Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äidilläni on ärsyttävä tapa aina ruokapöydässä

Vierailija
06.04.2015 |

mun tekemästä ruuasta tai leipomuksesta hämmästynyt ilme kasvoillaan todeta, että tämä onkin oikeastaan aika hyvää. Mun näsäviisailuiässä oleva lapsi eilen näpäytti mummolle, että miksi luulit että äiti olis tehnyt pahaa ruokaa!

Kommentit (98)

Vierailija
81/98 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 11:40"]

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 11:36"][quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 11:28"] [quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 11:19"] Sillä on myös toinen ärsyttävä tapa. Kertoo minusta jotain noloja juttuja mitä tein tai sanoin lapsena. AINA. Antais olla jo. Ap. [/quote] Minun äitini tekee tuota samaa ja se on raivostuttavaa. Tilanne on mennyt niin pitkälle, että olen jopa terapeutin kanssa pohtinut miten sen saisi loppumaan. Argh! [/quote]   Pitäiskö sille äidille kertoa että lopeta, eikä nillittää jollekin terapeutille. [/quote] Oijoi ihan olet kuin oma äitini, joka pelkää hirveästi mitä puhun hänestä omalle terapeutilleni. Kuule äiti, nillitän hänelle just mitä haluan ;)

[/quote]

No mutta on melko turhaa odottaa muutosta äidiltä jos hänelle ei kerro mikä mättää. Mulle on se ja sama jos et kerta muutosta oikeasti halua, ja onhan se varmasti kiva puhua jollekin joka viikosta toiseen jaksaa olla kiinnostunut sun "ongelmistasi" joiden syypää on tietty äiti. 

Eikä suinkaan se, ettet sano sille äidillesi.

Mä todellakin toivon ettet mun veroeuroillani käy kitisemässä vaan maksat kaiken omasta pussistasi.

Vierailija
82/98 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 11:30"]

Mun äiti ottaa aina viimeisenä ruokaa. Käskee kaikki syömään, tarjoilee väkisin kaikille ja vaikka pyydämme kanssamme istumaan ja ruokailemaan, se haluaa "tarjoilla". Sitten viimeisenä istuu alas jonnekin keittiönjakkaralle mussuttamaan "kiireisenä" oman lautsellisen. Raivostuttavaa!

[/quote]

://www.youtube.com/watch?v=2wygdsJKaT8

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/98 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 11:45"]

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 11:36"][quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 11:28"] [quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 11:19"] Sillä on myös toinen ärsyttävä tapa. Kertoo minusta jotain noloja juttuja mitä tein tai sanoin lapsena. AINA. Antais olla jo. Ap. [/quote] Minun äitini tekee tuota samaa ja se on raivostuttavaa. Tilanne on mennyt niin pitkälle, että olen jopa terapeutin kanssa pohtinut miten sen saisi loppumaan. Argh! [/quote]   Pitäiskö sille äidille kertoa että lopeta, eikä nillittää jollekin terapeutille. [/quote] Oijoi ihan olet kuin oma äitini, joka pelkää hirveästi mitä puhun hänestä omalle terapeutilleni. Kuule äiti, nillitän hänelle just mitä haluan ;)

[/quote]

No mutta on melko turhaa odottaa muutosta äidiltä jos hänelle ei kerro mikä mättää. Mulle on se ja sama jos et kerta muutosta oikeasti halua, ja onhan se varmasti kiva puhua jollekin joka viikosta toiseen jaksaa olla kiinnostunut sun "ongelmistasi" joiden syypää on tietty äiti. 

Mä todellakin toivon ettet mun veroeuroillani käy kitisemässä vaan maksat kaiken omasta pussistasi.

[/quote]

En millään muotoa halua halveksia tai väheksyä mt-ongelmaisia, mutta onhan se mahdollista, että siellä on joku narsisti vain sen huomion takia, tottunut että tällä tavalla saa haukkua muita, saa huomiota.

Mietin vaan että alussa luulin, että yhteisövainoajarottani olisi ls-tapaus, ja säälin häntä, mutta voihan hyvinkin olla, että onkin vanhojen vanhempien hemmoteltu ja häiriintynyt luonnehäiriöinen kuopus vaikkapa, joka sen lisäksi että värvää asuinalueella porukkaa manipuloimalla ja esiintymällä uhrina, toisen kimppuun, lisäksi kirjoittelee tänne pipsasta, jennistä ym ketjuja ja muita trollitarinoita ja toisten haukkumatarinoita, kuten kaverin lapset, äitini, vieraat eivät lähteneet ja haukkuivat ruokaa...

kun on päässyt huomion makuun, niin siitä on tullut pakkomielle ja riippuvuus, itseä ylennetään haukkumalla terapiassa äitiä, palstalla jenniä ja pipsaa jne, asuinalueella juostaan värväämässä porukkaa ja manipuloidaan porukkaa yhden kimppuun. ja näin oma arvo nousee kohisten.

Vierailija
84/98 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 12:11"]

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 11:45"]

[/quote]

[/quote]

En millään muotoa halua halveksia tai väheksyä mt-ongelmaisia, mutta onhan se mahdollista, että siellä on joku narsisti vain sen huomion takia, tottunut että tällä tavalla saa haukkua muita, saa huomiota.

Mietin vaan että alussa luulin, että yhteisövainoajarottani olisi ls-tapaus, ja säälin häntä, mutta voihan hyvinkin olla, että onkin vanhojen vanhempien hemmoteltu ja häiriintynyt luonnehäiriöinen kuopus vaikkapa, joka sen lisäksi että värvää asuinalueella porukkaa manipuloimalla ja esiintymällä uhrina, toisen kimppuun, lisäksi kirjoittelee tänne pipsasta, jennistä ym ketjuja ja muita trollitarinoita ja toisten haukkumatarinoita, kuten kaverin lapset, äitini, vieraat eivät lähteneet ja haukkuivat ruokaa...

kun on päässyt huomion makuun, niin siitä on tullut pakkomielle ja riippuvuus, itseä ylennetään haukkumalla terapiassa äitiä, palstalla jenniä ja pipsaa jne, asuinalueella juostaan värväämässä porukkaa ja manipuloidaan porukkaa yhden kimppuun. ja näin oma arvo nousee kohisten.

[/quote]

omalla rahalla nämä tapaukset eivät todellakaan itseän terapioi, ja nyt en halua loukata ketään ihmistä, jolla on väkivaltainen puoliso, tai taustalla muita vakavia ongelmia

Vierailija
85/98 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Terapeutit on kuulleet kaikki mahdolliset äitinillitykset! He tietävät, että kyse on asiakkaan omasta epäterveestä kokemuksesta, jonka he haluavat pukea "äiti on syyllinen" -tarinan kaapuun. Terapeutti joutuu sitten hiljalleen purkamaan sitä asiaa, että jokaisella on oikeus omiin kokemuksiinsa, mutta myös vastuu niistä. Jos on päättänyt, että äiti on paska, niin sitten täytyy hyväksyä, että äitikokemukset noudattavat tätä samaa kokijan omaa kaavaa, jolla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kansa.

Vierailija
86/98 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 12:18"]

[/quote]

Terapeutit on kuulleet kaikki mahdolliset äitinillitykset! He tietävät, että kyse on asiakkaan omasta epäterveestä kokemuksesta, jonka he haluavat pukea "äiti on syyllinen" -tarinan kaapuun. Terapeutti joutuu sitten hiljalleen purkamaan sitä asiaa, että jokaisella on oikeus omiin kokemuksiinsa, mutta myös vastuu niistä. Jos on päättänyt, että äiti on paska, niin sitten täytyy hyväksyä, että äitikokemukset noudattavat tätä samaa kokijan omaa kaavaa, jolla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kansa.

[/quote]

Mutta mitä jos on ap:n kaltainen manipuloiva tapaus, joka vaihtaa terapeuttia nin kauan, että saa terapeutin, joka haukkuu mukana äitiä ja kaikkia, siitä että äiti ei ole täydelinen ihminen, onnellisena vain siitä että yhteiskkunta maksaa liksan?

Vierailija
87/98 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun isäni on samanlainen. Hän ei voi millään uskoa, että minäkin olen osannut jotain. "Täh, sinäkö tuon teit?!" tai "onko tuo (seinä) muka sinun maalaama, en usko!" Eikä hänen äänessään ole hitustakaan iloa tai ylpeyttä, päinvastoin. 

Ja jos mietin joskus ääneen että mitenhän tämä tehdään, isäni tulee välittömästi kommentoimaan, että anna miehesi tehdä se, se osaa/tietää/tajuaa nuo jutut. 

Oikeasti todella kurjaa. Ja jos sanon tästä isälle, hänellä menee herne nenään ja hän loukkantuu, koska olen niin vaikea. 

Vierailija
88/98 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

13, meidän äiti oli samanlainen. Muu perhe istui pöydän ääressä, mutta äiti halkolaatikolla hellan vieressä. Ja kyllä, kahvitassilta söi. Kylässä joutui pöytään istumaan ja se oli vaikeaa. Jollain lailla ymmärrän tuon tavan. Isoäitini oli samanlainen. Se lienee ollut itäsuomalais-karjalainen tapa. Emäntä oli koko ajan valmiina täyttämään astioita ja tuomaan lisää leipää jne. Kahvinkin äiti yleensä joi siinä "hellan kulmalla" kten termi meillä kuului.

Tuo äitien ihmettely, kun lapsi tekee maistuvaa ruokaa, ei kyllä kerro mielestäni sen enempää lapsen kehumissta kuin haikeudestakaan, vaan pikemminkin epäluottamuksesta ja ennakkoluuloista. Miksei voi sanoa vaikka "Kylläpä tämä maistuu hyvältä. Olet sinä vaan erinomainen kokki".

Vierailija
89/98 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://m.youtube.com/results?q=siskonpeti&sm=3
8 & 23, tähän tapaan!:DD nauran niin paljon tolle videolle

Vierailija
90/98 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun äiti ja isä tulivat meidän esikoisen kastejuhlaan, äiti toi oman lihakeiton isälle kun ajatteli, etten osaa tehdä mitään siedettävää ruokaa.

Vierailija
91/98 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä äiti ottaa aina mahdollisimman pienen ruoka-annoksen lautaselleen, että on sitten nopeasti ekana syönyt, ja voi alkaa puuhastelemaan kaikkea muuta. Eilen olivat meillä syömässä, niin alkoi syöttämään taaperoa, joka harjoittelee syömään itse, koska äitini mielestä se oli liian sottaista touhua.

Vierailija
92/98 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän mummo on samanlainen, mutta en ole ajatellut että ruoanlaittotaitojani epäiltäisiin vaan että mummoa epäilyttää kaikki ruoka, jollaista hän ei itse tekisi. 

Vierailija
93/98 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 11:24"]

Minä syyllistyn samaan kuin äitisi, meidän murkku hoitaa viikonloppuisin kokkaamisen. Poika on jo vuosia ollut parempi keittiössä kuin minä, mutta joka kerta minä hämmästyn kun saan täydellisen pihvin tai maukkaan kuhafileet eteeni. JA sanoa möläytän jotain todella noloa. 

Tuo kommentti on meidän äitien tapa kehua. Samalla siinä on haikeutta siitä että omasta pikkuisesta on tullut äitiään parempi ♥

Äidit on noloja, odota kun oma lapsesi kasvaa :)

[/quote]

Ei tuollainen käytös ole noloa (tai no on se sinulle), vaan LOUKKAAVAA ja vähättelevää.

Vierailija
94/98 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 12:54"]

Meidän mummo on samanlainen, mutta en ole ajatellut että ruoanlaittotaitojani epäiltäisiin vaan että mummoa epäilyttää kaikki ruoka, jollaista hän ei itse tekisi. 

[/quote]

Ei sitäkään silti tarvitsisi sanoa ääneen. Toki vanhukset voivat seniiliyden verhon takana tötöillä vapaammin.

Vierailija
95/98 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huokaus. Aina tällaisia valituksia lukiessa tulee olo, että olemmepa me av-palstalla kovin erilaisia ja eri sukupolvista.

Tuo, että äiti/emäntä ruokailee sivussa on tietysti nykymaailmaan hoopo tapa. Siitä voisi ihan suoraan ainakin omalle äidilleen SANOA. Että äiti rakas, et sinä ole mikään palvelija, vaan tämän tilaisuuden päähenkilö, etkö voisi minun mielikseni kerrankin istua kunnolla pöytään ja antaa meidän hakea itse lisää ruokaa...?

Se sivussa istuminen on vanha agraaritapa, että emäntä palvelee ja tarjoilee. Monesti vielä puoliso on vahvistanut sitä vaimonsa roolia koko ajan vaatimalla jotain lisää pöytään. Missä on voi? Annatko vaimo niitä maustekurkkuja kans? Ja äiti hyppää koko ajan hakemaan jotain, helpompi istua siellä sivussa sitten. 

Tai tuo äidin hämmästely, että kummaa, onpa hyvää... Onhan se noloa, mutta kuten tuossa ekalla sivulla jo joku totesi, siinä on isosti mukana se hämmästys, että onpa tämä elämä muuttunut ja tilanne on kääntynyt toisinpäin - ihan silmänräpäys sitten tuo minun taitava kokki tyttäreni oli pieni tyttö ja minä häntä paaposin, nyt se onkin näin....

Jos siitä nyt joku loukkaantuu, sanokaa herranen aika SUORAAN äidille. Että äiti, tuo kuulosti loukkaavalta, meinaatko etten sinusta osaa ruokaa laittaa, kun tuolla tavalla sanot?

Ja muistakaa - ihan jokainen meistä sanoo välillä tyhmästi ja loukkaavasti, jopa omalle rakkaalle lapselle, vaikka emme ole sitä loukkaavaksi tarkoittanut. Mutta jokainen meistä on myös oppiva ihminen, ja jos siitä nätisti huomautetaan (että se sanottu asia oli loukkaavaa), tuskin sitä tapahtuu toiste.

Edes pari-kolmekymppiset ah-niin-itsevarmat ja kannoissaan jyrkät naiset eivät ole erehtymättömiä. Ja myös heidän tapansa ovat toisen sukupolven silmissä hoopoja (vrt. emännän sivussa ruokailu).

Ollaan siis suvaitsevampia ja yritetään edes ymmärtää toisenlaisia tapoja.

Vierailija
96/98 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

30, komppi. Just kattelin äidin luona käydessä, miten pikkusiskoni (22-vuotias sinkku opiskelija) näpräsi vähän väliä kännykkäänsä poissaolevan näköisenä, oli aivan siinä ja siinä etten sanonut sille, että hei, etkö sä nyt tullutkaan tänne seurustelemaan äidin ja meidän muiden kanssa, voisit panna sen kapulan siksi aikaa veks.

Että on joka sukupolvella omat tyhmät tapansa.

Vierailija
97/98 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

30, mitäs kun se sanominen ei auta mitään?

Oma äitini oli tuommoinen ruokapöydän palvelija silloin kun lapset olivat pieniä. Niin ja oma isäni oli pahin passuuttaja. Äiti söi sitten mitä lasten lautaselta jäi jäljelle. Sanoimmekin äitiä jäteämpäriksi, kun söi meidän muiden jämät sitten lautasilta :D

Nykyään leskenä äitini jo osaa istua alas ja syödä muiden kanssa. Ja käskee aikuisten ihmisten hakemaan itse kaapista, jos sieltä jotain tarvitsee :) Tosin hänen keittokomeronsa on niin pieni, ettei vieläkään anna siellä auttaa, esim. tiskata. Roskapussin sentään antaa käteen, ennenkuin pääsee takaisin kotiin.

Jos istuu lastensa ruokapöytään, niin ei kyllä hämmästele yhtään hyvää kokkaustaitoa. Se on periytynyt meille kaikille hyväksi.

Vierailija
98/98 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 13:39"]

30, mitäs kun se sanominen ei auta mitään?

Oma äitini oli tuommoinen ruokapöydän palvelija silloin kun lapset olivat pieniä. Niin ja oma isäni oli pahin passuuttaja. Äiti söi sitten mitä lasten lautaselta jäi jäljelle. Sanoimmekin äitiä jäteämpäriksi, kun söi meidän muiden jämät sitten lautasilta :D

Nykyään leskenä äitini jo osaa istua alas ja syödä muiden kanssa. Ja käskee aikuisten ihmisten hakemaan itse kaapista, jos sieltä jotain tarvitsee :) Tosin hänen keittokomeronsa on niin pieni, ettei vieläkään anna siellä auttaa, esim. tiskata. Roskapussin sentään antaa käteen, ennenkuin pääsee takaisin kotiin.

Jos istuu lastensa ruokapöytään, niin ei kyllä hämmästele yhtään hyvää kokkaustaitoa. Se on periytynyt meille kaikille hyväksi.

[/quote]

No, mutta itsehän kerrot, että se ON auttanut eli että äitisi ei enää passaa... Kuulostaa siltä, että se äitisi käytös oli juuri kiinni isästäsi, joka hyppyytti äitiä koko ajan hakemassa sitä ja tätä. Juuri kuten sanoinkin... Hyvin yleinen ongelma tuo iäkkäämmillä pariskunnilla. Vaimo on joskus naimisiinmenon aikaan 1960-70 -luvuilla oppinut tuon keittiöpiian roolin, mies taas sen passattavan Perheen Pään roolin, ja se istuu tiukassa. 

Eli voi olla, että se eniten uudelleenkoulutusta vaativa perheenjäsen onkin se isä. Että isä, sulla on kädet ja toimivat jalat, mene itse hakemaan niitä maustekurkkuja ja anna äidin syödä rauhassa.

-30-

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kolme