Hoitovapaasta tietävät!
Äiti on vakituisesta työpaikastaan hoitovapaalla, mutta haluaa mennä tekemään töitä, määräaikaisuuksia + keikkaa ym. Isällä on vakituinen työpaikka ja haluaa jäädä hoitamaan lasta kotiin. Kodinhoidontuki siirretään isälle kelasta. Voiko siis isä jäädä hoitovapaalle muutamaksi kuukaudeksi?
Kommentit (46)
Tiedän että olen huono selittämään! Kelasta sanottiin että heidän puolelta onnistuu että isälle siirretään kotihoidontuki, loput pitää selvittää työantajan kanssa. Luuletteko mieheni työantaja antaa hoivovapaata? Mitä siinä menettäisi kun se on palkatonta. Olisi kiva että isä saisi jäädä hoitamaan lasta kotiin kun hän niin kovin haluaisi.
Minä en saa keskeyttää hoitovapaatani lain mukaan.
Eri työantajalle tekisin keikkaa!
Kotihoidon tuki on verojen jälkeen noin 300 euroa kuussa. Jos kumpikaan teistä ei ole kokopäivätyössä, pitää olla todella kannattavaa keikkahommaa, että pärjäätte taloudellisesti.
Meille tulee heti Kelasta ties mitä tiedonantopapereita, jos tilanteessamme on tapahtunut muutos, vaikkemme olisi mitään hiiskuneetkaan sinne suuntaan. En tiedä, mistä ihmeestä he siellä saavat tietää asioista...
Ap voi toki palata töihin muuallekin kuin siihen työpaikkaan, jossa on kirjoilla työntekijänä. Se on ihan sallittua. Te molemmat ette voi olla hoitovapaalla omasta työstänne eikä ap voi ilmoittautua työttömäksikään, koska hänellä on työpaikka, josta hän on anonut poissaoloa lapsen kotihoidon takia.
Voitte kuitenkin tehdä niin, että ap on hoitovapaalla työstään ja saa hoitotukea Kelasta, ja ap:n mies jättäytyy palkattomalle vapaalle omasta työstään saamatta mitään tukea mistään.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 13:02"]
Tiedän että olen huono selittämään! Kelasta sanottiin että heidän puolelta onnistuu että isälle siirretään kotihoidontuki, loput pitää selvittää työantajan kanssa. Luuletteko mieheni työantaja antaa hoivovapaata? Mitä siinä menettäisi kun se on palkatonta. Olisi kiva että isä saisi jäädä hoitamaan lasta kotiin kun hän niin kovin haluaisi. Minä en saa keskeyttää hoitovapaatani lain mukaan. Eri työantajalle tekisin keikkaa!
[/quote]
Miksi et palaisi vakituiseen työhön jos isä hoitaa lasta? Ja sitten vielä takaisin hoitovapaalle kun isä menee töihin jos haluat.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 13:07"][quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 13:02"]
Tiedän että olen huono selittämään! Kelasta sanottiin että heidän puolelta onnistuu että isälle siirretään kotihoidontuki, loput pitää selvittää työantajan kanssa. Luuletteko mieheni työantaja antaa hoivovapaata? Mitä siinä menettäisi kun se on palkatonta. Olisi kiva että isä saisi jäädä hoitamaan lasta kotiin kun hän niin kovin haluaisi. Minä en saa keskeyttää hoitovapaatani lain mukaan. Eri työantajalle tekisin keikkaa!
[/quote]
Miksi et palaisi vakituiseen työhön jos isä hoitaa lasta? Ja sitten vielä takaisin hoitovapaalle kun isä menee töihin jos haluat.
[/quote]
En saa palata. Hoitovapaata ei voi keskeyttää. Ap
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 13:05"]Kotihoidon tuki on verojen jälkeen noin 300 euroa kuussa. Jos kumpikaan teistä ei ole kokopäivätyössä, pitää olla todella kannattavaa keikkahommaa, että pärjäätte taloudellisesti.
Meille tulee heti Kelasta ties mitä tiedonantopapereita, jos tilanteessamme on tapahtunut muutos, vaikkemme olisi mitään hiiskuneetkaan sinne suuntaan. En tiedä, mistä ihmeestä he siellä saavat tietää asioista...
Ap voi toki palata töihin muuallekin kuin siihen työpaikkaan, jossa on kirjoilla työntekijänä. Se on ihan sallittua. Te molemmat ette voi olla hoitovapaalla omasta työstänne eikä ap voi ilmoittautua työttömäksikään, koska hänellä on työpaikka, josta hän on anonut poissaoloa lapsen kotihoidon takia.
Voitte kuitenkin tehdä niin, että ap on hoitovapaalla työstään ja saa hoitotukea Kelasta, ja ap:n mies jättäytyy palkattomalle vapaalle omasta työstään saamatta mitään tukea mistään.
[/quote]
Mistä mieheni työantaja tietäisi että minä olen hoitovapaalla? -ap
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 13:10"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 13:07"][quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 13:02"] Tiedän että olen huono selittämään! Kelasta sanottiin että heidän puolelta onnistuu että isälle siirretään kotihoidontuki, loput pitää selvittää työantajan kanssa. Luuletteko mieheni työantaja antaa hoivovapaata? Mitä siinä menettäisi kun se on palkatonta. Olisi kiva että isä saisi jäädä hoitamaan lasta kotiin kun hän niin kovin haluaisi. Minä en saa keskeyttää hoitovapaatani lain mukaan. Eri työantajalle tekisin keikkaa! [/quote] Miksi et palaisi vakituiseen työhön jos isä hoitaa lasta? Ja sitten vielä takaisin hoitovapaalle kun isä menee töihin jos haluat. [/quote] En saa palata. Hoitovapaata ei voi keskeyttää. Ap
[/quote]
Voit pitää hoitovapaasi yhdessä tai kahdessa osassa (jokaista lasta kohti). Vapaan tulee kestää vähintään kuukausi kerrallaan. Hoitovapaata voi pitää useammassakin jaksossa, jos saat siihen työnantajan luvan. Kela maksaa lastenhoidon tukea perheelle kuinka monelta jaksolta tahansa, kunhan jaksot ovat vähintään kuukauden mittaisia.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 12:56"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 12:51"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 12:38"]
Jos mieheni hakee hoitovapaata mistä hänen työnantaja tietäisi että myös minä olen hoitovapaalla? Mutta siis periaatteessa en olisi, vaan tekisin keikkaa ja mies hoitaisi lasta. Ap
[/quote]
Ystävä hyvä, sinä olet Kelalle joutunut toimittamaan hoitovapaastasi todistuksen työnantajalta. Eli joudut keskeyttämään hoitovapaan ihan virallisesti, ja miehesi joutuu sen anomaan.
Huomioittehan, että hoitovapaajaksoja ei saa yhtä lasta kohden kuin tietyn määrän, joten tuo vaikuttaa siihenkin.
[/quote]
Minä en ainakaan ole kelaan mitään todistusta toimittanut. Voihan kotihoidotukea saada vaikka kumpikaan ei olisi hoitovapaalla, riittää että lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa.
[/quote]
Monessa paikassa se toimitetaan työantajan puolesta suoraan Kelalle. Kelalle on myös ilmoitettava, jos hoitajana toimii esim. mummo tms. Kaivelehan vähän muistisi sopukoita.
Naurettavaa modeilta. Sain muka bannit tän keskustelun viesteistäni
[/quote]
Sinä saat keskeyttää hoitovapaan, lain mukaan, mutta sitten joudut palaamaan sinne vakityöhösi. Eli jos aiot tehdä keikkaa muualle, niin et voi olla myös hoitovapaalla, jos mieskin olisi hoitovapaalla. Miehen työnantajan pitää antaa miehelle se hoitovapaa, jos mies sen haluaa.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 13:11"]
Jos mieheni hakee hoitovapaata mistä hänen työnantaja tietäisi että myös minä olen hoitovapaalla? Mutta siis periaatteessa en olisi, vaan tekisin keikkaa ja mies hoitaisi lasta. Ap
[/quote]
Ystävä hyvä, sinä olet Kelalle joutunut toimittamaan hoitovapaastasi todistuksen työnantajalta. Eli joudut keskeyttämään hoitovapaan ihan virallisesti, ja miehesi joutuu sen anomaan.
Huomioittehan, että hoitovapaajaksoja ei saa yhtä lasta kohden kuin tietyn määrän, joten tuo vaikuttaa siihenkin.
[/quote]
Minä en ainakaan ole kelaan mitään todistusta toimittanut. Voihan kotihoidotukea saada vaikka kumpikaan ei olisi hoitovapaalla, riittää että lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa.
[/quote]
Monessa paikassa se toimitetaan työantajan puolesta suoraan Kelalle. Kelalle on myös ilmoitettava, jos hoitajana toimii esim. mummo tms. Kaivelehan vähän muistisi sopukoita.
[/quote]
Luepa kela sivuilta kotihoidontuen hakemisesta. Työnantaja ei liity kotihoidontukeen mitenkään, ainoastaan hoitovapaaseen. Joissain kunnissa voi tarvia kuntalisän saadakseen todistuksen työnantajalta, mutta kotihoidontukeen sitä ei tarvita.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 13:10"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 13:07"][quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 13:02"] Tiedän että olen huono selittämään! Kelasta sanottiin että heidän puolelta onnistuu että isälle siirretään kotihoidontuki, loput pitää selvittää työantajan kanssa. Luuletteko mieheni työantaja antaa hoivovapaata? Mitä siinä menettäisi kun se on palkatonta. Olisi kiva että isä saisi jäädä hoitamaan lasta kotiin kun hän niin kovin haluaisi. Minä en saa keskeyttää hoitovapaatani lain mukaan. Eri työantajalle tekisin keikkaa! [/quote] Miksi et palaisi vakituiseen työhön jos isä hoitaa lasta? Ja sitten vielä takaisin hoitovapaalle kun isä menee töihin jos haluat. [/quote] En saa palata. Hoitovapaata ei voi keskeyttää. Ap
[/quote]
Laki sanoo että hoitovapaan saa pitää vähintään kahdessa jaksossa, työantajan suostuessa myös useammassakin.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 13:05"]Kotihoidon tuki on verojen jälkeen noin 300 euroa kuussa. Jos kumpikaan teistä ei ole kokopäivätyössä, pitää olla todella kannattavaa keikkahommaa, että pärjäätte taloudellisesti. Meille tulee heti Kelasta ties mitä tiedonantopapereita, jos tilanteessamme on tapahtunut muutos, vaikkemme olisi mitään hiiskuneetkaan sinne suuntaan. En tiedä, mistä ihmeestä he siellä saavat tietää asioista... Ap voi toki palata töihin muuallekin kuin siihen työpaikkaan, jossa on kirjoilla työntekijänä. Se on ihan sallittua. Te molemmat ette voi olla hoitovapaalla omasta työstänne eikä ap voi ilmoittautua työttömäksikään, koska hänellä on työpaikka, josta hän on anonut poissaoloa lapsen kotihoidon takia. Voitte kuitenkin tehdä niin, että ap on hoitovapaalla työstään ja saa hoitotukea Kelasta, ja ap:n mies jättäytyy palkattomalle vapaalle omasta työstään saamatta mitään tukea mistään. [/quote] Mistä mieheni työantaja tietäisi että minä olen hoitovapaalla? -ap
[/quote]
Se ei kiinnosta työnantajaa pätkääkään. Kela maksaa hoitotuen, ei työnantaja. Työntekijän täytyy kuitenkin ilmoittaa työnantajalle syy, miksi hän haluaa olla pitkän aikaa palkattomasti pois työpaikaltaan menettämättä sitä työpaikkaansa. Jos työntekijä anoo poissaololupaa esim. vuodeksi lapsen hoitamisen takia, hänellä on oikeus saada vapautus menettämättä työtään. Työnantaja sitten toimittaa Kelaan tiedon siitä, että työntekijä on pois töistä niin ja niin kauan lapsen hoitamisen vuoksi.
Tämä poissaolon syy on tärkeä lain kannalta, koska huoltajalla on oikeus olla pois työpaikasta tietty aika lapsensa takia menettämättä työtään. Työntekijä voi anoa poissaololupaa mistä syystä tahansa, mutta työnantajan ei tarvitse suostua mihin syyhyn tahansa. Voihan työntekijä sanoa vaikka lähtevänsä Australiaan reppureissulle vuodeksi ja toivoa, että työnantaja suostuu tähän eikä anna potkuja ja palkkaa jotain muuta ihmistä vakituisesti. Hoitovapaa on lakisääteinen syy, miksi saa olla pois töistä mutta ei menetä työpaikkaansa. Muut syyt eivät ole.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 13:15"]
[/quote]
Sinä saat keskeyttää hoitovapaan, lain mukaan, mutta sitten joudut palaamaan sinne vakityöhösi. Eli jos aiot tehdä keikkaa muualle, niin et voi olla myös hoitovapaalla, jos mieskin olisi hoitovapaalla. Miehen työnantajan pitää antaa miehelle se hoitovapaa, jos mies sen haluaa.
[/quote]
Hoitovapaan saa keskeyttää vain, jos työnantajalle sopii. Minä esimerkiksi olen opettaja ja olen anonut vapaata täksi lukukaudeksi. Olen saanut vapaan, ja minulle on otettu sijainen, jolle on kirjoitettu määräyskirja lukukaudeksi. Minä en saa palata työhöni kesken kaiken, koska työnantaja on ottanut tilalleni toisen työntekijän eikä voi rikkoa hänen määräyskirjaansa. Jos olisin työssä, jossa tehtäväni olisi jaettu muille työtekijöille eikä sijaista olisi, voisin palata töihini.
Kiitos pitkästä vastauksesta !
Jäädään pohtimaan tätä. Ap
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ei kelalle tarvi ilmoittaa kuka lasta hoitaa.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 13:21"]Kiitos pitkästä vastauksesta !
Jäädään pohtimaan tätä. Ap
[/quote]
Siis 37. :-)
Jos ja kun narahdat, niin työnantajasi voi käskeä sinut takaisin töihin, tai antaa vaikka fudut kusetuksesta. Tuossa KVTES:in tulkintaa. Eli on sovittava työnteosta oman työnantajan kanssa, eikä saa tehdä samankaltaista työtä.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 13:22"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 13:21"]Kiitos pitkästä vastauksesta ! Jäädään pohtimaan tätä. Ap [/quote] Siis 37. :-)
[/quote]
Tähän asti anomuksessa on ainakin ollut kohta "hoitajan nimi".
Hoitovapaalla ei voi olla samaan aikaan, mutta osittaisella hoitovapaalla voi.