Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Järkytyin hieman miten kamalaa sairaalassa olo synnytyksen jälkeen oli

Vierailija
25.12.2021 |

Synnytyksen jälkeen rättipoikki, kivuissa ja univajeisena, ja sitten pitää jakaa huone jonkun toisen kanssa. Jouduin vieläpä ns. käytäväpaikalle. Ei mitään yksityisyyttä muuta kuin joku kämänen verho ja koko ajan huoneessa ravaa hoitajia ja vierustoverin puoliso ym. vieraita. Valot on päällä yötäpäivää tai jos ne laittaa pois niin eiköhän joku hoitaja räväytä ne päälle keskellä yötä tullessaan. Vierustoveri vaihtuu seuraavana yönä ja sen vauva huutaa suoraa huutoa kaiken aikaa, johon omakin muuten ihan rauhallisesti ollut vauva heräilee jatkuvasti ja yhtyy huutokuoroon. Eipä se mikään hotelli tosiaan ole. Olisin halunnut mahdollisimman pian pois, mutta ei päästetty koska vauvalla oli keltaisuutta.

Kommentit (3113)

Vierailija
921/3113 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lontoolainen kirjoitti:

Suomessa on korkeat verot ja monet luulevat saavansa vastaavaa palvelua. Kannattaa käydä tutustumassa muihin maihin - pienemmillä veroilla paremmat palvelut. Esim UK:ssa nyt korona-aikana ilmaiset pikatestit apteekeista tai kotiin toimitettuna. Sairaalta täysin ilmaisia ( meillä asiakasmaksut ) ja lääkeet halvempia kuin Suomessa.

UKssa paljon muitakin etuja kuin mitä mainitsit. Esim monet ihmisryhmät saavat lääkkeet ilmaiseksi, kuten odottavat äidit, lapset, yli 60v. Myös hammashoito on ilmaista odottaville. Yms. Näin ainakin silloin kun itse sain lapseni täällä UKssa.

Vierailija
922/3113 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin ketjua läpi, ja yksi asia nousi esiin, että vastasyntyneitä vauvoja pidetään nälässä:(

On tämä julkinen terveydenhuolto mennyt aika alas, jos vastasyntyneille vauvoille annettava maitokin on kortilla:(

Pelottaa mennä synnyttämään esikoista, jos sairaala ei pysty maitoa riittävästi antamaan, vaikka kuinka yrittää anella.

Paras olisi että voisi ottaa sairaalaan omat maidot vastasyntyneelle. Onko tietoa millaista maitoa sen on hyvä olla. Voisin maksaa siitä paljonkin, kun jostain vain saisi hyvää maitoa vauvalle, jos sattuisi niin ettei itseltä tule maitoa. Ei kyllä luottoa ole siihen että sairaalasta maitoa saisi, kun täälläkin on niin moni ottanut asian esille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
923/3113 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö muillakaan osastoilla vaihdeta lakanoita, kuin potilaan vaihtuessa?

Joka kerta kun potilas on suihkussa, vaihdetaan lakanat ja tuodaan puhtaat vaatteet.

Eli käytännössä joka ikinen päivä. Olen niin paljon ollut sairaalassa että tiedän näin joka osastolla toimittavan. Synnärillä en ole ollut. Ihme touhua siellä.

Olen kyllä synnyttänyt, mutta pienessä sairaalassa. Meitä oli kolme äitiä siellä vauvoineen. Hoitajat ihania.

Minä olen ollut sairaalahuoltajana eri osastoilla ja ainoastaan ihotautiosastolla saatettiin joiltain vaihtaa lakanat päivittäin. Yleisin käytäntö kuitenkin on vaihtaa lakanat sen jälkeen, kun potilas on kotiutunut tai erillisestä pyynnöstä, jos sänkyyn on tullut esim. oksennusta.

Vierailija
924/3113 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen miten jonkun lapsilukuun vaikuttaa kätilön tiuskiminen? Se nyt on yksi paska päivä tai viikko siellä synnärillä, kuka niitä jaksaa muistella? Mutta oikeasti huonosta kohtelusta kannattaa valittaa oikeaan kohteeseen eikä lietsoa täällä mitään joukkohysteriaa. Huom te synnyttämään ekaa kertaa menevät, tänne kirjoittavat vain nämä negatiiviset tapaukset. Kaikilla ei ole tuollaisia kokemuksia.

Vierailija
925/3113 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lontoolainen kirjoitti:

Suomessa on korkeat verot ja monet luulevat saavansa vastaavaa palvelua. Kannattaa käydä tutustumassa muihin maihin - pienemmillä veroilla paremmat palvelut. Esim UK:ssa nyt korona-aikana ilmaiset pikatestit apteekeista tai kotiin toimitettuna. Sairaalta täysin ilmaisia ( meillä asiakasmaksut ) ja lääkeet halvempia kuin Suomessa.

UKssa paljon muitakin etuja kuin mitä mainitsit. Esim monet ihmisryhmät saavat lääkkeet ilmaiseksi, kuten odottavat äidit, lapset, yli 60v. Myös hammashoito on ilmaista odottaville. Yms. Näin ainakin silloin kun itse sain lapseni täällä UKssa.

Onko UK:ssa perhelääkäri-systeemi? Kuulemma se olisi hyvä, kustannustehokas ja asiakasystävällinen.

Vierailija
926/3113 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatelkaapa nyt kirjoitti:

Naisen kipu on sosiaalinen konstruktio.

Naisen kipu kuluu Se nyt vaan on aina ollut näin ja näin se nyt vaan on - osastoon.

Naisen elämä ja seksuaalisuus on kivun kyllästämää, mies nauttii mutta naiseen sattuu, ei voi mitään - tyylillä. Raskaus on kivuliasta, synnytys on tuskaa, väliliha korjataan puuduttamatta.

Kärsiä ja kestää pitää, kirkkaimman kruunun ehkä tarpeeksi kärsittyäsi saat. H***a kun olet. Ei puhettakaan että miehen sukukalleuksia operoitaisiin puuduttamatta missään tilanteessa saati seksi sattuisi.

Tämä on meillä lujassa kosta tämä on rakenteellista naisvihaa.

Totta joka sana.

Joidenkin ihmisten aivoihin on juurtunut syvälle tämä "maksat seksistä kärsimyksellä", naisten kohdalla. Näkyy monessa muussakin yhteiskunnan jutussa. Raivostuttavaa.

Vierailija
927/3113 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellistä valitusta täällä. Amerikassa synnytyksen jälkeisenä päivänä pitää olla jo töissä.

Vierailija
928/3113 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

VELA kirjoitti:

Järkyttävää luettavaa tämä ketju. Olen todella tyytyväinen, että valitsin lapsettomuuden. Kohta 50 mittarissa eikä kaduta. Elämäni on täydellistä.

Todella paljon harmittaa, kuinka kulttuurimme on edelleen läpikotaisin naisvihan kyllästämä. Naisviha ulottuu joka paikkaan, jopa naisten omiin alueisiin, esim synnytyslaitoksille.

Itse olin tähystyksessä, olin heti nukutuksesta toivuttuani liikuntakykyinen, mutta palvelua olisin saanut mielin määrin. Siinä vähän hoitohenkilökunnan hääräämistä toppuuttelinkin, että kyllä minä pärjään jo. Ihan selkeää naisvihaa, että samaan aikaan synnärillä heikossa kunnossa olevalle synnyttäjälle ei palvelusta ole tietoakaan.

Onhan tutkittukin, kuinka naisten kehollisia kokemuksia sekä sairaskokemuksia vähätellään ja naisen tulisi kestää enemmän sairastamista ja kipua kuin miehen. Naisten diagnoosit myöhästyvät eikä vaivoja oteta yhtä vakavasti kuin miesten vastaavia. Tämä on rakenteellista.

Naisvihaa harrastavat myös naiset,koska heidät on sosiaalistettu siihen. Voimme muuttaa tämän vain puhumalla asioista ja valittamalla saamastamme huonosta kohtelusta.

Ja kirjoittajat, jotka nimittelevät esim. prinsessoiksi heitä, jotka huonoista kokemuksistaan täällä kertovat, saisivat hävetä. Kaltoinkohtelun vaimentamisyritys kertoo sisäistetystä naisvihasta. Naista vähättelemälläkö saatte valtanne, sen vallan, jota ette kuitenkaan misogynian kyllästämältä maailmalta saa. Ajatelkaa edes hetki ja asettukaa heikomman asemaan. Maailma tarvitsee vihan sijaan rakkautta ja empatiaa.

Niin totta tuo mitä sanoit naisvihasta. Paljon auttaisi jos me naiset, siis 50% populaatiosta, alkaisimme solidaarisiksi toisiamme kohtaan. Me naiset voisimme aloittaa naisvihan romuttamisen olemalla ystävällisiä toisiamme kohtaan. Jos edes puolet naisista tekisi tämän niin siinä olisi muutoksen alku.

Vierailija
929/3113 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmeellistä valitusta täällä. Amerikassa synnytyksen jälkeisenä päivänä pitää olla jo töissä.

Höpö höpö taas. Mikä idea trollata shaibaa näin tärkeässä ketjussa? Häpeäisit!

Vierailija
930/3113 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi edellenkään kukaan synnytysosastolla työskentelevä kätilö ei vastaa tänne? Vaikka on pyydetty. Pari laitoshuoltajaa on kommentoinu. Eivät tainneet työskennellä edes siellä. Yksi laitoshuoltaja oli pyytänyt synnytysvuodeosastolla työskentelevää kollegaa kirjoittamaan tänne, mutta ei ole vielä ainakaan kirjoittanut. Nimettöminä nämä kirjoitukset tulee kaikilta.

Minä olen ainakin vastannut jo useamman kerran, ja huomasin jokusen toisenkin vastanneen jonka oletan kätilöksi.

Nämä tarinat on tosiaan minulle vieraita, en ole omissa työpaikoissa nähnyt tai kuullut ikinä mitään vastaavaa.

Hienoa että joillakin on ammatillinen moraali korkealla. Suomen valtion pitäisi pyytää anteeksi näiltä kaltoinkohdelluilta äideiltä anteeksi, että näin julmalla tavalla kohdellaan uusia kansalaisia saaneita äitejä Suomen sairaaloissa. 48 sivua ei voi olla väärässä, vaikka joku keksittykin tarina olisi joukossa.

Vierailija
931/3113 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lontoolainen kirjoitti:

Onko UK:ssa perhelääkäri-systeemi? Kuulemma se olisi hyvä, kustannustehokas ja asiakasystävällinen.

On perhelääkärisysteemi. Mielestäni todella hyvä ja toimiva. Asiakasystävällinen. Joustava. Jos oma lääkäri on vaikka lomalla niin voit valita kenelle toiselle lääkärille menet. En ole koskaan joutunut odottamaan kohtuuttoman kauan lääkäriaikaa.

Vierailija
932/3113 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainut paikka (vähän nyt liioittelen), missä olem joutunut vaihtamaan itse lakanat on synnytyssairaalassa. Jos en mitään muuta siellä oppinut, niin lakanan vaihdon 😉

Oikeasti ajatelkaa. Meillä on käynyt siivooja kohta 15 vuotta. He vaihtavat lakanat. Mökillä vaihdan itse ja toki joskus muulloinkin. Vieraille petaan (useimmiten) sängyt. Elleivät tuo omia lakanoita.

Mutta kun lähden synnyttämään, on minun valmistauduttava lakananvaihtoon!

Tietääkö joku, jos jouduin muutoin sairaalaan ne odotetaanko minun silloinkin itse vaihtavan lakanat ?

Olen parhaillaan sairaalassa, sisätautien puolella.

Ollut täällä jo liki 4 viikkoa. Saan lääkkeet tiputuksina ja ne aiheuttaa kovaa hikoilua ja huimausta pitkin päivää. Suihkun lisäksi käytän tunneittain kosteuspyyhkeitä. Lakanat ja vaatteet hikoilen läpimäriksi kun hikiaalto tulee. Minä en odota hoitajaa joka kerta lakanoita vaihtamaan vaan nappaan kärrystä aina uudet vaatekerrat ja lakanat kun niitä tarvitsen. Lakananvaihtoon menee varmaan 3 minuuttia. Kun on kuukauden ollut vuodelevossa niin pohkeet huutaa hoosiannaa ja yritän olla jaloillani niin paljon kuin vain mahdollista.

Onko sulla siinä huollettavana tississä kiinni huutava vauva, jota on imetettävä vähintään kahden tunnin välein ettei verensokerit laske?

Olipa sikamainen heitto, lapsen synnyttäminen on normaali juttu, senijaan ihmisellä joka on ollut sisäosastolla neljä viikkoa voi olla hyvinkin vakava sairaus. Täällä pyörii sekopäitä toivottamassa ihmisiä helvettiin,  jos ei veisaa samaa virttä. Ikävää, todella ikävää viattomien lastenne vuoksi. Niin makaa kuin petaa. Räkytys saattaa napsahtaa omaan nilkkaan.

Lopputulos voi olla aivan sama, onko pudonnut parvekkeelta kiven päälle tai synnyttänyt. Saattaa vuotaa verta, heikottaa ja pyörryttää, pitää ommella, joka paikkaan sattuu, alapää möhjönä. Henkisesti säikähtänyt ja järkyttynyt, avuton olo.

Millä perusteella näissä tilanteissa evätään synnyttäneeltä apu esimerkiksi vessassa käyntiin ja ruuan saantiin sekä oikeus kipulääkkeisiin, mutta parvekkeelta pudonneelta ei?

Synnärien nykykäytäntöjä mukaillen sille pudonneelle voitaisiin antaa siis vauva kainaloon ja sanoa, että siinähän pärjäät, jos pärjäät. Putoaminen ei ole sairaus, etkä siis tarvitse apua tilanteessasi.

Älä nyt jaksa verrata parvekkeelta pudonnutta, mahdollisesti teholla makaavaa ja aivoturvotuksesta kärsivää synnyttäjään. Voi luoja sentään.

Voi luoja ihan sulle. Aivoturvotuksesta ei vertauksessa puhuttu mitään, vaan että verta valuu ja alapää möhjönä, sanotaan nyt vaikka että perseelleen pudonnut jostain.

Fiksu ymmärtäisi vertauksen, että kun vammat tai vointi on samat syystä riippumatta, ei toiselta potilaalta voi evätä hoitoa ja apua, ja toista autetaan kyllä.

Niinpä. Suomessa hoidetaan muilla osastoilla hyvin kaikki vaikka poliisin luodista haavoittunut kirvesm.urh.aaja. Synnyttänyt nainen pannaan kärsimään synnytyksen aikana ja sen jälkeen ja se tehdään vattuillen, halveksien, syyllistäen, pilkaten, nauraen, silmiä pyöritellen, vihaten. Voisiko joku kätilö kertoa miksi?

Turha vedota kiireeseen, rahaan ja palkkaan. NORMAALI tai hyvä käytös EI MAKSA mitään, ei yhtään mitään. Ja jos omat työvuorot, palkka, ammatinvalinta, ärsyttävä työkaveri, oma avioero, väsymys tms vaivaa itseä niin se tai ne ei ole synnyttäneiden äitien syy etkä sinä saa kostaa niitå heille. Miten te kehtaatte käyttäytyä ja kohdella synnyttäneitä niin?

Miltä tuntuisi viedä omaa lasta päiväkotiin aamulla jos siellä lapsen vastaanottava hoitaja vattuilisi sinulle päin naamaa, vähättelisi sinua ja pyörittelisi silmiä muille sinun ollessa paikalla? Tai lapsesi opettaja nyöryyttäisi sinua koko luokan vanhempainillassa nauraen, pilkaten? Teet itse vielä pahempaa sillä synnyttänyttä äitiä haavoittuvammassa asemassa olevaa aikuista ei ole.

Minä en ainakaan koe saaneeni tuollaista kohtelua kätilöiltä, enkä usko olevani ainoa.

Vierailija
933/3113 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen miten jonkun lapsilukuun vaikuttaa kätilön tiuskiminen? Se nyt on yksi paska päivä tai viikko siellä synnärillä, kuka niitä jaksaa muistella? Mutta oikeasti huonosta kohtelusta kannattaa valittaa oikeaan kohteeseen eikä lietsoa täällä mitään joukkohysteriaa. Huom te synnyttämään ekaa kertaa menevät, tänne kirjoittavat vain nämä negatiiviset tapaukset. Kaikilla ei ole tuollaisia kokemuksia.

Ei luojan kiitos ole. Mutta jos olisin vielä menossa synnyttämään, niin ottaisin varalta omat buranat ja sen maitovastikkeen mukaan. Kaiken varalta. Mikäli niitä ei tarvitse niin hyvä. Aika tylyä leimata ihmisten kokemukset hysterian lietsomiseksi. On niitä kokemuksia tässäkin ketjussa aika paljon, että olisivat pelkkää hysterian lietsontaa.

Vierailija
934/3113 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

VELA kirjoitti:

Järkyttävää luettavaa tämä ketju. Olen todella tyytyväinen, että valitsin lapsettomuuden. Kohta 50 mittarissa eikä kaduta. Elämäni on täydellistä.

Todella paljon harmittaa, kuinka kulttuurimme on edelleen läpikotaisin naisvihan kyllästämä. Naisviha ulottuu joka paikkaan, jopa naisten omiin alueisiin, esim synnytyslaitoksille.

Itse olin tähystyksessä, olin heti nukutuksesta toivuttuani liikuntakykyinen, mutta palvelua olisin saanut mielin määrin. Siinä vähän hoitohenkilökunnan hääräämistä toppuuttelinkin, että kyllä minä pärjään jo. Ihan selkeää naisvihaa, että samaan aikaan synnärillä heikossa kunnossa olevalle synnyttäjälle ei palvelusta ole tietoakaan.

Onhan tutkittukin, kuinka naisten kehollisia kokemuksia sekä sairaskokemuksia vähätellään ja naisen tulisi kestää enemmän sairastamista ja kipua kuin miehen. Naisten diagnoosit myöhästyvät eikä vaivoja oteta yhtä vakavasti kuin miesten vastaavia. Tämä on rakenteellista.

Naisvihaa harrastavat myös naiset,koska heidät on sosiaalistettu siihen. Voimme muuttaa tämän vain puhumalla asioista ja valittamalla saamastamme huonosta kohtelusta.

Ja kirjoittajat, jotka nimittelevät esim. prinsessoiksi heitä, jotka huonoista kokemuksistaan täällä kertovat, saisivat hävetä. Kaltoinkohtelun vaimentamisyritys kertoo sisäistetystä naisvihasta. Naista vähättelemälläkö saatte valtanne, sen vallan, jota ette kuitenkaan misogynian kyllästämältä maailmalta saa. Ajatelkaa edes hetki ja asettukaa heikomman asemaan. Maailma tarvitsee vihan sijaan rakkautta ja empatiaa.

Niin totta tuo mitä sanoit naisvihasta. Paljon auttaisi jos me naiset, siis 50% populaatiosta, alkaisimme solidaarisiksi toisiamme kohtaan. Me naiset voisimme aloittaa naisvihan romuttamisen olemalla ystävällisiä toisiamme kohtaan. Jos edes puolet naisista tekisi tämän niin siinä olisi muutoksen alku.

Kyllä. Muutos lähtee meistä, naisista, jotka haluavat hylätä naisvihan ja vanhat, ummehtuneet naisen nöyryytyksen, kivun ja kärsimyksen perinteet. Viha voitetaan vain välittämällä. Aloitetaan siis jo tänään.

Toivottavasti jokainen ketjun vähättelijä ja syyllistäjäkin heräisi ajattelemaan käytöstään, että miksi häntä ärsyttää ja vihastuttaa toisen naisen ikävä kokemus niin paljon, että hän haluaa lyödä lyötyä, nöyryyttää ja syyllistää jo nöyryytettyä ja syyllistettyä. Miksi hän haluaa edelleen kestää kärsien ja haukkua ne naiset, jotka eivät enää halua vain kestää ja kärsiä.

Ei meidän tarvitse enää hävetä naiseuttamme, eikä tuntea syyllisyyttä normaaleista ruumiintoiminnoistamme. Eikä meidän tule enää kestää huonoa kohtelua!

Vierailija
935/3113 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siskoni teki valituksen, mutta ei se mihinkään johtanut. Käskettiin olla hiljaa. Sai todella ikävää ja huonoa kohtelua. Jätettiin johonkin käytävään heitteille, ja toinen puoli kehosta halvaantui. Mulle taas kätilö ei antanut mitään kipulääkettä, vaikka ihan kauniisti pyysin. Joo, en tehnyt valitusta, kun tiesin jo etukäteen, ettei se johda yhtään mihinkään.

Vierailija
936/3113 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei luojan kiitos ole. Mutta jos olisin vielä menossa synnyttämään, niin ottaisin varalta omat buranat ja sen maitovastikkeen mukaan. Kaiken varalta. Mikäli niitä ei tarvitse niin hyvä. Aika tylyä leimata ihmisten kokemukset hysterian lietsomiseksi. On niitä kokemuksia tässäkin ketjussa aika paljon, että olisivat pelkkää hysterian lietsontaa.

Rakenteelliseen naisvihaan kuuluu naisen tuntemusten ja kokemusten vähätteleminen ja leimaaminen hysteriaksi.

Vierailija
937/3113 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin olet naisvihasi sisäistänyt ja lähtenyt patriarkaatin poikien askelia nuolemaan. Eivät he koskaan tule sinua arvostamaan, vaikket olisi kuin ne kaikki muut tytöt.

Ehkä surullisinta ikinä, nainen vähättelemässä naisten kokemia julmuuksia.

Vierailija
938/3113 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmetyttää, miten hoitajat jatkuvasti vaativat lisää palkkaa vedoten suunnattomaan työpaineeseensa. Ainakaan lapsivuodeosastolla kiireestä ei ole tietoakaan.

Kertoo ammattitaidosta, jos pystyy hoitamaan työnsä näyttämättä kiirettä asiakkaalle.

Ammattitaidosta? Tässä edellä on sadoissa viesteissä todettu, miten hoitajia ei näy mailla halmeilla eikä apua tule, vaikka potilas itkisi.

Vierailija
939/3113 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koen tehneeni oikein viisaan päätöksen, kun päätin etten tee koskaan lapsia. Kamalaa luettavaa/katsottavaa synnytyskokemukset ovat sellaisenaankin, kaikki se mitä keholle tapahtuu mutta että lisäksi on tuollaista kohtelua ja alapäätä leikellään ilman puudutuksia ja mitä kaikkea, ihan sairasta, tuo on pahoinpitelyä eikä hoitoa!!

Vierailija
940/3113 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on vain yksi lapsi, syynä raskaana olevien ja synnytäjien ja synnyttäneiden  kohtelu, asenne ettei raskaus ole sairaus.

Raskaana olin hirveän pahoinvoiva, työterveyslääkäri ei meinannut kirjoittaa saikkua edes siinä vaiheessa kun huuto-oksensin  paperikoriin ja lopulta olinkin sitten sairaalassa tipassa.

Kun synnytys käynnistyi, olin tosi kiitollinen miehelle joka puolusti mua kätilöltä. Henkilö, jonka olis pitänyt auttaa hävis vaan johonkin että  " ei se vielä synny kuitenkaan" ja kielsi huutamasta kun sattui. Jossain vaiheessa itkin miehelle kuulemma "Mä haluun  uuden kätilön" , en itse  muista tätä mutta sen jälkeen äm mä oli kostoksi koettanut ajaa miehen pois salista. Lääkäri tuli paikalle vasta tekemään ompelun ja  se tehtiin ilman kunnon puudutusta, kätilön kannustava kommentti  kuului "vieläkö se  kiljuminen jatkuu?!" ja lääkärikin oli sitä mieltä ettei muutama  tikki nyt voi sattua. Ihme ettei  rinnoillani ollut vauva kuuroutunut kun huusin lääkärille "LOPETA LOPETALOPETA!"

Osastolla näytettiin missä päin on suihku ja mistä voi hakea ruokaa, puhtaita lakanoita ja puhtaita vaatteita. Sitten mut ja mies jätettiin  neljän hengen huoneeseen jossa oli vain toinen nainen lisäkseni mutta sekin oli liikaa, sillä tämä nainen huusi päivät puhelimeen omalla kielellään ja yöt kuorsasi. Yksi hoitaja kävi hätäiseen katsomassa kun vaihdoin vaipan ja siinä se opastus sitten olikin. Moitteita tuli kyllä senkin edestä, kun en jaksanut vaihtaa lakanoita ja kun mies toi ruokatarjottimeni. Että itse pitäisi,

Minäkin olen ihmetellyt tätä ilman puudutteita ompelua, kerroin omasta kokemuksestani aiemmin tässä ketjussa. Missä muualla ihmistä tikataan ilman puudutusta tai kivunlievitystä?

Tuosta ruokatarjottimen hauasta, minä jätin 2 ensimmäistä ateriaa osastolla välistä, ihan siitä syystä etten jaksanut lähteä vaeltamaan ympäri osastoa ruokaa etsiskelläkseni, söin omia eväitäni. Tästä ei kukaan sanonut mitään, kunnes seuraavana päivänä hoitaja kysyi minut käytävällä nähtyään, että oletko syönyt mitään? Vastasin että olen kyllä syönyt, ja hän jatkoi matkaansa. Ajattelin itsekseni, että kyllä täällä näköjään saisi olla ainakin vuorokauden syömättä, ennen kuin siihen kukaan puuttuisi.

Missään muualla ei tikata puuduttamatta kuin synnytyssalissa ja se tarkoittaa kidutusta. Alapää joka on jo ihan alkujaan todella herkkä on synnytyksessä revennyt ja leikattu ja aivan murjoontunut ison lapsen tultua väkisten ulos siitä ommellaan puuduttamatta on kidutusta. Sitten kätilöt ja lääkärit väittää että aina puudutetaan ja se on vale. Miten he kehtaavat?

Kuka osaa kuvitella että miehen revennyttä terskaa ommeltaisiin kokoon puuduttamatta? Eihän sellaista kestä kukaan ajatellakaan. Sitten naisia noita prinsessoiksi haukuttuja saa kiduttaa miten vaan ja haukkua siitä että valittaa ja huutaa kun kidutetaan.

Tåmä ei ole sivistysvaltion toimia.

Loistava vertaus. Minua naisena ihan puistattaa, että sukuelimiä tökitään neuloilla ilman puudutusta. Miten voi olla näin? Ajatellaanko sitä tosiaan, että kun sieltä on kerran vauva jo ulos tullut, niin samoilla lämpimillä sitten tikataan ilman kivunlievitystä vai onko tähän joku oikea syykin?

Tietenkin puudutetaan. Puudutusaine nyt vaan tulee verenvuodon mukana pois.

Itse sain pahan tikattavan haavan kämmeneen. Puudutettiin pariinkin otteeseen, mutta ei tehonnut kun puudute valui saman tien pois. Nukutus on liian järeät keino ja riskialtis, joten meidän naisten osa on nyt vain kärsiä.

Mitä aktuaalista hittoa nyt taas? Kyllä se puudute tehoaa, se ei ”valu veren mukana pois”. Jo on lääketieteellinen ymmärrys hatara. Itselläni puudutettiin, eikä repeämien ompelu tuntunut yhtään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kaksi