Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oon ihan loppu näihin joulun valmisteluihin…

Vierailija
22.12.2021 |

Vaikka joulua vietetään vain perheen kesken. Lahjan hankinnat jääneet viime tippaan. Äsken laitoin lohen graaviin. Kaupassa juossut monta päivää. Eilen tein joulupullat. En ymmärrä miten te muut jaksatte vielä väsätä laatikot ja kaikki itse. Tänään siivosin. Mä oon ihan poikki. Mukavasti sujuu nämä ”lomapäivät”. Töissä pääsis helpommalla. Onko muita jouluun uupuneita?

Kommentit (306)

Vierailija
141/306 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken, minkä pystyy, ostin valmiina! Valitettavasti kaikkea ei saanut, joten itse jäi tehtäväksi maidoton ja kananmunaton rapusalaatti sekä vegaaninen imelletty perunalaatikko. Niin ja vielä yksi toinen salaatti. 

Yritän olla stressaamatta <3 Rauhallista joulua kaikille <3 

Vierailija
142/306 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 60-vuotias. Mun lapsuudessani äidillä oli pakkomielle tehdä suursiivous jouluksi. Muistan oikein hyvin, miten itsenäisyyspäivän jälkeen en saanut edes viettää aikaa kavereiden kanssa, koska kaikki aika koulupäivän jälkeen meni suursiivouksessa auttamiseen. Meillä oli iso asunto ja paljon siivottavaa. En koskaan laskenut niiden kirjojen määrää, jotka joulun alla piti jokainen viedä parvekkeelle ja yksitellen tomuttaa pölyistä. Mutta niitä oli ainakin pari tuhatta. Se oli aina mun hommani. Kaikki kuurattiin, lattialistoja myöten. Vaatekaapit tyhjennettiin ja vaatteet tuuletettiin parvekkeella. Ja PALJON muuta.

Olin kolmekymppinen kahden lapsen yksinhuoltaja, kun kerran makasin saunan lauteiden alla putsaamassa vanhalla hammasharjalla lattialaattojen välejä. Puhelin soi ja esikoiseni kummisetä soitti. Kysyi, mitä mä puuhailen ja kerroin. Hän alkoi nauraa ja kysyi, aionko viettää jouluni lauteiden alla. Sen puhelun jälkeen en ole tehnyt joulun alla suursiivousta. Normaali viikkosiivous vain. Mullakin on valtava kirjahylly ja paljon kirjoja (ei sentään niin paljon kuin lapsuudenkodissani) ja olen ottanut tavaksi hoitaa kirjojen tomutuksen kesälomalla. Neljän viikon lomasta riittää oikein hyvin yksi päivä kirjahyllyn siivoamiseen. 

Enpä ole koskaan kuullut kirjojen tomutuksesta ennen tätä.

Mutta kiitos! Ihana tarina, tuli hyvä mieli. Näen niin tuon puhelun aikaiset tapahtumat mielessäni.

Hyvää joulua! ♡

Olen 40v enkä ole eläissäni tomuttanut kirjoja. Mitä tomua ne sinne sivujen väliin kerää kun ovat tiiviisti kiinni hyllyssä ja pölyt pyyhitään säännöllisesti?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/306 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka ihmeessä ihmisillä on varaa joihinkin siivoojiin ja kaupan kotiinkuljetus palveluihin..

Kotiinkuljetus maksaa noin 10€. Laittaa joka kuukausi 0,85€ säästöön niin voi tilata jouluksi ruoat kotiin.

Vierailija
144/306 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletan, että kirjoittaja on nainen. Näin miehenä en käsitä sinua. Mikään mahti maailmassa ei pakota sinua tekemään yhtään mitään. Kaikki stressi tulee sinun itsesi halusta. Jos et jaksa, niin minkä vuoksi teet yhtään mitään. Olisiko joulu täysin pilalla, jos tekisit vain puolet tästä, mitä nyt olet tehnyt? Minkä ihmeen vuoksi jouluna on näännytettävä itsensä? Miksi niin monet naiset siivoaa keskellä yötä? Itkee ja siivoaa. Takuulla aviomiehenne ei ole tätä vaatineet!

Olen kuullut ihan samaa joskun toisenkin miehen suusta, mutta silti hän tuntui tykkäävän joulusta. Teki mieli kysyä, että mitä tykkäät, jos vaimosi ihan oikeasti alkaa noudattaa sinun neuvoja. Kun aattona miehelle tulee nälkä, niin vaimo sanoo, että siellä kaapissa on pikapuuripusseja, tee itse sellaien ruuaksesi.

No miksi ne vaimot passaa?

Mun mies laittoi joulua, itse en tehnyt mitään asian eteen, menin kyllä valmiiseen pöytään. Mutta jos mies ei olisi kokannut ym, se olis ollut ihan ok.

Jotkut miehet ei itse kokkaa eikä halua että vaimo stressaa, mutta toivoo, että simbsalabim, aattona koti olisi siisti ja ruokaa pöydässä. Oikeasti, olen tavannut tällaisia.

Vierailija
145/306 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletan, että kirjoittaja on nainen. Näin miehenä en käsitä sinua. Mikään mahti maailmassa ei pakota sinua tekemään yhtään mitään. Kaikki stressi tulee sinun itsesi halusta. Jos et jaksa, niin minkä vuoksi teet yhtään mitään. Olisiko joulu täysin pilalla, jos tekisit vain puolet tästä, mitä nyt olet tehnyt? Minkä ihmeen vuoksi jouluna on näännytettävä itsensä? Miksi niin monet naiset siivoaa keskellä yötä? Itkee ja siivoaa. Takuulla aviomiehenne ei ole tätä vaatineet!

Olen kuullut ihan samaa joskun toisenkin miehen suusta, mutta silti hän tuntui tykkäävän joulusta. Teki mieli kysyä, että mitä tykkäät, jos vaimosi ihan oikeasti alkaa noudattaa sinun neuvoja. Kun aattona miehelle tulee nälkä, niin vaimo sanoo, että siellä kaapissa on pikapuuripusseja, tee itse sellaien ruuaksesi.

Mun mies laittoi joulua, itse en tehnyt mitään asian eteen, menin kyllä valmiiseen pöytään. Mutta jos mies ei olisi kokannut ym, se olis ollut ihan ok.

Toivottavasti teillä ei ole lapsia. Tuossakin olisi hyvä paikka osoittaa sitä välittämistä toista kohtaan, että jos pienelläkin vaivannäöllä voisi tehdä parisuhteessa toisen onnelliseksi. Kuten osallistumalla juhlan järjestelyyn, vaikka ei niin hirveän tärkeänä asiaa itse pitäisi... mutta ei. "Minä en tee mitään".

Vierailija
146/306 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä stressaa, joulu tulee ja menee jokatapauksessa

Vierailija
147/306 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulua voi ennakoida...meillä ollut about 3 vkoa kuusi koristeineen ja muut koristeet.Kaikki lähtee heti eka arkipäivä takas varastoon. Suursiivouksia ihan turha tehdä teen sitten kun riisun koristeet. Kaupassa käyty pari päivää sitten kukonpierunaikaan ettei olisi ruuhkaa, lahjat hommattu netistä ei tarvii stressata niistä ruuhkissa viime tinkaan. Kinkku paistettu eilen illalla, tänään kävin haudoilla , vein kukkatervehdykset aamusta ja sit heilutin imuria vähän., Nyt vaan olla möllötetään ja kyllä, se joulu tulee tähänkin torppaan ilman hirveetä haloota@@

Vierailija
148/306 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tänä jouluna muutaman viikon ikäinen vauva, joka ei todellakaan nuku hyvin, joten ei olla jaksettu tehdä oikeastaan mitään. Suku ja ystävät tajuaa, ja meidät on kutsuttu valmiisiin pöytiin koko joulunajaksi, eikä tarvii mennä jos on joku vauvakatastrofi menossa. Täydellistä, ollaan onnekkaita kun meillä on tällainen lähipiiri.

Vierailija
149/306 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka ihmeessä ihmisillä on varaa joihinkin siivoojiin ja kaupan kotiinkuljetus palveluihin..

Kotiinkuljetus ei maksa juuri mitään. Meinaat, että jos kerran vuodessa maksaa kotiinkuljetuksesta 4-10€, niin talous kaatuu.

Itse tilaan minimieläkkeestäni kokoajan, koska en pääse liikkumaan ja kun listas voi muokata rauhassa se tulee usein jopa halvemmaksi kuin kaupassaakäynti.

Aloittajalta kysyn: kuka pakottaa? Oletko jonkun orja?

Ja miksi juokset kaupoissa, kai siinä väsähtää kuka vaan.

Vierailija
150/306 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin jonkun toisen, aika monenkin mielestä toi on mukavaa puuhaa. Mutta en tiiä sitten, että miksi et ostaisi osaa tiskiltä, niinkuin vaikka just ton lohen ja miksei muutakin. Mä ostan kalatiskiltä valmiina kalat ja tänäjouluna ei niin moni halunnut kinkkua niin ostin kilon siivutettua kinkkua myös tiskiltä. Ja mitkä ihmeen joulupullat, tai, että eikö toi oo vähän tahallista itsensä rääkkäämistä jos teet tollasia mitä et tykkää tehdä ja sitten valitat kun kuitenkin päätät tehdä?

Huomenna mulla ei käytännössä oo muuta kun parin laatikon teko, perunoiden keittäminen, salaatin tekeminen, punajuurisalaattikin tulee suoraan tiskiltä😁. Karjalanpiirakat kaupasta.. ja meillä on joulukanaa niin se vielä huomenna uuniin.

Tänään teen kohta suolaisen piirakan, se on sitten huomiseksi tehty ja valmiina.. vieraat tuo piparit ja tortut. Ja lahjat on jo alkukuusta ostettu ja pitkin kuuta paketoitu, eikä niitä muutenkaan niin paljoa ole. Eilen tein kunnon siivouksen ja huomenna ehkä vetäisen muurilla kuusen alta kun koristeltiin kuusi tänään niin neulasia lattialla.

Ihanaa Joulua vaan kaikille, ei stressiä❤️

Vierailija
151/306 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole jaksanut lukea koko ketjua. Voisin sanoa että asiat on hyvin jos kyse on vaan normaalista joulustressistä. Itse olen uupunut yh. Olen jaksanut jotenkin hankkia jouluruuat ja lapsille lahjat. En ole jaksanut siivota. Meillä vilistää pölypallerot nurkissa ja kodissa on kamala kaaos. Yritän vaan jaksaa hetkestä toiseen ja muistaa, että nämä on vain pari päivää. Sitten helpottaa.

Ei mitään hätää. Sammuta valot ja sytytä tuikut sun muut kynttilät palamaan. Istahda sohvalle syömään piparia ja juomaan glögiä. Radiosta joululaulut soimaan.

Vierailija
152/306 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka muistot omista lapsuuden jouluista onkin pääasiassa ihanat ja edelleen haluan noudattaa tiettyjä perinteitä ja viettää joulun lapsuudenkodissa, oon suosiolla skipannut omasta joulunalusajasta vanhempieni joulustressin, joka sisältää joulusiivouksen (kaikki kaapit pestään, sauna pestään, seinätki pestään viikkoa ennen joulua, sit ollaan viikko ilman mattoja kolkossa kodissa ettei ne sotkeennu ja vielä aattoaamuna imuri surraa), viikon kestävä paasto eli syödään vaan jotain kämästä ruokaa koska ei ehdi tehdä muutakaan kun uuni helottaa punasena aamusta iltaan jouluruokia varten. Torttuja, pipareita, täytekakkuja, joita kukaan ei jaksa syödä ja jotka kuivuttuaan menee bioon. Lahjoja (usein turhia) ostetaan koska pakko, myös aikuisille, vaikka oon yrittäny vihjata että voitais luopua lahjojen ostelusta (Nalle Puh-pyjama näin kolmekymppisenä ei kolahda, varsinkaan kun nukun alasti). Ymmärrän kyllä, et vanhempien omat 50-luvun lapsuuden joulut on ollu hieman köyhempiä, ja yrittävät varmaan edelleen paikata jotain traumaa sieltä.

Joulusiivous = normi viikkosiivous, jouluviikon ruokavalio = normi ruokavalio, ja turhia ruokia, herkkuja tai lahjoja en hanki jouluksi vaan siks et niin "kuuluu" tehdä (kuka sen määrää???)

Oon ruvennu nauttimaan tästä joulunalusajasta, kun voi pitkin joulukuuta fiilistellä ja laittaa joulua. Joulukuusikin on ollu jo viikon, lapsuuden kodissa tottakai vasta aattoaamuna sekin sisälle ja koristelut ym. Ei puhettakaan, et vois relata

Vierailija
153/306 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotiinkuljetus maksaa noin 10€. Laittaa joka kuukausi 0,85€ säästöön niin voi tilata jouluksi ruoat kotiin.

Itse käytin nyt ekaa kertaa noutopalvelu, ja kätevä sekin. Eli tilataan tuotteet ja noudetaan varattuna ajankohtana.

Oli mukava ajaa kaupan parkkiin, ja kaikki ostokset tuotiin laatikossa valmiina sen sijaan, että olisi joutunut mennä ruuhkaan stressaantumaan.

Maksoi n. 4e. Tulen kyllä varmasti käyttämään jatkossakin 👍

Vierailija
154/306 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä sellaista että joka joulu olisi pakko olla joka ainoaa perinteistä ruokaa joulupöydässä. Itse unohdin ostaa minkäänlaista lohta, vaikka oli aikomus, mutta päätin hankkia sitä sitten joskus toiste tänä talvena. Enkä löytänyt suosikkisalaattiani ja en viitsinyt hankkia pipareita. Pöytä notkuu ruuista muutenkin ihan riittävästi.

Vierailija
155/306 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin tunnustaa, että mun joulusiivous oli imurointi ja pölyjen pyyhintä. Mulla ei ole tampattavia mattoja. Mattoja on, muttei tampattavia.

En pessyt lattioita. Näin pari tahraa keittiön lattialla. Pyyhin ne vain nopeasti rätillä pois.

Kylpyhuone on kuurattu viikonloppuna, mutta saunan pesen perinteisesti vasta uudeksi vuodeksi. On ihana aloittaa uusi vuosi puhtaalla saunalla. Silloin vaihdetaan petivaatteet ja kaikki talon pyyhkeet.

Vierailija
156/306 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö osaa tilata lahjoja netistä paljon helpompaa ja järkevää

Vierailija
157/306 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen johtavassa asemassa työelämässä. Ei tuota mitään vaikeuksia delegoida hommia. Tietenkään kaikki ei ole ollut aina niin hyvin ja hienosti, kuin olisin itse tehnyt.

Koskaan en kuitenkaan ole haukkunut tai moittinut, enkä ole korjannut.. Se mitä on tehty, niin sillä on menty. Yhtenä vuonna oli muuten mielettömän huonosti koristeltu kuosi.

Aina olen kovasti kehunut ja saattanut ainoastaan sivulauseessa ehdottaa jotain. Hyvin on toiminut ja suoritukset paranee.

Vierailija
158/306 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tulee miehen sukulaisia talo täyteen, sen vuoksi oma jouluni ei ole stressivapaa, enkä voi jättää siivoamatta tai olla laittamatta jouluruokia. Olisi ihana, kun voisi vain levätä ja nauttia.

Vierailija
159/306 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole varaa alkoholiin, mutta kylläkin ruuan kotiinkuljetukseen.

Vierailija
160/306 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotiinkuljetus ei maksa juuri mitään. Meinaat, että jos kerran vuodessa maksaa kotiinkuljetuksesta 4-10€, niin talous kaatuu.

Itse tilaan minimieläkkeestäni kokoajan, koska en pääse liikkumaan ja kun listas voi muokata rauhassa se tulee usein jopa halvemmaksi kuin kaupassaakäynti.

Aloittajalta kysyn: kuka pakottaa? Oletko jonkun orja?

Ja miksi juokset kaupoissa, kai siinä väsähtää kuka vaan.

Ei tuo nyt mikään stressi ole käydä kaupassakaan, jos tietää, mitä meinaa ostaa. Tuohon saa menemään korkeintaan tunnin kauppamatkoineen. Ps. ei kannata mennä hypermarkettiin.