Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Soitin poliisit hakemaan tyttäreni.

Vierailija
09.04.2015 |

Meno yltyi taas vaihteeksi hiukan liian rankaksi. Toistakymmentä nuorta ryyppäämässä kun tulen töistä. Kun pyysin kauniisti niitä lähtemään,alkoi sellainen huuto ja vittuilu. Meinasivat heittää minut ulos asunnosta. Päätin että muu ei auta kun kutsua apua. En helvetti pärjää ton likan kanssa,enkä jaksa. Tälläinen torstai täällä.

Kommentit (148)

Vierailija
41/148 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 22:53"]

Yritän mennä nukkumaan. Tiedänpähän ainakin että tytär on nyt turvallisessa paikassa. Hyvää yötä kaikille.

[/quote]Jos jaksat niin kerrothan huomenna tyttäresi voinnista? Hyvää yötä sinullekin.

Vierailija
42/148 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 15:14"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 15:08"]

Hyvillä vanhemmilla ei ole hirveitä kakaroita vaan niitä on kasvatettu ja opastettu pienestä pitäen. Turha alkaa kitisemään teinin kanssa enää, peli on jo menetetty.

[/quote]

Kannattaisi varmaan lukea Deborah Spungesin "Nancy". Ei ole asiat ihan noin mustavalkoisia.
[/quote]

ohis asian vierestä. Toi on paras kirja minkä oon lukenut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/148 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 15:15"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 15:01"]Taitaa olla vanhemmuus ja kasvatus ollut hukassa pitemmän aikaa jo...Nyt huudetaan yhteiskuntaa apuun.
[/quote]

Minua vuotta nuorempi veli riehuu, lintsailee, vittuilee, käyttäytyy koulussa niin huonosti, etten suostunut opiskelemaan samassa koulussa yms vaikka on saanut täysin saman kasvatuksen mitä minä.

Minä en ole ollut koulusta päivääkään poissa ala-asteen jälkeen, eikä koskaan mitään pahaa viestiä ei koulusta minusta tullut kotiin. Olen myös itse, äidin erikseen pyytämättä, ottanut tavaksi pitää 1-2 siivouspäivää/vk ja muutenkin pidän kotia siistinä. Koskaan en ole myöskään sanonut äidille/kenellekkään aikuiselle pahasti, eli haukkunut, tai vittuillut. Jos en ole jostain ollut samaa mieltä, niin olen pystynyt puhumaan asiasta ilman mitään "en sit vittu tee vittu mitään vittu, jos ei tehdä mun tavalla"-kortteja.

Ja niin. Ei se aina ole kasvatuksesta kiinni.

N17
[/quote]
Surullista kuinka yhden lapsen riehuminen vie toiselta lapselta tilan ja mahdollisuuden olla epätäydellinen lapsi. Kirjaimellisesti kyseessä ei ehkä ole kasvatus. Vaan perheen kokonaistilanne. Vain yksi jo kerrallaan kiljua tosi lujaa ja vaatia huomiota. Sinusta on tullut kiltti siivoaja, koska perheen dynamiikka (jota voi kutsua myös kasvatukseksi) on antanut sinulle sen roolin.

Vierailija
44/148 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 19:19"]

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 19:14"]Nää jotka väittää että ongelma nuoria tulee vain huonon kasvatuksen tuloksena, niin mites jos kaikki muut lapset hyvin käyttäytyviä, ahkeria, raittiita jne ne mutta yksi pistää ihan överiksi eli ryyppää, tekee rikoksia, kielenkäyttö ihan kamalaa, väkivaltainen jne. Kaikki lapset kuitenkin kasvatettu täysin samoin. Vanhemmat kunnolliset, raittiit, töissä käyvät.....mutta tietty se silti on vanhempien vika , eks niin? [/quote] Kaikkiin lapsiin ei toimi samanlainen kasvatus, koska lapset ovat yksilöitä, joilla erilainen luonne ja temperamentti. Jotkut vanhemmat myös kohtelevat lapsiaan keskenään eri lailla, voi olla suosikkeja tai vaikkapa yksi, josta tehdään syntypukki kaikelle. Ei voi aina tietää, niin tapauskohtaista. V

[/quote] NIINPÄ! Lapset on YKSILÖITÄ, ei mitään aikuisen jatkeita. Vaikka vanhemmat on kunnollisia ja esim 4 muuta sisarusta se ei tarkoita sitä etteikö tämä yksi voisi olla aivan erilainen. Jotkut tekee kaikkea typerää pelkästä kokeilun halusta, jotkut vaan siksi ettei mikään järkevä jaksa kiinnostaajne.

Eihän se tietenkään niin mene että hyvä kasvattaja saa aina vain hyvim käyttäytyviä lapsia ja huono taas huonoja. Sellaset ihmiset joilla on ns helpot lapset luulevat olevansa hyviä kasvattajia koska eivät oikeasti ole joutuneet ikinä vaikean paikan eteen.

Vierailija
45/148 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 19:19"]

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 19:14"]

Nää jotka väittää että ongelma nuoria tulee vain huonon kasvatuksen tuloksena, niin mites jos kaikki muut lapset hyvin käyttäytyviä, ahkeria, raittiita jne ne mutta yksi pistää ihan överiksi eli ryyppää, tekee rikoksia, kielenkäyttö ihan kamalaa, väkivaltainen jne. Kaikki lapset kuitenkin kasvatettu täysin samoin. Vanhemmat kunnolliset, raittiit, töissä käyvät.....mutta tietty se silti on vanhempien vika , eks niin?

[/quote]

Luulisi jos ei ole saanut täysin vajaata mukulaa pökäistyä ulos niin kyllä tätä voi opettaa kunnioittamaan itseään ja saada tämä tajuamaan että typeryyksillä satutetaan muitakin kuin itseä. Työssä käyminen ja muut pinnaliset kunnollisuuden takeet eivät vielä kerro mitään vaikka parantavat paremman kasvatuksen mahdollisuutta.

[/quote] HAH!

Vierailija
46/148 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 15:48"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 15:33"]

Mun mielestä poliisi on ihan vihon viimeinen keino. Koko tilanne sotkeutuu kun ne sotkeutuu teidän asioihin. Sama lasun kanssa ja aina olis parempi selvittää asiat keskenään. 

[/quote]

Olen tavallaan samaa mieltä. Vanhempi tavallaan luovuttaa auktoriteettinsa lopullisesti pois ottaessaan poliisit peliin. Ja antaa aika turvattoman pohjan. Edellisellä sivulla joku nuorempi puhui myös siitä että hänen veljensä oli saanut "tasan saman kasvatuksen" kuin hänkin ja ehkä ongelma onkin tässä. Jotkut vanhemmat ovat niin joustamattomia että kykenevät kasvattamaan vain yhdenlaisia ihmisiä. Mitä erilaisempi lapsi on vanhemmasta katsottuna niin sitä enemmän lapsi joutuu itse kasvattamaan itseään ja pahimmillaan jää tuuliajolle. Terveisin yksi sellainen. 
[/quote]
Aina välillä näihin ketjuihin tulee vastauksia näiltä kauhunuorilta. He ovat saattaneet olla aivan kauheita ja aina syyksi laitetaan kun äiti ja isä ei osannut kasvattaa oikein. Missä iässä lapsi voi itse ottaa vastuuta omista teoistaan? Varmaan ihan pienelle lapselle on jo opetettu tai kasvatettu, että töhriminen ja varastaminen tai huumeiden käyttö on väärin.
Kaikkialla häntä on yritetty kasvattaa ymmärtämään, mikä on oikein ja väärin. Koulussa, kotona, harrastuksissa. Ja silti aina he itse tai muut selittävät kuinka vanhemmat eivät ole osanneet kasvattaa lastaan niin, etteivät he tekisi tuollaista.
Se on äidin vika, että he juovat. Isän vika että varastavat. Mummon syy, että huumet tuli kuviohin. Opettajan syy kun läksyt on tekemättä ja koulussa ei käydä. Naapurin kun he meluavat yömyöhään.
Koskaan ei ole lasten vika. Olivat he sitten13 tai 18.
He myös tietävät sen. Kirjoittavat tänne kuinka äiti ei tehnyt sitä tai tätä. Ja vaikka teini varastaa, niin törkimys on kuitenkin äiti. Kun teini ryyppää niin äiti on tehnyt virheen. Seuraavaksi varmaan se on äidin vika kun lapsi ei saa tupakkaa kioskilta. Koska äiti ei opettanut.
Kolme vuotias oppii jo, että kun tullaan sisään niin kädet pestään tai vessakäynniin jälkeen vessapaperi heitetään pönttöön. Mutta kun 15 vuotias lintsaa, niin se on hänelle itselleen liian suuri vastuu ymmärtää, että koulussa pitäisi käydä ja äitihän se on epäonnistunut opettamaan, että siellä kuuluisi opiskella.

Totuus on, että tuollainen nuori on jollain tavoin tyhmä. Hän ei ymmärrä eikä hän opi, vaikka hänelle opetetaan.

Eihän nämä nuoret itse halua kuulla sitä omaa typeryyttään, mutta totuus on se. Siksi he sanovat syyksi äidin. Onhan se kivempi niin kuin myöntää olevansa tyhmä ja heikko oppimaan tämän yhteiskunnan säännöt. Siksi saman perheen samalla kasvatuksella toinen on oppinut, että varastaminen on väärin ja toinen ei vaan opi millään. Siksi huonoistakin olosuhteista tulee fiksuja lapsia, koska myös muut opettavat, ei vaan äiti ja he oppivat muilta, mikä on oikein ja mikä väärin. Miten tässä elämässä pärjää hyvin.
Teinejä opettaa monet, mutta vain itse teini pystyy oppimaan omat taitonsa. Jos hän ei siihen kykene tai halua itse, niin sillä ei ole mitään merkitystä kuinka montaa opastajaa hänellä on ympärillään.

Monipuolisesti älykkäät lapset pärjäävät. Monipuolisesti tyhmät eivät. Se ei ole äidin syytä eikä ansiota.

Vierailija
47/148 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus nro:lle 137:

Kaikki vaikuttaa kaikkeen ja sinun sanomasi kiteytettynä on että ihmiset eivät ole laumaeläimiä ja toisten teot eivät mitenkään voi vaikuttaa itseen. Minä olen eri mieltä. Vanhemmilla on niin suuri vaikutus lapseen ja nuoreen että jotkut huomaavat vasta liian myöhään eläneensä näiden määrittämää elämää eikä omaansa. Erityisesti kapinointi, jota kutsut tyhmyydeksi, on tapa sulkea ovia tulevaisuudesta, eikä kukaan järkevä ihminen sellaista halua. Mutta jotenkin on itsenäiseksi kasvettava jos vanhemmat eivät ohjaa.

Minä uskon että harvat ihmiset täyttävät täyden typeryyden kriteerit - jokaisesta saa edes jollain tavalla fiksun oikealla kasvatuksella. Tyhmäksi kutsuminen on kuin hulluksi leimaaminen. Jokin määrittelemätön termi ryhmälle ominaisuuksia, joka ei lopulta kerro mitään. Minun nähdäkseni kertoo muutenkin paljon että käytät esimerkissäsi mustavalkoista ajattelua; varastaminen - väärin. Ex-ongelma nuorena tiedän että varastamisessa ei ole pointtina varastaminen itse vaan muut motiivit - kuten huomion hakeminen. Useat epäonnistuneet vanhemmat toki kiinnittävät huomiota vain asioihin jotka näkevät. Minäkin olisin sinun silmissäsi onnistunut fiksu lapsi, jos olisin jatkanut normaalin esittämistä, sen sijaan että olisin näyttänyt sisäisen oireiluni lopulta.

Mitä taas tulee yhteiskunnan sääntöihin niin toinen voi pärjätä automaattisesti paremmin toisenlaisessa kuin toinen, koska ihmiset omaavat eri tempperamentteja. Vanhemman työ on saada lapsi pärjäämään nykyisessä oli tällä mikä tempperamentti hyvänsä. Se on puolet vanhemman työstä että saa lapsen pärjäämään yhteiskunnassa, joten kyllä kehtaan väittää että jollain tapaa epäonnistuu jos ei siihen kykene.

Rehellisesti olen sitä mieltä että harvat oikeasti ymmärtävät tekojaan, edes aikuisista, mutta otetaan niistä vain vastuu koska niin "kuuluu tehdä". Annettaan ympäristölle jokin näennäinen tunne turvallisuudesta, vaikka monien ihmisten takana on "marionettimestareita" ohjailemassa näiden päätösten tekoa. Useimmiten joku lähipiirissä oleva ihminen.

Terveisin siis ex-kilttityttö, joka alkoi myöhemmin oireilemaan rajusti tukahtunutta identiteettiään. Näennäisesti terve ei ole terve, niin kuin annat itse ymmärtää. Syytät vain tietynlaisia ihmisiä siitä että nämä uskaltavat näyttää puutteita vaativat osat itsestään.

Vierailija
48/148 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 11:11"]Vastaus nro:lle 137:

Kaikki vaikuttaa kaikkeen ja sinun sanomasi kiteytettynä on että ihmiset eivät ole laumaeläimiä ja toisten teot eivät mitenkään voi vaikuttaa itseen. Minä olen eri mieltä. Vanhemmilla on niin suuri vaikutus lapseen ja nuoreen että jotkut huomaavat vasta liian myöhään eläneensä näiden määrittämää elämää eikä omaansa. Erityisesti kapinointi, jota kutsut tyhmyydeksi, on tapa sulkea ovia tulevaisuudesta, eikä kukaan järkevä ihminen sellaista halua. Mutta jotenkin on itsenäiseksi kasvettava jos vanhemmat eivät ohjaa.

Minä uskon että harvat ihmiset täyttävät täyden typeryyden kriteerit - jokaisesta saa edes jollain tavalla fiksun oikealla kasvatuksella. Tyhmäksi kutsuminen on kuin hulluksi leimaaminen. Jokin määrittelemätön termi ryhmälle ominaisuuksia, joka ei lopulta kerro mitään. Minun nähdäkseni kertoo muutenkin paljon että käytät esimerkissäsi mustavalkoista ajattelua; varastaminen - väärin. Ex-ongelma nuorena tiedän että varastamisessa ei ole pointtina varastaminen itse vaan muut motiivit - kuten huomion hakeminen. Useat epäonnistuneet vanhemmat toki kiinnittävät huomiota vain asioihin jotka näkevät. Minäkin olisin sinun silmissäsi onnistunut fiksu lapsi, jos olisin jatkanut normaalin esittämistä, sen sijaan että olisin näyttänyt sisäisen oireiluni lopulta.

Mitä taas tulee yhteiskunnan sääntöihin niin toinen voi pärjätä automaattisesti paremmin toisenlaisessa kuin toinen, koska ihmiset omaavat eri tempperamentteja. Vanhemman työ on saada lapsi pärjäämään nykyisessä oli tällä mikä tempperamentti hyvänsä. Se on puolet vanhemman työstä että saa lapsen pärjäämään yhteiskunnassa, joten kyllä kehtaan väittää että jollain tapaa epäonnistuu jos ei siihen kykene.

Rehellisesti olen sitä mieltä että harvat oikeasti ymmärtävät tekojaan, edes aikuisista, mutta otetaan niistä vain vastuu koska niin "kuuluu tehdä". Annettaan ympäristölle jokin näennäinen tunne turvallisuudesta, vaikka monien ihmisten takana on "marionettimestareita" ohjailemassa näiden päätösten tekoa. Useimmiten joku lähipiirissä oleva ihminen.

Terveisin siis ex-kilttityttö, joka alkoi myöhemmin oireilemaan rajusti tukahtunutta identiteettiään. Näennäisesti terve ei ole terve, niin kuin annat itse ymmärtää. Syytät vain tietynlaisia ihmisiä siitä että nämä uskaltavat näyttää puutteita vaativat osat itsestään.
[/quote]
Väärin kiteytit. Juuri siksi koska yhteiskunta kasvattaa eikä pelkästään äiti on väärin syyllistää pelkästään äitiä. Kuinka monta tuntia päivässä oikeasti vietit äitisi tai isäsi kanssa? Kuinka monta ystäviesi? Entä opettajiesi? Entä harrastuksissa? Entä kirjojen, netin tai television edessä? Kaikki ne ovat opettaneet sinua. Mutta miksi vika on aina äidissä? Kaikki oireet ovat aina äidin vika. Sinulla ei taida olla omia lapsia ja luultavasti et edes halua. Tuon tyyppiset äiti syyllistäjät näkevät niin suuren vastuun äidissä yksittäisen ihmisen kohdalla, että tyypillisesti sanotte, ettet siksi aio edes hankkia niitä.
Toiset jopa vielä 50 vuotiana syyllistävät omia vanhempiaan kun sairastuvat mielenterveys ongelmiin. Äidin vika kun pakotti lukemaan silloin seiskalla läksyt. Törkeä äiti kun käski syödä lautasen tyhjäksi. Ilkeä äiti kun tuntui pahalta herätä aamulla ja pakotti kouluun 5 luokalla. Ja siinä vaiheessa varsinkin aiheutti suuret traumat kun sanoi että en saa luuhata kello 23 ulkona viikolla kun olin ysillä.

Mutta pahinta oli kun eräänä päivänä äiti tuli töistä kotiin, oltiin ryypätty kavereiden kanssa kivasti koko iltapäivä. Suuttu ja soitti poliisit. Onneksi mun kaverit sanos kunnolla takas, mutta mulle jäi pahat traumat. Voiko tollaisen jälkeen enää olla oireilematta? Mulla on kyllä maailman surkein äiti ja todella pahasti epäonnistunut mun kasvattamisessa. Jotain se on tehnyt väärin ja pahasti. Eihän tällaista muuten olisi voinut tapahtua. Minä oireilen , mutta mun äiti ei vaan ymmärrä kuinka huono äiti se on. Oikeasti sen ei olisi edes pitänyt tehdä lapsia. Mutta toisaalta se on hyvä, koska mitä ikinä minä teen tai minusta tuntuu, niin aina voin sanoa, että äidin ja hänen epäonnistuneen kasvatuksensa vika. Oikeasti voin käyttää tuota syytä loppuelämäni kaikkeen. Koska se mitä minulle sanottiin 5 vuotiaana määrittelee sen miten ajattelen 35 vuotiaana. En suostu muuttumaan, koska 5 vuotiaana tapahtuneet jutut tulevat määrittelemään minut loppuelämäksi.
Eikä hän voi vastata siihen mitään, koska mitä kyvyttömänä meni tekemään lapsia.

Oikeasti, päästäkää jo irti siitä äitisyntipukista. Ottakaa joskus vastuu itsestänne, teoistanne ja tulevaisuudestanne. Mutta ei, se on niin paljon helpompaa sanoa, että vika on muissa ja rypeä vanhoissa jutuissa ja itsesäälissä. Minä ikuinen lapsi ja uhri, jolla on ikuisesti vääryyttä tehnyt äiti.

Ehkä parasta mitä sinulle olisi voinut tapahtua olisi ollut se, ettei sinulla olisi ollut äitiä. Niin sinä olisit välttänyt kaikki vääryydet ja ongelmat. Pelkästään jonkun laitoksen ammattilaisia kasvattamassa.

Vierailija
49/148 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palalaan asiaan. Tyttäreni oli eiliseen asti kotona. Meillä oli oikein kivaa pitkästä aikaa. Siskot katseli yhdessä filmejä ja tämä vanhempi opetti nuoremmaallen lihapullien tekoa. Hänellä kun on tuo käsi paketissa. Eilen illalla se kuitenkin taas häipyi johonkin. Eikä se edes halua keskustella muutosta omaan asuntoon. 

Vierailija
50/148 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 139:lle

Voisit katsoa peiliin ja miettiä mitä traumoja siellä on takana kun hyökkäät minua kohden noin ilman että edes tiedät taustojani. Minun tilanteeni ja viallinen kotiympäristö on todettu jopa psykiatrisella ammattipuolella. Entä sinulla? Omaat lapsen, jota et voinut pelastaa maailmalta ja nyt projisoit ahdistustasi ja syyllisyyttäsi muihin(huomaten että käytät termiä "äiti syyllistäjät")? Tutustu kasvatuspsykologiaan niin ymmärrät kasvatuksen merkityksen. Suurimmat vaikuttimet imetään vauva ja taaperoikäisenä sekä hieman siitä eteenpäin. Toki voit siinäkin kohtaa syyttää vaikka televisiota tai ipadia syylliseksi lapsen vioittumisesta. Mutta yllättäen vanhempi voi päättää näistäkin asioita. Totta kai me olemme jatkuvassa heijastuksessa ympäristön kanssa, mutta en ole koskaan kuullut että vanhempi voi vierittää kasvatusvastuun niiden armoille. Sitä paitsi lapsi on viimeinen, joka voi päättää mihin ympäristöön syntyy ja jossa elää. 

Voin kuitenkin sanoa että jos sinulla on lapsia, niin olet epäonnistumisestasi huolimatta onnistunut jossain sillä minä pelkäsin äitiäni niin paljon että en edes uskaltanut sanoa poikkipuolista sanaa hänelle. On eräänlainen luottamuksen osoitus että uskaltaa olla vihainen ja käyttäytyä kapinoivasti vanhemman läsnäollessa ilman että pelkää tämän hylkäävän.

Vierailija
51/148 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi olla totta! Tulin kotiin,niin tuo tytär makaa sohvalla. Siskonsa oli päästänyt sen sisälle. Oli kuulemma nukkunut oven edessä. On tainnut pissatkin tulla housuun. Siis helvetti sanon minä.ap

Vierailija
52/148 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita nyt se johonkin sieltä. Voi olla hyvällä tuulella kun herää.

Vierailija
53/148 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ala maksaa lapsesi asumista. Joudut itse ongelmiin kun tyttö ja kaverinsa pistävät kämpän paloiksi. Lisäksi mahdollistat tytöt huume- ja alkoholisekoilut jatkossakin. Ota yhteyttä vaikka paikkakuntasi etsivään nuorisotyöhön ja pyydä sieltä neuvoa.

Vierailija
54/148 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla peli menetetty. Sehän on täysi alkoholisti jo.

Vierailija
55/148 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 07:53"]

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 15:13"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 15:08"]Hyvillä vanhemmilla ei ole hirveitä kakaroita vaan niitä on kasvatettu ja opastettu pienestä pitäen. Turha alkaa kitisemään teinin kanssa enää, peli on jo menetetty. [/quote] Tuo on vain sinun arkiajatteluusi pohjautuvaa luuloa. Ihminen ei ole vanhempiensa jatke. Ei hyvässä eikä pahassa. Omat vanhempani eivät ole parhaimmasta päästä ja silti minä olen elämässäni pärjännyt ja nyt sosiaalityöntekijä. Aivan vastaavasti pelkästään hyvät vanhemmat eivät voi taata, etteikö nuoren kanssa tulisi ongelmia. [/quote] Pärjännyt ja sosiaalityöntekijä, eivät sovi yhteen :D

[/quote]

Kyllä kantapään kautta itse itsensä kasvattaneista tulee parhaita sosiaalityöntekijöitä, lastantarhanopettajia ja opettajia.

Vierailija
56/148 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 23:57"][quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 16:22"]Nro 139:lle

Voisit katsoa peiliin ja miettiä mitä traumoja siellä on takana kun hyökkäät minua kohden noin ilman että edes tiedät taustojani. Minun tilanteeni ja viallinen kotiympäristö on todettu jopa psykiatrisella ammattipuolella. Entä sinulla? Omaat lapsen, jota et voinut pelastaa maailmalta ja nyt projisoit ahdistustasi ja syyllisyyttäsi muihin(huomaten että käytät termiä "äiti syyllistäjät")? Tutustu kasvatuspsykologiaan niin ymmärrät kasvatuksen merkityksen. Suurimmat vaikuttimet imetään vauva ja taaperoikäisenä sekä hieman siitä eteenpäin. Toki voit siinäkin kohtaa syyttää vaikka televisiota tai ipadia syylliseksi lapsen vioittumisesta. Mutta yllättäen vanhempi voi päättää näistäkin asioita. Totta kai me olemme jatkuvassa heijastuksessa ympäristön kanssa, mutta en ole koskaan kuullut että vanhempi voi vierittää kasvatusvastuun niiden armoille. Sitä paitsi lapsi on viimeinen, joka voi päättää mihin ympäristöön syntyy ja jossa elää. 

Voin kuitenkin sanoa että jos sinulla on lapsia, niin olet epäonnistumisestasi huolimatta onnistunut jossain sillä minä pelkäsin äitiäni niin paljon että en edes uskaltanut sanoa poikkipuolista sanaa hänelle. On eräänlainen luottamuksen osoitus että uskaltaa olla vihainen ja käyttäytyä kapinoivasti vanhemman läsnäollessa ilman että pelkää tämän hylkäävän.
[/quote]
Minulla ei ole traumoja eikä ole sairaala jaksoja psykiatrisella. Minun lapseni ovat niin pieniä, etteivät he vielä väitä, että minun vikani kun heitä teininä ahdistaa, kun taaperona annoin heidän katsella liikaa postimies Patea. Se, että sinun kotiolosi olivat huonot ovat täysin voineet aiheuttaa traumasi. Tottakai alkoholistiperheissä, huumepiireissä, hyväksikäyttöpiireissä tai vaikka erittäin uskonnollisissa piireissä lapset saattavat traumatisoitua pahasti. Mutta ei kukaan syllistä heitä heidän oireilustaan.
Harmi vaan kun ihan tavalliset äidit ja siskot tai veljet kertovat kuinka heidän lapsensa, veljensä, siskonsa käyttäytyivät aivan törkeästi. Ihan hyvä lapsuus heilläkin oli. Ihan tavalliset perheet ja tavalliset ongelmat.
Sitten saapuu sinunlaisesi, jonka on ihan mahdotonta ymmärtää, että äiti voisi olla syytön.
Pakko jonkun on ollut mennä pieleen. Jos ei muuta niin vähintään väärät televisio-ohjelmat taaperona.

Vastuu on aina äidin loppuelämän ajan. Voin kertoa, että on hiton surullista kuunnella 60 vuotiasta, joka jauhaa kun ei äiti kasvattanut oikein. Niinkuin nämä ihmiset olisivat ikuisesti kiinni siinä mitä äiti sanoi kun he olivat kolme.

Kerran äitini sanoi minulle etten ole prinsessa ja voin kuoria itse oman omenani. En ole katkera. Ymmärrän , että hän halusi etten pidä muita palvelijoina ja voin myös tehdä itse jotain. Olen saanut käydä koulut ja ymmärtänyt myös miksi niitä käydään. En ole ryyppännyt, koska tiedostan viinan vaarat. Mutta jos olisin juonut ei se kyllä äidistäni kiinni ollut. Minua on kasvattanut lukemattomat ihmiset vuosien aikana. Mummoni, tarhaopettajat, isäni, sisarukseni, ala-asteen opettajat, partio, balettiohjaaja, valmentajat, jopa lemmikki eläimeni, äitini lisäksi. Kuka mitäkin. Esim. Vastuuta, käytöstapoja, taitoja, tietoa, pöytätapoja, kehonhallintaa, laillisuutta, jopa ranskalaista viinikulttuuria.
Mutta jos minä jotain noista en hallitsisi niin se ei vaan olisi äitini vika. Vaan minun. Minun itseni.
Suomessa lapsille vaan annetaan ihan käsittämättömästi mahdollisuksia. Mutta he tuhlaavat niitä. Koulu on ilmaista ja silti sieltä lintsataan. Mutta se on tietenkin äidin vika. Eihän se nyt koskaan voisi olla sen teinin. Koska kyllä aina jostain äiti saadaan syylliseksi. Vaikka sitten joku vauva iässä tehdyn virheen takia.

Sinun on vaan aina löydettävä joku muu syyllinen omille ongelmillesi. Nytkin syytät minua ja kun olen eri mieltä niin minulla on trauma ja olen epäonnistunut.
Katso kerran elämässäsi siihen peiliin ja kysy joskus edes itseltäsi mitä sinä olisit voinut ja voit tehdä toisin. Vaikka äitisi on ollut osa elämääsi, ei vaan voi rypeä koko loppu elämäänsä syyttäen häntä. Jossain vaiheessa vaan alkaa vaihe jolloin enää ei vaan voi syyttää menneisyyttä. Lain mukaan 15 vuotias ottaa itsestään rikosvastuun. 18 vuotiaana täysikäisyyden tuomat vastuut. Ja sitten on niitä jotka eivät ota sitä koskaan, vaan sysäävät sen ikuisesti äidille.
Outoa ehkä sinusta mutta mitä enemmän ihminen osaa ottaa vastuuta itsestään, sitä menestyksekkäämpi hän yleensä on.
Voin kuitenkin sanoa että jos jompi kumpi meistä on epäonnistunut, niin minä ei kyllä väittäisi sen olevan minä. Mutta hei jatka vaan niitä sun kasvatustieteen opintojasi, ne tulee tarpeen itsellesi. Ehkä jossain vaiheessa kasvat aikuisrksi ja opit ottamaan vastuuta itsestäsi.
[/quote]

Sivusta vastaan. Sinun kirjoituksesi on täysin hakotiellä. En ymmärrä motiiviadi hyökätä asiassa näin vahvasti. Todennäköisesti koet syyllisyyttä. Maailmankuvasi on rajoittunut.

Kukaan ei voi kiistää rakastavan vanhemman osuutta jasvuumme. Sitä ei edes ulkoisista asioista huomaa. Mutta lapsen ja äidin vuorovaikutuksesta voi päätellä paljonkin

Vierailija
57/148 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 14:25"]Ei voi olla totta! Tulin kotiin,niin tuo tytär makaa sohvalla. Siskonsa oli päästänyt sen sisälle. Oli kuulemma nukkunut oven edessä. On tainnut pissatkin tulla housuun. Siis helvetti sanon minä.ap
[/quote]

Aiotko tehdä jotain? Ei häneltä enää kysytä mitä hän haluaa

Vierailija
58/148 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 07:43"]

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 15:43"]Tyttäreni mielialakin heittelee laidasta laitaan nykyään. Välillä on mitä ihanin ja seuraavana päivänä taas ihme kilareita. Löi kerran pikkusiskoaankin jostain typerästä syystä. Pelkäänkin että se käyttää jotain muutakin kuin alkoholia. Ihmettelen myös mistä se saa rahaa kaikkeen.  [/quote] Pirihuora jos on edes jonkin näköinen? Silleen saa aineita ja rahaa, naisen paljon helpompaa saada aineita kuin miehen. Ulkoruokintaan vaan ja soppahuolto hommaa sille kämpän, ryypätköön ja tehkööt ihan mitä haluaa, täysi ikänen jo.

[/quote]Aina näitä huora juttuja. Mä tiedän kyllä miten tyttöni saa hankittua tarvitsemiaan muttei sillä ole mitään tekemistä huoraamisen kanssa. Apn tyttö voi hyvin vain impatakin eikä se ole ollenkaan kallista.

Vierailija
59/148 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorta? Alaikäisiä?

Vierailija
60/148 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oidoi, mitäs ne muut nuoret? Lähtivät suosiolla?