Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykyajan työmarkkinat

Vierailija
09.04.2015 |

Muita jotka ovat kateellisia ja katkeria nykyisille keski-ikäisille ja sitä vanhemmille? Töitä saanut vain sillä että käveli paikalle ja sanoi tulevansa töihin, palkka ilman koulutusta 2000-3000€/kk ja koulutuksen kanssa >4000€. Työedut loistavat ja potkuja mahdoton saada vaikka istuisi kahvitaolla koko päivän, etenkin julkisen puolen kalkkunat ovat täysin turvassa kaikelta. Talotkin maksettu halvalla lainalla aikana kun sitä jaettiin kaikille, samoin autot ja mökit ja muut.

Nykyisenä nuorena aikuisena taas kaikki työt ovat todella kiven alla, joka paikkaan vaaditaan koulutusta ja kokemusta plus läjä itsekustannettavia kortteja. Silloinkin pääset joko 9€/pv orjaksi tai oikeisiin töihin max 1500€/kk BRUTTOpalkalla. Eläkettäkään on alle 50-vuotiaana turha edes kuvitella saavansa, nykyiset nuoret maksavat kermapersesukupolven eläkkeet eikä meiltä jää mitään säästöön ja lopulta eläkejärjestelmä kaatuu mahdottomuuteensa.

Samaan aikaan saa vielä kuulla kuinka on laiska ja pitäisi mennä vain töihin vaikka työhakemuksista ei edes kuule mitään jälkeenpäin työnantajilta kun paikka menikin pikkupomon veljenpojalle. Vittu että vituttaa, tuomittu elämään orjana tai rottana.

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 00:14"]

Paras tilanne on ollut seiskarin puolivälin tienoilla syntyneillä. Koulutus oli vielä valttia heillä, ja esim 75 syntynyt pääsi sopivasti yliopistosta, kun lama oli ohi. Vanhat työntekijät oli siivottu lamassa pois, historiallinen nousukausi oli alkamassa, asunnot olivat puoli-ilmaisia, herrahissi veti ylöspäin keskimääräistä kehnompaakin tyyppiä ja it-tähdenlentoja lukuun ottamatta miltei jokainen kuviteltavissa oleva sijoitus tuotti kuin Spede elokuvia.

Jos keskustelussa on reilu nelikymppisiä tyyppejä, joilla ei mene taloudellisesti hyvin, niin kertokaa ihmeessä, miten olette onnistuneet siinä kaikesta hopealautasella tarjoilusta huolimatta?

[/quote]

Näistä kuvaajista voi jokainen todentaa väitteeni. Kysyn vain, että millainen vastavalmistunut ihminen ei pärjää noissa oloissa mitä ysärin puolenvälin jälkeen oli? Jos tuolloin ei menesty, niin ei sitten milloinkaan!

http://findikaattori.fi/fi/3

http://1.bp.blogspot.com/_7Z_f3g5-dI0/TIU6j5kG4RI/AAAAAAAAAbQ/Z2VnM6n7ugI/s1600/Asuntojen_hintakehitys1998-2010.png

http://www.tilastokeskus.fi/til/tyti/2013/09/tyti_2013_09_2013-10-22_tie_001_fi_001.gif

Vierailija
42/56 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuret ikäluokat pääsivät kaikkein helpommalla elämästään. 40-50-luvun vahteessa syntyneet elivät käytännössä jatkuvaa nousukautta, jossa inflaatio maksoi talot jne... Aina vedotaan ysärilamaan, mutta se koski myös heidän lapsiaan, sekä sodan kokeneita vanhempiaan.
Tästä voi aina mainita jos joutuu kuuntelemaan pullamössö-juttuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä muakaan kadehdi. Ikää 43 valmistuin 1991 laman alkuun. Työt on olleet enimmäkseen pätkiä. Toinen koulutus ei taannut vakitöitä. Sentään vähän parempi palkkaisia. Atk taidoissa nuoremmat menee heittämällä ohi. Työvoima pula valhetta on saanut kuulla 20 vuotta. Suuret ikäluokat jäi jo eläkkeelle ja työttömiä 400 000. En usko että ikinä teen vakituisia töitä mutta ollaan sittten työttömänä kun ei muutakaan voi.

Vierailija
44/56 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 13:26"]

Suuret ikäluokat pääsivät kaikkein helpommalla elämästään. 40-50-luvun vahteessa syntyneet elivät käytännössä jatkuvaa nousukautta, jossa inflaatio maksoi talot jne... Aina vedotaan ysärilamaan, mutta se koski myös heidän lapsiaan, sekä sodan kokeneita vanhempiaan. Tästä voi aina mainita jos joutuu kuuntelemaan pullamössö-juttuja.

[/quote]

Niinpä... Valmistuin -91, ja valmistumislahjana pankki lähetti perheen yrityksen konkurssin seurauksena loton tuplapotin suuruisen laskun kahden viikon maksuajalla - Tarkoitti siihen aikaan elinikäistä velkavankeutta... Normaalipalkkaisesta vakityöstä maksettu bruttopalkka kokonaisuudessakaan ei olisi riittänyt edes korkoihin.

Vierailija
45/56 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kateellinen, ajat muuttuu. Mutta välillä ärsyttää, kun omat vanhemmat eivät tajua nykytilannetta. Ennen oli myös siitä hyvä tilanne, että ei ollut niin paljon määräaikaisia työsopimuksia.

Vierailija
46/56 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 19:06"]

En ole kateellinen, ajat muuttuu. Mutta välillä ärsyttää, kun omat vanhemmat eivät tajua nykytilannetta. Ennen oli myös siitä hyvä tilanne, että ei ollut niin paljon määräaikaisia työsopimuksia.

[/quote]

Jos tilanne on huono, niin pitää tehdä mitä voi.

Miljoonavelat niskassa kävin itseäni tarjoamassa kolmeen yritykseen, kahdella kolmasosalla normaalipalkasta ja pääsin heti vakitöihin - Voudin jälkeen minulle jäi käyttöön edelleenkin se sama suojaosuus, mutta kun 14 vuoden hirressä roikkumisen jälkeen velka vihdoin oikeuden päätöksellä nostettiin hartioilta, niin olin työlläni ansainnut itselleni jo hyväpalkkaisen, tuotantopäällikön tehtävän, joten "normaaliin" elämään pääsi kiinni aika pian.

10 jatkoi.

Vierailija
47/56 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 11:42"]No ne keski-ikäiset periyttää sulle ja muille kaikki osakesalkkunsa, omakotitalonsa, mökkinsä ja muun omaisuuden. 1970-1980-luvulla syntyneistä tulee kaikkien aikojen vaurain suomalaisten sukupolvi.

[/quote]

Keistä tulee, keistä ei.

Oletko tullut ajatelleeksi, että asuntojen kysyntä romahtaa siinä vaiheessa, kun suuret ikäluokat eivät enää asuntojaan tarvitse? Niitä jää ympäri Suomea tyhjilleen kasapäin. Ainoastaan harvoilla muuttovoittoalueilla asuntojen arvo voi säilyä väestökadosta huolimatta. Kun ei maahan saa mamujakaan päästää, joiden kautta kysyntä voisi edes hieman pysyä normaalimmalla tasolla, niin monen perintötalo tulee olemaan arvoton siinä vaiheessa, kun se siirtyy seuraaville sukupolville. Mökkien kysynnälle käy aivan samoin, niitäkin kun on joka niemessä ja notkossa. Vain parhailla sijainneilla kasvukeskusten lähellä olevissa mökeissä arvo säilyy.

Suomalaiset jakautuvat näin entistä rajummin kahden kerroksen väkeen.

Vierailija
48/56 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 11:47"]

Ainakaan mulle ei kannata olla kateellinen, vaikka minut kai 44-vuotiaana keski-ikäiseksi luokitellaan. Opiskelin ja valmistuin 90-luvun laman keskelle -> töitä sai tosissaan etsiä, ei todellakaan voinut vain marssia työhön. Kun töitä vihdoin sain, palkka oli ekassa paikassa 8 500 mk. Toisessa työpaikassa sentään sain neuvoteltua 11 500 mk heti alkuun. Yhtään oikeaa palkankorotusta ei 13 voden aikana tulut, pelkät indeksikorotukset. Sitten sain yt-neuvotteluissa potkut ja nyt olen työtön keskellä pahempaa lamaa kuin koskaan. Asunnonkin ostin vasta reilu vuosi sitten, kun ei aiemmin ollut varaa. Nyt makselen sitä epätoivoisesti työttömyyskorvauksilla. Etsin myös töitä päivittän. Lähettelen hakemuksia, mutta yhteenkään haastatteluun en ole päässyt reilun vuoden aikana. Tulevaisuuden eläkkeenkin suhteen olen väliinputoaja: sekä minua vanhemmat että nuoremmat tulevat saamaan parempaa eläkettä. Minullehan ei sitäkään kertynyt työsuhteista ennen 25 vuoden ikää....

[/quote]

Itse olen 83syntyinen ja menin aikoinaan oppisopimuksella ja vaikka olin 16v lähtien töissä eläkettä alkoi kertyä vasta joskus olikohan 23v? Kuitenkin eläkemaksuja piti maksaa, vaikka niistä ei minulle eläkettä kertynyt. Että sillälailla, nykyään sentään se eläke kertyy aiemminkin, jos töitä tekee.

Vierailija
49/56 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 11:47"]

Ainakaan mulle ei kannata olla kateellinen, vaikka minut kai 44-vuotiaana keski-ikäiseksi luokitellaan. Opiskelin ja valmistuin 90-luvun laman keskelle -> töitä sai tosissaan etsiä, ei todellakaan voinut vain marssia työhön. Kun töitä vihdoin sain, palkka oli ekassa paikassa 8 500 mk. Toisessa työpaikassa sentään sain neuvoteltua 11 500 mk heti alkuun. Yhtään oikeaa palkankorotusta ei 13 voden aikana tulut, pelkät indeksikorotukset. Sitten sain yt-neuvotteluissa potkut ja nyt olen työtön keskellä pahempaa lamaa kuin koskaan. Asunnonkin ostin vasta reilu vuosi sitten, kun ei aiemmin ollut varaa. Nyt makselen sitä epätoivoisesti työttömyyskorvauksilla. Etsin myös töitä päivittän. Lähettelen hakemuksia, mutta yhteenkään haastatteluun en ole päässyt reilun vuoden aikana. Tulevaisuuden eläkkeenkin suhteen olen väliinputoaja: sekä minua vanhemmat että nuoremmat tulevat saamaan parempaa eläkettä. Minullehan ei sitäkään kertynyt työsuhteista ennen 25 vuoden ikää....

[/quote]

Minä olen sinua hieman nuorempi ja muistan, kuinka ikäisesi kauhuissaan puhuivat juuri tuosta laman keskellä valmistumisesta. Se oli varmasti kovaa aikaa; ei tosin yhtä kovaa kuin nyt, koska siitä sentään vielä noustiin. Nyt pidetään aivan mahdollisena, että kunnollista nousukautta ei vain enää tule.

Otin itse asuntolainan jo opiskelijana, ja onhan sen lyhentäminen ollut yhtä kitkuttamista. Mutta koen olevani todella, todella etuoikeutetussa asemassa kun minun oli mahdollista kuitenkin se laina ottaa niin pienillä tuloilla. Ole sinäkin iloinen että ehdit saada lainan ennen työttömäksi jäämistä. Nyt maksaisit varmaankin lainanlyhennyksesi verran vuokraa etkä lainaa enää saisi millään, vaikka haluaisit! Pidä kiinni lainastasi vaikka tiukkaa tekeekin, ja muista että viimeisessä hädässä voit ottaa vielä lyhennysvapaan.

Tsemppiä!

Vierailija
50/56 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author=" Vierailija " time="09.04.2015 klo 19:25"]

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 11:42"]No ne keski-ikäiset periyttää sulle ja muille kaikki osakesalkkunsa, omakotitalonsa, mökkinsä ja muun omaisuuden. 1970-1980-luvulla syntyneistä tulee kaikkien aikojen vaurain suomalaisten sukupolvi.

[/quote]

Keistä tulee, keistä ei.

Oletko tullut ajatelleeksi, että asuntojen kysyntä romahtaa siinä vaiheessa, kun suuret ikäluokat eivät enää asuntojaan tarvitse? Niitä jää ympäri Suomea tyhjilleen kasapäin. Ainoastaan harvoilla muuttovoittoalueilla asuntojen arvo voi säilyä väestökadosta huolimatta. Kun ei maahan saa mamujakaan päästää, joiden kautta kysyntä voisi edes hieman pysyä normaalimmalla tasolla, niin monen perintötalo tulee olemaan arvoton siinä vaiheessa, kun se siirtyy seuraaville sukupolville. Mökkien kysynnälle käy aivan samoin, niitäkin kun on joka niemessä ja notkossa. Vain parhailla sijainneilla kasvukeskusten lähellä olevissa mökeissä arvo säilyy.

Suomalaiset jakautuvat näin entistä rajummin kahden kerroksen väkeen.

[/quote]

En tiedä eletäänkö samassa Suomessa, mutta minun käsittääkseni asuntojen hinnat ovat vain nousseet nousemistaan.

Vierailija
51/56 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailma ei ole reilu paikka eikä ihminen voi valita milloin ja mihin syntyy. Jokaisessa aikakaudessa on hyvää ja huonoa.

Vierailija
52/56 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta nykyajan keski-ikäinen tai vanhempi jos joutuu työelämän ulkopuolelle niin saa kyllä luultavasti siellä pysyäkin ikänsä takia. Eikä kaikilla oo sitä maksettua omakotitaloa ja kunnon pesämunaa + eläke tippuu kun on työttömänä vuosikaudet.

Vierailija
53/56 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 11:32"]Muita jotka ovat kateellisia ja katkeria nykyisille keski-ikäisille ja sitä vanhemmille? Töitä saanut vain sillä että käveli paikalle ja sanoi tulevansa töihin, palkka ilman koulutusta 2000-3000€/kk ja koulutuksen kanssa >4000€. Työedut loistavat ja potkuja mahdoton saada vaikka istuisi kahvitaolla koko päivän, etenkin julkisen puolen kalkkunat ovat täysin turvassa kaikelta. Talotkin maksettu halvalla lainalla aikana kun sitä jaettiin kaikille, samoin autot ja mökit ja muut.

Nykyisenä nuorena aikuisena taas kaikki työt ovat todella kiven alla, joka paikkaan vaaditaan koulutusta ja kokemusta plus läjä itsekustannettavia kortteja. Silloinkin pääset joko 9€/pv orjaksi tai oikeisiin töihin max 1500€/kk BRUTTOpalkalla. Eläkettäkään on alle 50-vuotiaana turha edes kuvitella saavansa, nykyiset nuoret maksavat kermapersesukupolven eläkkeet eikä meiltä jää mitään säästöön ja lopulta eläkejärjestelmä kaatuu mahdottomuuteensa.

Samaan aikaan saa vielä kuulla kuinka on laiska ja pitäisi mennä vain töihin vaikka työhakemuksista ei edes kuule mitään jälkeenpäin työnantajilta kun paikka menikin pikkupomon veljenpojalle. Vittu että vituttaa, tuomittu elämään orjana tai rottana.
[/quote]No ne keski-ikäiset periyttää sulle ja muille kaikki osakesalkkunsa, omakotitalonsa, mökkinsä ja muun omaisuuden. 1970-1980-luvulla syntyneistä tulee kaikkien aikojen vaurain suomalaisten sukupolvi.

Vierailija
54/56 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhdannetaantumassa valitettavasti vaikea löytää työtä. Toivotaan että kääntyy pikaisesti. Yleensä kyllä vaalit ja uusi eduskuntakausi saa käännettä aikaiseksi onhan heillä näytönpaikka edessään. Pitää vaan toivoa että Kokoomus vielä nousee ja saadaan porvarihallitus, markkinatalous on nimittäin ainoa kestävällä pohjalla oleva ja oikeasti tuottavaa työtä luova talousmuoto. Sosialismi kehittää byrokratiatöitä ja maksattaa sen verojen korotuksilla ja velalla. Niin pitkään kuin kykenee sitä tekemään eli ei Suomessa enää kovin pitkään.

Vierailija
55/56 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
56/56 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuules, valoa tunnelin päässä.

Kolmenkymmenen vuoden päästä muistelet, miten kaikki oli niin paljon helpompaa ja ihmettelet, mitä se nykynuoriso valittaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kuusi