Oon ihan loppu näihin joulun valmisteluihin…
Vaikka joulua vietetään vain perheen kesken. Lahjan hankinnat jääneet viime tippaan. Äsken laitoin lohen graaviin. Kaupassa juossut monta päivää. Eilen tein joulupullat. En ymmärrä miten te muut jaksatte vielä väsätä laatikot ja kaikki itse. Tänään siivosin. Mä oon ihan poikki. Mukavasti sujuu nämä ”lomapäivät”. Töissä pääsis helpommalla. Onko muita jouluun uupuneita?
Kommentit (306)
Joulu on saatanan keksintö.
Yksi vitunmoinen deadline muiden joukossa.
Aloittaja väsyy, kun joutuu tekemään jotain.
Vierailija kirjoitti:
Voin tunnustaa, että mun joulusiivous oli imurointi ja pölyjen pyyhintä. Mulla ei ole tampattavia mattoja. Mattoja on, muttei tampattavia.
En pessyt lattioita. Näin pari tahraa keittiön lattialla. Pyyhin ne vain nopeasti rätillä pois.
Kylpyhuone on kuurattu viikonloppuna, mutta saunan pesen perinteisesti vasta uudeksi vuodeksi. On ihana aloittaa uusi vuosi puhtaalla saunalla. Silloin vaihdetaan petivaatteet ja kaikki talon pyyhkeet.
Kaiken ei tarvi olla valmista jouluna eikä uutena vuonna. Voi tehdä portaittain tai myöhemmin.
Kärsi, kärsi, kirkkaamman kruunun saat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka ihmeessä ihmisillä on varaa joihinkin siivoojiin ja kaupan kotiinkuljetus palveluihin..
Kotiinkuljetus ei maksa juuri mitään. Meinaat, että jos kerran vuodessa maksaa kotiinkuljetuksesta 4-10€, niin talous kaatuu.
Itse tilaan minimieläkkeestäni kokoajan, koska en pääse liikkumaan ja kun listas voi muokata rauhassa se tulee usein jopa halvemmaksi kuin kaupassaakäynti.Aloittajalta kysyn: kuka pakottaa? Oletko jonkun orja?
Ja miksi juokset kaupoissa, kai siinä väsähtää kuka vaan.Ei tuo nyt mikään stressi ole käydä kaupassakaan, jos tietää, mitä meinaa ostaa. Tuohon saa menemään korkeintaan tunnin kauppamatkoineen. Ps. ei kannata mennä hypermarkettiin.
Itse ahdistun isoista ihmismääristä ja siitä kaupan ruuhka-ajan tunnelmasta, kun kaikilla on kiire ja ryntäillään ympäriinsä. Siinä unohtuu nopeasti kaikki kauppalistat ja muut, kun ainoa ajatus on vain päästä pois mahdollisimman pian.
Joten joo, mieluusti otan kotiinkuljetuksen tai noutopalvelun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletan, että kirjoittaja on nainen. Näin miehenä en käsitä sinua. Mikään mahti maailmassa ei pakota sinua tekemään yhtään mitään. Kaikki stressi tulee sinun itsesi halusta. Jos et jaksa, niin minkä vuoksi teet yhtään mitään. Olisiko joulu täysin pilalla, jos tekisit vain puolet tästä, mitä nyt olet tehnyt? Minkä ihmeen vuoksi jouluna on näännytettävä itsensä? Miksi niin monet naiset siivoaa keskellä yötä? Itkee ja siivoaa. Takuulla aviomiehenne ei ole tätä vaatineet!
Olen kuullut ihan samaa joskun toisenkin miehen suusta, mutta silti hän tuntui tykkäävän joulusta. Teki mieli kysyä, että mitä tykkäät, jos vaimosi ihan oikeasti alkaa noudattaa sinun neuvoja. Kun aattona miehelle tulee nälkä, niin vaimo sanoo, että siellä kaapissa on pikapuuripusseja, tee itse sellaien ruuaksesi.
No miksi ne vaimot passaa?
Mun mies laittoi joulua, itse en tehnyt mitään asian eteen, menin kyllä valmiiseen pöytään. Mutta jos mies ei olisi kokannut ym, se olis ollut ihan ok.Minä olen johtavassa asemassa työelämässä. Ei tuota mitään vaikeuksia delegoida hommia. Tietenkään kaikki ei ole ollut aina niin hyvin ja hienosti, kuin olisin itse tehnyt.
Koskaan en kuitenkaan ole haukkunut tai moittinut, enkä ole korjannut.. Se mitä on tehty, niin sillä on menty. Yhtenä vuonna oli muuten mielettömän huonosti koristeltu kuosi.
Aina olen kovasti kehunut ja saattanut ainoastaan sivulauseessa ehdottaa jotain. Hyvin on toiminut ja suoritukset paranee.
Meilläkin on vietetty joulu mun miehen asettelemissa tuikuissa. Olihan ne nyt ihan päin peetä, mutta, jos ne oli sen mielestä hyvät, niin ei kai siinä mitään.
Itse istahdin sohvalle lukemaan kirjaa ja siemailemaan viskiä.
Vierailija kirjoitti:
Mää en ymmärrä näitä joulusta valittajia.
Joulu on lähinnä lasten juhla. Aikusten sekoilu on iah turhaa.
Lapsetko ne joulun laittaa ruokineen, lahjoineen ja muine järjestelyineen?
Otin kinkun äsken uunista, laatikot ostin kaupasta, teen riisistä uunipuuron huomisaamuna ja luumukiisseli siihen, piparit ostin myyjäisistä, tein maustekakun jo viime viikonloppuna jne. Eilen tein lasimestarin sillin, koska se on niin hyvää itsetehtynä. Osa siis valmisruokaa, osan teen itse. Kuusen koristelin äsken. Koko joulu omalla perheellä. Aiemmin olisin jopa kaivannut sukujoulua mutta vanhemmiten nautin siitä, että saa olla rauhassa niin kuin huvittaa.
..jäin itse just parin viikon lomalle, ihan jopa joulusta. Itse en vietä joulua monestakaan syystä. Kävin paikallisessa marketissa hakemassa juustoa ja kahvia, niin sääliksi kävi niitä ihmisiä, jotka jonottivat juusto-, kala- ja lihatiskeille. Joillakin mukana polvenkasvuisia ipanoita ja härskisti ohittivat kassajonoissa. Mikä nyt tuntuu olevan muodissa etenkin Pohjois-Pohjanmaan lestaseuduilla...tietenkään ei kenelläkään maskeja käytössä, eihän heihin tartu mitään tai jos vahinko käy, niin on jumalan käsissä. Kunhan eivät mene itkemään päivystykseen tai teholle kun napsahtaa se pahin kohdalle.
Meillä ei kummemmin vietetä joulua, mutta olen uupunut joulusta uhriutujiin. Oma vika.
Vierailija kirjoitti:
..jäin itse just parin viikon lomalle, ihan jopa joulusta. Itse en vietä joulua monestakaan syystä. Kävin paikallisessa marketissa hakemassa juustoa ja kahvia, niin sääliksi kävi niitä ihmisiä, jotka jonottivat juusto-, kala- ja lihatiskeille. Joillakin mukana polvenkasvuisia ipanoita ja härskisti ohittivat kassajonoissa. Mikä nyt tuntuu olevan muodissa etenkin Pohjois-Pohjanmaan lestaseuduilla...tietenkään ei kenelläkään maskeja käytössä, eihän heihin tartu mitään tai jos vahinko käy, niin on jumalan käsissä. Kunhan eivät mene itkemään päivystykseen tai teholle kun napsahtaa se pahin kohdalle.
Tee oikein hyvä antipastolautanen ja nauti rauhassa ilman häiriötä. En muuten sinuna lähtisi tuomitsemaan sinuna noin raa’asti muita ihmisiä. Opiskele realiteetit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mää en ymmärrä näitä joulusta valittajia.
Joulu on lähinnä lasten juhla. Aikusten sekoilu on iah turhaa.
Lapsetko ne joulun laittaa ruokineen, lahjoineen ja muine järjestelyineen?
Lapsia ei kiinnosta vittuakaan jouluruoat. Paketit kun on ja aikuisten kanssa laatuaikaa, niin heillä on joulu. Kuusen voi hakea ja koristella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka ihmeessä ihmisillä on varaa joihinkin siivoojiin ja kaupan kotiinkuljetus palveluihin..
Kotiinkuljetus maksaa noin 10€. Laittaa joka kuukausi 0,85€ säästöön niin voi tilata jouluksi ruoat kotiin.
Haa-haa, hiukan suhteellisuuden tajua. Meillä on pari jääkaappi/oakastin yhdistemää rivarissa. Kohta pari vuotta on tilattu ruokakassit eteiseen Prismasta. 9.95 maksaa tuonti ja bonusta tulee, on muuten edullinen kauppa.
Taas yksi hyvä syy olla lapseton sinkku. Huomenna jos makoilisi vain sohvalla peitonalla ja katselisi Netflixiä konvehteja popsien. Päivälliseksi voisi vetäistä pakastepitsan.
Ei suuremmin nykyään stressata joulusta. Jotain jouluista ruokaa toki aattona pöytään mutta vain tärkeimmät eikä kahtakymmentä sorttia tarvitse olla. Lasten kanssa oli pipari ja torttujen leivontaa että saa vähän jouluisempaa fiilistä, tänään pientä siivousta ja thats it. Ei tässä sen kummempaa stressiä eikä tarvitse muita miellyttää, omaan tarpeeseen vaan tärkeimmät haettu kaupoista kuten lasten lahjat ja nuo ruokatarpeet.
Minä olen jouluihminen. Meille tulee paljon sukulaisia, on lapsia ja kymmenkunta ihmistä on yötä. Ei stressiä. Tärkeimmät ruuat ostan valmiina pitopalvelusta ja itse teen vain lisukkeita ja pieniä erikoisuuksia ja paistan kinkun. Tilaan muut ruuat ja juomat valmiiksi keräiltynä. Siivooja käy, ja sen enempää ei siivota. Ostan ihan kauheasti lahjoja mutta netistä ja pitkin vuotta. Ainoa minkä kanssa näen oikein vaivaa on paketointi ja se että herään keskellä yötä laittamaan monen litran kattilan riisipuuroa uuniin että on kaikille valmiina syötäväksi aattoaamuna ja jouluaamuna. Nytkin istun sohvalla, nautin takkatulen loisteesta, joululomasta ja odotan että kinkku on valmiiksi paistunut. Torttuja paistetaan pitkin joulua jos jollakulla tekee mieli, valmistaikinasta tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitten uuvutat itsesi? Outo olet.
Kyllä itse tehtynä hyvistä raaka-aineista saa paljon parempaa, kuin esim. se kaupan vetinen porkkanalaatikko, palmuyöljyiset joulutortut
Mun ainoa joulustressihetki oli tänään kun piti käydä kaupassa läheiselle vanhukselle, joka kiukuttelee ja esittää vaatimuksia joulun suhteen, mutta ei osaa kuitenkaan sanoa mitä tarvitsisi…..vieressä dementoitunut puolisonsa kyselee voisinko lähteä ajamaan hänet autolla kotiin. (hän on kotona)
Nyt nautin kotona: punaviiniä, hyvää musiikkia ja lanttulaatikko uunissa. 🤍
En minäkään ole pölyttänyt, mutta olen sillä harjaimukkeella imuroinut päältä. Tosin en koskaan jouluksi. Pelastus oli lasiovinen kirjahylly.