Millaiset ihmiset joutuvat leipäjonoon?
Tuet ovat Suomessa hyvät. Itse näen leipäjonolaiset ihmisinä, jotka eivät hallitse rahan käyttöään.
Kommentit (38)
Isoissa kaupungeissa liian isot vuokrat suhteessa tukiin voivat ajaa (sossukaan ei maksa kuin tiettyyn rajaan asti, eikä edes kaupungilta saa halpaa asuntoa kuka vain), aiemmat velat, joita maksetaan viimeiseen asti, jotta luottotiedot pysyisivät (voi olla pikavippiä, mutta myös opintolainaa tai konkurssin tehneestä yrityksestä jäänyttä), lääkekulut. (Kaikkeen ei saa reseptiä tai ei osata erikseen pyytää, tässä voisi terveydenhuoltokin olla avuksi.)
Voi myös olla tilanne, että on omaisuutta, jota ei saa muutettua rahaksi, mutta samalla sossu ei anna tukea ennen omaisuudesta luopumista.
Tai sitten tukien pitkät käsittelyajat ajavat siihen, että menee kuukausia rahatta.
Mutta sitä en itsekään ymmärrä, että miten täysin velaton ja terve ihminen joutuu leipäjonoon, olettaen että saa normaalit tuet. Eivät ne tukisummat isoja ole, mutta jos vuokra, puhelin ja netti ovat ainoat menot, niin niiden pitäisi riittää myös ruokaan.
Yh-äidit täällä alapeukuttaa. Laittavat rahat mielummin sidukkaan, tupakkaan ja meikkiin. Alapeukutus tälle on yhtä kuin myöntäminen. ;)
Jos sinua OIKEASTI kiinnostaa tuo kysymys, niin asiaahan on tutkittukin. Ei tartte olla mutu-tuntemusten varassa. Netitsekin voi lukea esim. Juho Saaren ja Maria Ohisalon tutkimusraportin Kuka seisoo leipäjonossa?
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 14:32"]
Jos sinua OIKEASTI kiinnostaa tuo kysymys, niin asiaahan on tutkittukin. Ei tartte olla mutu-tuntemusten varassa. Netitsekin voi lukea esim. Juho Saaren ja Maria Ohisalon tutkimusraportin Kuka seisoo leipäjonossa?
[/quote]
Kyllähän nää vastaukset kertoo, että ihan oikeessa oli. Elämän ja rahan hallinta on kateissa.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 14:30"]Mutta sitä en itsekään ymmärrä, että miten täysin velaton ja terve ihminen joutuu leipäjonoon, olettaen että saa normaalit tuet. Eivät ne tukisummat isoja ole, mutta jos vuokra, puhelin ja netti ovat ainoat menot, niin niiden pitäisi riittää myös ruokaan.
[/quote]
Ei riitä opiskelijan saama n.500e noihin kaikkiin mitenkään. Joo lainaa saa nostaa, mutta jos sitä on joutunut nostamaan jo esimerkiksi lukioiässä muuttaessaan toiseen kaupunkiin opiskelemaan, sitä ei riitä kaikille korkeakouluvuosille. Tukikuukausia ja samaten lainannostokuukausia on tällä hetkellä viidelle opskeluvuodelle per opiskelija.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 14:31"]
Yh-äidit täällä alapeukuttaa. Laittavat rahat mielummin sidukkaan, tupakkaan ja meikkiin. Alapeukutus tälle on yhtä kuin myöntäminen. ;)
[/quote]
Minäkin joitain kommentteja alapeukutin. En ole äiti (ja jos olisin niin en yh, mulla on mies), en juo sidukkaa enkä meikkaa. Oliko muuta?
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 14:38"]
[/quote]
Minäkin joitain kommentteja alapeukutin. En ole äiti (ja jos olisin niin en yh, mulla on mies), en juo sidukkaa enkä meikkaa. Oliko muuta?
[/quote]
Poikkeus vahvistaa säännön.
Rikkaat täällä itkee kun köyhät saa ruoka-apua, törkeätä!
Niin kuinka monta vastausta tässä nyt tuki ap:ta? Ei ihan hirvittävän moni. Ja totuus on se, että ne pahiten syrjäytyneet leipäjonojen käyttäjät eivät varmasti täällä vauva-palstalla ole kertomassa syitään ahdinkoonsa. Ja ne syyt voivat olla todella mielenkiintoisia ja odottamattomia ja traagisia ja niiden pelkistäminen laiskuudeksi tai elämänhallinnan puutteeksi ei tunnu oikealta. Kuva on siis väkisinkin vääristynyt. [quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 14:35"]
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 14:32"]
[/quote]
Kyllähän nää vastaukset kertoo, että ihan oikeessa oli. Elämän ja rahan hallinta on kateissa.
[/quote]
Ei vaan työssäkäyvät, taloutensa hallitsevat ihmiset ihmettelevät minne toiset rahansa heittävät.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 14:18"]
'En jaksamiseni takia käy töissä'. Pullamössösukupolvi.
[/quote]
Olet ääliö.
Tunnen muutaman opiskelijan, joilla on mielenterveysongelmia. Esimerkiksi sellainen opiskelija ei kykene sekä opiskelemaan täyspäiväisesti että käymään töissä. Silloin on myös yhteiskunnan ja tulevaisuuden kannalta parempi hoitaa ne opiskelut kunnolla.
Sinä osoitit kommentillasi oman yksinkertaisuutesi. Ja omahyväisyytesi.
[/quote]
Ihan normaali hieman yli keskituloinen asiantuntijatehtävissä toimiva mies täällä alapeukuttaa typeryyksillesi.
Joudun käymään leipäjonossa sen takia, että pakollisten asumismenojen (vuokra, sähkö, vesi) jälkeen koko kuukaudeksi niistä kelan pienimmistä tuista jää alle 200€ ruokaan ja muihin menoihin koko kuukaudeksi. En saa sossuta mitään, koska minulla on säätöjä. Säästöjä taas en suostu tuhlaamaan, koska sitten olen kusessa jos tulee joku yllättävä isompi meno.
Osa tuosta 200€ menee netti ja puhelin laskuun. Nykyään netti ja puhelin on pakko olla töiden hakua ja pankkiasioiden hoitoa varten tai muuten sinulta menee vielä enemmän rahaa jos maksa laskusi pankin tiskillä niinkuin mummot.
Saan kyllä täydet asumistuet päivärahan lisäksi, mutta kelan laskussääntöjen takia sosiaaliturva täällä ei riitä kun asumismenoihin. Asuntoakaan en voi vaihtaa pienempään ja halvempaan kun asun jo nyt kaupungin vuokra yksiössä. Kela ei maksa minulle täyttä asumistukea, koska yksiö on kelan mukaan liian iso yhdelle ihmiselle. Toistakaan asuntoa en saa, koska kaupungin asuntoihin on vuosien jonot. Varsinkin jos sinulla on jo kaupungin asunto.
Olen ollut leipäjonossa jakelijana. Surullisinta oli huomata vanhukset, jotka häpeissään jonottivat. Pieni eläke ei riitä edes minimaaliseen elämään.
Toinen, kasvava joukko oli lapsiperheet. Ja ennen kuin joku alkaa taas omaa erinomaisuuttaan kehuskelemaan, mainiten, että tämä leipäjono oli pääkaupunkisudulla, jossa asuminen verrattuna monen paikkakuntaan on huomattavasti kalliimpaa.
Toki siellä oli sitten laitapuolenkin kulkijoita, joiden todennäköinen tulo on pelkkä toimeentulotuen perusosa. Kohteliasta porukkaa, varsinkin vanhemmat miehet.
Sopii teidän omahyväistenkin mennä leipäjonoon auttamaan, lisää käsiä tarvitaan aina. Siinä saa melko hyvän kuvan ison ihmisjoukon arjesta.
36 - kiitos puheenvuorostasi!
Todella nyt toivoisin näin vaalien alla, että äänestettäisiin eduskuntaan sellaisia ihmisiä, joilla on jonkinlaista näkemystä ja ymmärrystä näistä asioista. Mutta keitä he sitten olisivat? Olen nyt todella herkistynyt näille asioille, ja minään aiempana vaalivuonna ei lopullisen päätöksen tekeminen ole ollut näin vaikeaa.
Olen pienipalkkaisessa työssä ja maksan asuntoa. (pitäisi varmaan vaihtaa vuokra-asuntoon). Käyn jonossa kun säästän johonkin ylellisyyteen esim. kampaamo- tai elokuvakäyntiin. Muut jonottajat tuntuvat olevan sairaeläkeläisiä. Tukirankaongelmia, syöpää ja myös mielenterveysongelmia. On siellä joillakin alkoholiongelmakin. Siihen kyllä littyy usein jotain fyysistäkin. Jokainen ihmettelee jonossa olemistaan.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 14:54"]
Ihan normaali hieman yli keskituloinen asiantuntijatehtävissä toimiva mies täällä alapeukuttaa typeryyksillesi.
[/quote]
Suomessa on paljon ihmisiä joiden mukaan köyhän pitäisi olla kaikkien alojen mestari eli tuntea sosiaaliturvan lakipykälät virkaimiehiäkin paremmin kuin joku lakimies, jotta varmasti saa kaikki tuet ja avun. Olla kotitalousopettajan tasoinen kokki joka taikoo 2€ raaka-aineista gourmet aterian joka päivä. Olla käsityöopettajan tasoinen ompelija, joka ompelee itse kaikki vaatteensa, jotta ei tarvitse käydä vaatekaupassa. Olla mekaanikko joka osaa korjata kaikki hajonneet kodinkoneet ja laitteet itse, jotta ei vain tule kuluja korjaamisesta tai uusien laitteiden ostosta. Sen lisäksi pitäisi olla urheilija, joka osaa kehittää kuntoaan ilman maksullisia harrastuksia. Sen lisäksi pitäisi osata laskea rahojaan tarkemmin kuin ekonomistit ja kirjanpitäjät, sekä osata pitää kaikista menoistana sentilleen kaksinkertaista kirjanpitoa, joka on tarkempaa kuin osakeyhtiöissäkään pidetään.
Tämän lisäksi köyhältä vaaditaan järkeviä ratkaisuja joka asiaan vaikka köyhälle järkevintä voi olla tekemättä mitään, koska silloin rahaa kuluu vähiten ja säästöä syntyy eniten. Samalla kuitenkin halveksitaan sitä, että köyhät eivät tee mitään vaikka tekeminen maksaa aina tulee matkakuluja ja ruoka kuluja sitä enemmän mitä aktiivisempi on. Eli tekeminen haittaa säästämistä. Eli teet niin tai näin se ei kelpaa kumminkaan päin.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 13:44"]
Tuet ovat Suomessa hyvät. Itse näen leipäjonolaiset ihmisinä, jotka eivät hallitse rahan käyttöään.
[/quote]
Leipäjonossa voi myös käydä pienituloinen, joka nimenomaan hallitsee rahankäyttönsä. Kun tulot ovat hyvin pienet, on pelkästään järkevää säästää kaikissa menoissa joissa pystyy.