Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oon ihan loppu näihin joulun valmisteluihin…

Vierailija
22.12.2021 |

Vaikka joulua vietetään vain perheen kesken. Lahjan hankinnat jääneet viime tippaan. Äsken laitoin lohen graaviin. Kaupassa juossut monta päivää. Eilen tein joulupullat. En ymmärrä miten te muut jaksatte vielä väsätä laatikot ja kaikki itse. Tänään siivosin. Mä oon ihan poikki. Mukavasti sujuu nämä ”lomapäivät”. Töissä pääsis helpommalla. Onko muita jouluun uupuneita?

Kommentit (306)

Vierailija
121/306 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan on itse aiheutettu tilanne. Olet luonut itsellesi pakon siitä mitä kaikkea jouluna kuuluu olla ja mitä kaikkea kuuluu itse tehdä.

Vierailija
122/306 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen laittanut jo mitä tarvitsee. Tänä aamuna keitin riisipuuroa ja sekahedelmäsoppaa. Kun lapset ei käy kylässä edes jouluna, niin viikonlopun ainekset ostin valmiiina, lanttu-, porkkana- ja perunalaatikkoa. On  ainakin vähän perinteistä jouluruokaa. Sitten otetaan pakasteesta vaikkapa kirjolohta lisukkeeksi.

Joulusiivouksen tein jo maanantaina. Meinaisin laittaa valmiiksi kuusen, siis tekokuusen, mutta mies sanoi että ei sitä vielä laiteta, niin se en koonnut kuusta vaan osat jäi lattialle hajalleen, mitä sitä enää kannattaa koota ja ja koristella koska joulu on mun mielestä jo huomisen jälkeen ohi.

En mä kyllä jaksaisi ketään kyllä alkaa passaamaan, joten ihän hyvä, kun saadaan olla kahdestaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/306 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

nopein joulusiivoussetti menee puolessa tunnissa:

https://www.martat.fi/marttakoulu/joulu/jouluvalmistelut/joulukoti-siis…

Vierailija
124/306 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

-hankin joululahjat pikkuhiljaa aloittaen marraskuussa.

-joulusiivousta aloitin toissapäivänä yhdessä isojen lasten kanssa.

-kuusi valkoinen muovikuusi

-ruuat valmiina ja isovanhemmat tuo kinkun ja kalat tullessaan. Vain leivotaan itse

-kortteja en lähetä

Aikaa vievin työ oli lahjojen hankinta

Vierailija
125/306 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostan kaupasta kaiken mitä en jaksa itse väsätä. Tilasin hyvissä ajoin joulusiivouksen. Jouluvalot laitetaan vasta huomenna, aika myöhään mutta entä sitten. Leivotaan valmiista taikinasta tortut ja piparit. En kerta kaikkiaan suostu stressaamaan.

Ei lapset muista oliko sauna pesty tai lanttulaatikko itse tehtyä, vaan sen tunnelman ja onko aikuiset onnellisia vai kireitä suorittajia.

TÄMÄ!!!!

Vierailija
126/306 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole jaksanut lukea koko ketjua. Voisin sanoa että asiat on hyvin jos kyse on vaan normaalista joulustressistä. Itse olen uupunut yh. Olen jaksanut jotenkin hankkia jouluruuat ja lapsille lahjat. En ole jaksanut siivota. Meillä vilistää pölypallerot nurkissa ja kodissa on kamala kaaos. Yritän vaan jaksaa hetkestä toiseen ja muistaa, että nämä on vain pari päivää. Sitten helpottaa.

Vierailija
127/306 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka ihmeessä ihmisillä on varaa joihinkin siivoojiin ja kaupan kotiinkuljetus palveluihin..

Maksoi noin satasen, kerran vuoteen se on hyväkin teettää ammattilaisella - minun valintani on joulu. Olen vaikeasti riskiryhmää ja kolmatta rokotetta en saa ennen tammikuuta, ei vaihtoehtoja, ryysikseen en mene.

Olen itse ammattilainen, ja siivonnut töissä stressiin asti.

Senkin takia olen höllännyt, mitä nyt loihdin raikkautta pitämillä matot ym. yön yli ulkona terassilla.

Putsailin jo alkukuusta enimmät yläpölyt.

Vierailija
128/306 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole jaksanut lukea koko ketjua. Voisin sanoa että asiat on hyvin jos kyse on vaan normaalista joulustressistä. Itse olen uupunut yh. Olen jaksanut jotenkin hankkia jouluruuat ja lapsille lahjat. En ole jaksanut siivota. Meillä vilistää pölypallerot nurkissa ja kodissa on kamala kaaos. Yritän vaan jaksaa hetkestä toiseen ja muistaa, että nämä on vain pari päivää. Sitten helpottaa.

Imuroi suurimmat ja tyhjennä tiskipöytä. Se riittää.

Vierailija
129/306 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtään. 

Laatikot tilattu pitopalvelusta, mies hoitaa kinkun valmiiksi, lahjat on...jonkinlaiset. En ole juuri siivonnut normaalia siivousta enempää, äsken hain kuusen metsästä.

En viitsi eikä huvita hösöttää mitään ihmeen stockmannin joulua.

Vierailija
130/306 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 60-vuotias. Mun lapsuudessani äidillä oli pakkomielle tehdä suursiivous jouluksi. Muistan oikein hyvin, miten itsenäisyyspäivän jälkeen en saanut edes viettää aikaa kavereiden kanssa, koska kaikki aika koulupäivän jälkeen meni suursiivouksessa auttamiseen. Meillä oli iso asunto ja paljon siivottavaa. En koskaan laskenut niiden kirjojen määrää, jotka joulun alla piti jokainen viedä parvekkeelle ja yksitellen tomuttaa pölyistä. Mutta niitä oli ainakin pari tuhatta. Se oli aina mun hommani. Kaikki kuurattiin, lattialistoja myöten. Vaatekaapit tyhjennettiin ja vaatteet tuuletettiin parvekkeella. Ja PALJON muuta.

Olin kolmekymppinen kahden lapsen yksinhuoltaja, kun kerran makasin saunan lauteiden alla putsaamassa vanhalla hammasharjalla lattialaattojen välejä. Puhelin soi ja esikoiseni kummisetä soitti. Kysyi, mitä mä puuhailen ja kerroin. Hän alkoi nauraa ja kysyi, aionko viettää jouluni lauteiden alla. Sen puhelun jälkeen en ole tehnyt joulun alla suursiivousta. Normaali viikkosiivous vain. Mullakin on valtava kirjahylly ja paljon kirjoja (ei sentään niin paljon kuin lapsuudenkodissani) ja olen ottanut tavaksi hoitaa kirjojen tomutuksen kesälomalla. Neljän viikon lomasta riittää oikein hyvin yksi päivä kirjahyllyn siivoamiseen. 

Enpä ole koskaan kuullut kirjojen tomutuksesta ennen tätä.

Mutta kiitos! Ihana tarina, tuli hyvä mieli. Näen niin tuon puhelun aikaiset tapahtumat mielessäni.

Hyvää joulua! ♡

Vierailija
131/306 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun aattoruokalautaseni:

Lanttulaatikko, keitetty peruna, siivu kinkkua ja kotisinappi karjalanpiirakalla, lihamakaronilaatikko, puolukkahillo, omena-punajuurisalaatti, silli, savulohi. Miehellä vielä sienisalaatti

Jälkiruoka luumurahka.

Suklaata, suklaata. Omppuja, viinirypäleitä. Suklaata. Satsumaksia. Kahvia, pipareita. Suklaata...

Osa itse tehty, osa kaupasta. Ei kiirettä. Vähemmälläkin pärjää...

Tänään syödään pitsaa, itse tehtyä.

Vierailija
132/306 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä konsti säästyä liioilta jouluvalmisteluilta on köyhyys.

Ei yhtään tarvitse juosta montaa päivää kaupoissa ja kantaa selkä vääränä tarvikkeita kotiin. Ei läittaa seuitsemää sorttia ruokaa ja herkkuja.

Itse tässä odottelen iltaa, että tulee laputetut tuotteet lähikauppaan.

Haen sieltä ne tuotteet, joihin on varaa ja vain harvoja herkkuja.

Jotain lohta ostan hiukan jos on alennettuna. Muutaman kinkun siivun jos on laputettua. Yhden pienen perunalaatikon.

Suklaata jos on alennettuna.

Juustoa on kotona kun ystävä toi kun tiesi, että tykkään.

Sämpylöitä leivon itse. Kuivahiivaa ja jauhoja on kotona.

Kun kukkaro ja tili on liki tyhjä niin ei ole pahemmin ko. stressiä.

Vierailija
133/306 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen vain normaalin viikkosiivouksen ja siivoilen kaappeja ym. välipäivinä kun olen ensin levännyt ja jopa hieman tylsistynyt. Sitten on ihan mukavaakin ryhtyä vuoden rästihommiin. Näin myös lasten osalta. Ensin levätään väsy pois ja perusteellisemmat huoneiden siivoukset joulun jälkeen. Vanhoja pinttyneitä tapoja ei ole pakko noudattaa.

Olet lomalla joulun jälkeenkin? Olet onnekas. Minä tänään töis ja ma töihin.

Vierailija
134/306 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei tule koskaan kiire jouluviikolla. Marraskuussa kyselen puolison ja lapseni perheen joululahjatoiveet ; siis 6 henkilölle. Siitä ostelen marras- joulukuun alkupuolella kaikki. Joulukortit kirjoitan itsenäisyyspäivänä, joskin laitan nykyisin osan nettikortteja.

Kuusen tilaan luottomyyjältä , joka tuo sen kotiin runsas viikko ennen joulua. Luutuan huoneet ja kone pesee lakanat myöskin 1-2 vk enne joulua. Lahjasäkki on valmiina jouluviikon alussa . Pullat ja piimäkakun leivoin 3 pv ennen joulua. Eilen paistettiin kinkku. Koti on siis ollut juhlakunnossa jo viikon ajan , kuusi koristeltuna pukit ja pikku tontut mukana , retro Kurt Nyströmin ja Erik Forsmannin paperiset joulutaulut seinällä..jne ja tietty ulkovalot olleet jo jonkin aikaa valaisemassa ajastimella( kun ollut niin aurinkoisia päiviä)

Ah, nyt menen nauttimaan miehen kanssa riisipuuroa ja kinkkua.

Laatikoita en ole koskaan tehnyt itse, tuunannut kyllä hieman vielä paremmaksi.

Joulu on meillä rauhaisaa aikaa, kotijoulu , mutta aattona ollaan lapsen perheen luona jouluaterialla, joulupukki tietty käy aina ja lauletaan nytkin niitä joululauluja. Tekevät kotitestin tänä iltana, kun olemme jo iäkkäitä. Olen tehnyt saman kaavan mukaan jo yli 50 vuotta , olin yhtä järjestelmällinen jo silloin työaikana , kun oli aktiivinen työelämä 45 v. Nythän tämä on helppoa ,kun on iäkäs. Rakastan joulua!

Iloista joulua kaikille.

Vierailija
135/306 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse siivoan samaan tapaan kuin muutoinkin, eli sen enempää siitä en stressiä ota.

Muovinen kuusi (näitä on nykyään tosi hienoja) on ollut koristeltuna jo joulukuun ekasta päivästä, tykkään, mikä sen sanoo että se pitää koristella viime tingassa.

Ruuat teen itse sen minkä viitsin, mahdolliset loput ostan valmiina tai olen ilman.

Kaupasta saa ainakin valmista lanttusurvosta, aineet sekaisin ja uuniin. Perunat voi imellyttää jo muutama päivä aiemmin, ja laittaa valmis seos jääkaappiin odottamaan paistoa, lopputulos on ihan yhtä hyvä kun jos laittaisi heti imeltymisen jälkeen uuniin. Jne., moni laatikko kestää pakastamistakin.

Vierailija
136/306 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilasin lahjat netistä jo syksyllä ja paketoin pikkuhiljaa. Ei oo tarvinnu tehä mitään. Vähän jouluruokia kaupasta ja se siitä. Se on sellasta millaseks sen tekee.

Vierailija
137/306 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka ihmeessä ihmisillä on varaa joihinkin siivoojiin ja kaupan kotiinkuljetus palveluihin..

Siivoojaan minullakaan ei näin joulun alla rahat riitä mutta tuo kauppojen kotiinkuljetus on hullun halpa 3 euroa enemmän kuin se että menisin itse julkisilla markettiin eikä tule heräte ostoksia niin siinäkin säästää.

Vierailija
138/306 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletan, että kirjoittaja on nainen. Näin miehenä en käsitä sinua. Mikään mahti maailmassa ei pakota sinua tekemään yhtään mitään. Kaikki stressi tulee sinun itsesi halusta. Jos et jaksa, niin minkä vuoksi teet yhtään mitään. Olisiko joulu täysin pilalla, jos tekisit vain puolet tästä, mitä nyt olet tehnyt? Minkä ihmeen vuoksi jouluna on näännytettävä itsensä? Miksi niin monet naiset siivoaa keskellä yötä? Itkee ja siivoaa. Takuulla aviomiehenne ei ole tätä vaatineet!

En minäkään naisena käsitä ap:ta. Ilmeisesti tuo stressaaminen periytyy jotenkin sosiaalisesti lapsuuskodista.

Vierailija
139/306 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa vaatimus jonka olen itselleni laittanut on siisti ja siivottu koti. Siivosin viime viikolla vähän kerrallaan. Nyt kohta kun tästä menen kotiin, niin vielä saunan ja kylpyhuoneen pesu. Sitten on siivottu. Jouluruoat tuli haettua eilen aamulla heti kun kauppa aukesi. Ei lahjoja tänä vuonna.

Stressin tuntuu tulee ihan siitä mitä kaikkea itseltään oikein odottaa. Tulee se joulu vaikka koti olisi siivoamaton ja ruoaksi olisi kalapuikkoja tai purkkilihapulliakin. 

Vierailija
140/306 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletan, että kirjoittaja on nainen. Näin miehenä en käsitä sinua. Mikään mahti maailmassa ei pakota sinua tekemään yhtään mitään. Kaikki stressi tulee sinun itsesi halusta. Jos et jaksa, niin minkä vuoksi teet yhtään mitään. Olisiko joulu täysin pilalla, jos tekisit vain puolet tästä, mitä nyt olet tehnyt? Minkä ihmeen vuoksi jouluna on näännytettävä itsensä? Miksi niin monet naiset siivoaa keskellä yötä? Itkee ja siivoaa. Takuulla aviomiehenne ei ole tätä vaatineet!

Olen kuullut ihan samaa joskun toisenkin miehen suusta, mutta silti hän tuntui tykkäävän joulusta. Teki mieli kysyä, että mitä tykkäät, jos vaimosi ihan oikeasti alkaa noudattaa sinun neuvoja. Kun aattona miehelle tulee nälkä, niin vaimo sanoo, että siellä kaapissa on pikapuuripusseja, tee itse sellaien ruuaksesi.

No miksi ne vaimot passaa?

Mun mies laittoi joulua, itse en tehnyt mitään asian eteen, menin kyllä valmiiseen pöytään. Mutta jos mies ei olisi kokannut ym, se olis ollut ihan ok.