Pahimmat päivystyslääkärimokat
Päivystys pisti kotiin "ota Buranaa ja mene seuraavana arkipäivänä hammaslääkäriin, hammas irti" pe illan tuoksinassa nyrkin iskun saaneelle. Todellisuus: leukamurtuma ja monta kuukautta sidottuna hampaat kiinni
Kommentit (500)
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei ollut lääkärin moka, mutta viime tammikuussa sairastuin norovirukseen. Olen ykköstyypin diabeetikko, 20-vuotias, ja vatsataudin iskiessä olen saanut ohjeet mennä heti päivystyksen kautta tippaan (koska en saa insuliinia laitettua kun ruoka eli hiilihydraatit tulevat ulos). Virus oli erittäin ankara ja kahdessa tunnissa olin oksentanut ja paskonut kaiken sisältöni ulos, en pystynyt nousemaan pytyltä minnekään. Mies soitti päivystykseen, kertoi tilanteen ja minua pyydettiin hetken päästä puhelimeen. Siinä suu oksennuksessa sitten toistin nämä samat, mieheni kertomat asiat taudistani ja tilanteestani. Hoitaja(?) sanoi että terveyskeskuksessa oli niin täyttä, että ottavat vain vakavia tapauksia vastaanotolle. Kerroin hänelle edelliskerrasta jolloin olin vatsataudissa ja olin joutunut teholle sen ja diabetekseni yhdistelmän vuoksi, ja että siksi lääkärit määräsivät minut jatkossa hetimmiten päivstykseen vastaavassa tilanteessa, sanoin myös istuvani ihan missä paikassa vain, etten tarvitsisi sänkyä ollenkaan. Hoitaja kuitenkin toisti että vatsatauti ei ole kiireellinen kenenkään kohdalla ja että tilat ovat täynnä. Ymmärrän täysin, vaikka sillä hetkellä asia vatuttikin. Sain kuitenkin ajan, joka oli iltayhdeksältä (kello oli silloin kolme päivällä) eli kuusi tuntia minun tuli odottaa.
Jotain meni kuitenkin pieleen ja kehoni kuivui totaalisesti siihen kuntoon 45 minuutissa, että menetin tajuntani ja sain lisäksi insuliinishokin pitkästä insuliinittomuudesta. En muista siitä mitään, mutta mieheni kertoi ambulanssin tulleen alle viidessä minuutissa, laittaneen minuun välittömästi tipan sekä hätäinsuliinin, vieden paareilla ensiapuun. Ambulanssin saavuttua parkkipaikalle, tulin tajuihini ja kuulin kuinka toinen ensiapuhoitajista korotti ääntään puhelimessa kanssani puhuneelle hoitajalle ja sanoi, että ykköstyypin diabeetikko tulee ehdottomasti aina ottaa vastaan vatsataudissa ja että kiireisinä päivinä tila on löydyttävä tipalle vaikka lattialta, mutta että näin rauhallisena iltana ei pitäisi odotuttaa potilasta yhtään. Hoitaja vastasi että hän ei tiennyt tätä.
Ymmärrän, että virheitä sattuu, mutta kun tosiaan hoitaja tiesi sen, sillä kerroin hänelle mitä lääkärit olivat sanoneet ja seitsemästä päivystyksen sängystä neljä oli vapaana, kahdella niistä makasi itsensä kolhimaa juoppoa ja yhdessä vatsatautinen vanhus, loput tyhjiä. No, ehkä ne olivat tyhjenneet sinä aikana kun minua heräteltiin ambulanssissa. Selvisin kahdeksalla tippapussilla kolmen päivän päästä kotiin.
Kamalaa 😞 Itselläni oli samantyyppinen kokemus: yhdistelmä norovirus + ohutsuoliavanne. Soitin päivystykseen, mutta hoitajan mukaan vatsatauti ei ollut tarve tulla. Lyyhistyin vessaan, jolloin mies soitti ambulanssin. Elektrolyytit olivat menneet täysin sekaisin, joten sain sydänpysähdyksen. Onneksi vasta sairaalassa, niin henki säästyi.
Olin 13-vuotias (juuri täyttänyt) eli olin menossa syksyllä yläasteelle. Olin kärsinyt jo pidemmän aikaa kovista vatsakivuista, jotka myöhemmin diagnosoitiin osin johtuvan stressivatsasta ja keliakista. No yhtäkkiä nämä kivut koveni todella pahoiksi ja lähdettiin äitini kanssa päivystykseen. (Kerrottakoon, että mulla on suht. hyvä kivunsietokyky oon mm. lähtenyt kaverini syntymäpäiville 10-vuotiaana murtuneen käden kanssa jne. , kun en voinut sanoa iskälle, että käsi on kipee, muuten ois jäänyt synttärit väliin harrastuksen jälkeen) No päivystämässä oli nuorehko mies, joka oikein ystävällisesti kyseli ja lopulta pyysi äitiäni poistumaan huoneesta. Hän kumartui kohti minua ja katsoi oikein ystävällisellä ilmeellä ja kysyi, että voisiko mulla olla jokin sukupuolitauti. Muistan, että olin ihan järkyttynyt, koska olin todella kiltin ja lapsennäköinen enkä tosiaan ollut siihen aikaan kovin kiinnostunut edes vastakkaisesta sukupuolesta. Lääkäri vielä kysyi, että olenko ihan varma, ettei ole. :D No myöhemmin löytyi sitten umpisuolentulehdus. Heh. Naurattaa tämä kyllä vieläkin. Tästä tapahtumasta on pian viitisentoista vuotta aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaaduin pyörällä perjantaina ja olkapää oli kipeä. Päivystyksessä sanoi että solisluu murtunut. Tule käymään joku päivä ensi viikolla röntgenissä. Mentiin maanantaina kun oli niin kipeä. (En saanut reseptikipulääkettä) suoraan osastolle röntgenin jälkeen ja leikkaukseen. Solisluu oli kokonaan poikki.
Tämä on niin tätä...Ei ylläolevassa ole tapahtunut mitään virhettä. Oikeasti, ei mitään. Esimerkki täysin asianmukaisesta hoidosta. Kipulääke reseptille olisi ollut ehkä kohteliasta, olisi potilas säästänyt ehkä 50snt-euron, mutta ei tuossa ole virhettä tehty.
En edes hahmota missä kohtaa kirjoittaja ajattelee tehdyn väärin. Murtunut solisluu = poikki oleva solisluu. Solisluun leikkaaminen ei ole päivystyksellinen hätätilanne.
Suurimmassa osassa näistäkään ei edes virhettä ole tapahtunut. Suurin osa ihmisistä ei tajua mitä päivystyksessä edes hoidetaan tai kuuluu hoitaa, jotta kiireellisimmät saisivat avun. Se on paikka, johon on tarkoitus hakeutua, jos olotila ei vaarantumatta kestä seuraavaan arkipäivään. Näitten poskionteloitten, korvatulehdusten ja nilkan nyrjähdysten takia sitten sepsis-potilaat ja oikeasti sairaat joutuu odottamaan. Tulehdustilatkin on sellaisia, että ne saattaa voimistua ja siksi teille sanotaan että MENKÄÄ TAKAS JOS TILANNE MUUTTUU! Sellasta järjestelmää ei olekaan, jossa jokainen ihminen pystyttäisiin skannaamaan päästä varpaisiin ja ennustamaan myös se, muuttuuko tilanne tai kehittyykö tilanne esim, viikon kuluessa keuhkokuumeeksi kuten sillä naapurin " Maijalla" kävi.
Ni. Tukka täys tätä
Vierailija kirjoitti:
Ambulanssilla päivystykseen kovan päänsäryn takia. Lääkäri epäilee, että potilas on vain hakemassa opiaatteja. Päällipuolisen tutkimuksen jälkeen palauttaa kotiin taksilla.
Potilas menee arkipäivänä terveyskeskukseen, jossa nuori, opiskeleva lääkäri lähettää välittömästi yliopistosairaalaan, jonne potilas jääkin tehohoitoon. Todellisuus: Keskimmäiset aivovaltimot mol. puolin ja nikamavaltimot tulehtuneet melkein tukkoon. Tehohoidon ja vuodeosastohoidon jälkeen 3kk sairasloma.
Päänsärky ilman neurologisia löydöksiä ei erityisesti viittaa aivovaltimovaskuliittiin. Jotain oleellista jättää kirjoittaja kertomatta. Esim. että 1. kerralla ei ollut neurologisia löydöksiä ja 2. kerralla oli, jolloin 1 kerralla lähete ei perusteltu ja 2.:lla perusteet oli.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 19:22"]Voi hohhoijjaa teitä ihmiset... Onneksi ette itse tee työssänne koskaan virheitä.
Ihanko lääkäri :D
Tämän alan virheet kun saattavat viedä hengen. Toisin kuin esim. toimistotyössä
Teidän toimistotyöläisten takia terveydenhuollon resurssit on niin surkeat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaaduin pyörällä perjantaina ja olkapää oli kipeä. Päivystyksessä sanoi että solisluu murtunut. Tule käymään joku päivä ensi viikolla röntgenissä. Mentiin maanantaina kun oli niin kipeä. (En saanut reseptikipulääkettä) suoraan osastolle röntgenin jälkeen ja leikkaukseen. Solisluu oli kokonaan poikki.
Tämä on niin tätä...Ei ylläolevassa ole tapahtunut mitään virhettä. Oikeasti, ei mitään. Esimerkki täysin asianmukaisesta hoidosta. Kipulääke reseptille olisi ollut ehkä kohteliasta, olisi potilas säästänyt ehkä 50snt-euron, mutta ei tuossa ole virhettä tehty.
En edes hahmota missä kohtaa kirjoittaja ajattelee tehdyn väärin. Murtunut solisluu = poikki oleva solisluu. Solisluun leikkaaminen ei ole päivystyksellinen hätätilanne.
Nimenomaan näin, onhan se ikävä tilanne, mutta ei missään aleta tuota hoitaa päivystysaikana, ikävä kyllä. Eli älkää levittäkö noita valheellisia faktojanne kun ette ymmärrä edes sitä ettei virhettä ole tapahtunut. Mutta jos ei tajua edes perusasioita, niin aina voi haukkua ja kertoa miten pitäisi hoitaa. Varsinkaan kun päivääkään ei ole työtä tehnyt vaan katsonut lähinnä yle 24 Elossa-sarjaa.....
Pyörryin suihkussa ja sain soitettua ambulanssin. Olin yksin kotona. Raahauduin käytävälle ja ulos ambulanssia vastaan. Vatsassa kova kipu. Ambulanssi lähti ajeleen ilman pillejä sairaalaan. Kipu koveni ja vatsa turposi. Sain kipulääkettä ja huusin. Luulin kuolevani. Kipulääkkeet auttoi, mutta vatsa vaan turposi. Lääkäri kattoi että ei hätää. Juttelin äitini kanssa puhelimessa ja ihmettelin tilannetta. Sitten elintoiminnot lähtivät laskuun. Sydän alkoi sammua ja paineet tippua. Näin monitorista. Sitten lääkäri tuli uudelleen ja ymmärsi minulla olevan laajamittainen sisäinen verenvuoto ja turvotus olikin minun omaa vuotanutta verta. Hoitajat lähtivät juoksemaan vuodettani leikkausaliin ja hyvästelin äitini puhelimessa. Onneksi en ehtinyt vuotaa kuin 3 l, joten nipin napin säilyin hengissä. Melkein kuolin. Oli noin 10 min. kiinni. Toivottavasti ei tarvitsisi koskaan enää joutua terveyskeskukseen.
Vierailija kirjoitti:
Päivystyksessä epäiltiin psykoosia, lähetettiin sairaalaan tutkittavaksi. Kolmetuntisen odotusajan aikana kuitenkin vointini parani ja aloin ihmettelemään, mitä oli tapahtunut. Sairaalassa sitten lääkäri jutteli kanssani hetken ja totesi, että olen tarpeeksi kunnossa kotimatkaa ajatellen.
Oli sunnuntai-ilta, sairaala 20km päässä kotoani ja minä liikkeellä ilman rahaa.
Jouduin osastohoitoon vähän myöhemmin uudestaan. Sama lääkäri päivysti kun minut kirjattiin sisään, ilmeensä oli ihan näkemisen arvoinen.
Tässä taas loistava esimerkki siitä, että mitään virhettä ei ole tapahtunut. Osastohoitoon ei todellakaan oteta jos on kykenevä huolehtimaan itsestään eikä ole avoimesti psykoottinen, et hyödy mitään sillä, että passivoidut osastohoidossa. Se, etteikö tilanne menisi siihen kahden viikon kuluttua, ei kukaan voi ennustaa. Varsinkin lääkkeet jätetään ottamatta kun vointi koetaan hyväksi. Ja tottakai, se on yhteiskunnan vika se.
Jalkakivun takia lääkäriin, otti kuvat ja sano että kaikki ok. Kävele normaalisti ja ei saa missään nimessä varoa jalkaa.
Meni muutama päivä ja sain puhelun lääkäriltä että mun jalkapöydässä on murtuma ja klenkkasin sinne sitten hakemaan kipsin ja sauvat. Järkikin varmaan sanoo ettei tollasella jalalla ”kävellä normaalisti”
Vierailija kirjoitti:
Menin päivystykseen kun olin liukastunut ja ranne mustana ja turvoksissa. Triage ohjasi lääkärille ja jonotin 6h koska ei ollut kiireellinen. Lääkäri totesi että ei tämä ole kuin vähän tärähtänyt ja pitäisi kipua sietää enemmän. Lääkärillä meni aikaa se 2min ja siitäkin n.10sekuntia kun vilkaisi pikaisesti kättä. Lähetti kotiin ja sanoi ettei tarvitse särkylääkkeitäkään sitten ottaa yhtä enempää ja vähän kylmää pitää siinä sitten. Kyseli se myös että onko hengen ahdistusta tai muita paniikkihäiriön oireita jos vaikka kuvittelen kivun. Sama lääkäri kysyy tätä kaikilta ja on tehty valituksia. Ei myöskään hoida kunnolla ketään jolle on joskus todettu paniikkihäiriö tai masennus.
Seuraavana päivänä oli pakko mennä jonottamaan uudelleen kun kipu oli niin sietämätöntä. Röntgenissä todettiin melko iso murtuma eikä ranne koskaan palautunut entiselleen. Todella ärsyttävää koska harrastan piirtämistä ja nyt se on todella hankalaa kun ranne on tönkkö.
Ihan kuin se ranne olisi lopputulemaltaan sen erilaisempi oli murtuma sitten todettu eilen tai tänään. Ihmiset mielellään puhuvat, että leikkauksen/kipsihoidin jälkeen paikkaa x on niin kauhiasti särkennä. Vaikka totuus on, että murtumasta johtuen särkee ja särkisi moninkertaisesti enemmän jos ei olisi leikattu/kipsattu.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 11:27"]
Potilaan rinnasta löytyi kyhmy. Lääkäri totesi sen hyvänlaatuiseksi, mutta kirjoitti kuitenkin lähetteen patin poistamiseksi varmuuden vuoksi. Potilas soitti kolmen kuukauden kuluttua sairaalaan, miksi kutsua poistoon ei kuulu. Selvisi, että lähete oli yhä terveyskeskuslääkärin koneella, lähettämättä.
Potilas pääsi parin viikon sisällä leikkaukseen, jossa todettiin laajalle levinnyt rintasyöpä.
Nää on kyllä järkyttävää luettavaa...Potilas olisi toki itse voinut olla aktiivisempi ja kysellä sairaalan lääkärin vastaanoton perään ennen kuin vasta 3 kk kuluttua...
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 20:01"]Tapaturmavakuutus ei paljoa maksa, ei aikuisille eikä lapsille ja monella sellainen saattaa olla esim. harrastuksen tai ammattiliiton puolesta. Murtumia tulee yleensä tapaturmien seurauksena ja kun on vakuutus voit ottaa taksin ja ajaa lähimpään yksityislääkäriin. Olen huomannut, että yksityisissä lääkäri keskuksissa ei maksavia asiakkaita jätetä tutkimatta!
Itsellä murtui olkapää ja noin 60 euroa vuodessa maksava vakuutus maksoi 2 magneettikuvaa, useamman käynnin ortopedillä ja omt-fysioterapian.
Terkkarikokemukset ovat saaneet minutkin skeptiseksi, syvällä rintalastan alla ollut struuma kirjattiin papereihin luulotautisuudeksi, onneksi toisen vaivan takia pääsi yliopistosairaalaan endokrinologille > koko kilpirauhanen poistettiin.
Kaikkialla ei ole yksityistä päivystystä.
No tottakai tutkitaan kun maksat, ja jos vakavampaa löytyy niin äkkiä päädyt lähetteellä julkiseen päivystykseen :)
No ei rannemurtuma ole millään tavalla kiireellisin asia päivystyksessä. Tottakai joutuu odottamaan ja harvoin niitä aletaan leikkaamaan päivystysaikana. Mitä te ihmiset oikein luulette, että huvikseen siellä teitä jonotetaan. Näiden samojen ihmisten mielestä sitten pitäisi päästä korvatulehdusten ja poskionteloiden takia päivystykseen ja lääkärille aina kun haluaa. Ihmiset ei tajua sitä, että se on aina joltain pois se oma pilipali-käynti. Ne resurssit on oikeasti siellä todella rajalliset ja on käsittämätöntä ettei ihmisten kaaliin mene, että jos jollain on sepsis, keuhkoembolia tai aivoinfarkti, niin ne menee niiden teidän rannemurtumienne edelle. Lääkärillä menee hirveästi aikaa noiden vakavien juttujen kanssa ja niiden jatkojuttujen selvittämiseen ja jotkut huutaa kun poskionteloissa on paineen tunnetta. Yleensä ne eniten valittavat on niitä vähiten sairaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän sitä pitäisi sitten ihan ekaksi "tyrkyttää"!!? Suoraan Morfiinia tai muita huumelääkkeitä? Ei Burana mikään lumelääke ole, mitä vaan varmuudeksi tuputetaan. Kyllä sen "tyrkyttämisen" syynä on ihan saada potilaalta kipu pois/pienemmäksi! Ja ihan tutkimustulostenkin mukaan Burana (ibuprofeiini) ja vielä yhdistettynä Panadolin (Parasetamoli) kanssa, on tehokkaimpia kivun poistajia! Ihme kitinää ihmisiltä, kun "ei annettu reseptilääkettä" eli kipulääkkeistä kun puhutaan, päätä sekoittavaa ainetta, jossa huomattavasti suuremmat haittavaikutukset ja konflikti riskit ja väärinkäyttö mahdollisuudet. Vasta kun Burana ja Panadol eivät maximiannoksissaan toimi, siirrytään vahvempiin. Ja tiedoksi reseptin vinkujille; Burana 800mg saa vain reseptillä mutta on täysin sama asia ottaa 2kpl 400mg vahvuista, joita saa ilman reseptiä!
Mitä ihmeen huumelääkettä? Jos lääkettä käytetään kivun tai sairauden hoitoon, kyseessä on lääke eikä mikään huume!
On huumeiksi luokiteltavia lääkkeitä, jotka luokitellaan huumeiksi, käytti niitä sitten viihdekäyttöön riippuvaisena tai asianmukaisesti kipuun
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 14:51"]Äitini meni päivystykseen kynnen reunassa olevan ihottuman vuoksi! Käskettiin vain laittaa Bepanthenia ja mennä kotiin. Uusi päivystysreissu: antibiootti, uusi reissu: kynsi otettiin pois. Meni puoli vuotta ja hoidettiin ties millä voiteella! Lopulta vasta otettiin koepala ja siihenkin piti jonottaa kuukauden. Lopputulos: päänahassa olleen vaalean melanooman etäpesäke! Ei mennyt kauaakaan kun äitini kuoli! Tätä on suomalaisen päivystyksen taso!
Syövän selvittely ei kuulu päivystykseen. He laittoivat kuitenkin asian eteenpäin, näin ymmärsin? Nopeampi biopsia ei olisi äitiäsi pelastanut. Levinneestä melanoomasta ei parannu missään tapauksessa.
Minä olen parantunut levinneestä melanoomasta.Et oikeastaan ole. Tauti vain on remissiossa.
Vierailija kirjoitti:
Tiesittekö, että Tyksin päivystyksessä sairaanhoitaja toimii lääkärin paikalla antamassa diagnooseja ja reseptejä. Mulle kävi niin.... Seuraavana päivänä menin mehiläiseen. Onneksi minulla on vakuutus, muuten ei todellakaan olisi varaa mennä yksityiselle
Joo, aivan varmasti...... Ja tätäkin paskaa peukutetaan. Totuushan on se, että olet triagella tai sut on ohjattu lääkärille, koska et tarvitse välitöntä lääkärin hoitoa sinä päivänä/ iltana ja esim. silmätippareseptin voit saada hoitajaltakin. Eli joku oikeasti sairas saa nopeammin hoitoa kun lääkärin aika ei mene pitkittyneen nuhan tai kutiavien silmien katsomiseen, koska sinä et sitä sinä iltana lääkäriltä tarvitse tilanteesi vaarantumatta. Vituttaa tämmösen valheellisen tiedon levittäminen, jota täällä puhutaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos on oikeasti hätä niin menkää yksityiselle hoitoa hakemaan!!Hävettää että Suomessakin voi näin paskaa hoitoa saada.Aion itse hakea lääkäriksi lukemaan ja nämä saa niin pahalle mielelle.En ikinä voisi toimia noin huonosti että en potilasta kuuntelisi!!Valitettavasti joukkoon mahtuu aina noita jotka eivät välitä paskaakaan:(
Juuri näin. En myöskään ymmärrä miksi jonotetaan monta tuntia. Siinä ajassa ehtisi käydä pitkälläkin, jos omalla paikkakunnalla ei yksityinen ole auki.
Vierailija kirjoitti:
Päivystyksessä saattaa olla sairaanhoitaja nykyään ottamassa vastaan. Ei ihme että sai tuollaista kohtelua. On totta myöskin, että lääkäritkin toimivat nykyään vasta kun tilanne on hyvin paha, eikä ehkäiseviä toimenpiteitä tehdä ollenkaan, sillä ne MAKSAA.... Herranjumala kansalaisten terveydestä kyllä nyt verotetaan ja kunnolla.
Meinaatko, että siellä on ennen lääkäreitä ollut tai olis resursseja laittaa lääkäreitä sinne päivystys täyteen...
Mikä on myrkytyslähete? Mitä lähetteen kirjoittanut lääkäri teki ensiapuna? Mistä myrkytyksestä oli kyse? Lääke? Kemikaali? Muu? Mikä myrkytys kyseessä?
Tuolla vastattiin jo että kemikaalimyrkytys. Mistä tuli, miksei ensiapua annettu ennen kuin 6 tunnin päästä, kuka sen myrkytyslähetteen kirjoitti, mutta ei tehnyt itse mitään?
Tuli pienemmästä tksta lähetteellä keskussairaalaan. Tk-lääkäri toimi oikein, ja antoi asiallista hoitoa. Ilmeisesti tuon tk-lääkärin hoidon ansiosta keskussairaalassa katsottiin kiireettömäksi, vaikka hoito olisi pitänyt aloittaa välittömästi. Hoitamattomana johtaa kuolemaan, kuten tässäkin tapauksessa.
Millaista alkuhoitoa sai? Mikä kemikaali kyseessä?
Muakin kovasti kiinnostaa tämä... Kyselin noita aiempia kysymyksiä. Jos on joku kemikaali jonka tiedetään hoitamattomana aiheuttavan kuoleman niin millaista hoitoa siellä pienessä tk:ssa on annettu jotta on ei kiireellinen kun tulee lähetteellä keskussairaalaan... Joko jossain on nyt informaatiokatkos tai todellinen heitteillejättö...
Annettiin etanolia. Tämän enempää en enää halua paljastaa. Asia on käsitelty, eikä tästäkään kukaan saanut kuin huomautuksia.Siis metanolimyrkytys. Minkälainen vanhempi jättää metanolia lapsen saataville??