lääkettä 1 vuotiaalle usein
Tuttava antaa 1-vuotiaalle lääkettä aina kun hän itkee, eli viikoittain.
Olen yrittänyt vihjata että lapsella on ehkä muu hätä kuin kipu, esim. Stressi, unet, mielikuvituksen kehittyminen, eroahdistus yms.
Olettaen särkylääke on jotain panadolia, mitä mieltä olette, kuinka heppoisesti itse lääkitsette lastanne? Olen huolissani että tälläisestä ylilääkitsemisestä voisi olla jotakin haittaa, onko huoleni turha?
Kommentit (12)
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 17:06"]Tuttava antaa 1-vuotiaalle lääkettä aina kun hän itkee, eli viikoittain.
Olen yrittänyt vihjata että lapsella on ehkä muu hätä kuin kipu, esim. Stressi, unet, mielikuvituksen kehittyminen, eroahdistus yms.
Olettaen särkylääke on jotain panadolia, mitä mieltä olette, kuinka heppoisesti itse lääkitsette lastanne? Olen huolissani että tälläisestä ylilääkitsemisestä voisi olla jotakin haittaa, onko huoleni turha?
[/quote]
Mistä tiedät kun et tiedä edes että mitä lääkettä?? Olettaen??
Tuskin kerta-annos kerran viikossa panadolia on mitenkään vaarallista. Joskus lapsia lääkitään liian vähän, vaikka heillä olisi kipuja, kun eivät osaa kertoa kivusta samoin kuin iso lapsi tai aikuinen.
Kauheeta. Tämä äiti haluaa päästä itse kaikista helpoimmalla. Toisaalta, moni etnisen taustan omaava tekee samaa. Onko hän arabi tai afrikkalaistaustainen?
No jos hän antaa yhden annoksen panadolis kerran viikossa, niin tuskinpa siitä mitään haittaa on. Paracetamoli on tutkittu ja turvallinen lääke. Mutta täysin turhalta ja tarpeettomalta lääkitseminen kuulostaa, tuskin siitä on mitään hyötyäkään! Joskin aloitus oli täynnä arvailuja, niiden pohjalta on vaikea vastata.
- Lasten sh
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 17:10"]
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 17:06"]Tuttava antaa 1-vuotiaalle lääkettä aina kun hän itkee, eli viikoittain. Olen yrittänyt vihjata että lapsella on ehkä muu hätä kuin kipu, esim. Stressi, unet, mielikuvituksen kehittyminen, eroahdistus yms. Olettaen särkylääke on jotain panadolia, mitä mieltä olette, kuinka heppoisesti itse lääkitsette lastanne? Olen huolissani että tälläisestä ylilääkitsemisestä voisi olla jotakin haittaa, onko huoleni turha? [/quote] Mistä tiedät kun et tiedä edes että mitä lääkettä?? Olettaen??
[/quote]
Juttelen tuttuni kanssa päivittäin ja vähintäänki kerran viikossa joskus useammin kertoo että antoi taas särkylääkettä kun heräsi itkemään, antoi lääkettä kun kitisi, hetken helpotti... jotain makeaa lääkettä.
Ei meillä annettu mitään lääkettä kuin oikeasti kipeänä.
No lasta ei ainakaan auta ihmetellä asiaa täällä, vaan sun on avattava suu ja sanottava tuo asia sille kaverille suoraan, jos olet huolissasi. Panadolin yliannostelusta voi seurata maksavaurio. Voit lähestyä asiaa vaikka miettimällä ääneen että "Niin mikäs se olikaan ton ikäsen parasetamoliannos... paljonkos sitä saa antaa päivässä?" Voit ehdottaa että lapsi viedään lääkäriin, jos sillä vaikuttaa usein olevan kipuja. Voit muistuttaa, että parasetamoli on maksatoksinen. Jos edelleen epäilet että lasta myrkytetään, sinun on tehtävä lastensuojeluilmoitus.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 17:13"]
No jos hän antaa yhden annoksen panadolis kerran viikossa, niin tuskinpa siitä mitään haittaa on. Paracetamoli on tutkittu ja turvallinen lääke. Mutta täysin turhalta ja tarpeettomalta lääkitseminen kuulostaa, tuskin siitä on mitään hyötyäkään! Joskin aloitus oli täynnä arvailuja, niiden pohjalta on vaikea vastata.
- Lasten sh
[/quote]
Ok. Kiitos vastauksesta, hyvä tietää että lääke ei ole suureksi haitaksi lapselle vaikka onkin täysin turhaa. En voinut aloitusta kirjoittaa tunnistettavasti joten se vaikuttaa arvailulta.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 17:18"]
No lasta ei ainakaan auta ihmetellä asiaa täällä, vaan sun on avattava suu ja sanottava tuo asia sille kaverille suoraan, jos olet huolissasi. Panadolin yliannostelusta voi seurata maksavaurio. Voit lähestyä asiaa vaikka miettimällä ääneen että "Niin mikäs se olikaan ton ikäsen parasetamoliannos... paljonkos sitä saa antaa päivässä?" Voit ehdottaa että lapsi viedään lääkäriin, jos sillä vaikuttaa usein olevan kipuja. Voit muistuttaa, että parasetamoli on maksatoksinen. Jos edelleen epäilet että lasta myrkytetään, sinun on tehtävä lastensuojeluilmoitus.
[/quote]
Olen kyllä yrittänyt neuvoa ja ystävä on vähentänyt käyttöä joissain tilanteissa. KYllä ystävä on normaali ja järkevä ihminen, en usko että hän antaisi yli suositusten mukaan lääkettä, hänellä on ensimmäinen lapsi ja luulen hänen vain tulkitsevan lapsen itkun väärin aina kivuksi.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 17:06"]Tuttava antaa 1-vuotiaalle lääkettä aina kun hän itkee, eli viikoittain.
Itselläni kolme lasta. Keskimmäiselle tuli kaikki hampaat ennen 1v synttäreitä. Hän sai varmaan 2-3 kk ajan joka ilta ja yö panadolia, kun muuten huusi. Kun ohjeen mukaiset annokset ja välit, niin kaikki hyvin. Näin ainakin tämän tietämyksen mukaan.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 18:28"][quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 17:06"]Tuttava antaa 1-vuotiaalle lääkettä aina kun hän itkee, eli viikoittain.
Itselläni kolme lasta. Keskimmäiselle tuli kaikki hampaat ennen 1v synttäreitä. Hän sai varmaan 2-3 kk ajan joka ilta ja yö panadolia, kun muuten huusi. Kun ohjeen mukaiset annokset ja välit, niin kaikki hyvin. Näin ainakin tämän tietämyksen mukaan.
[/quote]
[/quote]
Ei, ei todellakaan jatkuvaa parasetamolin antoa. Ei normiannoksillakaan.
Mun sisko on samanlainen. Poika on syönyt 1,5v enemmän panadolia kuin minä 30v koko elämän aikana. Sääli. " No ku sille tulee hampaita ja hampaita ja itkee siks...." Yritin. En voi tehdä mitään.