Onko vieläkin 10 v lapsia jotka ei osaa uida??
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Olin juuri tänään uimassa, yksin kylläkin, mutat totesin että aika kallista on. Yksi uintikerta maksoi 6,70€ ja siihen päälle parkkimaksu tai bussilippu. Kolme lasta tuohon päälle niin aika tyyristä on uimaanopettelu. Se kuitenkin vaatisi jatkuvaa harjoittelua eli kerran viikossa olisi varmasti hyvä käydä.
Meressä uiminen on ihan ilmaista. Lisäksi lapset pääsee usein ilmaiseksi sisään uimahalliin, tai ainakin alennettuun hintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimin kesäisin uima-opettajana ja valitettavasti välillä tulee vastaan 10-vuotiaitakin lapsia, jotka eivät osaa uida.
Useimmat oppivat kyllä sitten uimakouluissa uimaan. On kuitenkin tosi valitettavaa, etteivät vanhemmat koe tärkeäksi opettaa lapsilleen näinkin tärkeää taitoa (tai viedä lasta uimakouluun)
Poikkeuksetta vanhempien lapsien on vaikeampi oppia uimaan kuin nuorempien (5-6v)
Muistakaa viedä lapsianne uimaan, se on tärkeä taito! :)Olen 23 vuotias enkä osaa uida. En koskaan lapsena suostunut menemään uimakouluun eikä vanhemmat pakottaneet ja inhoan ajatustakin uimisesta.
Olen uimaopettajana toimiessani opettanut myös uimataidottomia aikuisia. Koskaan ei ole liian myöhä oppia uimaan! Kannattaa kysellä kaupunkinne uimaseuralta, he usein järjestävät uimakouluja myös aikuisille.
Ei ole kyse siitä, etteikö olisi aikuistenkin ryhmiä mutta meitä, jotka inhoaa uimista/veteen menemistä, on paljon. Miksi siis maksaisimme sellaisesta asiasta, jota inhoamme?
Omalla kohdallanikaan kyse ei ole siitä, etteikö vanhemmat olisi laittaneet uimakouluun jne. vaan päinvastoin. Olen asunut koko ikäni kivenheiton päässä merestä eli vesi elementtinä on tuttu. Mutta veteen minua ei saa muuta kuin aseella uhaten, tuskin silloinkaan.
Ja näyttää siltä, että keskimmäinen lapseni on perinyt saman inhon (kaksi muuta lasta on taas kuin kotonaan vedessä). Enkä aio pakottaa veteen tai edes uimakouluun. Menee jos menee, ilman uimataitoakin pärjää. Jopa täällä meren vieressä.
Lapsi ei ”peri” vesi inhoa vanhemmilta, vaan oppii sen heidän käyttäytymisestään. On harmillista, että vanhemmat eivät halua lapsiensa oppivan uimaan.
En koskaan oppinut uimaan ja olen jo päälle kolmikymppinen. Muistan kouluajoista kuinka noloa oli aina räpiköidä yksin lastenaltaassa yksityisopetuksessa kun koko muu koululuokka oli aikuisten altaassa. Surettaa kun muistelenkin. Pelkään vettä enkä vain oppinut uimaan vaikka kuinka opetettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimin kesäisin uima-opettajana ja valitettavasti välillä tulee vastaan 10-vuotiaitakin lapsia, jotka eivät osaa uida.
Useimmat oppivat kyllä sitten uimakouluissa uimaan. On kuitenkin tosi valitettavaa, etteivät vanhemmat koe tärkeäksi opettaa lapsilleen näinkin tärkeää taitoa (tai viedä lasta uimakouluun)
Poikkeuksetta vanhempien lapsien on vaikeampi oppia uimaan kuin nuorempien (5-6v)
Muistakaa viedä lapsianne uimaan, se on tärkeä taito! :)Olen 23 vuotias enkä osaa uida. En koskaan lapsena suostunut menemään uimakouluun eikä vanhemmat pakottaneet ja inhoan ajatustakin uimisesta.
Olen uimaopettajana toimiessani opettanut myös uimataidottomia aikuisia. Koskaan ei ole liian myöhä oppia uimaan! Kannattaa kysellä kaupunkinne uimaseuralta, he usein järjestävät uimakouluja myös aikuisille.
Ei ole kyse siitä, etteikö olisi aikuistenkin ryhmiä mutta meitä, jotka inhoaa uimista/veteen menemistä, on paljon. Miksi siis maksaisimme sellaisesta asiasta, jota inhoamme?
Omalla kohdallanikaan kyse ei ole siitä, etteikö vanhemmat olisi laittaneet uimakouluun jne. vaan päinvastoin. Olen asunut koko ikäni kivenheiton päässä merestä eli vesi elementtinä on tuttu. Mutta veteen minua ei saa muuta kuin aseella uhaten, tuskin silloinkaan.
Ja näyttää siltä, että keskimmäinen lapseni on perinyt saman inhon (kaksi muuta lasta on taas kuin kotonaan vedessä). Enkä aio pakottaa veteen tai edes uimakouluun. Menee jos menee, ilman uimataitoakin pärjää. Jopa täällä meren vieressä.
Lapsi ei ”peri” vesi inhoa vanhemmilta, vaan oppii sen heidän käyttäytymisestään. On harmillista, että vanhemmat eivät halua lapsiensa oppivan uimaan.
Juurihan kirjoittaja sanoi, että vain yksi lapsista ei ui, muut viihtyvät vedessä. Mallioppimisesta ei siis liene kyse.
Uimataito on kyllä tärkeä taito osata, ja tuntuu aika hassulta, etteivät vanhemmat halua opettaa lapsiaan uimaan. Suomessa kuitenkin järviä riittää. Tai sitten lapset coi laittaa uimakouluun jos ei itse viitsi opettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten on vain käynyt paska mäihä että yksi lapsista on ottanut minusta mallia eikä vaikka isästään. Mutta veteen en aio pakottaa, ei sillä ainakaan mitään tuloksia saa. Menee jos menee. Kuten sanoin, ilman uimataitoakin pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Olin juuri tänään uimassa, yksin kylläkin, mutat totesin että aika kallista on. Yksi uintikerta maksoi 6,70€ ja siihen päälle parkkimaksu tai bussilippu. Kolme lasta tuohon päälle niin aika tyyristä on uimaanopettelu. Se kuitenkin vaatisi jatkuvaa harjoittelua eli kerran viikossa olisi varmasti hyvä käydä.
Uiminen on samanlainen taito kuin pyörällä ajaminen, eli kun kerran on oppinut, ei ihan helpolla unohda. Minäkin aina kesällä osaan, vaikka edellinen kerta oli viime loppukesästä.
Vierailija kirjoitti:
Uimataito on kyllä tärkeä taito osata, ja tuntuu aika hassulta, etteivät vanhemmat halua opettaa lapsiaan uimaan. Suomessa kuitenkin järviä riittää. Tai sitten lapset coi laittaa uimakouluun jos ei itse viitsi opettaa.
Miten niin uimataito on tärkeä taito? Haluan kuulla oikeasti miksi se muka on niin tärkeä taito?
Asun aika kaukana vesistöstä ja jos joskus jonnekin rannalle menen vaikka kävelemään, niin mitä teen uimataidolla? Ei, en ole liukastumassa järveen/mereen ja jos niin tapahtuisikin, niin ei siinä nyt 200 metriä varmaan tarvitsisi uida ennen kuin sieltä pois pääsisin. Tässä ei ole lähellä edes uima-allasta, mihin hukkuisin. En myöskään ole käynyt laivareissuilla vuosiin ja jos joku Silja Serenade uppoaa, niin tuskin se uimataito on se juttu, joka minut pelastaa. En veneile oikeastaan koskaan, en harrasta kalastamista jne. Miksi uimataito on siis TÄRKEÄ taito oppia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uiminen on samanlainen taito kuin pyörällä ajaminen, eli kun kerran on oppinut, ei ihan helpolla unohda. Minäkin aina kesällä osaan, vaikka edellinen kerta oli viime loppukesästä.
Ajatteletko että se lapsi yhdellä uintikerralla oppii kunnolla uimaan? Voin kertoa ettei opi. Meillä 6-vuotias oppi nyt keväällä uimaan mutta sitä edelsi 1,5 vuoden lähes viikottaiset uimahallireissut. Tällä hetkellä uinti on tasoa 2m räpiköinti ja ilman säännöllistä harjoittelua se ei siitä ensi kesäksi parane.
Ja sama se on pyöräilynkin kanssa. Kyllä sitäkin on harjoiteltava aluksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meressä uiminen on ihan ilmaista. Lisäksi lapset pääsee usein ilmaiseksi sisään uimahalliin, tai ainakin alennettuun hintaan.
Tuolla hallissa kouluikäiset on 3.30e. Eli aikuinen ja kolme koululaista 16.60e uintikerta. Luonnonvedet on Suomessa niin kylmiä että kaikki lapset ei suostu niissä edes kastautumaan. Ja sitä paitsi on paljon suomalaisia joilla ei ole vesistöä lähellä.
Uimaan oppiminen on joillekin helppoa, mutta ei kaikille.
Minusta se on verrannollinen matematiikkaan. Sekin on joillekin helppo oppia, mutta ei kaikille.
Tässä ketjussa valitetaan, kun vanhemmat eivät halua lapsensa oppivan uimaan.
Väitän, ettei kukaan normaali vanhempi vastusta lapsensa uimataitoa. Toisinaan se vaan on ylitsepääsemätyömän vaikeaa opettaa ja oppia.
Mun molemmat vanhempani pitivät uimisesta ja isä oli peräti hyvä uimari. Mutta jostain syystä mulla oli pienestä asti vesikammo. Työllä ja vaivalla opin pysymään pinnalla 12-vuotiaana. Kyse ei todellakaan ollut siitä, etteikö mua olisi yritetty opettaa ja rohkaista!
Sukeltaa ja kellua en osaa vieläkään. Inhoan kasvojen kastumista, aina tuntuu silloin, että hukun. Ikää on nyt yli 40 v.
Olen 34 enkä osaa uida. Itseäni se harmittaa tosi paljon. Vanhemmat eivät ikinä vieneet minua uimaan lapsena, ja koulussa en mennyt uimaan kun nolotti niin paljon kun en osannut. Olisi kyllä kiva oppia uimaan.
Omat lapseni osaavat kyllä uida, sillä he ovat pienestä pitäen käyneet uimakoulussa.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 15:10"]Ei siitä ole kuin 50 m selkää ja loput pitäis uida ihan mahallaan.. eli et siis osaa uida.
Ainakin meillä se oli 200 m, josta vähintään 50 m selällään. Samoin lasten uimakoulussa viimeisen 5 vuoden aikana.
Mutta kai minä sitten hukun 50 m:n kohdalla, jos kaadun veneellä 200 m rannasta. Näkki tulee ja sanoo, että ei enempää selkää tässä jorpakossa.
Selällään ei varmaankaan pysty uimaan aallokossa.
Lukiossa oli viime syksynä uintia siten, että oli 2 kertaa ja jos oli toiselta kerralta pois, joutui sitten sen kerran menemään uudelleen. Oli sellainen yhteinen korvauskerta.
Kurssit ystävät ei saanut, jollei käynyt 2 kertaa uimassa. En tiedä, miten uimataidottomat sitten tuosta selvisivät. Saivatko kerrat vain käymällä vedessä.
Vierailija kirjoitti:
Uimataidosta ollut yhtä paljon hyötyä kuin pakkoruotsista. Opin uimaan ennen koulua ja olen tarvinnut vain koulu-uinneissa. Mieluummin osaisin paremmin pesäpalloa
Meillä ei vielä 15vkään ui. Koska en anna opetella. VEDESSÄ OLO ON VAARALLISTA HUKKUMISVAARAN TAKIA
On olemassa aikuisiakin jotka eivät osaa uida. Ei se nyt niin ihmeellistä ole.
Kyllä käy sääliksi lapsia, joiden vanhemmat eivät välitä heistä tarpeeksi opettaakseen heitä uimaan.
Itse osaan uida jotenkin. Opin sen 8-vuotiaana sattumalta uimahallissa, vaikka kävimme melko harvoin uimassa. Ehkä se halu oppia oli niin suuri, kun en halunnut enää olla pikkualtaassa, kun osa pääsi siihen isompaan. Silti koulussa huomautettiin etten osaa uida niin kuin pitäisi vaan jalat liian koukussa jne. Kuitenkin pysyn siis pinnalla ja miksen saisi uida niin kuin parhaaksi näen. Tämä lause etten osaa kunnolla uida oli varsinkin yhden "yli-innokkaan" opettajan päätös. Siihen 8-luokkaan asti selvisin, mutta hän otti minut jotenkin sitten "tarkkailuun".
Yksi asia mitä olen aina inhonnut on sukeltaminen. Kerrankin tämä edellä mainittu opettaja päätti, kun olin jo yläkoulussa, että uintini "ei mene läpi" sukeltamisen puuttumisen vuoksi. Hän pitikin sitten parille oppilaalla minä mukaanlukien sukellusharjoituksia vielä koulun jälkeen. Se oli hirvein tunti koskaan. Sukeltamisesta kokoajan ja aina vaan syvemmälle. Nielin varmaan litran vettä ja sitä sitten yskin ja olin muutenkin ihan paniikissa. Ajattelin, että hukun sinne altaaseen. Uimalasit sain sitten vasta, kun oikein pyysin ettei silmäni kestä vettä ( herkät silmät). Olin niin väsynyt ja itkunsekaisessa tunnelmassa tuon tunnin jälkeen. Olisi vaan pitänyt sanoa, että ei käy ja lähteä pois. En tuollaiseen rääkkiin kyllä enää suostuisi. Ihan pelottaa jos luokallani olisi ollut joku uimataidoton. Olisi ainakin tämä kauhea opettaja saanut varmaan raivarin.
Minäpä kerron. Lapseni syntyi 2009. 2010 oli oikea superhellekesä, mutta lapseni oli tuolloin vasta vuoden, joten hän ei oppinut vielä uimaan. Muutamana kesänä käytiin kastautumassa luonnonvedessä, muuten ei uitu. Itse kävin rantasaunasta pulahtamassa silloin tällöin. Lapseni oli neljävuotias, kun oli viimeksi hellekesä, eli 2014. Silloin hän ei ollut vielä tarpeeksi rohkea ja innokas oppiakseen uimaan. Sen jälkeen tuli kolme kylmää ja sateista kesää, jolloin lapseni oli 5-8 -vuotias. Tuona aikana käytiin uimakoulussakin, mutta lyhyt kurssi ei antanut tarpeeksi eväitä, harrastusta olisi pitänyt jatkaa. Omasta puolestani sanon, että en oman sairauteni vuoksi pysty uimahalleissa käymään, joten en ole voinut tukea lapseni uimataidon karttumista siltä osin. Ja tadaa, lapseni on siis 9-vuotias eikä osaa vielä uida.