Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on tärkein opetus, jonka olet oppinut koronapandemian aikana?

Vierailija
22.12.2021 |

Mikä on tärkein opetus, jonka olet oppinut koronapandemian aikana?

Kommentit (621)

Vierailija
41/621 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että lauma on aina valmiina "juoksemaan vaikka jyrkänteeltä mereen", lauman johtajien ohjauksessa. Ja et voi tehdä muuta, kuin katsoa avuttomana sivussa, kukaan ei uskoisi sinua ja yrittää pitää järjen kasassa vaikka kauhistuttaa.

Eikä itse uskalla sanoa mitään, koska tietää mitä Galileolle, Sokraateelle ja Jan Hussille aikoinaan tapahtui.

Vierailija
42/621 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään asiaa ei kannata ottaa kovin vakavasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/621 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen todella hämmästynyt miten paljon tutkijoita, tiedeyhteisöä ja tilastotieteen/fysiikan/kemian lainalaisuuksia viisaampia ihmisiä löytyykään ihan joka nurkalta. Nobel-sadetta odotellessa.

Tämä ei hämmästytä, mutta olen pettynyt: itsekkyys ja se, että ei toimita yhteisen hyvän eteen.

Itseänikin ihmetyttää se, miten monet ihmiset, jotka eivät ole koskaan työskennelleet akateemisessa ammatissa tai tutkijoina kuvittelevat tietävänsä jotain tiedeyhteisön toiminnasta ja kuvittelevat "tiedemiesten" tekevän työtään pelkästä rakkaudesta tieteeseen ja että he olisivat yhtä mieltä yhtään mistään.

Vierailija
44/621 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esivaltaan ei voi luottaa ja että yllättävän monet tuntemistani ihmisistä olisivat 1930-luvun Saksassa valinneet pelottavan puolen.

Mukavia opetuksia: en tarvitse paljoa ollakseni onnellinen ja on hyvä pysähtyä päivittäin ihan vain hengittämään.

Tämä on kyllä ollut aika hätkähdyttävää. Monet järkevinä pitämäni ihmiset ovat nyt vaatimassa ties mitä pakkotoimia ja kurmootuksia rokottamattomille. Osa jopa toivonut heidän kuolemaa. Ennen kuitenkin ovat olleet hyväntahtoisen oloisia ja peräänkuuluttaneet perusoikeuksia ja ihmisarvoa. Mutta korona on tosiaan kaivanut esiin sisäisen natsin, joka olisi innokkaana käsi kaasukammion kahvalla.

Juuri toisin päin. On hämmästyttävää, miten nykyaikana kaiken tiedon ja sen saatavuuden, koulutuksen ja avoimen demokratian keskellä voi kasvaa näinkin paljon umpityhmiä henkilöitä, jotka vaikka tarttuvat asteisiin ja väkivaltaan sen sijaan, että ymmärtäisivät ottaa rokotteet ja käyttäytyä vastuullisesti.

Umpityhmiä ovat ne, jotka eivät edes erota geeniterapiaa rokotteista.

Vierailija
45/621 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esivaltaan ei voi luottaa ja että yllättävän monet tuntemistani ihmisistä olisivat 1930-luvun Saksassa valinneet pelottavan puolen.

Mukavia opetuksia: en tarvitse paljoa ollakseni onnellinen ja on hyvä pysähtyä päivittäin ihan vain hengittämään.

Niin, ylivoimainen enemmistö valitsi pelottavan puolen 30-luvullakin. 

Ei ihmisjoukkojen psykologia mihinkään muutu. Ihminen on laumaeläin tai laumasielu. Suurin osa haluaa kuulua joukkoon ja tekee ja ajattelee niin kuin muutkin. Tästä ei mihinkään päästä. Lisäksi kun 98% ihmisistä ei ole johtajapersoonia, suurin osa ihmisistä haluaa, että joku muu kertoo mitä heidän pitää tehdä. Usein tämä taho isoissa kysymyksissä on valtionjohto.

Itse olen yliopistotutkija ja kaikista tuskallisinta itselleni on ollut huomata, kuinka harva kriittisesti ajattelemaan koulutetuista ihmisistä oikeasti kykenee tähän tosipaikan tullen.

Vierailija
46/621 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivistyksen kuori on ohut ja ihmiset eläimiä!

Vierailija
47/621 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korona-aika on kirkastanut omia arvoja ja sitä mikä on itselle elämässä tärkeintä.

Vierailija
48/621 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joissain asioissa liian optimisti. Aina kun olen kuvitellut koronan olevan loppumassa, on tullut uusi aalto ja tilanne on entistä pahempi. Alkaa todellakin tympiä.

Vierailija
49/621 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että ihmiset on oikeestikin aika kauheita luontokappaileita. Itsekkäitä ja pahoja. Positiivisia poikkeuksia kyllä löytyy joukosta, Luojan kiitos.

Vierailija
50/621 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 40-vuotias ja olen tajunnut, että vaikka oman sukupolveni pitäisi tällä hetkellä olla tiukasti vallan kahvassa, me emme koskaan oikeasti kasvaneet aikuisiksi. Valtaa käyttävät joko täysin seniili vanhempiemme sukupolvi tai naiivi, mistään mitään tietämätön nuorempi sukupolvi, mutta me olemme täydellisesti kadottaneet viestikapulan.

Tämä on meidän vikamme. Huoneessa (maailmassa) ei ole tällä hetkellä yhtään aikuista pitämässä kuria ja puhumassa järkeä. Koska meidän pitäisi olla ne aikuiset.

Vierailija
51/621 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen joissain asioissa liian optimisti. Aina kun olen kuvitellut koronan olevan loppumassa, on tullut uusi aalto ja tilanne on entistä pahempi. Alkaa todellakin tympiä.

Itse puolestaan olen onnistunut ennustuksissani joka kerta täysin oikeaan. Toivoisin, ettei niin olisi. Tuttavani aina optimistisina kuvittelevat, että parin viikon päästä kaikki on toisin. Ei ole, ei tule.

Vierailija
52/621 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että kaipaan, todella kaipaan muita ihmisiä! Olen aina ollut hyvin ihan itsekseni viihtyvää sorttia, olin aikoinaan kolmilapsisen perheen äiti ja välillä kaipasin kovasti tilaisuutta olla yksin. Mutta kyllä näinä parina vuotena kelkka on totaalisesti kääntynyt....

Vierailija
53/621 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää miestä ei oo kun naisten unissa!

Vierailija
54/621 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten hämmentää koulutetun väestön yksisilmäisyys ja "tyhmyys". Surullista on ollut myös huomata, kuinka pelolla vaiennetaan aidot asiantuntijat... Median ylivalta.

Ihmisten tolkuton itsekkyys. Viimeisimpänä luin, kun perusterveet nelikymppiset ravaa ohitellen hakemaan kolmatta piikkiä ja samalla esim. vanhoilla ajat lykkääntyy. Virallisesti ovat vastuullisia ja haluavat suojella toisia. Oikeasti ovat tolkuttomassa kuolemanpelossa... Ei niitä toiset kiinnosta.

Sitten yksi on kanssa ihmisten laskutaidottomuus. Ei nähdä suhdelukuja. Päivitellään absoluuttisia lukuja, eikä tajuta, että ne on mitättömyys isossa mittakaavassa. Ei myöskään tajuta, että ihmisten henkeä uhkaa moni muukin asia....

Ja sitten sokerina pohjalla nämä: Terveys on tärkeämpää kuin raha -tyypit. Ihanko ne on olleet siinä käsityksessä, ettei terveydenhuollolla ole budjettia ja ihmisiä ei pelasteta hinnasta viis. Ei ole koskaan pelastettu, eikä tulla pelastamaan.

Vierailija
55/621 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että vaikka kuinka yrittää suojautua ja suojata läheisiään niin ei tarvita kuin se yks joka vesittää kaiken eikä välitä muista ja sitten ollaankin eristyksessä.

Vierailija
56/621 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eniten hämmentää koulutetun väestön yksisilmäisyys ja "tyhmyys". Surullista on ollut myös huomata, kuinka pelolla vaiennetaan aidot asiantuntijat... Median ylivalta.

Ihmisten tolkuton itsekkyys. Viimeisimpänä luin, kun perusterveet nelikymppiset ravaa ohitellen hakemaan kolmatta piikkiä ja samalla esim. vanhoilla ajat lykkääntyy. Virallisesti ovat vastuullisia ja haluavat suojella toisia. Oikeasti ovat tolkuttomassa kuolemanpelossa... Ei niitä toiset kiinnosta.

Sitten yksi on kanssa ihmisten laskutaidottomuus. Ei nähdä suhdelukuja. Päivitellään absoluuttisia lukuja, eikä tajuta, että ne on mitättömyys isossa mittakaavassa. Ei myöskään tajuta, että ihmisten henkeä uhkaa moni muukin asia....

Ja sitten sokerina pohjalla nämä: Terveys on tärkeämpää kuin raha -tyypit. Ihanko ne on olleet siinä käsityksessä, ettei terveydenhuollolla ole budjettia ja ihmisiä ei pelasteta hinnasta viis. Ei ole koskaan pelastettu, eikä tulla pelastamaan.

Yliopistotutkijoiden kädet on sidotut ja suut kapuloitu nykyisellä rahoitusjärjestelmällä jo edellisen yliopistouudistuksen aikaan. Sallittujen mielipiteiden kirjo on todella kapea ja rahoituksen kautta panttivankeina pidetyt ajattelijat joutuvat tuottamaan tutkimuksia, joiden tulokset vastaavat sitä, mitä rahoittajat haluavat. Mitään oikeaa tiedettä ei länsimaisissa yliopistoissa tai tutkimuslaitoksissa enää tehdä.

Vierailija
57/621 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että ihminen on sopeutuvainen. Ja että joistain ihmisistä paljastuu yllättäviä puolia poikkeusoloissa.

Vierailija
58/621 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen todella hämmästynyt miten paljon tutkijoita, tiedeyhteisöä ja tilastotieteen/fysiikan/kemian lainalaisuuksia viisaampia ihmisiä löytyykään ihan joka nurkalta. Nobel-sadetta odotellessa.

Tämä ei hämmästytä, mutta olen pettynyt: itsekkyys ja se, että ei toimita yhteisen hyvän eteen.

Tämä. Ja lisään suoran typeryyden. Sitä on yllättävän paljon.

Vierailija
59/621 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että niin iso osa nettiin avautuvista ihmisistä on aivan hulluja mielipiteineen. Kauheita itsepäisiä änkyröitä. Uskomatonta jauhamista ja mikrosirufoliohattusakkijuttua tulee joka tuutista ulos. Vähän niinkuin ääriuskontomielipiteet potenssiin sata ja kai nää jurnuttajat kuuluvatkin johonkin äärisakkiin viimeistään nyt Koronan tultua.

Vierailija
60/621 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perus kansalainen on tyhmä kuin saapas ja uskoo kaiken mille sille kerrotaan!

Arvasin sen jo ennen, mutta korona oli lopullinen vahvistus asiaan.

Olen tosiaan oppinut, miten nopeasti huuhaa leviää ja miten monet uskovat salaliittoteorioihin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä viisi