Järkytyin hieman miten kamalaa sairaalassa olo synnytyksen jälkeen oli
Synnytyksen jälkeen rättipoikki, kivuissa ja univajeisena, ja sitten pitää jakaa huone jonkun toisen kanssa. Jouduin vieläpä ns. käytäväpaikalle. Ei mitään yksityisyyttä muuta kuin joku kämänen verho ja koko ajan huoneessa ravaa hoitajia ja vierustoverin puoliso ym. vieraita. Valot on päällä yötäpäivää tai jos ne laittaa pois niin eiköhän joku hoitaja räväytä ne päälle keskellä yötä tullessaan. Vierustoveri vaihtuu seuraavana yönä ja sen vauva huutaa suoraa huutoa kaiken aikaa, johon omakin muuten ihan rauhallisesti ollut vauva heräilee jatkuvasti ja yhtyy huutokuoroon. Eipä se mikään hotelli tosiaan ole. Olisin halunnut mahdollisimman pian pois, mutta ei päästetty koska vauvalla oli keltaisuutta.
Kommentit (3113)
Vierailija kirjoitti:
Koen tehneeni oikein viisaan päätöksen, kun päätin etten tee koskaan lapsia. Kamalaa luettavaa/katsottavaa synnytyskokemukset ovat sellaisenaankin, kaikki se mitä keholle tapahtuu mutta että lisäksi on tuollaista kohtelua ja alapäätä leikellään ilman puudutuksia ja mitä kaikkea, ihan sairasta, tuo on pahoinpitelyä eikä hoitoa!!
Samaa mieltä, että hoidon pitää olla asiallista. Mutta toisaalta olen myös sitä mieltä, että kyllä lapsia silti kannattaa tehdä. Mulla on huonon kohtelun lisäksi myös hyvä synnytyskokemus takana ja tiedän, että synnytyksestä voidaan tehdä myös lähes kivuton kokemus, jos vain halua löytyy. Sitä ihmettelen, miksi näin ei tehdä? Ja tästä pitää voida puhua avoimesti vähättelemättä naisten kokemuksia. Esim. kivunlievityksen pitäisi olla itsestäänselvyys.
Näistä yllättävistä potilaan ruumiiseen kajoamisista yksi esimerkki:
Mulla oli pakko käynnistää synnytys lapsiveden tihkumisen takia, vaikka viikkoja oli vasta 35+5, eikä synnytys ollut mitenkään alkanut vielä käynnistyä. Limatulppa paikoillaan, kohdunsuu ei edes sormelle auki. Olin ollut osastolla yhden vuorokauden, suuri osa lapsivedestä oli tihkunut ulos. Oksitosiinitippa meni, se lääke oli kohdunsuulle laitettu mut mitään ei tapahtunut. Synnytys tuli saada kuitenkin käynnistymään.
Lääkäreiden vuoro vaihtui, ja vuoroon tuli joku murtaen suomea puhuva mieslääkäri, jolla oli venäläinen sukunimi. Hän sanoi että ”jaaha, pitäisi synnytys käynnistyä, antakaapa kun katson”, työnsi sormet sisälle ja repi limatulpan irti! Tuosta noin vaan. Sattui ihan h**vetisti. Mutta oli nopeasti ohi. Lääkäri tokaisi vaan, että ”tämä auttaa paljon enemmän kuin lääkkeet ja oksitosiinit” ja käveli seuraavan sängyn viereen.
No niin se synnytys sit käynnistyi, olin tyytyväinen, eikä ihme kyllä jäänyt edes traumoja tuosta. Lähinnä olin jotenkin täysin hämmästynyt, että noin voi tehdä ilman että edes varoittaa etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vain yksi lapsi, syynä raskaana olevien ja synnytäjien ja synnyttäneiden kohtelu, asenne ettei raskaus ole sairaus.
Raskaana olin hirveän pahoinvoiva, työterveyslääkäri ei meinannut kirjoittaa saikkua edes siinä vaiheessa kun huuto-oksensin paperikoriin ja lopulta olinkin sitten sairaalassa tipassa.
Kun synnytys käynnistyi, olin tosi kiitollinen miehelle joka puolusti mua kätilöltä. Henkilö, jonka olis pitänyt auttaa hävis vaan johonkin että " ei se vielä synny kuitenkaan" ja kielsi huutamasta kun sattui. Jossain vaiheessa itkin miehelle kuulemma "Mä haluun uuden kätilön" , en itse muista tätä mutta sen jälkeen äm mä oli kostoksi koettanut ajaa miehen pois salista. Lääkäri tuli paikalle vasta tekemään ompelun ja se tehtiin ilman kunnon puudutusta, kätilön kannustava kommentti kuului "vieläkö se kiljuminen jatkuu?!" ja lääkärikin oli sitä mieltä ettei muutama tikki nyt voi sattua. Ihme ettei rinnoillani ollut vauva kuuroutunut kun huusin lääkärille "LOPETA LOPETALOPETA!"
Osastolla näytettiin missä päin on suihku ja mistä voi hakea ruokaa, puhtaita lakanoita ja puhtaita vaatteita. Sitten mut ja mies jätettiin neljän hengen huoneeseen jossa oli vain toinen nainen lisäkseni mutta sekin oli liikaa, sillä tämä nainen huusi päivät puhelimeen omalla kielellään ja yöt kuorsasi. Yksi hoitaja kävi hätäiseen katsomassa kun vaihdoin vaipan ja siinä se opastus sitten olikin. Moitteita tuli kyllä senkin edestä, kun en jaksanut vaihtaa lakanoita ja kun mies toi ruokatarjottimeni. Että itse pitäisi,
Minäkin olen ihmetellyt tätä ilman puudutteita ompelua, kerroin omasta kokemuksestani aiemmin tässä ketjussa. Missä muualla ihmistä tikataan ilman puudutusta tai kivunlievitystä?
Tuosta ruokatarjottimen hauasta, minä jätin 2 ensimmäistä ateriaa osastolla välistä, ihan siitä syystä etten jaksanut lähteä vaeltamaan ympäri osastoa ruokaa etsiskelläkseni, söin omia eväitäni. Tästä ei kukaan sanonut mitään, kunnes seuraavana päivänä hoitaja kysyi minut käytävällä nähtyään, että oletko syönyt mitään? Vastasin että olen kyllä syönyt, ja hän jatkoi matkaansa. Ajattelin itsekseni, että kyllä täällä näköjään saisi olla ainakin vuorokauden syömättä, ennen kuin siihen kukaan puuttuisi.Missään muualla ei tikata puuduttamatta kuin synnytyssalissa ja se tarkoittaa kidutusta. Alapää joka on jo ihan alkujaan todella herkkä on synnytyksessä revennyt ja leikattu ja aivan murjoontunut ison lapsen tultua väkisten ulos siitä ommellaan puuduttamatta on kidutusta. Sitten kätilöt ja lääkärit väittää että aina puudutetaan ja se on vale. Miten he kehtaavat?
Kuka osaa kuvitella että miehen revennyttä terskaa ommeltaisiin kokoon puuduttamatta? Eihän sellaista kestä kukaan ajatellakaan. Sitten naisia noita prinsessoiksi haukuttuja saa kiduttaa miten vaan ja haukkua siitä että valittaa ja huutaa kun kidutetaan.
Tåmä ei ole sivistysvaltion toimia.Loistava vertaus. Minua naisena ihan puistattaa, että sukuelimiä tökitään neuloilla ilman puudutusta. Miten voi olla näin? Ajatellaanko sitä tosiaan, että kun sieltä on kerran vauva jo ulos tullut, niin samoilla lämpimillä sitten tikataan ilman kivunlievitystä vai onko tähän joku oikea syykin?
Tietenkin puudutetaan. Puudutusaine nyt vaan tulee verenvuodon mukana pois.
Itse sain pahan tikattavan haavan kämmeneen. Puudutettiin pariinkin otteeseen, mutta ei tehonnut kun puudute valui saman tien pois. Nukutus on liian järeät keino ja riskialtis, joten meidän naisten osa on nyt vain kärsiä.Mitä aktuaalista hittoa nyt taas? Kyllä se puudute tehoaa, se ei ”valu veren mukana pois”. Jo on lääketieteellinen ymmärrys hatara. Itselläni puudutettiin, eikä repeämien ompelu tuntunut yhtään.
Pahasti rikki mennyt kudos ei välttämättä puudu kunnolla, sillä siinä on verenkiertokin "rikki", jolloin aine ei pääse leviämään ja vaikuttamaan.
Aina pitää silti yrittää saada puutumaan, muuhan olisi kidutusta. Ja sellaista tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
VELA kirjoitti:
Järkyttävää luettavaa tämä ketju. Olen todella tyytyväinen, että valitsin lapsettomuuden. Kohta 50 mittarissa eikä kaduta. Elämäni on täydellistä.
Todella paljon harmittaa, kuinka kulttuurimme on edelleen läpikotaisin naisvihan kyllästämä. Naisviha ulottuu joka paikkaan, jopa naisten omiin alueisiin, esim synnytyslaitoksille.
Itse olin tähystyksessä, olin heti nukutuksesta toivuttuani liikuntakykyinen, mutta palvelua olisin saanut mielin määrin. Siinä vähän hoitohenkilökunnan hääräämistä toppuuttelinkin, että kyllä minä pärjään jo. Ihan selkeää naisvihaa, että samaan aikaan synnärillä heikossa kunnossa olevalle synnyttäjälle ei palvelusta ole tietoakaan.
Onhan tutkittukin, kuinka naisten kehollisia kokemuksia sekä sairaskokemuksia vähätellään ja naisen tulisi kestää enemmän sairastamista ja kipua kuin miehen. Naisten diagnoosit myöhästyvät eikä vaivoja oteta yhtä vakavasti kuin miesten vastaavia. Tämä on rakenteellista.
Naisvihaa harrastavat myös naiset,koska heidät on sosiaalistettu siihen. Voimme muuttaa tämän vain puhumalla asioista ja valittamalla saamastamme huonosta kohtelusta.
Ja kirjoittajat, jotka nimittelevät esim. prinsessoiksi heitä, jotka huonoista kokemuksistaan täällä kertovat, saisivat hävetä. Kaltoinkohtelun vaimentamisyritys kertoo sisäistetystä naisvihasta. Naista vähättelemälläkö saatte valtanne, sen vallan, jota ette kuitenkaan misogynian kyllästämältä maailmalta saa. Ajatelkaa edes hetki ja asettukaa heikomman asemaan. Maailma tarvitsee vihan sijaan rakkautta ja empatiaa.Niin totta tuo mitä sanoit naisvihasta. Paljon auttaisi jos me naiset, siis 50% populaatiosta, alkaisimme solidaarisiksi toisiamme kohtaan. Me naiset voisimme aloittaa naisvihan romuttamisen olemalla ystävällisiä toisiamme kohtaan. Jos edes puolet naisista tekisi tämän niin siinä olisi muutoksen alku.
Vai, että oikein naisviha... Hohohhoijaaa. Pitääkö aina liioitella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koen tehneeni oikein viisaan päätöksen, kun päätin etten tee koskaan lapsia. Kamalaa luettavaa/katsottavaa synnytyskokemukset ovat sellaisenaankin, kaikki se mitä keholle tapahtuu mutta että lisäksi on tuollaista kohtelua ja alapäätä leikellään ilman puudutuksia ja mitä kaikkea, ihan sairasta, tuo on pahoinpitelyä eikä hoitoa!!
Samaa mieltä, että hoidon pitää olla asiallista. Mutta toisaalta olen myös sitä mieltä, että kyllä lapsia silti kannattaa tehdä. Mulla on huonon kohtelun lisäksi myös hyvä synnytyskokemus takana ja tiedän, että synnytyksestä voidaan tehdä myös lähes kivuton kokemus, jos vain halua löytyy. Sitä ihmettelen, miksi näin ei tehdä? Ja tästä pitää voida puhua avoimesti vähättelemättä naisten kokemuksia. Esim. kivunlievityksen pitäisi olla itsestäänselvyys.
On hyvä, että tästä on avattu tuikitärkeä keskustelu, tämä jo osaltaan auttaa, ainakin vertaistuen muodossa, mutta ehkä tätä silmäilee joku, jolla on valtaa itse rakenteissa.
Hyvä, että nostit esiin kaikkein tärkeimmän, eli yhteiskunnan ja terveydenhuollon ammattilaisten halun tehdä naisille mahdollisimman kivuton ja miellyttävä synnytyskokemus.
Eli olemme jälleen yhteiskunnan naisviharakenteiden äärellä. Yksikään mies ei synnytä (eikä synnyttäisi) joten synnytys on jäänyt auttamatta kehityksestä jälkeen verrattuna muuhun terveydenhoitoon sekä esim. Kivunlievityksen suhteen. Harva mies haluaisi kokea synnytyskivut, mutta naisten on ne jostain syystä koettava, sillä kunnollista kivunlievitystä ei aina haluta antaa ja syitä sille on turhan monia, riippuen jopa kivunlievityksen antajasta.
Yksi todellinen syyhän on naisen kivun normalisointi. Kipu tulee kestää, muuten et ole nainen. Ja ainahan on kivuissa synnytetty. Kivuton synnytys kuvataan edelleen utopiana. Aivan kuin synnyttäjän kipu ja mahdolliset komplikaatiot karaisisivat lasta, kuten itse alatiesynnytys. Miksi haluamme edelleen näihin myytteihin uskoa, on se oikein kysymys. Rakenteellinen naisviha on vastaus.
Jopa naiset haukkuvat toisiaan ja kilvoittelevat, kuka kesti eniten, kuka kärsi eniten, kuka repesi eniten ja kenellä oli oikea synnytys, kenellä väärä synnytys.
Hyvin on sosiaalistaminen (indoktrinaatio) mennyt perille.
Ei revennyt alapää, sain sektion mutten mukavuussyistä.
Ihmettelen, miten takavuosina sai parempaa hoitoa. Nyt kun on valistusta ja ymmärrystä paljon enemmän, niin meno on kuin kehitysmaissa.
On valtiovallan asia määrätä synnytyssairaaloille enemmän rahaa. Kaikille yksityishuoneet, enemmän hoitajia, ja laitoshuoltajia ja yleis-doulia osastoille ihan vaan vahtimaan, että äidit syö, lakanat on puhtaat, jälkisupistuksiin tai leikkaushaavoihin saa kivunlievitystä, imetystä tuetaan mutta lisämaitoa saa, ruoka tuodaan heikkokuntoisille huoneeseen jne.
Hallituksesta saa olla mitä mieltä tahansa mutta se on naishallitus, josta useampi saanut hiljattain vauvan ja Kiuru raskaana parhaillaan. Nyt jos koskaan voi asiaan vaikuttaa!
Vieras... kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen miten jonkun lapsilukuun vaikuttaa kätilön tiuskiminen? Se nyt on yksi paska päivä tai viikko siellä synnärillä, kuka niitä jaksaa muistella? Mutta oikeasti huonosta kohtelusta kannattaa valittaa oikeaan kohteeseen eikä lietsoa täällä mitään joukkohysteriaa. Huom te synnyttämään ekaa kertaa menevät, tänne kirjoittavat vain nämä negatiiviset tapaukset. Kaikilla ei ole tuollaisia kokemuksia.
Hyvin olet naisvihasi sisäistänyt ja lähtenyt patriarkaatin poikien askelia nuolemaan. Eivät he koskaan tule sinua arvostamaan, vaikket olisi kuin ne kaikki muut tytöt.
Ehkä surullisinta ikinä, nainen vähättelemässä naisten kokemia julmuuksia.
Ihan ohiksena, niin vähättelethän sinäkin tätä kommentoijaa "patriarkaalisten poikien askelten nuolijaksi". Turha vaatia kauhalla kun lusikalla antaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli pakko käynnistää synnytys lapsiveden tihkumisen takia, vaikka viikkoja oli vasta 35+5, eikä synnytys ollut mitenkään alkanut vielä käynnistyä. Limatulppa paikoillaan, kohdunsuu ei edes sormelle auki. Olin ollut osastolla yhden vuorokauden, suuri osa lapsivedestä oli tihkunut ulos. Oksitosiinitippa meni, se lääke oli kohdunsuulle laitettu mut mitään ei tapahtunut. Synnytys tuli saada kuitenkin käynnistymään.
Lääkäreiden vuoro vaihtui, ja vuoroon tuli joku murtaen suomea puhuva mieslääkäri, jolla oli venäläinen sukunimi. Hän sanoi että ”jaaha, pitäisi synnytys käynnistyä, antakaapa kun katson”, työnsi sormet sisälle ja repi limatulpan irti! Tuosta noin vaan. Sattui ihan h**vetisti. Mutta oli nopeasti ohi. Lääkäri tokaisi vaan, että ”tämä auttaa paljon enemmän kuin lääkkeet ja oksitosiinit” ja käveli seuraavan sängyn viereen.
No niin se synnytys sit käynnistyi, olin tyytyväinen, eikä ihme kyllä jäänyt edes traumoja tuosta. Lähinnä olin jotenkin täysin hämmästynyt, että noin voi tehdä ilman että edes varoittaa etukäteen.
Hyi saakeli. Onko tuo edes laillista? Ihan oikeesti, jos meno on tämän tasoista, niin onko ihme että naisilla on synnytyspelkoja???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö muillakaan osastoilla vaihdeta lakanoita, kuin potilaan vaihtuessa?
Joka kerta kun potilas on suihkussa, vaihdetaan lakanat ja tuodaan puhtaat vaatteet.
Eli käytännössä joka ikinen päivä. Olen niin paljon ollut sairaalassa että tiedän näin joka osastolla toimittavan. Synnärillä en ole ollut. Ihme touhua siellä.Olen kyllä synnyttänyt, mutta pienessä sairaalassa. Meitä oli kolme äitiä siellä vauvoineen. Hoitajat ihania.
Minä olen ollut sairaalahuoltajana eri osastoilla ja ainoastaan ihotautiosastolla saatettiin joiltain vaihtaa lakanat päivittäin. Yleisin käytäntö kuitenkin on vaihtaa lakanat sen jälkeen, kun potilas on kotiutunut tai erillisestä pyynnöstä, jos sänkyyn on tullut esim. oksennusta.
Eikö siis vaihdeta, jos on tullut ulostetta, tai esim. suuri veriläikkä? Itse muistan vaihtaneeni poikkilakanan aina, jos siinä oli ulostetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vain yksi lapsi, syynä raskaana olevien ja synnytäjien ja synnyttäneiden kohtelu, asenne ettei raskaus ole sairaus.
Raskaana olin hirveän pahoinvoiva, työterveyslääkäri ei meinannut kirjoittaa saikkua edes siinä vaiheessa kun huuto-oksensin paperikoriin ja lopulta olinkin sitten sairaalassa tipassa.
Kun synnytys käynnistyi, olin tosi kiitollinen miehelle joka puolusti mua kätilöltä. Henkilö, jonka olis pitänyt auttaa hävis vaan johonkin että " ei se vielä synny kuitenkaan" ja kielsi huutamasta kun sattui. Jossain vaiheessa itkin miehelle kuulemma "Mä haluun uuden kätilön" , en itse muista tätä mutta sen jälkeen äm mä oli kostoksi koettanut ajaa miehen pois salista. Lääkäri tuli paikalle vasta tekemään ompelun ja se tehtiin ilman kunnon puudutusta, kätilön kannustava kommentti kuului "vieläkö se kiljuminen jatkuu?!" ja lääkärikin oli sitä mieltä ettei muutama tikki nyt voi sattua. Ihme ettei rinnoillani ollut vauva kuuroutunut kun huusin lääkärille "LOPETA LOPETALOPETA!"
Osastolla näytettiin missä päin on suihku ja mistä voi hakea ruokaa, puhtaita lakanoita ja puhtaita vaatteita. Sitten mut ja mies jätettiin neljän hengen huoneeseen jossa oli vain toinen nainen lisäkseni mutta sekin oli liikaa, sillä tämä nainen huusi päivät puhelimeen omalla kielellään ja yöt kuorsasi. Yksi hoitaja kävi hätäiseen katsomassa kun vaihdoin vaipan ja siinä se opastus sitten olikin. Moitteita tuli kyllä senkin edestä, kun en jaksanut vaihtaa lakanoita ja kun mies toi ruokatarjottimeni. Että itse pitäisi,
Minäkin olen ihmetellyt tätä ilman puudutteita ompelua, kerroin omasta kokemuksestani aiemmin tässä ketjussa. Missä muualla ihmistä tikataan ilman puudutusta tai kivunlievitystä?
Tuosta ruokatarjottimen hauasta, minä jätin 2 ensimmäistä ateriaa osastolla välistä, ihan siitä syystä etten jaksanut lähteä vaeltamaan ympäri osastoa ruokaa etsiskelläkseni, söin omia eväitäni. Tästä ei kukaan sanonut mitään, kunnes seuraavana päivänä hoitaja kysyi minut käytävällä nähtyään, että oletko syönyt mitään? Vastasin että olen kyllä syönyt, ja hän jatkoi matkaansa. Ajattelin itsekseni, että kyllä täällä näköjään saisi olla ainakin vuorokauden syömättä, ennen kuin siihen kukaan puuttuisi.Missään muualla ei tikata puuduttamatta kuin synnytyssalissa ja se tarkoittaa kidutusta. Alapää joka on jo ihan alkujaan todella herkkä on synnytyksessä revennyt ja leikattu ja aivan murjoontunut ison lapsen tultua väkisten ulos siitä ommellaan puuduttamatta on kidutusta. Sitten kätilöt ja lääkärit väittää että aina puudutetaan ja se on vale. Miten he kehtaavat?
Kuka osaa kuvitella että miehen revennyttä terskaa ommeltaisiin kokoon puuduttamatta? Eihän sellaista kestä kukaan ajatellakaan. Sitten naisia noita prinsessoiksi haukuttuja saa kiduttaa miten vaan ja haukkua siitä että valittaa ja huutaa kun kidutetaan.
Tåmä ei ole sivistysvaltion toimia.Loistava vertaus. Minua naisena ihan puistattaa, että sukuelimiä tökitään neuloilla ilman puudutusta. Miten voi olla näin? Ajatellaanko sitä tosiaan, että kun sieltä on kerran vauva jo ulos tullut, niin samoilla lämpimillä sitten tikataan ilman kivunlievitystä vai onko tähän joku oikea syykin?
Tietenkin puudutetaan. Puudutusaine nyt vaan tulee verenvuodon mukana pois.
Itse sain pahan tikattavan haavan kämmeneen. Puudutettiin pariinkin otteeseen, mutta ei tehonnut kun puudute valui saman tien pois. Nukutus on liian järeät keino ja riskialtis, joten meidän naisten osa on nyt vain kärsiä.Mitä aktuaalista hittoa nyt taas? Kyllä se puudute tehoaa, se ei ”valu veren mukana pois”. Jo on lääketieteellinen ymmärrys hatara. Itselläni puudutettiin, eikä repeämien ompelu tuntunut yhtään.
Pahasti rikki mennyt kudos ei välttämättä puudu kunnolla, sillä siinä on verenkiertokin "rikki", jolloin aine ei pääse leviämään ja vaikuttamaan.
Aina pitää silti yrittää saada puutumaan, muuhan olisi kidutusta. Ja sellaista tapahtuu.
Minulle kävi niin, että sanottiin vain, että kyllä sinä tämän kestät, kun olet tähänkin asti kestänyt. Olisivat edes yrittäneet laitella niitä puudutteita, mutta satuttivat tietoisesti.
Osaako joku kätilö, lääkäri tai hoitaja perustella miksi synnyttäneen naisen kasaan kursimiseen ei tuhlata puudutusaineita? Kesken synnytyksen on ehkä helpompi ymmärtää, jos on vaikka jomman kumman hengestä kyse ja lapsi pakko saada nopeasti ulos, keinolla millä hyvänsä. Siltikin ihmettelen miten kehittymätöntä synnyttäjän kivun hoito on edelleen 2020-luvulla, luulisi että turvallisia kipulääkkeitä ja puudutusaineita olisi löydetty jos vaan tahtoa olisi?
Ja joo, olen itse toistaiseksi lapseton mutta jostain syystä gynekologisia vaivojani väheksytään toistuvasti. Käsketään vaan mennä so-tautitesteihin joissa olen käynyt lukuisia kertoja aina uudestaan, silti tiputteluvuotoa, hiusten lähtöä, yhdyntäkipuja jne ei tarvitse tutkia. Menisin yksityiselle jos vaan olisi varaa. Pelkään että on taustalla joku vaiva mikä voi tehdä kokonaan lapsettomaksi...
Ystävältäni muuten poistettiin kohdusta polyyppi täysin ilman mitään puudutusta tai kipulääkkeitä. Tehdäänkö miehille tämäntyyppisiä operaatioita ilman kivunlievitystä?
Tämä ketju on aivan sairasta ja kauheaa luettavaa. IS:n pitäisi TÄSTÄ tehdä iso juttu, eikä vaan niistä hupailu-aiheista.
Vierailija kirjoitti:
Vieras... kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen miten jonkun lapsilukuun vaikuttaa kätilön tiuskiminen? Se nyt on yksi paska päivä tai viikko siellä synnärillä, kuka niitä jaksaa muistella? Mutta oikeasti huonosta kohtelusta kannattaa valittaa oikeaan kohteeseen eikä lietsoa täällä mitään joukkohysteriaa. Huom te synnyttämään ekaa kertaa menevät, tänne kirjoittavat vain nämä negatiiviset tapaukset. Kaikilla ei ole tuollaisia kokemuksia.
Hyvin olet naisvihasi sisäistänyt ja lähtenyt patriarkaatin poikien askelia nuolemaan. Eivät he koskaan tule sinua arvostamaan, vaikket olisi kuin ne kaikki muut tytöt.
Ehkä surullisinta ikinä, nainen vähättelemässä naisten kokemia julmuuksia.
Ihan ohiksena, niin vähättelethän sinäkin tätä kommentoijaa "patriarkaalisten poikien askelten nuolijaksi". Turha vaatia kauhalla kun lusikalla antaa.
Et sitten muuta keksinyt?
Ajattelu on sallittua, jopa suotavaa. Tarkoitus ei ole aina nokittaa, kun ei ole edes voitettavaa kuin keskustelupalsta. Tarkoitus on herättää edes yksi lukija oikeasti ajattelemaan asioita egoistisen kohkauksen sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju on aivan sairasta ja kauheaa luettavaa. IS:n pitäisi TÄSTÄ tehdä iso juttu, eikä vaan niistä hupailu-aiheista.
Olen samaa mieltä. Aihe on yksi tärkeimmistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi saakeli. Onko tuo edes laillista? Ihan oikeesti, jos meno on tämän tasoista, niin onko ihme että naisilla on synnytyspelkoja???
Ronkitaan, revitään, ommellaan ilman puudutusta… Arkipäivää edelleen. Mun lapsuudessani miehet vähättelevät näitä naisten kokemuksia sanomalla, että ”naiset kertoo synnytysjuttuja siinä missä miehet armeijajuttuja”. Tämä on aina ollut naisten osa: naisten kipua saa mitätöidä ja pilkata.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen, miten takavuosina sai parempaa hoitoa. Nyt kun on valistusta ja ymmärrystä paljon enemmän, niin meno on kuin kehitysmaissa.
On valtiovallan asia määrätä synnytyssairaaloille enemmän rahaa. Kaikille yksityishuoneet, enemmän hoitajia, ja laitoshuoltajia ja yleis-doulia osastoille ihan vaan vahtimaan, että äidit syö, lakanat on puhtaat, jälkisupistuksiin tai leikkaushaavoihin saa kivunlievitystä, imetystä tuetaan mutta lisämaitoa saa, ruoka tuodaan heikkokuntoisille huoneeseen jne.
Hallituksesta saa olla mitä mieltä tahansa mutta se on naishallitus, josta useampi saanut hiljattain vauvan ja Kiuru raskaana parhaillaan. Nyt jos koskaan voi asiaan vaikuttaa!
En vaan usko että politikot, julkkikset jne saa samanlaista kohtelua kuin muut...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En vaan usko että politikot, julkkikset jne saa samanlaista kohtelua kuin muut...
Ei varmaan saakaan mutta synnyttänyt nainen pystyy samaistumaan paremmin toisen naisen kokemuksiin kuin Juha ”lestadiolainen” Sipilä tai Antti ”synnytystalkoot” Rinne.
Myös kierukka tungetaan ihan ilman mitään puudutteita. Parista k-rokotteen aiheuttamasta veritulpasta tuli iso kohu, mutta sillä ei ole mitään väliä että nuoretkin naiset saavat keuhkoveritulppia tai aivoinfarkteja ehkäisyn vuoksi. Kun onhan se niin ikävää jos mies joutuu kumia käyttämään. Sitä paitsi vasektomia on miehelle huomattavasti helpompi päiväkirurginen operaatio toisin kuin steri naiselle.
Useasti on tuotu esiin, että kyse ei ole siitä, että kaikki synnytykset ja kaikki synnytyslaitoksella olemiset ja kaikki kätilöt olisivat huonoja. Paljon on ihania ihmisiä, ihania kokemuksia ja upeaa tehtyä työtä. Jotain kertoo kuitenkin myös se, että näinkin paljon tukahdutettuja tunteita nousee esiin tässä ketjussa. Naiset ovat nielleet pelkonsa ja kipunsa ja lähteneet nyyttiensä kanssa kotiin, mutta huonot kokemukset uinuvat mielen pohjassa. Synnytys ja äidiksi tulo on iso kokemus. Jos tuohon kokemukseen liittyy ylimääräistä kipua ja turhaa pelkoa, asia on hyvä nostaa esiin, vaikka ihan vain keskustelupalstalla.