Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Soitin poliisit hakemaan tyttäreni.

Vierailija
09.04.2015 |

Meno yltyi taas vaihteeksi hiukan liian rankaksi. Toistakymmentä nuorta ryyppäämässä kun tulen töistä. Kun pyysin kauniisti niitä lähtemään,alkoi sellainen huuto ja vittuilu. Meinasivat heittää minut ulos asunnosta. Päätin että muu ei auta kun kutsua apua. En helvetti pärjää ton likan kanssa,enkä jaksa. Tälläinen torstai täällä.

Kommentit (148)

Vierailija
121/148 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on liikaa pahoinvoivia lapsia ja nuoria. Ongelmia näkyy jo päiväkoti-ikäisillä. Jos kerran kaikki vanhemmat ovat hyviä ja tekevät parhaansa, mistä nuo ongelmat sitten johtuvat? Syytättekö sitten koulua tai päiväkotia, lasten kavereita? Joskus kannattaisi vain katsoa peiliin, muutos on mahdollinen. Kannattaa aloittaa heti, ettei käy kuin ap:n tapauksessa!

Jo lasta suunnitteleville olisi hyvä järjestää joku kasvatuskurssi näemmä.

Vierailija
122/148 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun koti, sinä määräät. Jos ei uskota niin ulos. Älä enää vaivaa poliiseja vaan heitä likka pihalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/148 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 18:56"]Sinun koti, sinä määräät. Jos ei uskota niin ulos. Älä enää vaivaa poliiseja vaan heitä likka pihalle.
[/quote]

Noinko ne ongelmat ratkaistaan? Kaikkia ei ikävä kyllä ole vanhemmiksi luotu :(

Vierailija
124/148 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain tyttären isän kiinni ja kerroin tapahtuneesta. On sekin sitä mieltä että tytölle täytyy hankkia oma asunto. Ja muutakin apua. Sovittiin että maksetaan kulut puoliksi kunnes tytär saa jostain omaa rahaa. Saan ruveta heti etsiin sille omaa asuntoa. Kyllä se varmasti on paras ratkaisu,niin kauhealta kun tuntuukin ajaa oma tytär pois kotoaan. Vaikka onhan se aina tänne tervetullut kunhan on selvänä. Kumpa sen elämä kääntyisi taas paremmaksi. Vasta äskenhän se oli ihana vauva ja nyt tuollainen,jota äidin tarvii pelätä.

Kaiken lisäksi tuli aivan mieletön ikävä tuota ex-miestä kun juteltiin puhelimessa. Minkähän ihmeen tähden halusin erota hänestä. Ihminen on hölmö kun tälläisiäkin miettii. Oma vika. Kaikki voisi olla paljon paremmin.

Vierailija
125/148 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ap tuskin nautti että joutui liisit soittamaan. Ihme moraalimaijoja täällä ja kasvatusalan professoreja Harvardista. 

Vierailija
126/148 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 15:14"]

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 15:08"]

Hyvillä vanhemmilla ei ole hirveitä kakaroita vaan niitä on kasvatettu ja opastettu pienestä pitäen. Turha alkaa kitisemään teinin kanssa enää, peli on jo menetetty.

[/quote]

Kannattaisi varmaan lukea Deborah Spungesin "Nancy". Ei ole asiat ihan noin mustavalkoisia.

[/quote] On muuten niin HYVÄ kirja että JOKAISEN kannattaisi lukea.

Vierailija
127/148 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 19:01"]

Sain tyttären isän kiinni ja kerroin tapahtuneesta. On sekin sitä mieltä että tytölle täytyy hankkia oma asunto. Ja muutakin apua. Sovittiin että maksetaan kulut puoliksi kunnes tytär saa jostain omaa rahaa. Saan ruveta heti etsiin sille omaa asuntoa. Kyllä se varmasti on paras ratkaisu,niin kauhealta kun tuntuukin ajaa oma tytär pois kotoaan. Vaikka onhan se aina tänne tervetullut kunhan on selvänä. Kumpa sen elämä kääntyisi taas paremmaksi. Vasta äskenhän se oli ihana vauva ja nyt tuollainen,jota äidin tarvii pelätä.

Kaiken lisäksi tuli aivan mieletön ikävä tuota ex-miestä kun juteltiin puhelimessa. Minkähän ihmeen tähden halusin erota hänestä. Ihminen on hölmö kun tälläisiäkin miettii. Oma vika. Kaikki voisi olla paljon paremmin.

[/quote]

Voisiko tyttö mennä isänsä luokse vai asuuko kaukana? Teette oikein. Älkää kuitenkaan suostuko maksamaan vuokraa+vaatteita+ruokaa+ties mitä. Selviät tuosta kyllä, tsemppiä kovasti! :) Etäisyys tekee hyvää jos kotona hypitään toisten silmille. 

Vierailija
128/148 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt enää sen toisen lapsen elämää samalla tavalla pilaa. Rajoja peliin ja sitä rakkautta myös, yhdessäoloa. Lapsi on ykkönen. Unohda miehet ja alkoholi, lapsesi tarvitsevat sinua.

Vierailija
129/148 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 15:21"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 15:06"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 15:03"]Rajoja täytyisi opettaa pienestä pitäen. Ei saa antaa lapsena liian usein periksi. Lapset eivät saa hyppiä vanhempiensa silmille.
[/quote] No voi helevatti soikoon. Voin tehdä sinulle semmoisen ammattipaljastuksen, että hyvillä vanhemmilla voi olla aivan hirveitä kakaroita. Toisilla nuorilla murrosikä voi olla todella paha ja kaveripiiri vaikuttaa todella paljon.
[/quote]Hölöhölö. On se kumma kun niillä vanhemmilla, jotka rakastavat ja kunnioittavat lapsiaan ja myös vetävät rajat, ei näitä ongelmia ole.
[/quote]
Voi kuinka loukkaa lukea tuollaista. Itse en koskaan kuvitellutkaan että olisimme erilaisia kuin muut ja että suuret ongelmat ei meitä voisi koskettaa. Mutta sitten kuitenkin tuntuu niin epäoikeudenmukaiselta että olemme perheenä joutuneet paljon aloittajan kaltaiseen tilanteeseen vaikka olemme ihan perheenä lapsinemme aina olleet toisten ihailun kohteena syystä että lapset on hyvin kasvatettuja ja hyväkäytöksisiä ja asiansa hoitavia. Monesti on sanottu että näkee että lapset on huolehdittuja ja heistä välitetään. Mutta...niin vain on valtava murhe meille koko perheelle osunut pahasti päihteisiin sekaantuneen nuoremme muodossa. Asia pääsi ihan meidän muiden huomaamatta pitkälle. Niinhän se yleensä menee. Asia salataan niin pitkään kuin pystytään. On kuin maan alle asti menevää kivirekeä mukanaan vetäisi ja loukkaa ja satuttaa aivan sanoinkuvaamattomasti kun joku tai jotkut voi olla niin tietämättömiä elämän raadollisuudesta ja siitä epäoikeudenmukaisuudesta.
Mutta eipä muuta kuin toivon kaikille sydämeni pohjasta tätä samaa paskaa.

Vierailija
130/148 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 15:29"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 15:20"]

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 14:58"]Meno yltyi taas vaihteeksi hiukan liian rankaksi. Toistakymmentä nuorta ryyppäämässä kun tulen töistä. Kun pyysin kauniisti niitä lähtemään,alkoi sellainen huuto ja vittuilu. Meinasivat heittää minut ulos asunnosta. Päätin että muu ei auta kun kutsua apua. En helvetti pärjää ton likan kanssa,enkä jaksa. Tälläinen torstai täällä. [/quote]pikkuisen on päässyt kasvatus vikateille jossain vaiheessa.... Katso ap peiliin, sieltä se syy löytyy.

[/quote]

Sulla on mennyt kasvatus vikateille ihan itsesi kanssa. MItä luulet, kuinka paljon auttaa että lyöt lyötyä? Voin kertoa ettei yhtään, lisää vaan ap:n pahaa oloa. Kuulut itse niihin ressukoihin jotka haluavat päteä muiden pahalla ololla. Katso peiliin. Lisäämällä toisen pahaa oloa et ole sen kummoisempi itsekään.
[/quote]kyllä minusta pitää pystyä sanomaan ääneen se totuus että jotkut vanhemmat eivät osaa kasvattaa lapsia, lapset kärsivät niin kauan kun näin ei tehdä vaan sievistellään ja kaunistellaan, ihan reipas syyllistäminen on joskus hyväksi

Vierailija
131/148 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 15:01"]Taitaa olla vanhemmuus ja kasvatus ollut hukassa pitemmän aikaa jo...Nyt huudetaan yhteiskuntaa apuun.
[/quote]
Toivottavasti kopsahtaa omaan nilkkaan joskus. Jospa sitten huomaisit ettei elämä mene niinkuin oppikirjassa. Suosittelen tutustumaan alan kirjoihin ennenkuin tulet tänne pätemään, omaa kokemusta kasvatuksesta sinulla ei selkeästi ole.

Vierailija
132/148 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

72, ehkä ette olekaan olleet ihan sellaisia ihannevanhempia, mitä kuvittelet... Kaikki vanhemmathan toki ovat, jos heiltä kysytään.

Toivottavasti lapsi pääsee irti päihteistä.

Vierailija
133/148 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 19:10"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 15:01"]Taitaa olla vanhemmuus ja kasvatus ollut hukassa pitemmän aikaa jo...Nyt huudetaan yhteiskuntaa apuun.
[/quote]
Toivottavasti kopsahtaa omaan nilkkaan joskus. Jospa sitten huomaisit ettei elämä mene niinkuin oppikirjassa. Suosittelen tutustumaan alan kirjoihin ennenkuin tulet tänne pätemään, omaa kokemusta kasvatuksesta sinulla ei selkeästi ole.
[/quote]

Ei näytä olevan sinullakaan. Lue lisää. Kyllä hyvät vanhemmat kasvattavat todella paljon todennäköisemmin onnellisia lapsia. Suomessa on vain turhan paljon epäkelpoja vanhempia, ja siitä syystä ongelmaisia nuoria. Kaikki lastensuojelualalla työskentelevät tietävät tämän.

Vierailija
134/148 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää jotka väittää että ongelma nuoria tulee vain huonon kasvatuksen tuloksena, niin mites jos kaikki muut lapset hyvin käyttäytyviä, ahkeria, raittiita jne ne mutta yksi pistää ihan överiksi eli ryyppää, tekee rikoksia, kielenkäyttö ihan kamalaa, väkivaltainen jne. Kaikki lapset kuitenkin kasvatettu täysin samoin. Vanhemmat kunnolliset, raittiit, töissä käyvät.....mutta tietty se silti on vanhempien vika , eks niin?

Vierailija
135/148 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 19:14"]Nää jotka väittää että ongelma nuoria tulee vain huonon kasvatuksen tuloksena, niin mites jos kaikki muut lapset hyvin käyttäytyviä, ahkeria, raittiita jne ne mutta yksi pistää ihan överiksi eli ryyppää, tekee rikoksia, kielenkäyttö ihan kamalaa, väkivaltainen jne. Kaikki lapset kuitenkin kasvatettu täysin samoin. Vanhemmat kunnolliset, raittiit, töissä käyvät.....mutta tietty se silti on vanhempien vika , eks niin?
[/quote]

Kaikkiin lapsiin ei toimi samanlainen kasvatus, koska lapset ovat yksilöitä, joilla erilainen luonne ja temperamentti. Jotkut vanhemmat myös kohtelevat lapsiaan keskenään eri lailla, voi olla suosikkeja tai vaikkapa yksi, josta tehdään syntypukki kaikelle. Ei voi aina tietää, niin tapauskohtaista. V

Vierailija
136/148 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 19:14"]

Nää jotka väittää että ongelma nuoria tulee vain huonon kasvatuksen tuloksena, niin mites jos kaikki muut lapset hyvin käyttäytyviä, ahkeria, raittiita jne ne mutta yksi pistää ihan överiksi eli ryyppää, tekee rikoksia, kielenkäyttö ihan kamalaa, väkivaltainen jne. Kaikki lapset kuitenkin kasvatettu täysin samoin. Vanhemmat kunnolliset, raittiit, töissä käyvät.....mutta tietty se silti on vanhempien vika , eks niin?

[/quote]

Luulisi jos ei ole saanut täysin vajaata mukulaa pökäistyä ulos niin kyllä tätä voi opettaa kunnioittamaan itseään ja saada tämä tajuamaan että typeryyksillä satutetaan muitakin kuin itseä. Työssä käyminen ja muut pinnaliset kunnollisuuden takeet eivät vielä kerro mitään vaikka parantavat paremman kasvatuksen mahdollisuutta.

Vierailija
137/148 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 19:04"]

Älä nyt enää sen toisen lapsen elämää samalla tavalla pilaa. Rajoja peliin ja sitä rakkautta myös, yhdessäoloa. Lapsi on ykkönen. Unohda miehet ja alkoholi, lapsesi tarvitsevat sinua.

[/quote]Kun en juurikaan käytä alkoholia. Ja lapseni ovat aina olleet etusijalla. En tosiaan asettanut tyttärelleni rajoja koska ajattelin että siten oppisi ottamaan vastuuta. Se oli suuri virhe joka ei toistu. Mutta ainahan tyttäreni saa kotiin tulla selvänä,et sinäkään varmasti haluaisi pelätä omaa lastasi. Minulla on ollut yksi mies eron jälkeen,suhde kesti vuoden. Eli en aivan kauheasti niidenkään perässä juokse. Erosta jo kuitenkin kuusi vuotta.

Vierailija
138/148 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 15:44"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 15:40"]

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 15:15"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 15:01"]Taitaa olla vanhemmuus ja kasvatus ollut hukassa pitemmän aikaa jo...Nyt huudetaan yhteiskuntaa apuun. [/quote] Minua vuotta nuorempi veli riehuu, lintsailee, vittuilee, käyttäytyy koulussa niin huonosti, etten suostunut opiskelemaan samassa koulussa yms vaikka on saanut täysin saman kasvatuksen mitä minä. Minä en ole ollut koulusta päivääkään poissa ala-asteen jälkeen, eikä koskaan mitään pahaa viestiä ei koulusta minusta tullut kotiin. Olen myös itse, äidin erikseen pyytämättä, ottanut tavaksi pitää 1-2 siivouspäivää/vk ja muutenkin pidän kotia siistinä. Koskaan en ole myöskään sanonut äidille/kenellekkään aikuiselle pahasti, eli haukkunut, tai vittuillut. Jos en ole jostain ollut samaa mieltä, niin olen pystynyt puhumaan asiasta ilman mitään "en sit vittu tee vittu mitään vittu, jos ei tehdä mun tavalla"-kortteja. Ja niin. Ei se aina ole kasvatuksesta kiinni. N17 [/quote] Mä näkisin sen enemmän niin että "huonoista" vanhemmista voi tulla myös hyviä jälkeläisiä, ja näennäisesti hyvä vanhempi voi olla "huono" jos joku toimintaperiaate tai ajatusmalli on väärä. Mutta ihmisiähän me ollaan kaikki, ratkaisevaa on että missä asiassa on "huono" ja myöskin että tuleeko lapsesta siitä HUOLIMATTA "hyvä".

[/quote]

Oletko ajatellut kirjoittaa ohjekirjan noista toimintaperiaatteista ja ajatusmalleista. Suosittelen, ehkä me muutkin oppisimme oikean ajatusmallin.
[/quote]

Tämä oli ihan turhaa sinulta.
Olen samaa mieltä edelleenellisen kanssa. Toiminta tai ajatus on usein rakkaudettomuutta, epäili hdinmukaisuutta ym. Kyllä me jokainen ollaan suuressa määrin kasvatuksen tulos. Ja meillä on siitä omat haavatt. Niin käy meidän lapsillekin.
Samassa perheessä lapsia ei kasvateta samalla tavalla.

Vierailija
139/148 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 08:19"]

Palalaan asiaan. Tyttäreni oli eiliseen asti kotona. Meillä oli oikein kivaa pitkästä aikaa. Siskot katseli yhdessä filmejä ja tämä vanhempi opetti nuoremmaallen lihapullien tekoa. Hänellä kun on tuo käsi paketissa. Eilen illalla se kuitenkin taas häipyi johonkin. Eikä se edes halua keskustella muutosta omaan asuntoon. 

[/quote]

No niin nyt taas kiltti tyttö moodi päälee kun äiti uhka heittä pihalle. Ei halua keskustella omasta asunnosta, siis mitä keskusteltava muka on ilmoitat vain että kuun vaihteessa oltava oma kämppä! Jos ei rahaa vuokran niin käsket varata ajan sosiaalitoimiston. Opiskeleko jotakin vai onko työtön?

oletkos hankkinut tytön lähettämistä isän luo Saksan? 

Vierailija
140/148 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 16:22"]Nro 139:lle

Voisit katsoa peiliin ja miettiä mitä traumoja siellä on takana kun hyökkäät minua kohden noin ilman että edes tiedät taustojani. Minun tilanteeni ja viallinen kotiympäristö on todettu jopa psykiatrisella ammattipuolella. Entä sinulla? Omaat lapsen, jota et voinut pelastaa maailmalta ja nyt projisoit ahdistustasi ja syyllisyyttäsi muihin(huomaten että käytät termiä "äiti syyllistäjät")? Tutustu kasvatuspsykologiaan niin ymmärrät kasvatuksen merkityksen. Suurimmat vaikuttimet imetään vauva ja taaperoikäisenä sekä hieman siitä eteenpäin. Toki voit siinäkin kohtaa syyttää vaikka televisiota tai ipadia syylliseksi lapsen vioittumisesta. Mutta yllättäen vanhempi voi päättää näistäkin asioita. Totta kai me olemme jatkuvassa heijastuksessa ympäristön kanssa, mutta en ole koskaan kuullut että vanhempi voi vierittää kasvatusvastuun niiden armoille. Sitä paitsi lapsi on viimeinen, joka voi päättää mihin ympäristöön syntyy ja jossa elää. 

Voin kuitenkin sanoa että jos sinulla on lapsia, niin olet epäonnistumisestasi huolimatta onnistunut jossain sillä minä pelkäsin äitiäni niin paljon että en edes uskaltanut sanoa poikkipuolista sanaa hänelle. On eräänlainen luottamuksen osoitus että uskaltaa olla vihainen ja käyttäytyä kapinoivasti vanhemman läsnäollessa ilman että pelkää tämän hylkäävän.
[/quote]
Minulla ei ole traumoja eikä ole sairaala jaksoja psykiatrisella. Minun lapseni ovat niin pieniä, etteivät he vielä väitä, että minun vikani kun heitä teininä ahdistaa, kun taaperona annoin heidän katsella liikaa postimies Patea. Se, että sinun kotiolosi olivat huonot ovat täysin voineet aiheuttaa traumasi. Tottakai alkoholistiperheissä, huumepiireissä, hyväksikäyttöpiireissä tai vaikka erittäin uskonnollisissa piireissä lapset saattavat traumatisoitua pahasti. Mutta ei kukaan syllistä heitä heidän oireilustaan.
Harmi vaan kun ihan tavalliset äidit ja siskot tai veljet kertovat kuinka heidän lapsensa, veljensä, siskonsa käyttäytyivät aivan törkeästi. Ihan hyvä lapsuus heilläkin oli. Ihan tavalliset perheet ja tavalliset ongelmat.
Sitten saapuu sinunlaisesi, jonka on ihan mahdotonta ymmärtää, että äiti voisi olla syytön.
Pakko jonkun on ollut mennä pieleen. Jos ei muuta niin vähintään väärät televisio-ohjelmat taaperona.

Vastuu on aina äidin loppuelämän ajan. Voin kertoa, että on hiton surullista kuunnella 60 vuotiasta, joka jauhaa kun ei äiti kasvattanut oikein. Niinkuin nämä ihmiset olisivat ikuisesti kiinni siinä mitä äiti sanoi kun he olivat kolme.

Kerran äitini sanoi minulle etten ole prinsessa ja voin kuoria itse oman omenani. En ole katkera. Ymmärrän , että hän halusi etten pidä muita palvelijoina ja voin myös tehdä itse jotain. Olen saanut käydä koulut ja ymmärtänyt myös miksi niitä käydään. En ole ryyppännyt, koska tiedostan viinan vaarat. Mutta jos olisin juonut ei se kyllä äidistäni kiinni ollut. Minua on kasvattanut lukemattomat ihmiset vuosien aikana. Mummoni, tarhaopettajat, isäni, sisarukseni, ala-asteen opettajat, partio, balettiohjaaja, valmentajat, jopa lemmikki eläimeni, äitini lisäksi. Kuka mitäkin. Esim. Vastuuta, käytöstapoja, taitoja, tietoa, pöytätapoja, kehonhallintaa, laillisuutta, jopa ranskalaista viinikulttuuria.
Mutta jos minä jotain noista en hallitsisi niin se ei vaan olisi äitini vika. Vaan minun. Minun itseni.
Suomessa lapsille vaan annetaan ihan käsittämättömästi mahdollisuksia. Mutta he tuhlaavat niitä. Koulu on ilmaista ja silti sieltä lintsataan. Mutta se on tietenkin äidin vika. Eihän se nyt koskaan voisi olla sen teinin. Koska kyllä aina jostain äiti saadaan syylliseksi. Vaikka sitten joku vauva iässä tehdyn virheen takia.

Sinun on vaan aina löydettävä joku muu syyllinen omille ongelmillesi. Nytkin syytät minua ja kun olen eri mieltä niin minulla on trauma ja olen epäonnistunut.
Katso kerran elämässäsi siihen peiliin ja kysy joskus edes itseltäsi mitä sinä olisit voinut ja voit tehdä toisin. Vaikka äitisi on ollut osa elämääsi, ei vaan voi rypeä koko loppu elämäänsä syyttäen häntä. Jossain vaiheessa vaan alkaa vaihe jolloin enää ei vaan voi syyttää menneisyyttä. Lain mukaan 15 vuotias ottaa itsestään rikosvastuun. 18 vuotiaana täysikäisyyden tuomat vastuut. Ja sitten on niitä jotka eivät ota sitä koskaan, vaan sysäävät sen ikuisesti äidille.
Outoa ehkä sinusta mutta mitä enemmän ihminen osaa ottaa vastuuta itsestään, sitä menestyksekkäämpi hän yleensä on.
Voin kuitenkin sanoa että jos jompi kumpi meistä on epäonnistunut, niin minä ei kyllä väittäisi sen olevan minä. Mutta hei jatka vaan niitä sun kasvatustieteen opintojasi, ne tulee tarpeen itsellesi. Ehkä jossain vaiheessa kasvat aikuisrksi ja opit ottamaan vastuuta itsestäsi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kaksi