muutama viikko sitten, kertoo Suomen suurimman K-Citymarketin kauppias Hannu Aaltonen. Sen jälkeen hyllyssä olevien tuotteiden myynti on Aaltosen mukaan kasvanut 40 prosenttia.
Sinänsä oli tiedossa, että myynti tulee kasvamaan. Mutta en olisi osannut arvata, että oikeakätisyys tulee vaikuttamaan näin paljon, Aaltonen sanoo.
Aaltonen on 30-vuotisen kauppiaanuransa aikana huomannut tuotteiden oikealle puolelle sijoittelun merkityksen useaan otteeseen, ja hänellä on teoria, että se todella toimii.
On hauska juttu, että kun ihmisistä yli 90 prosenttia on oikeakätisiä, se näköjään näkyy kaupassa. Tuote myy paremmin, kun se on oikealla puolella.
Kansanterveys myös kiittää siitä, että ihmiset ostaa ja syö enemmän herkkuja, nimenomaan niiden saamisen pitäisi olla vaikeaa ja oikeanpuoleisessa hyllyssä voisi olla vaikka marjoja ja porkkanaa.
Kommentit (45)
Voihan kaupan kiertää niin, että hyllyt ovat aina oikean käden puolella. Niin minä teen.
Vierailija kirjoitti:
Voihan kaupan kiertää niin, että hyllyt ovat aina oikean käden puolella. Niin minä teen.
Liian vaikeaa. Onko tuo muuten sama kauppias, joka toisessa lehdessä valitti nuorten aiheuttamista häiriöistä? 1+1, ne nuorethan on ihan sokerihumalassa.
Olen mielestäni oikeakätinen, mutta en ole kaupassa osannut ajatellakaan koko kätisyyttä. Miten joku tuotehylly edes voi olla oikea- tai vasen "kätinen"?
Vierailija kirjoitti:
Olen mielestäni oikeakätinen, mutta en ole kaupassa osannut ajatellakaan koko kätisyyttä. Miten joku tuotehylly edes voi olla oikea- tai vasen "kätinen"?
Voihan sekin olla, ettei hyllyn sijoittelulla ole yhtään mitään merkitystä, vaan tämä pimenevä vuodenaika ja laskevat energiatasot monilla ajaa herkkuhyllyn ääreen.
Minulla näköjään keliakia säästää paljon päänvaivaa. Olen iloinen jos ylipäänsä jotain gluteenitonta herkkua sattuu olemaan.
Ja miten helppoa sinulla on, kun jaksat tällaisesta asioista mielesi pahoittaa. Ihan oikeasti. Aika noloa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla näköjään keliakia säästää paljon päänvaivaa. Olen iloinen jos ylipäänsä jotain gluteenitonta herkkua sattuu olemaan.
Sama juttu vegemurkinoitten kanssa.
Oli kyllä harvinaisen outo juttu. Se on ihan sama millä puolella mikäkin on. Siis tuolla periaatteella kaikki pitäisi olla oikealla puolella. Ei tuossa kyllä ole mitään logiikkaa. Onkohan tuo kauppias joku foliohattu?
Tähän aikaan vuodesta kyllä syödään reilusti enemmän herkkuja. Esim. itse en syö kesäisin lainkaan herkkuja. Kaikki elämäntapamuutokset kaatuu aina kun tulee kylmät kelit ja pimeys ja suurella vaivalla laihdutetut kilot tulee bumerangina takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Ja miten helppoa sinulla on, kun jaksat tällaisesta asioista mielesi pahoittaa. Ihan oikeasti. Aika noloa.
Ihmettely on sinusta mielen pahoittamista? Eikö saisi lukea lehtijuttuja ja pohtia niissä kerrottuja asioita vai? Perikummallinen ajattelutapa, ihmiset tyhmenee koko ajan ja kyky mediakritiikkiin häviää.
Vierailija kirjoitti:
Oli kyllä harvinaisen outo juttu. Se on ihan sama millä puolella mikäkin on. Siis tuolla periaatteella kaikki pitäisi olla oikealla puolella. Ei tuossa kyllä ole mitään logiikkaa. Onkohan tuo kauppias joku foliohattu?
Miksi tuo on outo juttu? Etkö ole huomannut, että kaupassa on tietty reitti, jota sinun oletetaan kulkevan.
Halvemmat tuotteet ylhäällä tai ihan alhaalla, kalleimmat silmien korkeudella eli katselukorkeudella. Ovelaa taktiikkaa. Kokeilkaa kaupassa, huomaatteko?
Jos maitohylly laitettaisiin heti kassojen taakse niin kaupan myynti romahtaisi puolella.
Mitä just luin? Jokuhan voi kiertää ja mennä siellä kaupassa eri reittiä ja eri suuntaan. Silloinhan ne herkut jää toiselle puolelle. Mitenkäs tuo nyt selitetään? Missä tuo tyyppi on kauppiaana? Kannattaa näköjään kiertää kaukaa tuollainen kauppa.
No eihän se laiskuudesta johdu, ei tuota tehdä tiedostaen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tuo on outo juttu? Etkö ole huomannut, että kaupassa on tietty reitti, jota sinun oletetaan kulkevan.
No eikä ole. Kauppaa pystyy kiertämään miten päin vaan. Mene vaikka Prismaan tai Citymarkettiin. S-marketissakin seikkailen miten sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Ja näin ollen vasemmalla puolella ei ole mitään hyllyjä? Missä on tuollainen kauppa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikä ole. Kauppaa pystyy kiertämään miten päin vaan. Mene vaikka Prismaan tai Citymarkettiin. S-marketissakin seikkailen miten sattuu.
Sitten kuljet siellä ihan väärin. Joissain kaupoissa on nuolia lattiassa, jotka kertoo oikean suunnan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri mutta haahuilen kaupassa kyllä ihan mistä minne sattuu sen mukaan mitä tarvitsen ja mitä muistuu mieleen. Olen neurologisen poikkeavuuden takia ilmeisesti aika immuuni kaikille psykologisille tempuille. :D
Äh, lainausmerkit ei taaskaan toimi. Lainaus päättyy viidenteen kappaleeseen. Koko juttu luettavissa:
https://www.hs.fi/kotimaa/turku/art-2000009154451.html