Onko vieläkin 10 v lapsia jotka ei osaa uida??
Kommentit (63)
Eivät kaikki erityislapset opi koskaan uimaan.
No ihan varmasti löytyy. Tuhansien järvien maassa on varmasti paljon pikkukuntia, joissa ei ole uimahallia. Ja harvaan asutulla alueella saattaa monilla olla todella pitkä matka lähimpään halliin.
Meillä esimerkiksi kumpikaan lapsista ei uskalla tai halua mennä luonnonveteen, on heistä liian kylmää kesälläkin. Eivät edes kaikissa uimahalleissa suostu menemään veteen, jos vesi on vaikkapa 28 asteista. Onneksi pääkaupunkiseudulla riittää lämpimän veden hallejakin, muuten jäisi meilläkin oppimatta. Ei sitä lasta oikein voi väkisinkään sinne veteen heittää.
Meidän lapsi ei ole koskaan oikein viihtynyt vedessä ja jostain varhaislapsuudesta jäänyt jonkinsortin trauma/hukkumiskammo. En tiedä mistä, kun mitään uhkatilannetta tai pelottavaa ei ole koskaan sattunut. Ehkä siitä sitten,kun pienempänä kovasti uhattiin ettei saa roikkua veneen tai laiturin reunalla ettei huku. Jokatapauksessa ollaan kyllä yritetty opettaa,mutta tuo kammo painaa taustalla. Koulusta tuli kehotus mennä "uinnin tuki-opetukseen" mutta lapsi kieltäytyi. Halusi opetella vanhemman kanssa. Jospa tänä kesänä vihdoin lapsi oppisi luottamaan veteen ja uimaan kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meilläpäin kaikki osaa, peruskoulussa yhteensä uintia 28, kaksi aina keväällä, ja kaksi syksyllä, 2.luokan syksyllä laitetaan ne jotka eivät osaa uida pakolliseen uimakouluun.
Aika kätevää. Minkäkin mielelläni laittaisi lapseni koulun hoitamaan ja maksamaan uimakouluun.
Pinnalle päästyä on uitava yhtäjaksoisesti 200 metriä. Tästä matkasta 50 metriä on uitava selällään.
Noni sainhan netistä kaivettua,. Ei ole mitään mahallauintivelvoitetta. Vedinkin koko matkan joskus skidinä selällä. Melkein mikä lie diplomi-uimamaisteri kunnes piti hypätä 5m korkeudelta. Liian pelottavaa, sai tittelit olla saavutetulla tasolla :D
Itse kilsan uinti ois ollu helppoa. Muistan moisen tittelin toisena vaatimuksena... sillai harmaassti 32v takaa :D
On niitä inttiläisiäkin jotka ei osaa uida.
Vierailija kirjoitti:
Itse aikanaan intissä sain juuri ja juuri uitua sen 200 metriä, muutama ei saanut uitua sitä ja pari tyyppiä ei lähtenyt edes yrittämään. Sitä ennen olin pitänyt itseäni jopa kovana uimarina, mutta ilmeisesti kuntoni ei ollutkaan riittävä vaikka juuri ja juuri virallisen uimataidon sainkin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä Drakassa kysyttiin onko semmoisia jotka ei osaa uida, seuraavana onko semmoisia jotka eivät tiedä osaavatko uida ku muutama vuosi takaperin koskaan uimaton ei tienny osaako vai ei ja hypänny mereen :D
Tavallisesti sanoisi että "saliga äro de korkade ty de flyter" (vapaasti käännettynä: pyhitettyjä olkoot puupäät sillä ne kelluvat). Mutta tässä tapauksessa tuo ei toiminut.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 15:07"]
Ei uimista voi opettaa, jos ei lapsi halua oppia. Minä opin uimaan armeijassa. Osasin toki räpiköidä muutaman metrin koiraa lapsenakin, mutta armeijassa opin selkäuinnin ja pystyin suorittamaan 200 m uimataitotestin.
Ei siitä ole kuin 50 m selkää ja loput pitäis uida ihan mahallaan.. eli et siis osaa uida.
En ole kuullut määräystä, että osa matkaista pitäisi uida muussa asennossa kuin selällään. Jos oikeasti pitää niin eikö kyljellään kelpaa? Miksi pitäisi olla juuri mahallaan?
Osaan kyllä uida mahallanikin, mutta selällään on helpompaa. Niska ei rasitu.
Onko vielä 25 aikuisia jotka ei osaa kirjoittaa? Tai kävellä?
-Kyllä on.
Isoäitini eli reilut sata vuotta sitten lapsuuttaan Suomenlahden saaristossa, jossa ihmiset olivat ammatiltaan kalastajia ja luotseja, ja osa kävi pikku pursilla kaupparetkillä Virossa. Meren ääressä elämisestä huolimatta melkein kaikki olivat uimataidottomia, ja hukkuminen yleinen kuolinsyy. Kun kuulin tuon, en ole jaksanut uimataidottomuutta enää ihmetellä.
Toimin kesäisin uima-opettajana ja valitettavasti välillä tulee vastaan 10-vuotiaitakin lapsia, jotka eivät osaa uida.
Useimmat oppivat kyllä sitten uimakouluissa uimaan. On kuitenkin tosi valitettavaa, etteivät vanhemmat koe tärkeäksi opettaa lapsilleen näinkin tärkeää taitoa (tai viedä lasta uimakouluun)
Poikkeuksetta vanhempien lapsien on vaikeampi oppia uimaan kuin nuorempien (5-6v)
Muistakaa viedä lapsianne uimaan, se on tärkeä taito! :)
Vierailija kirjoitti:
Toimin kesäisin uima-opettajana ja valitettavasti välillä tulee vastaan 10-vuotiaitakin lapsia, jotka eivät osaa uida.
Useimmat oppivat kyllä sitten uimakouluissa uimaan. On kuitenkin tosi valitettavaa, etteivät vanhemmat koe tärkeäksi opettaa lapsilleen näinkin tärkeää taitoa (tai viedä lasta uimakouluun)
Poikkeuksetta vanhempien lapsien on vaikeampi oppia uimaan kuin nuorempien (5-6v)
Muistakaa viedä lapsianne uimaan, se on tärkeä taito! :)
Olen 23 vuotias enkä osaa uida. En koskaan lapsena suostunut menemään uimakouluun eikä vanhemmat pakottaneet ja inhoan ajatustakin uimisesta.
Vierailija kirjoitti:
Pinnalle päästyä on uitava yhtäjaksoisesti 200 metriä. Tästä matkasta 50 metriä on uitava selällään.
Noni sainhan netistä kaivettua,. Ei ole mitään mahallauintivelvoitetta. Vedinkin koko matkan joskus skidinä selällä. Melkein mikä lie diplomi-uimamaisteri kunnes piti hypätä 5m korkeudelta. Liian pelottavaa, sai tittelit olla saavutetulla tasolla :D
Itse kilsan uinti ois ollu helppoa. Muistan moisen tittelin toisena vaatimuksena... sillai harmaassti 32v takaa :D
"Pohjoismaisen uimataidon määritelmän mukaan uimataitoinen on henkilö, joka pudottuaan syvään veteen niin, että pää käy veden alla ja päästyään pinnalle ui yhtäjaksoisesti 200 metriä, josta 50 metriä selällään." Näin asian määrittelee sivuillaan Suomen uimaopetus- ja hengenpelastusliitto (http://www.suh.fi/toiminta/uimaopetus/uimataitotutkimus).
Kai se on sitten tarkkaa, että tasan 50 metriä ui selällään, ei yhtään enempää eikä vähempää. Muu osa matkasta on uitava jossakin muussa asennossa.
Minulla kaatui uimamaisterin tutkinnon suorittaminen sukeltamiseen. Olen aina ollut lihava, ja rasvahan tunnetusti kelluu, eli sukeltaminen on vaikeampaa. Tietysti myös hukkuminen on lihavalle vaikeampaa. Hypätä kyllä uskalsin viidestä metristä. Onneksi sentään en ole niin lihava, että en uimataidon määritelmän edellyttämällä tavalla saisi päätäni pinnan alle. Jollen saisi niin sittenhän en olisi uimataitoinen, vaikka kävisin Englannin kanaalin ylittämässä uiden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa viedä lapsianne uimaan, se on tärkeä taito! :)Olen 23 vuotias enkä osaa uida. En koskaan lapsena suostunut menemään uimakouluun eikä vanhemmat pakottaneet ja inhoan ajatustakin uimisesta.
Olen uimaopettajana toimiessani opettanut myös uimataidottomia aikuisia. Koskaan ei ole liian myöhä oppia uimaan! Kannattaa kysellä kaupunkinne uimaseuralta, he usein järjestävät uimakouluja myös aikuisille.
Olin juuri tänään uimassa, yksin kylläkin, mutat totesin että aika kallista on. Yksi uintikerta maksoi 6,70€ ja siihen päälle parkkimaksu tai bussilippu. Kolme lasta tuohon päälle niin aika tyyristä on uimaanopettelu. Se kuitenkin vaatisi jatkuvaa harjoittelua eli kerran viikossa olisi varmasti hyvä käydä.
Vierailija kirjoitti:
Meidän 8-vuotias osaa räpiköidä 10 metriä. Ehkä se 10-vuotiaana osaa uida 25 metriä ja aikuisena 200 m. Räpiköimisasteelle päästiin 4 uimakoulun jälkeen. Ei vain uskalla luottaa veteen ja rentoutua.
Veteen luottaminen ja rentoutuminen tapahtuu usein luonnostaan, kun käy tarpeeksi usein uimassa ja lapsi tottuu veteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa viedä lapsianne uimaan, se on tärkeä taito! :)Olen 23 vuotias enkä osaa uida. En koskaan lapsena suostunut menemään uimakouluun eikä vanhemmat pakottaneet ja inhoan ajatustakin uimisesta.
Olen uimaopettajana toimiessani opettanut myös uimataidottomia aikuisia. Koskaan ei ole liian myöhä oppia uimaan! Kannattaa kysellä kaupunkinne uimaseuralta, he usein järjestävät uimakouluja myös aikuisille.
Ei ole kyse siitä, etteikö olisi aikuistenkin ryhmiä mutta meitä, jotka inhoaa uimista/veteen menemistä, on paljon. Miksi siis maksaisimme sellaisesta asiasta, jota inhoamme?
Omalla kohdallanikaan kyse ei ole siitä, etteikö vanhemmat olisi laittaneet uimakouluun jne. vaan päinvastoin. Olen asunut koko ikäni kivenheiton päässä merestä eli vesi elementtinä on tuttu. Mutta veteen minua ei saa muuta kuin aseella uhaten, tuskin silloinkaan.
Ja näyttää siltä, että keskimmäinen lapseni on perinyt saman inhon (kaksi muuta lasta on taas kuin kotonaan vedessä). Enkä aio pakottaa veteen tai edes uimakouluun. Menee jos menee, ilman uimataitoakin pärjää. Jopa täällä meren vieressä.
Uimataito on aivan yliarvostettua.
Olen 36v, ikäni asunut veden äärellä, mutta koskaan en ole uimataitoani tarvinnut. Tai paremminkin niinpäin, että koskaan heikko uimataitoni ei ole millään tavalla vaikuttanut elämääni.
Jos menen rannalle ja uimaan, uin vain matalalla jossa yltää koko ajan jalat pohjaan. En ui kuin metrin tai pari kerralla ja sitten jo ”levähdän”.
Veneessä on pelastusliivit ja mikään pakko mun ei edes ole mennä veneilemään tms.
Omat lapset, 15-9v, ovat myös huonoja uimaan ja nuorimmat eivät edes vielä osaa.
Hyvin rullaa elämä siltikin.
Minä olen 44 vuotias ja en varmasti saa uitua 200 metriä tai selkää. Pinnalla pysyn kyllä ja uin jos on pakko, mutta en ole oppinut siitä hommasta tykkäämään. Tai Suomessa en ui oikeastaan koskaan, Karibialla ja muualla hyvissä lämpimissä vesissä snorklaan ja uin mielelläni.