Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pahimmat päivystyslääkärimokat

Vierailija
05.04.2015 |

Päivystys pisti kotiin "ota Buranaa ja mene seuraavana arkipäivänä hammaslääkäriin, hammas irti" pe illan tuoksinassa nyrkin iskun saaneelle. Todellisuus: leukamurtuma ja monta kuukautta sidottuna hampaat kiinni

Kommentit (500)

Vierailija
161/500 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 20:32"]

Mulla on ihka oma "kotilääkäri". Tehnyt 25 v töitä yksityisellä puolella, ja on firmassaan se luotetuin & kokenein päivystäjä. Jätän firman nimen tässä nyt sanomatta. Yleislääkäristä on kyse, eli aikas lailla kaikkea tuo on jo uransa aikana nänyt.

Olen pahoillani: kokemuksesta, pätevyydestä ym. ei näytä olevan mitään apua.

Diagnosoi mulle ensin masennuksen, kun unettomuus paheni ja väsyin koko ajan lisää. Vetelin siinä sitten Cipralexiä muutaman kk:n ajan - ei mitään apua - kunnes älysin painua toiselle lääkärille tutkimuksiin ja löytyi kaikenmoista häikkää kilpirauhasesta.

Kokemukseni huipentuivat seuraavaan: kärsin TODELLA pahasta "vatsataudista" oltuani sairauslomalla ahdistuneisuus- ja stressihäiriön vuoksi jo 4 kk putkeen, eli aikas lailla ihmisrauniona. Olin laihtunut 55 kgstä 43 kiloiseksi (pituutta 175 cm). Paljon riitoja kotona, ja stressi sen kuin paheni. Lisää riitoja hoidoksi. Olisin halunnut vain puhua pahasta olostani, mutta mies halusi nukkua, oli klo suunnilleen mitä tahansa. Lopulta mies alkoi herättelemään minua kesken katkonaisten yöunieni, ja naureskeli vieressä, että "tolta se mustakin tuntuu", kun olin erehtynyt joskus yölläkin avautumaan karmeasta olotilastani.

Seuraus -> Oksensin viikon ajan kaiken ulos, mitä suuhuni laitoin (neste tai kiinteä), enkä uskaltanut enää puhuakaan. Kunnes viimeisenä tekonani (tajuissani) ennen teholle päätymistä avauduin miehelle siitä, että nyt ei pysy enää mikään sisällä ja tuntuu, että kuolen kohta: päässä huimaa ja ahdistus on mieletöntä.

Seuraus -> Mies painui nukkumaan (yllätys? no ei enää). Mulla lähti taju ja oksentelin siinä pari pv asuntomme lattialla maaten - mies huomaavaisesti hyppi ylitseni töihin mennessään - taju kankaalla. Tilasi tuo sitten vihdoin ambulanssin "pahan vatsataudin vuoksi", ja päädyin Jorvin teholle hoitoon suoraan tiputukseen. Miestä ei kumma kyllä näkynyt edes vierailuilla, kun "osaavat kyllä työnsä Jorvissa".

Vatsataudista ei siis ollut kyse, vaan alati pahenevien riitojen myötä nurkkaan ahdistetusta psyykestä, joka ei lopulta löytänyt mitään muuta ulospääsyä, kuin psykoosinomaisen dissosiaation, jonka seurauksena oksensin ja tajunta meni täysin. Sanoivat Jorvissa, että "puolikin päivää vielä, niin henki olisi jo mennyt". Kotiin eivät olisi päästäneet millään, kun siellä oli se lääkäri...

[/quote]

Osoittaa aika hyvin näiden lääketieteenlisensiaattien asennoitumisesta.

ns. "ammattimainen" asennoituminen, kaikki muut on kuraa, itse ollaan jotain jeesuksesta seuraavia.

Ne elää jossain ihke pilleri tokkurassa itse, tai vaan täysiä puusilmiä.

Vierailija
162/500 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuumetta yli 39 ja korvan ja päälaen välillä tunnelimainen kohouma.
Tk diagnoosi, lääkäri katsoi kurkkuun : potilaalla flunssa ja mielenterveys ongelmia, kuvittelee, että on tunneli päässä.
Hoitona burana ja yhteys omaan tk:hon mt ongelmien vuoksi
Yksityis lääkäri diagnoosi : katsoi korvaan, korvasta lähtenyt bakteeri tulehdus levinnyt päälaelle asti, viikko sairaalassa suonensisäistä antibioottia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/500 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työterveyslääkäri diagnosoi minulla astman. Ikää oli yli 30 vuotta eikä mitään allergioita aiemmin.

Lopulta loputtoman kortisonisyönnin jälkeen tilani heikkeni niin että jouduin teholle. Syynä oli papukaijakuume, jonka olin saanut pikkulintuja ruokkimalla.

Astma meni ohi antibiooteilla. Tulipa vain 3kk ylimääräinen vakava sairastelu ja sairasloma.

Vierailija
164/500 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 19:12"]

Äitini kaatui kadulla matkalla töihin. Työkaveri vei päivystykseen. Hampaat huulen läpi, ranne murtunut ja naamassa ruhjeita. Huuli ommeltiin muutamalla tikillä tökerösti ja arpi pahasti koholla. Ranne vedettiin paikalleen, kuvattiin, ei ollut hyvä, lääkäri kertoo menevänsä syömään ja uusi veto myöhemmin ilman puudutusta kun sitä annettu jo maksimit. Onneksi äitini ärähti että vedät nyt heti kun se in vielä puyduksissa. Kipsattiin väärään asentoon ja äitini ranne nyt pienellä mutkalla. Sairaslomaa lääkäri kirjoitti 5 päivää. Ranteen asento piti tarkistaa omassa päivystyssairaalassa 5 päivän päästä. Täällä äitini sit tokasi lääkärille "ja huomenna töihin". Lääkäri ihmetteli äitini kommenttia ja sanoi "ei todellakaan". Meni hetki ennen kun lekuri tajudi että saikkua kirjoitettu 5päivää. Lääkäri repesi nauramaan ja kirjoitti 5 viikkoa.

[/quote]

Puudutteen vaikutus kestää 6-8h. Tuskin lääkäri niin kauaa ajatteli ruokkiksella olla..

Vierailija
165/500 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on oikeasti hätä niin menkää yksityiselle hoitoa hakemaan!!Hävettää että Suomessakin voi näin paskaa hoitoa saada.Aion itse hakea lääkäriksi lukemaan ja nämä saa niin pahalle mielelle.En ikinä voisi toimia noin huonosti että en potilasta kuuntelisi!!Valitettavasti joukkoon mahtuu aina noita jotka eivät välitä paskaakaan:(

Vierailija
166/500 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä nyt ei konkreettisesti ole lääkärin moka, mutta ollessani 8 vuotta tipuin koulussa välitunnilla kiipeilytelineeltä ja loukkasin käteni. Äiti tuli hakemaan minua koulusta ja suuntasimme suoraan päivystykseen. Ilmoitautumistiskillä hoitaja kyseli, että miksi me tänne tähän aikaan keskellä päivää tulemme? Lääkäri on paikalla vasta neljän tunnin päästä, mutta voidaan jäädä odottamaan... Äiti päätti sitten kuitenkin lähteä kahdeksan vuotiaan, hysteerisesti huutavan tytön kanssa yksityiselle lääkäriasemalle päivystykseen, jossa päästiin heti röntgeniin ja todettiin käden olevan kahdesta kohti murtunut. Kahden leikkauksen ja pitkän fysioterapian jälkeen käsi toimii nykyään onneksi ihan normaalisti.
Tämän kokemuksen jälkeen ei ole tullut julkista puolta käytettyä. Vieläkin mietityttää mitenhän päivystyksessä olisi toimittu jos minulla olisi ollut vakavampikin vamma, eikä lääkäriä paikalla moneen tuntiin? Kyse oli kuitenkin omasta mielestäni todella pienestä lapsesta...

Vierailija
167/500 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän sitä pitäisi sitten ihan ekaksi "tyrkyttää"!!? Suoraan Morfiinia tai muita huumelääkkeitä? Ei Burana mikään lumelääke ole, mitä vaan varmuudeksi tuputetaan. Kyllä sen "tyrkyttämisen" syynä on ihan saada potilaalta kipu pois/pienemmäksi! Ja ihan tutkimustulostenkin mukaan Burana (ibuprofeiini) ja vielä yhdistettynä Panadolin (Parasetamoli) kanssa, on tehokkaimpia kivun poistajia! Ihme kitinää ihmisiltä, kun "ei annettu reseptilääkettä" eli kipulääkkeistä kun puhutaan, päätä sekoittavaa ainetta, jossa huomattavasti suuremmat haittavaikutukset ja konflikti riskit ja väärinkäyttö mahdollisuudet. Vasta kun Burana ja Panadol eivät maximiannoksissaan toimi, siirrytään vahvempiin. Ja tiedoksi reseptin vinkujille; Burana 800mg saa vain reseptillä mutta on täysin sama asia ottaa 2kpl 400mg vahvuista, joita saa ilman reseptiä!

Vierailija
168/500 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 22:47"]Mitähän sitä pitäisi sitten ihan ekaksi "tyrkyttää"!!? Suoraan Morfiinia tai muita huumelääkkeitä? Ei Burana mikään lumelääke ole, mitä vaan varmuudeksi tuputetaan. Kyllä sen "tyrkyttämisen" syynä on ihan saada potilaalta kipu pois/pienemmäksi! Ja ihan tutkimustulostenkin mukaan Burana (ibuprofeiini) ja vielä yhdistettynä Panadolin (Parasetamoli) kanssa, on tehokkaimpia kivun poistajia! Ihme kitinää ihmisiltä, kun "ei annettu reseptilääkettä" eli kipulääkkeistä kun puhutaan, päätä sekoittavaa ainetta, jossa huomattavasti suuremmat haittavaikutukset ja konflikti riskit ja väärinkäyttö mahdollisuudet. Vasta kun Burana ja Panadol eivät maximiannoksissaan toimi, siirrytään vahvempiin. Ja tiedoksi reseptin vinkujille; Burana 800mg saa vain reseptillä mutta on täysin sama asia ottaa 2kpl 400mg vahvuista, joita saa ilman reseptiä!

[/quote]

Mene pois riekkumasta! Tuliko mieleen että osa on voinut tapahtua ennen kuin burana oli markkinoilla? Mrillä oli kotona vain aspiriinia ja disperiiniä.

Vierailija
169/500 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaaduin la iltana, su kipujen takia lääkäriin. Ei tarvetta kuvata, et sinä noin hyvin kävelisi murtuneella jalalla. Viikon päästä pääsin kuviin, ohhoh molemmat kehräsluut murtuneet ja pohjeluu kokonaan poikki! Kipsijalalla vielä kotia ajelin.
Sitten meni käsi. Taaskaan ei kuvata. Teen fyysistä työtä käsilläni. 2viikon jälkeen pääsin kuviin, ranne pahasti murtunut, ruvennut luutumaan väärin, ja eikun vetokipsiin, 3kk saikkua. Jep. Jos jotain vielä menee (hope not!), nostan niin kovan äläkän että kuviin on päästävä heti!

Vierailija
170/500 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri diagnosoi rintakivun selkänikamatulehdukseksi. Olikin kuumeeton keuhkokuume.

Vierailija
171/500 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 19:22"]

Voi hohhoijjaa teitä ihmiset... Onneksi ette itse tee työssänne koskaan virheitä. 

[/quote]

Teen, mutta korjaan ne ja otan vastuun niistä. Pelaan joskus myös ns. varman päälle. Minusta rintakipupotilaan lähettäminen kotiin tutkimatta on lääkäriltä välinpitämättömyyttä ja laiskuutta. Sellaiseen virheeseen en töissäni koskaan sorru.  

Vierailija
172/500 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivystys pisti kotiin "ota Buranaa ja mene seuraavana arkipäivänä hammaslääkäriin, hammas irti" pe illan tuoksinassa nyrkin iskun saaneelle. Todellisuus: leukamurtuma ja monta kuukautta sidottuna hampaat kiinni

Yleensä terveyskeskuksissa ei ole rtg-mahdollisuutta viikonloppuisin. Eihän se lopputulos ja hoito miksikään olisi muuttunut, vaikka oltaisiin jo perjantaina kuvattu. 

Vierailija
173/500 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Potilas meni päivystykseen illalla jonottamaan, sai särkylääkkeen ja kehotuksen soittaa myöhemmin, jos olo pahenee. Syöpä leikattiin seuraavana päivänä sairaalassa, kun olo paheni nopeasti...

Syöpädiagnooseja ei yleensäkään tehdä päivystyksessä, ja kovastikin kiireellinen hoito on kuitenkin saatu, kun seuraavana päivänä jo leikattu. 

Vierailija
174/500 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi näissä kaikissa on näin paljon alapeukkuja? 😳

Vierailija
175/500 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis päivystyksessä toimittiin nopeasti ja hyvin, mutta muutama päivä ennen olin lääkärissä ja valitin hengenahdistusta, sekä nestettä oli kertynyt tosi paljon pitkin kroppaa. Lääkäri ihmetteli asiaa ja pisti lähetteen johonkin, parin päivän päästä tuli aika 3 viikon päähän.. Lähdin päivystykseen kun en pystynyt enää juuri hengittämään, siellä todettiin 75% keuhkoista täynnä vettä ja myös sydämessä vettä, teholle. Kotona olisin voinut tukehtua oikeestaan koska vaan tai sydän olisi lakannut toimimasta.

Vierailija
176/500 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän sitä pitäisi sitten ihan ekaksi "tyrkyttää"!!? Suoraan Morfiinia tai muita huumelääkkeitä? Ei Burana mikään lumelääke ole, mitä vaan varmuudeksi tuputetaan. Kyllä sen "tyrkyttämisen" syynä on ihan saada potilaalta kipu pois/pienemmäksi! Ja ihan tutkimustulostenkin mukaan Burana (ibuprofeiini) ja vielä yhdistettynä Panadolin (Parasetamoli) kanssa, on tehokkaimpia kivun poistajia! Ihme kitinää ihmisiltä, kun "ei annettu reseptilääkettä" eli kipulääkkeistä kun puhutaan, päätä sekoittavaa ainetta, jossa huomattavasti suuremmat haittavaikutukset ja konflikti riskit ja väärinkäyttö mahdollisuudet. Vasta kun Burana ja Panadol eivät maximiannoksissaan toimi, siirrytään vahvempiin. Ja tiedoksi reseptin vinkujille; Burana 800mg saa vain reseptillä mutta on täysin sama asia ottaa 2kpl 400mg vahvuista, joita saa ilman reseptiä!

Mitä ihmeen huumelääkettä? Jos lääkettä käytetään kivun tai sairauden hoitoon, kyseessä on lääke eikä mikään huume!

Vierailija
177/500 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini meni päivystykseen kynnen reunassa olevan ihottuman vuoksi! Käskettiin vain laittaa Bepanthenia ja mennä kotiin. Uusi päivystysreissu: antibiootti, uusi reissu: kynsi otettiin pois. Meni puoli vuotta ja hoidettiin ties millä voiteella! Lopulta vasta otettiin koepala ja siihenkin piti jonottaa kuukauden. Lopputulos: päänahassa olleen vaalean melanooman etäpesäke! Ei mennyt kauaakaan kun äitini kuoli! Tätä on suomalaisen päivystyksen taso!

Päivystyksessäkö melanooma olisi pitänyt diagnosoida?!  Miksi meni seuraavallakin kerralla päivystykseen, eikä ajanvarausvastaanotolle - silloin olisi ollut aikaa ottaa koepala. Todennäköistä toki on, että äitisi olisi kuollut metastasoituneeseen melanoomaan suhteellisen samassa ajassa, vaikka heti ensimmäisellä kerralla olisi otettu koepala - siellä päivystyksessä. Ihottuman vuoksi ei nyt kuitenkaan yleensä lähdetä päivystyksessä koepaloja ottamaan. 

Vierailija
178/500 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 14:51"]Äitini meni päivystykseen kynnen reunassa olevan ihottuman vuoksi! Käskettiin vain laittaa Bepanthenia ja mennä kotiin. Uusi päivystysreissu: antibiootti, uusi reissu: kynsi otettiin pois. Meni puoli vuotta ja hoidettiin ties millä voiteella! Lopulta vasta otettiin koepala ja siihenkin piti jonottaa kuukauden. Lopputulos: päänahassa olleen vaalean melanooman etäpesäke! Ei mennyt kauaakaan kun äitini kuoli! Tätä on suomalaisen päivystyksen taso!

Syövän selvittely ei kuulu päivystykseen. He laittoivat kuitenkin asian eteenpäin, näin ymmärsin? Nopeampi biopsia ei olisi äitiäsi pelastanut. Levinneestä melanoomasta ei parannu missään tapauksessa.

Minä olen parantunut levinneestä melanoomasta.

Vierailija
179/500 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahtaako terveyden- ja sairaanhoitohenkilökunta saada erilaista palvelua lääkäreiltä, kuin tavalliset pulliaiset, -todennäköisesti. Koska he ymmärtävät alasta enemmän. Kuka ymmärtää tavista, joka on saanut välinpitämäntöntä palvelua/"apua"?

Olen entine erikoissairaanhoitaja ja ainakin minä sain todella huonoa hoitoa. Jos vähänkin avasi suutansa ja uskalsi kysyä jotain, niin sitä sai kyllä katua.

Vierailija
180/500 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 16:31"]Ja eikö tuohon todella ole mitään lainsäädäntöä, joka estäisi yli 12h päivystykset? Yli 8h on jo liikaa, varsinkin kun puhutaan ihmishengistä.

Sanos muuta. Päivystykset kestää kivoimmillaan sen 36 h. Saa siinä koittaa skarppina pysyä. Kiitos päättäjätMinä olen päivystellyt lääkärin hommissa 90-luvun loppupuolella terveyskeskuksessa parhaimmillaan 52 tunninkin putkia. Saattoi siinä jossain vaiheessa olla hiljaisempaa, että olisi ollut mahdollisuus nukkua, mutta käytännössä nuorena lääkärinä, kun oli se pelkomomenttikin siinä päällä (että koska puhelin soi ja mitä saattaa kohta tapahtua), ei saanut oikeastaan ollenkaan nukutuksi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yhdeksän