Äidilläni on ärsyttävä tapa aina ruokapöydässä
mun tekemästä ruuasta tai leipomuksesta hämmästynyt ilme kasvoillaan todeta, että tämä onkin oikeastaan aika hyvää. Mun näsäviisailuiässä oleva lapsi eilen näpäytti mummolle, että miksi luulit että äiti olis tehnyt pahaa ruokaa!
Kommentit (98)
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 08:48"]
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 11:19"]
Sillä on myös toinen ärsyttävä tapa. Kertoo minusta jotain noloja juttuja mitä tein tai sanoin lapsena. AINA. Antais olla jo. Ap.
[/quote]
Sama, ja aina vielä ne samat vanhat jutut! Luulis jo kuulijoitakin kyllästyttävän... Aivan helvetin raivostuttavaa, miksi mut pitää aina seurassa nolata?
[/quote] Tohon on niin helppo ratkaisu: alat kertoa mitä noloa äitisi teki kun sinä olit lapsi. Hymy naamalla kerrot ne pahimmat stoorit ja naurat päälle. Loppuu äidin stoorit aika pikaseen. On testattu ja toimii.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 11:18"]
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 11:24"]
Minä syyllistyn samaan kuin äitisi, meidän murkku hoitaa viikonloppuisin kokkaamisen. Poika on jo vuosia ollut parempi keittiössä kuin minä, mutta joka kerta minä hämmästyn kun saan täydellisen pihvin tai maukkaan kuhafileet eteeni. JA sanoa möläytän jotain todella noloa.
Tuo kommentti on meidän äitien tapa kehua. Samalla siinä on haikeutta siitä että omasta pikkuisesta on tullut äitiään parempi ♥
Äidit on noloja, odota kun oma lapsesi kasvaa :)
[/quote]
haista pitkä pee typerän selityksesi kanssa. Kaikki äidit ei loukkaa ja ole noloja, se ei ole mikään selitys käytöksellesi. Jokainen ihminen pystyy ainakin pitämään turpansa kiinni jos ei osaa käyttäytyä nätisti.
[/quote]
Haista sinä pitkä vee loukkaamistesi kanssa. Jos tuo kommentoija on yllättynyt ja sanoo, että oho, olipa todella hyvä pihvi, vain sinun kaltaisesi ammattiloukkaantuja vetää herneen nenään. Hän nyt vaan yritti avata sitä logiikkaa, millä äideille voi teinin kokkaistaidot olla yllätys. Siitä on kuiteskin vaan lyhyt aika, kun ne samat teinit oli syöttötuolissa ja viskoi sosetta ympäriinsä.
ohis
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 11:31"]
Minä syyllistyn samaan kuin äitisi, meidän murkku hoitaa viikonloppuisin kokkaamisen. Poika on jo vuosia ollut parempi keittiössä kuin minä, mutta joka kerta minä hämmästyn kun saan täydellisen pihvin tai maukkaan kuhafileet eteeni. JA sanoa möläytän jotain todella noloa.
Tuo kommentti on meidän äitien tapa kehua. Samalla siinä on haikeutta siitä että omasta pikkuisesta on tullut äitiään parempi ♥
[/quote]
haista pitkä pee typerän selityksesi kanssa. Kaikki äidit ei loukkaa ja ole noloja, se ei ole mikään selitys käytöksellesi. Jokainen ihminen pystyy ainakin pitämään turpansa kiinni jos ei osaa käyttäytyä nätisti.
[/quote]
Haista sinä pitkä vee loukkaamistesi kanssa. Jos tuo kommentoija on yllättynyt ja sanoo, että oho, olipa todella hyvä pihvi, vain sinun kaltaisesi ammattiloukkaantuja vetää herneen nenään. Hän nyt vaan yritti avata sitä logiikkaa, millä äideille voi teinin kokkaistaidot olla yllätys. Siitä on kuiteskin vaan lyhyt aika, kun ne samat teinit oli syöttötuolissa ja viskoi sosetta ympäriinsä.
ohis
[/quote]
Eli kaikki äidit on sinun mielestäsi jotain dementikkoja, joille on ihan sisäsyntyistä ettei pääse eteenpäin vuodesta -78 tai -89 kun oma lapsi oli taapero? Millaiselle idiootille aiheuttaa kerta toisensa jälkeen hämmästyksen se, että oma lapsi laitta hyvää ruokaa? Hämmästytkö sinä kerta toisensa jälkeen kun poikasi Veikko 50 v pukee housut itse jalkaan, vaikka ihan just oli vaipoissa?
Haista sinä ohis siis sekä pitkä pee että pitkä vee ja koita tajuta mistä tässä keskustellaan
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 09:42"]
Tämä ketju käy hyvin perustelusta, miksi en kutsu poikieni perheitä kylään ruokavieraaksi kuin hyvin harvoin. Mikään ei kumminkaan ole miniöiden makuun. Joko passaan liikaa, tai liian vähän tai kommentoin väärin tai minulla on väärä ilme tai nolot jutut.
Ei jumalauta, ei uskoisi teitä aikuisiksi naisiksi.
[/quote]
Tässäpä teille ehta marttyyri. Sun miniätkö ne täällä just susta valittaa?
Kasva aikuiseksi.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 09:31"][quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 09:26"]
Minun äiti (se.1956) on just tollanen "hellan nurkalla" syöjä! Passaa muita ja hössöttää, kunnes jossain vaiheessa asettuu johonki nurkkaan mussuttaan ruokansa. Sitten kun joku sanoo vahingossakaan jotain "missäs se kastike oli" niin äiti pomppaa kärppänä hössään siihen, että "voi voi, unohdinko minä nyt laittaa sen pöytää!" Ja monta kertaa olen sanonut, että laita nyt se perse penkkiin, ei tarvi hössöttää koko ajan mutta ei.. Ei mee jakeluun. Noh, siinäpä hössää sitte. Ja tiedoksi kaikille, äidistäni silti pidän kovasti :D Tämä tapa vaan ärsyttää.
[/quote]
Miksi se ärsyttää, hänhän on tohkeissaan, kun on saanut rakkaita vieraita?!
[/quote]
No olis joskus mukava, että vieraatkin sais nauttia juhlien emännän seurasta, on hän nimittäin ihan mukavaa seuraa kun ei hössää :)
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 11:39"][quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 11:30"]
Mun äiti ottaa aina viimeisenä ruokaa. Käskee kaikki syömään, tarjoilee väkisin kaikille ja vaikka pyydämme kanssamme istumaan ja ruokailemaan, se haluaa "tarjoilla". Sitten viimeisenä istuu alas jonnekin keittiönjakkaralle mussuttamaan "kiireisenä" oman lautsellisen. Raivostuttavaa!
[/quote]
Mun äiti myös tällainen... Se ei ole yhtään miettinyt, millaisen kuvan naisen asemasta perheessä antaa käytöksensä myötä. Itsekin olen huomannut pelkääväni miehiä, käyttäytyväni alistuvasti ja pitäväni miehen palvelemista hyvänä ja tavoiteltavana asiana.
Äitiä ei myöskään saa millään ravintolaan, ehkä se johtuu siitä, että siellä pitäisi vaan istua ja antaa muiden palvella itseään, "alistua" muiden palveltavaksi?
[/quote]
Niin, onhan se ihan kamalaa että joku haluaa tässä itsekkäässä maailmassa vielä tehdä palveluksia toisille! Onpa huono esimerkki lapsille, lapset pitää opettaa röyhkeiksi ja itsekkäiksi!
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 11:44"]
[/quote]
[/quote]
ohis
[/quote]
Eli kaikki äidit on sinun mielestäsi jotain dementikkoja, joille on ihan sisäsyntyistä ettei pääse eteenpäin vuodesta -78 tai -89 kun oma lapsi oli taapero? Millaiselle idiootille aiheuttaa kerta toisensa jälkeen hämmästyksen se, että oma lapsi laitta hyvää ruokaa? Hämmästytkö sinä kerta toisensa jälkeen kun poikasi Veikko 50 v pukee housut itse jalkaan, vaikka ihan just oli vaipoissa?
Haista sinä ohis siis sekä pitkä pee että pitkä vee ja koita tajuta mistä tässä keskustellaan
[/quote]
Luepa uudelleen, idiootti. Kyse oli murkusta. Ei Veikosta 50 vee. Voisit myös luetunymmärryksen lisäksi opetella käytöstapoja, kun niin kovasti siellä muilta sellaisia edellytät.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 12:37"]
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 09:42"]
Tämä ketju käy hyvin perustelusta, miksi en kutsu poikieni perheitä kylään ruokavieraaksi kuin hyvin harvoin. Mikään ei kumminkaan ole miniöiden makuun. Joko passaan liikaa, tai liian vähän tai kommentoin väärin tai minulla on väärä ilme tai nolot jutut.
Ei jumalauta, ei uskoisi teitä aikuisiksi naisiksi.
[/quote]
Tässäpä teille ehta marttyyri. Sun miniätkö ne täällä just susta valittaa?
Kasva aikuiseksi.
[/quote]
Juu ei, minä en ole marttyyri, mutten viitsi myöskään ehdoin tahdoin tuollaisille ammattivalittajille asettua arvostelun kohteeksi. Minulla menee mainiosti, käyn tapaamassa lapsenlapsia poikieni kotona.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 13:28"]
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 11:44"]
[/quote]
[/quote]
ohis
[/quote]
[/quote]
Luepa uudelleen, idiootti. Kyse oli murkusta. Ei Veikosta 50 vee. Voisit myös luetunymmärryksen lisäksi opetella käytöstapoja, kun niin kovasti siellä muilta sellaisia edellytät.
[/quote]
Älä nyt, onhan se ihan ok haistatella muille ja sitten saada itkupotkuraivarit, jos joku erehtyy näyttämään hämmästyneeltä, kun kehuu ruokia.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 11:30"]Mun äiti ottaa aina viimeisenä ruokaa. Käskee kaikki syömään, tarjoilee väkisin kaikille ja vaikka pyydämme kanssamme istumaan ja ruokailemaan, se haluaa "tarjoilla". Sitten viimeisenä istuu alas jonnekin keittiönjakkaralle mussuttamaan "kiireisenä" oman lautsellisen. Raivostuttavaa!
[/quote]
Mun mummo teki tota. Se on tietyn aikakauden emäntien juttu.
Ei hyvää päivää millasta porukkaa täällä taas kirjottelee... Mitä teillä vanhoilla ämmillä on nuoria naisia niin kauheasti vastaan?
[/quote]
Ei jumalauta. Kuuntele nyt itseäsi. Mieti miltä tuo pojastasi kuulostaa. Aina olet vain yllättynyt että ei jestas, miten taas onnistuit! Ja joo EI, ei oo "äitien tapa kehua", vaan on typerien, kommunikaatiotaidoiltaan vajavaisten äitien tapa kehua. Koska kehua voi myös suoraan, näin: "tosi hyvää ruokaa, kiitos kulta."
30, ei minun olen tarvinnut sanoa äidilleni asiasta. Hän on ihan itse alkanut kohtelemaan itseään ihmisenä, kun on huomannut leskenä, ettei tarvitse terveitä ihmisiä passata.
Kunhan halusin sanoa, että tässäkin ketjussa asiasta on äidille mainuttu, mutta marttyyrit vain suuttuvat, jos heille vihjaa että saa istua rauhassa pöydän ääreen. Ei asiat ole mustavalkoisia, ne ovat harmaan eri sävyissä.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 13:26"]
30, komppi. Just kattelin äidin luona käydessä, miten pikkusiskoni (22-vuotias sinkku opiskelija) näpräsi vähän väliä kännykkäänsä poissaolevan näköisenä, oli aivan siinä ja siinä etten sanonut sille, että hei, etkö sä nyt tullutkaan tänne seurustelemaan äidin ja meidän muiden kanssa, voisit panna sen kapulan siksi aikaa veks.
Että on joka sukupolvella omat tyhmät tapansa.
[/quote]
Nimenomaan, kiva että joku ymmärsi. Ärsyyntymisen ja loukkaantumisen sijasta olisi hyvä saada suunsa auki siinä tilanteessa. Kun usein kyse on jostain tavasta, joka omassa sukupolvessa on täysin looginen ja yleinen, ja josta voidaan pidättyä kohteliaasri silloin, kun ollaan yhdessä.
Oma esimerkkini tuollaisista sukupolvien eroista on se, miten ruokaa otetaan kutsuilla. Äitini sukupolvi (syntynyt siis 1934) kokee, että kahvipöytään tai ruokapöytään tai seisovaan pöytään mennään ikäjärjestyksessä tai arvojärjestyksessä eli sukujuhlissakin se on aina se iäkkäin naisvieras. Itse olen syntyny 1960-luvulla ja pidän vähän hassuna sitä loputonta kursailua, mitä emännän pöytäänkutsusta seuraa. Siskontyttöni, vähän päälle parikymppinen taas menee ekana ja rempseästi heti pöytään, kun kutsu käy, jota selvästi äidin sukupolvi (äiti ja tädit) kummeksuvat, vaikka hyväkäytöksisinä eivät koskaan mitään ääneen sanokaan. Toisin sanoen heistä nuoret ovat huonokäytöksisiä, nuorten mielestä mummot taas omituisia ja noloja arvojärjestyksineen ja kursailuineen. Minusta taas kaikki vaan toimivat, kuten ovat ikäluokassaan tottuneet toimimaan, ja koen, että ne harvat kerrat kun iäkkäitä rouvia vielä kutsuilla mukana on, antaisin heidän mennä ensin ja kursailla, jos siltä tuntuu...
-30-
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 13:52"]
30, ei minun olen tarvinnut sanoa äidilleni asiasta. Hän on ihan itse alkanut kohtelemaan itseään ihmisenä, kun on huomannut leskenä, ettei tarvitse terveitä ihmisiä passata.
Kunhan halusin sanoa, että tässäkin ketjussa asiasta on äidille mainuttu, mutta marttyyrit vain suuttuvat, jos heille vihjaa että saa istua rauhassa pöydän ääreen. Ei asiat ole mustavalkoisia, ne ovat harmaan eri sävyissä.
[/quote]
Oliko joku suuttunut, en huomannut sellaista kommenttia. Minä sanoisin kauniisti uudelleen. Jos sen osaa nätisti ja pienellä huumorilla ja kunnioituksella sanoa, ei siitä suutu. Varsinkaan kun sanoja on oma tytär. Sivullisen toki onkin jo paha mennä sanomaan.
Nimenomaan, siinä on harmaan sävyt mukana. Eikä niin, kuten tässä ketjussa on mustavalkoisesti monella asenne, että oma tapa on ainoa oikea. Ja äiti on "käsittämätön ja loukkaava", vaikka oikeasti hänen käytökselleen on järkeenkäyvät syyt, jotka liittyvät vaikkapa hänen sukupolvensa tapakulttuuriin tai puolison kanssa omaksuttuihin sukupuolirooleihin.
-30-
Kuinka paljon tuota vanhemman sukupolven erilaisuutta sitten pitää sietää? Minä olen kolmekymppinen mutta en todellakaan kuvittele tietäväni kaikkea - toisin kuin moni minua vanhempi ihminen. Mutta olen saanut koko ikäni kokea osani tuosta arvojärjestyksestä ja myös kuulla, että en kuulu sukuun koska olen adoptoitu. Minä olen arvojärjestyksessä aivan viimeisenä ja se on minusta väärin.
Onko sekin nyt vain tällainen hehhehheh pikku juttu mille pitäisi viitata kintaalla?
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 13:52"]
[/quote]
Luin ketjun uudelleen, eikä kukaan ole kertonut sanoneensa äidilleen, ja äidin suuttuneen.
-30-
Noh, suuttuminen oli ehkä väärä sana. Mutta äiditkin loukkaantuu siitä, että heidän marttyyrimainen käytös esiintyä kaikkien palvelijana ei kelpaakkaan nykynuorisolle. Että on ne lapset niin kiittämättömiä, kun ei äidin apu enää kelpaa. Siksihän sinne pöydän ääreen ei istuta, koska äidit eivät halua olle sen arvoisia. Ei, vaikka miten pyydettäisiin.
Ja kyllä, varmasti kyseessä kuilu, mutta ärsyttää kuinka sinä nro. 30 pidät asiaa ainoastaan nuorten ongelmana. Onko ne marttyyrit ansainnut mitalinsa, vai miksi hekään eivät voi myöntää, että ansaitsevat paikkansa ruokapöydän ääressä tasavertaisena syöjänä?
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 14:02"]
Kuinka paljon tuota vanhemman sukupolven erilaisuutta sitten pitää sietää? Minä olen kolmekymppinen mutta en todellakaan kuvittele tietäväni kaikkea - toisin kuin moni minua vanhempi ihminen. Mutta olen saanut koko ikäni kokea osani tuosta arvojärjestyksestä ja myös kuulla, että en kuulu sukuun koska olen adoptoitu. Minä olen arvojärjestyksessä aivan viimeisenä ja se on minusta väärin.
Onko sekin nyt vain tällainen hehhehheh pikku juttu mille pitäisi viitata kintaalla?
[/quote]
Minä en ota mitään kantaa sinun lapsuuteesi, joten aivan turhaan siellä nyt suutuit. Jos sinua on vähätelty ka mitätöity, se on tietysti aivan eri asia kuin se, miten ja millä tavoilla joku on tottunut tulla kutsutuksi sukujuhlien kahvipöytään.
Se siihen liittyvä arvojärjestys on todellakin vanha tapa, joka ei liity kenenkään biologiseen vs. adoptiolapsen asemaan. Siinä yhteydessä asiaa on turha siten myöskään kokea henkilökohtaiseksi loukkaukseksi. Olen itse viisikymppinen, ja yhö nöyrästi noissa sukukinkereissä odotan, että pappi tai paikalla oleva kahdeksankymppinen iäkäs rouva menee ekana pöytään. Näin se vaan menee, eikä edelleenkään ole muusta kyse kuin iän ja virka-arvon kunnioituksesta.
Sinun tietysti pitää taistella oman henkilökohtaisen arvosi puolesta, riippumatta näistä käyöstraditioista. Siinäkin auttaa suora sanominen paremmin kuin selän takana valitus ja ärsyyntyminen. Tai jos mikään sanominen ei tehoa, ota etäisyyttä.
-30-
[/quote]