Mikä tätä hiton pintaliitäjien yhteiskuntaa vaivaa?
Otsikossahan se kysymys onkin. Mikä helvetti ihmisiin on mennyt? Katoaako ihmisarvo, mikäli rinnat ei ole pystyt silikonipallot, silmissä ei ole liimattuja karvoja tai iholla ruiskutettua väriä? Onko itsetunto kiinni siitä, miten usein kampaaja muuttaa hiusten väriä/mallia/liittää päähän tekokarvaa? Ehkä oman arvon voikin määritellä kynsien kautta - olo on huolittelematon, kun kynsihuollostaon kulunut liikaa aikaa ja tekokynnen pinta säröilee.. Ei, kyse olikin hampaista - on väärän mallista hymyä, etenkin väärän väristä! Myös kasvojen ilmehdintään on syytä puuttua, pistosta, lankoja, leikkelyä, liimailuja..
Mitä täällä tapahtuu? Mikä naisia vaivaa? Meikeillä, irtoasioilla ja jopa leikkauksilla pyritään tekemään itsestä joku ihan täysin muu. Oma persoonallinen ulkonäkö halutaan tekaista massan hyväksymän kuoren mukaiseksi. Sama ilmiö on esillä myös vaatteissa: push-uppia, litistävää sculppaavaa trikoota, kohottavaa, muotoilevaa, vääntelevää, ties mitä alusvaatteista farkkuihin.
Nainen lähtee juhlimaan. Hän alkaa valmistautumaan viikkoa ennen juhlia, jotta saa kaiken valmiiksi. Iho pitää kuoria, kosteuttaa ja laitattaa väri ammattilaisella. Ripsiä on korjattava huollossa, samoin kynsiä. Pitää ehkä käydä vakikampaajalla nostamassa pidennykset. Juhlapäivänä on suihku, puunaaminen, kosteuttaminen, kuivaaminen, hiusten muotoilu; lakkaaminen, tupeeraaminen, suoristaminen&kähertäminen. Meikkiä naamaan: varjostusta, korostusta, maalaamista, tasoittamista, peittämistä, hienosäätöä. Vielä tuoksua iholle voiteiden, vesien ja erinäisten hiusaineiden muodossa. Vaatteet ylle: slimmaavaa, nostattavaa, pientä, suurta. Korot jalkaan.
Herranjumala. Sitten juhlitaan kauniina ja KLOONINA. Tusinassa 13 samanlaista. Sitten koittaa hetki, kun tullaan kotiin. Koko komeus valuu värien ja aineiden seoksena viemäriin. Peilistä katsoo naama, joka väittää ettet ole mitään ilman kuorta. Hän jopa saattaa katsoa inhon väristyksin tuota näkyä. Piirteet on poissa, silmät näyttää pieniltä, kasvot elottomilta ja värittömiltä.. Juhlavaatteet on mytyssä lattialla. Rinnat ovatkin kahta kokoa pienemmät ja muotokin hieman eri mitä liivit antoivat ymmärtää. Vatsa on turvoksissa kaikista juomista ja puristavan vaatteen jäljiltä. Jaloissa rakot korkojen takia.
Juhlien jälkeen katsotaan kuvia; kylläpä naiset oli kauniita.
-Olet JOTAIN, jos olet niinkuin jokainen. Et ole MITÄÄN, jos olet sinä-
Onko valtavirran paine todellakin yksilöllisyyden menettämisen arvoista?!
N24
Kommentit (89)
Joskus haluaisin halata tyrkkyteinityttöä, tiedätte tyypin. Pikkusortsit, tekorusketus, irtoripset ja hiuslisäkkeet. Halaisin ja kertoisin kuinka kaunis ja tärkeä on ilman kaikkea sitä ylimääräistä pakkelikerrosta. Ja myös niiden kanssa. Kertoisin että sekä miehillä että naisilla seksikkäintä on se mitä on pään sisässä, älykkyys ja oikea asenne. Ei se ulkoinen puoli.
Mutta tietenkään niin ei voi tehdä.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 12:35"]
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 12:27"]
Kun A* (oikeus ja vapaus X) on alkuoletus, ei ole väliä, mikä deduktion tulos on tai mitä sisältöä siitä johdetaan: sisältö on aina alisteisia alkuoletukselle A*. Siksi A* ja arvo a (lutkapukeutuminen on pepusta) ovat ristiriidassa keskenään.
Ristiriita syvenee deduktiossa vielä pahemmin, jos mukaan tulee arvo b (lutkapukeutuminen on pepusta, MUTTA KOSKA jokainen saa pukeutua miten haluaa, NIIN jokainen saa pukeutua lutkaksi). "A* --> a" muuttuu muotoon "A* --> ei-a JA a"
[/quote]
Tämä ei nyt oikein toimi, koska sinun pitäisi ensin määritellä, mitä "lutkapukeutuminen on pepusta" edes tarkoittaa. Se kun tarkoittaa eri asiayhteyksissä eri asioita. "Lutkapukeutuminen on vaarallista" vs. "lutkapukeutuminen on rumannäköistä" vs. "lutkapukeutuminen on pinnallista ja typerää" vs. "lutkapukeutuminen on Jumalalleni kauhistus" ja niin edelleen...
Mutta joo, lopetan jankkaamisen, koska tiedän, että sitä on tylsää lukea. Tämä ketju kuitenkin käsitteli mielestäni ihan eri ilmiötä: pinnallisuutta ylipäätään, ja tietynlaisen pukeutumisen estetiikkaa. Mielestäni on ihan järjetöntä alkaa tässä asiayhteydessä saarnata pukeutumisen vaikutuksesta raiskauksiin.
[/quote]
Takerrut lillukanvarsiin. Minun tarvitsee määritellä noita yhtä vähän kuin painovoimalain tarvitsee määritellä, mitä kaikkea se tarkoittaa käytännössä. A* on siis tautologia.
Pointti on, kuinka hullua on olettaa "oikeus ja vapaus X" perusteeksi millekään toiminnalle, kuinka järjetöntä on olettaa A* ja siltä pohjalta arvostella pukeutumista: se on loogisesti mahdotonta. Vielä pahempaa on olettaa A* ja tältä pohjalta arvostella pukeutumista ja kannattaa pukeutumisen vapautta, tai olettaa A* ja kannattaa vapaata pukeutumista: reaalimaailma ei ole tautologia.
-A* estää pukeutumisen arvostelun
-pukeutumisvapaus estää pukeutumisen arvostelun (a JA ei-A = loogisesti epätosi)
-A* estää pukeutumisen vapauden olemalla tautologia (A* --> a)
Miksi te vaivaatte päätänne paheksumalla ihmisten laittautumista tai treenaamista? Ei siitä mun mielestäni voi kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä tehdä jos jotkut tykkää laittaa keinokynsiä tai -ripsiä tai -tukkaa. Se nyt vaan on tätä aikaa, tämän ajan muotia. Keinotissit on jo vähän ekstremeä ulkonäön parantelua mutta ei kai niitäkään hanki oikeasti kuin pieni osa naisista.
En koe että se että monet kokee saavansa laittautumisesta tai treenaamisesta jotain buustia itsetunnolleen olis mitenkään huono asia, tai että se että pyrkii treenaamaan kroppaansa tietynlaiseksi tarkoittaisi ettei ihmisellä olis mitään muita arvoja ja tavoitteita. Monilla tuo korostettu ja laittautunut tyyli myös kuuluu johonkin nuoruuteen ja aikuistuessa opitaan laittautumaan hillitymmin. Ottaisitte vähän rennommin.
Ja ei, mulla ei ole keinokynsiä, keinotukkaa tai lisäripsiä enkä treenaa kovinkaan paljon.
Jaahas, kaksplussan mies löysi tiensä tännekin..
pakkelinaiset ovat outo ilmiö.
vielä oudompi on miehet /transut, jotka pistävät vielä överimmin naislookin päälle. sinne se kaikki naiseus sitten karisee todellakin toppausten jälkeen ja naama vessasta alas.
seurustelin kerran yhden kanssa ja kaikki nauseuteni hävisi, kun miehen piti säännöllisesti pistää "paremmaksi" eli överiksi ja näin, mitä hän todella ajatteli naiseudesta. en halunnut itse enää meikatakaan tmv.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 10:48"]
Juuri näitä piirteitä vihaan naisissa. Mennään massan mukana ja ulkonäkö tärkeintä elämässä. Miksi on niin vaikeaa olla oma itsensä? Mies21
[/quote]
No eipä suomalaiset harmaat persjalkaiset naikkoset ilman pakkelia kiinnosta juuri ketään. Jos et ole huomannut, niin nyt eletään insta-aikaa, jossa jokaisen pitää olla kaunis ja laitettu tullakseen huomatuksi. Ja huomatuksi tulemisen haluaminen on hyvin inhimillinen piirre - kukapa haluaisi elää elämäänsä tuntien itsensä huomaamattomaksi ja hyljeksityksi.
Olen 21-vuotias nainen. En ole ikinä värjännyt hiuksiani, käyttänyt itseruskettavia, enkä laitattanut tekoripsiä tai tekokynsiä.
Minulla on pitkät vaaleat hiukset, jotka ovat useimmiten ihan vaan auki tai ponnarilla. En juurikaan käytä mitään hiustököttejä sillä mielestäni hiukseni näyttävät parhaimmalta mahdollisimman luonnollisina. Vaatteissa suosin mukavia, mutta kivan näköisiä vaatteita. En ole ikinä käyttänyt minkään sortin kohottavia alusvaatteita, vaan suosinut ihan tavallisia hyvin istuvia alusvaatteita, vaikka minulla onkin vain b-kupin rinnat. Itse olen tyytyväinen eikä kukaan ole ikinä valittanut. Meikkiä käytän harkitusti, mutta en välttämättä joka päivä.
Baariin mennessä saatan joskus kihartaa hiuksiani vähän, laittaa kevyen meikin (meikkivoide, puuteri, kulmakynä ja ripsiväri) ja päälle jonkun ns. paremman paidan ja ihan vaan hyvin istuvat farkut. En omista yksiäkään korkkareita sillä en ole ikinä kokeillut sellaisia korkkareita jotka olisivat oikeasti hyvät jalalle, enkä osta mitään mikä on jo valmiiksi epämiellyttävää.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 13:16"]Olen 21-vuotias nainen. En ole ikinä värjännyt hiuksiani, käyttänyt itseruskettavia, enkä laitattanut tekoripsiä tai tekokynsiä.Minulla on pitkät vaaleat hiukset, jotka ovat useimmiten ihan vaan auki tai ponnarilla. En juurikaan käytä mitään hiustököttejä sillä mielestäni hiukseni näyttävät parhaimmalta mahdollisimman luonnollisina. Vaatteissa suosin mukavia, mutta kivan näköisiä vaatteita. En ole ikinä käyttänyt minkään sortin kohottavia alusvaatteita, vaan suosinut ihan tavallisia hyvin istuvia alusvaatteita, vaikka minulla onkin vain b-kupin rinnat. Itse olen tyytyväinen eikä kukaan ole ikinä valittanut. Meikkiä käytän harkitusti, mutta en välttämättä joka päivä.Baariin mennessä saatan joskus kihartaa hiuksiani vähän, laittaa kevyen meikin (meikkivoide, puuteri, kulmakynä ja ripsiväri) ja päälle jonkun ns. paremman paidan ja ihan vaan hyvin istuvat farkut. En omista yksiäkään korkkareita sillä en ole ikinä kokeillut sellaisia korkkareita jotka olisivat oikeasti hyvät jalalle, enkä osta mitään mikä on jo valmiiksi epämiellyttävää.[/quote] mun unelma nainen.. vaan et taida olla sinkku.M24
Laittautumisessa sinänsä ei varmaan ole kenenkään mielestä mitään vikaa, kunhan elämässä on jotain muutakin. Kulttuuri, harrastukset, itsensä sivistäminen, osallistuminen yhteiskunnalliseen toimintaan tavalla tai toisella, luonnosta nauttiminen, läheiset ihmiset - whatever. Mutta ei voi olla niin, että oman ulkonäön ja oman elämän ja oman beban stailaus estettisesti mahdollisimman vetäväksi nostetaan ylimmäksi arvoksi elämässä. Maailmassa on niin paljon mielenkiintoisempia juttuja kuin oma napa. Jos ei niitä näe, on kypsymisen ja itsensä sivistämisen ja oman navan ympäriltä ulospäin kääntymisen aika.
Näin on. Parasta kauneudenhoitoa kenelle tahansa, naiselle ja miehelle, on itsensä sivistäminen ja vilpitön kiinnostus toisiin ihmisiin.
Sain face-seinälleni kerran suosituksen, jossa käsiteltiin tätä aihetta: ns. "harmaista hiirulaisista" meikattiin ammattilaisottein maailmanluokan kaunottaria. Jutun pointti oli, että jokainen nainen on kaunis (kuinka ollakaan!).
Minusta koko juttu oli todella ristiriitainen, koska nämä naiset oli meikattu niin yli, ettei heitä ollut edes tunnistaa entisestä. Oli irtohiuksia, irtoripsiä, yliammuttua näytösmeikkiä, ja omat, luonnolliset kasvonmuodot ja piirteet, vaikkapa nenän malli, oli varjostuksin piilotettu aivan täysin. Jokainen meistä on kaunis omana itsenään, vai? Kuinka paljon siinä on "omaa itseä", kun jokainen oma piirre on kätketty ja varjostettu tyystin toisenlaiseksi?
Olen nähnyt monenlaista tyyliä ja vaihtoehtogenreä, joten en hätkähdä vähästä. Minusta on kuitenkin tietyssä määrin jopa harmittomampaa vetäistä vaikka kaapin kaikki eläinkuosit kaikissa sateenkaaren väreissä yhtä aikaa päälle kuin tehdä itselleen päivittäin se aivopesumantra, että ilman meikkiä, hiuslisäkkeitä, irtoripsiä, tekorusketusta ja kehon armotonta muokkausta ja muovausta on valju, tai jopa ruma. Tai että poistuminen asunnosta meikittä saa aikaan lähestulkoon paniikkikohtauksen. Miksi sitä omaa itseä pitää peitellä niin armottomasti?
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 13:41"]
Näin on. Parasta kauneudenhoitoa kenelle tahansa, naiselle ja miehelle, on itsensä sivistäminen ja vilpitön kiinnostus toisiin ihmisiin.
[/quote]
Pakko sanoa, että ei toimi minua :) Vietän kaiken aikani itseäni sivistäen, ja olen kiinnostunut suunnilleen koko ihmiskunnan hyvinvoinnista, mutta eipä kukaan ole minua ikinä kauniiksi sanonut. Olen täysin näkymätön harmaahiirulainen.
Eipä sillä, että haluaisin olla mitään muutakaan, mutta kyllä se joskus nuorempana hiukan harmitti olla näin ruma.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 14:17"]
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 13:41"]
[/quote]
Pakko sanoa, että ei toimi minua :) Vietän kaiken aikani itseäni sivistäen, ja olen kiinnostunut suunnilleen koko ihmiskunnan hyvinvoinnista, mutta eipä kukaan ole minua ikinä kauniiksi sanonut. Olen täysin näkymätön harmaahiirulainen.
Eipä sillä, että haluaisin olla mitään muutakaan, mutta kyllä se joskus nuorempana hiukan harmitti olla näin ruma.
[/quote]
Olen tosi pahoillani ettei ole toiminut sinun kohdallasi. Itse olen ihan sysiruma - oikeasti - mutta en jaksa antaa sen häiritä ja teen hyvällä itsetunnolla ihan kaikkea mitä haluan. En anna oman ulkonäköni häiritä itseäni enkä anna muidenkaan ulkonäön häiritä itseäni. Hyvin on mennyt! Ei minuakaan kovin moni ole välttämättä kauniiksi sanonut, mutta muuten kyllä mukavaksi, fiksuksi ja ihanaksi, lämpimäksi, hyväksi kuuntelijaksi ja rakentavaksi ihmiseksi. Se on minusta vielä parempi! Poikaystäviä on ollut jokunen ja naimisiinkin olen "päässyt". Leuka pystyyn vaan!
Nämä sivistymättömät wannabe-pintaliitäjät perustavat vielä kaiken lisäksi INSTAGRAM-tilit omille ostoksilleen ja duckface-naamoilleen! Kuvat on täynnä logoa ja merkkiä, tai ankkanaamailua, vuoron perään! Noloa.
Minuakin kiinnostaa mikä yhteiskuntaa vaivaa. Ei vaan taida rajoittua vain suomeen. Briteissä tuota yliampuvaa pintasilottelua on niissä piireissä, missä on eniten köyhyyttä. Samantyyppistä on myös venäjällä. Voisiko olla niin, että kun rahaa on vähän, niin elintasoa yritetään saada näyttämään korkeammaksi kuin se onkaan? Ts omaa imagoa yritetään parantaa (onnistumatta), koska itseä ei hyväksytä sellaisenaan köyhänä tyttönä. Korkeammalla sosioekonomisella tasolla olevathan eivät käyttäydy noin.
Ei tällaista ole tässä mittakaavassa akateemisissa piireissä. Itsestä pidetään kyllä huoli ja ehostetaan, mutta hillitysti ja luonnollisuus on se juttu. Kerran otin itselleni ripsienpidennykset ja siitä tuli jotenkin tyhmä olo, töissä ei olisi otettu ihan todesta. En myöskään tunne juuri ketään, joka ehtisi todellisissa ruuhkavuosissa keskittymään omaan ulkonäköönsä tuossa mittakaavassa. Ehkä olen liian kapeakatseinen, mutta
yhdistän tämän muodin tiettyyn ikä- ja... sosiaaliluokkaaan.
Mielenkiintoinen aihe, nimittäin juuri oon itsekin pohtinut samanlaisia ajatuksia päässäni viimeaikoina.
Nuorempana olin itsekin tuota pintaliito-porukkaa (valitettavasti .. nykyään noita aikoja ajatellessa tulee puhtaasti myötähäpeää). Perus parikymppisen, itseään etsivän, hiukan epävarman sinkkutytön juttuja ne. Oli hiustenpidennystä, ripsipidennystä, tekokynsiä, rusketusta ja muut vastaavat tilpehöörit. Baariin kun lähdettiin, meikkailtiin tyttöjen kanssa tunteja putkeen ja valmistauduttiin iltaan. Joo, tämä oli ihan hauskaa aikaa. Tuolloin luulin olevani ihan pirun itsevarma, mutta näin jälkeenpäin mietittynä, en kyllä ollut. Se, että et välitä mitä muut susta ajattelee, ei ole yhtä kuin itsevarma. ;)
Nykyään tykkään edelleen laittautua, paljonkin. Mutta meikkaaminen ja koko look on ihan erilaista. Meikki on huoliteltu, ei lainkaan yliammuttu tai suttuinen. Hiukset on edelleen värjätyt ja värjään niitä joka kuukausi, mutta ei suihkuta niihin puolta pulloa lakkaa (kuten nuorempana) vaan tykkään pidää ne fresheinä, puhtaina ja luonnollisina, värjäyksestä huolimatta.
Voi siis olla luonnollinen, vaikka laittautuukin. Voisin sanoa, että nykyään itsensä puunaaminen on sellaista klassisempaa... voiko näin sanoa? Ikää on 25v.
Nykyään kun näen niitä juuri 20v täyttäneitä Jersey Shore -tyttöjä (joka siis olen itsekin ollut!), jotka luulevat olevansa helvetin itsevarmoja kaikkine pakkeleineen... näen niiden lävitse vain ne pienet tyttöraukat, jotka sieltä meikkien läpi pilkottaa. Ne epävarmat naisenalut. Tunnistan itseni nuorena.
Mun mielestä on ihan ok mitä kukin ulkonäölleen tekee. Se aito itsevarmuus kyllä näkyy, oli meikkiä tai ei. En lähtisi arvioimaan ihmistä ulkonäön/meikkien/tyylin perusteella. Jos ihminen on koppava (oli ulkonäkö kuinka hyvä tai ei), on se usein myös epävarma.
Itsevarma nainen on kaunein. Oli meikkiä tai ei! Oli silikonit tai ei. Aito itsevarmuus on se, mihin kaikkien pitäisi panostaa.
Mä en parikymppisenä mennyt mihinkään ilman meikkiä, hiustenpidennyksiä tai rusketusta. Nykyään voin olla täysin ilman meikkiä kaupassa, mutta kyllä mä silti pidän huolen, ihan jo kanssaihmisten vuoksi, että olen puhdas, huoliteltu. En siis lähde edes lähikauppaan pieruverkkareissa, joihin olen juuri ruokaiset käteni pyyhkinyt. Mutta voin laittaa ne jalkaani, jos ne ovat puhtaat. ;)
Likainen ihminen ei välitä itsestään, mutta ei muistakaan... Sen verran saa jokainen mun mielestä ulkonäöstään huolehtia, se on jo terveen ihmisen merkki. VAIKKEI ulkonökä määritäkään ketään ihmisenä sen suuremmin. :)
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 10:28"]
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 20:16"]
Olen samaa mieltä. Olen ajatellut, että tämän feikkikulttuurin keskellä voisin kokeilla mennä baariin ilman meikkiä ja katsoa, onko vientiä vaiko ei! Joukosta ainakin erottuisin! N26
[/quote]
Minä huomasin aikanaan yllätyksekseni että vientiä oli enemmän meikittömänä. Olin hyvin nuorena sellainen perfektionisti ulkonäköni suhteen, että aina kun viihteelle lähdin, olin kyllä viimeisen päällle pukeutunut ja laitettu. Silti en oikein tahtonut saada miesseuraa, minkä päättelin johtuvan siitä että olen vaan niin ruma, että ei edes pakkeli tai vaatetus auta.
No, jossain vaiheessa kolmekymppisenä olin jo luopunut toivosta että kukaan minusta kiinnostuisi, joten miksipä edes yrittää. Aloin mennä baariin kun janotti, ihan vaan ilman miesteniskutarkoitustakaan, juomaan ja ihmisten kanssa juttelemaan. Ja ilman meikkiä, ja usein hyvin tavallisissa vaatteissa kuten farkut ja joku perus arkinen paita. Kas kummaa, johan alkoi kiinnostuneita miehiä tulla kuvaan. Ilmeisesti näytin jotenkin helpommin lähestyttävältä ja mukavammalta rentona taviksena kuin viimeisen päälle maalattuna, ja se tuntui olevan useimmille miehille tärkeämpää kuin kauneus.
[/quote]
Miehet pelkää pakkeja - tavisnainen ilman meikkiä on todennäköisempi saalis kuin kaunis ja meikattu näyttävä nainen :D Siihen tähtää minkä uskoo saavansa.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 14:48"]
Ei tällaista ole tässä mittakaavassa akateemisissa piireissä. Itsestä pidetään kyllä huoli ja ehostetaan, mutta hillitysti ja luonnollisuus on se juttu. Kerran otin itselleni ripsienpidennykset ja siitä tuli jotenkin tyhmä olo, töissä ei olisi otettu ihan todesta. En myöskään tunne juuri ketään, joka ehtisi todellisissa ruuhkavuosissa keskittymään omaan ulkonäköönsä tuossa mittakaavassa. Ehkä olen liian kapeakatseinen, mutta yhdistän tämän muodin tiettyyn ikä- ja... sosiaaliluokkaaan.
[/quote]
Korkeimmissa sosiaalisissa luokissa kauneuden parantelu on sen verran tasokasta ja huomaamatonta, että sinä et sitä edes tunnista. Hiustenpidennykset näyttävät täysin aioilta hiuksilta, geelikynnet voisivat olla omat kynnet (mutta vain kestävämmät ja hoidetut), ripsienpidennykset eivät yliampuvaa nähneetkään ja se "itsestään liikunnalla ja ruokavaliolla" hoitanut ja ikäistään tavallista paremmin ikääntynyt nainen käynyt salaa mini faceliftingissä - tuota se oikeasti on jos se oikein tehdään. Jäljelle jää vain tavista kauniimpi nainen.
Voisko deduktiomies poistua tästä ketjusta pätemästä niin saataisiin keskustelu takaisin alkuperäiseen aiheeseen? Tuo pöljä jankkaus ei liity nyt siihen ollenkaan. Tämä oli hyvä ketju siihen asti.