Olen harmissani vasemmiston jakautumisesta
Kumpaa äänestää? SDP:tä vai vasemmistoliittoa? Olen enemmän vihreä kuin perusduunari.
Muut puolueet ovat no-no. Vihreätkin kävisi, mutta ennenkaikkea haluaisin antaa ääneni vasemmalle. Ei taida olla hallitustoiveita...
Kommentit (126)
Vasemmistolle ääni täältäkin. Olisipa hienoa, jos vasemmistoliitto nostaisi kannatustaan kymmeneen prosenttiin. Nythän ovat karistaneet jo esim. Vihreät kannoiltaan.
Äänestä Vasemmistoliittoa. Itse olen pettynyt SDP:n politiikkaan ja siirryn nyt vassareihin. "Äänten keskittämisen" takia ei kannata SDP:tä äänestää.
Itse veikkaan, että todennäköisesti tuleva hallitus on joko muotoa keskusta+kokoomus+persut tai keskusta+sdp+vassarit.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 11:03"]
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 09:29"]Minkälaisella koulutuksella ja työhistorialla ihmisestä tulee nykyvasemmistoliiton äänestäjä? Vai onko kyse suvun ns. perinteestä? [/quote] En usko suvun perinteisiin. Sukuni on ns. Porvaritaustaista yrittäjäsukua, ja isoisäni vihasi punaisia. Olen itse omilla aivoillanne ja sydämelläni ajatteleva aikuinen ihminen, joka kykenee itsenäisiin valintoihin. Olen kandi, pian maisteri ja jaan vasemmiston arvomaailman. Annan ääneni ensisijaisesti puolueelle.
[/quote]
Samasta syystä minä äänestän perussuomalaisia.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 12:12"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 11:03"]
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 09:29"]Minkälaisella koulutuksella ja työhistorialla ihmisestä tulee nykyvasemmistoliiton äänestäjä? Vai onko kyse suvun ns. perinteestä? [/quote] En usko suvun perinteisiin. Sukuni on ns. Porvaritaustaista yrittäjäsukua, ja isoisäni vihasi punaisia. Olen itse omilla aivoillanne ja sydämelläni ajatteleva aikuinen ihminen, joka kykenee itsenäisiin valintoihin. Olen kandi, pian maisteri ja jaan vasemmiston arvomaailman. Annan ääneni ensisijaisesti puolueelle.
[/quote]
Samasta syystä minä äänestän perussuomalaisia.
[/quote]
Ja minä vasemmistoa. En vain vielä ole päättänyt kahden puolueen väliltä..
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 11:49"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 11:45"]Haha, vapaus ja vasemmisto, aika mahdoton yhtälö.
[/quote]
Vapaus koskee kulttuuria ja koulutusta, kuten kirjoitin, ei markkinoita.
[/quote]
Mitä järkeä on markkinoiden vapauden vastustamisessa?
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 21:14"]
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 20:52"]
Vasemmistolla on täysin epärealistiset talouspoliittiset näkemykset. Vai onko sinun mielestäsi järkevää, että kun on veloissa, niin kannattaa ottaa paljon lisää lainaa? SDP taas on ihan hukassa. Tehnyt hyvää työtä aiemmin hyvinvointivsltiota luodessa, mutta nyt talous vaarassa romuttua, kun rahat loppu, eikä varaa kaikkeen tähän tukeen enää ole. Vihreitä suosittelisin, jos joku noista pitäisi valita.
[/quote]
Kirjoituksesi kertoo vaan siitä, että olet itse kujalla ja kaikki se hölinä, jolla puolustellaan istuvan hallituksen toimia näin vaalien alla, uppoaa sinuun kuin voisilmä puuroon.
Ensinnäkin katastrofipuheen ylläpitäminen mediassa antaa huonomman kuvan Suomen taloudesta kuin se todella on. Meillä on erinomainen tilanne esim. eläkkeiden suhteen, sillä ne on rahastoitu. Toki virheitä on tehty 80-luvulta alkaen siinä, että olisi pitänyt rahastoida enemmän. Mutta eläkejärjestelmä meillä on silti melkeinpä paras kaikista länsimaisista yhteiskunnista. Vaikkapa Ranskassa eläkkeet maksetaan veroista ja ne alkavat olla väestön ikääntyessä siellä enemmän kuin kusessa.
Valtiota ei hoideta kuin kotitaloutta. Vyönkiristäminen ja velanvälttäminen toimii perheen taloudessa, mutta yhteiskunnan taloudessa homma ei pyöri niin, että pitkällä aikavälillä rahaa tulisi jostain lisää käyttöön, kun säästetään ja kiristetään. Ei yrityskään voi säästää kehitys- ja tuotantoyksiköistä, jos mielii pysyä hengissä pitkällä tähtäimellä. Esim. tuotekehityksen lopettaminen ja henkilöstön irtisanominen säästää rahaa todella paljon, mutta pian firma menee lihoiksi, jos uutta tuotetta ei synny. Hyvin yksinkertaistettuna voidaan sanoa, että yhteiskunnassa toimii sama ilmiö. Kun säästetään ihmisten elämisen ehdoista, uunista tulee ulos tuottavaa kansalaista koko ajan vähemmän ja kassavirta ehtyy. Takavuosina Ruotsissa valtio loi aktiivisesti työpaikkoja laskusuhdanteiden aikana. Valtio investoi infrastruktuuriin lainarahalla, jotta ihmiset saatiin työllistettyä ja pidetty töissä ja toimeentulevina. Miettikää nyt, onko valtiolta fiksumpaa ehkä maksaa näille ihmisille palkkaa ja saada myös tuottava työtulos kuin irtisanoa julkiselta sektorilta ihmisiä yhä vain enemmän ja maksaa sosiaalitukia enemmän.
Nobel-tasoiset taloustieteilijät puhuvat elvytyksen puolesta ja ihmettelevät suomalaisten säästämisvimmaa, jolla tukahdutetaan talous ja käännetään talouden käyrä alaspäin. ( http://www.taloussanomat.fi/politiikka/2012/06/29/krugman-paattajat-toistavat-1930-luvun-virheita/201232598/12 ). Jostain syystä Suomessa on myös outo käsitys, että 90-luvun lama olisi hoidettu täällä hyvin. Päinvastoin, kansalaisten kurittaminen pankkien pelastamiseksi pitkitti lamaa ja tuotti pysyvästi syrjäytyneiden joukon, itsemurhia, avioeroja ja mielenterveyspotilaita.
[/quote]
Eläkkeitä ei ole "rahastoitu".
75% maksetuista eläkemaksuista menee maksussa olevien eläkkeiden maksamiseen ja vain neljäsosa pannaan säästöön karttumaan.
Miten käy, kun kaikki tuottava työ vassareiden ja vihreiden toimesta lopetetaan?
vasemmistolaiset tykkäävät aina luvata paljon, mutta aina se punainen todellisuus on luvattua karumpaa, kuten Neuvostoliitossa saivat huomata. Samaa sontaa se on nytkin: mistään ei tarvitse leikata, otetaan vaan lisää velkaa! Mielenkiinnolla seuraan miten Kreikan vasemmistohallitus toimii, kun rahat loppuvat ensi viikolla, jos uutta sopimusta lainoittajien kanssa ei synny.
Mitä järkeä sinusta on siinä, ettei raha sanele kaikkea?
Kuka vielä nykyää pitää sdp:tä vasemmistona?? Tyhmää...sehän on yhtä paha kun kokoomus! Sdp= piiloporvarit
En äänestäis SDP:tä ikinä. SDP:n aloitteesta 9e/pv orjatyöt ja SDP haluaa lähettää pitkäaikaistyöttömät turhanpäiväisiin hommiin väkipakolla ilman palkkaa. Vasemmisto kannattaa perustuloa joka ei rankaise työttömyydestä, mutta palkitsee työnteosta.
[quote author="Anonyymi nihilisti" time="05.04.2015 klo 12:22"]
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 11:49"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 11:45"]Haha, vapaus ja vasemmisto, aika mahdoton yhtälö. [/quote] Vapaus koskee kulttuuria ja koulutusta, kuten kirjoitin, ei markkinoita. [/quote] Mitä järkeä on markkinoiden vapauden vastustamisessa?
[/quote]
Sitä että porvarit haluavat eläkeiät pitemmiksi, polkea työläisten palkat kehitysmaiden tasolle, pidentää työpäiviä jne. Mielummin itse nostaisin ökyrikkaiden veroja ja torjuisin veronkiertoa.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 20:08"]SDP on keskiluokkaistunut ja alkaa olla vähän ulkona tavallisen kansalaisen elämästä. Jämähtänyt vanhoihin toimintamalleihin. Vasemmistolle ääni täältä.
[/quote]
Ja vasemmistoko ei siis ole jämähtänyt vanhoihin toimintamalleihin?
Te kommarit ootte kyllä huvittavaa porukkaa.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 11:57"]
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 11:54"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 11:51"] [quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 11:47"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 11:40"] [quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 11:32"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 11:03"] [quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 09:29"]Minkälaisella koulutuksella ja työhistorialla ihmisestä tulee nykyvasemmistoliiton äänestäjä? Vai onko kyse suvun ns. perinteestä? [/quote] En usko suvun perinteisiin. Sukuni on ns. Porvaritaustaista yrittäjäsukua, ja isoisäni vihasi punaisia. Olen itse omilla aivoillanne ja sydämelläni ajatteleva aikuinen ihminen, joka kykenee itsenäisiin valintoihin. Olen kandi, pian maisteri ja jaan vasemmiston arvomaailman. Annan ääneni ensisijaisesti puolueelle. [/quote] Miksi hum kand, tuleva maisteri, kannattaa arvomaailmassaan pyörätelineiden heittämistä yrittäjien ikkunasta läpi? [/quote] Vasemmiston arvot eivät ole pyörätelineen heittäminen yrityksen ikkunan läpi, siksi. Ja kysymykseen, mitä srvoja sitten muka kannatan, vastaan jo ennalta: Vapaus, veljeys, tasa-arvo. Vapaus- kulttuuri/koulutus Veljeys- talous, raha Tasa-arvo- oikeus [/quote] Nykyvasemmistoliiton arvot on riehumisessa ja vaatimisessa. Luulisi että akateemisesti koulutettu osaisi nähdä tämän. [/quote] Ikävä kyllä, tämä on yleinen mielipide niillä, jotka eivät ole politiikkaan oikeasti perehtyneet. [/quote] Politiikkaan oikeasti perehtyminen taitaa tässä tapauksessa tarkoittaa sitä että oma idealismi estää näkemästä missä mennään. Nykyvasemmisto ei ole sitä mitä se oli esim. 70-luvulla, 80-luvulla tai 90-luvulla. [/quote] Kyllä minä pystyn näkemään kaikkien puolueiden agendat ja hyvätkin puolet! En ole täällä haukkumassa kokoomusta tai perussuomalaisia, vaikka en heidän arvojaan jaakkaan. Minusta on hyvä, että erilaisia vaihtoehtoja ja puolueita on olemassa. En ymmärrä tätä vihaa, mikä täällä velloo vasemmistoa kohtaan. Aloitin mielestäni aivan asiallisen ketjun.
[/quote]
Minä taas katson mitä nuo puolueet ja heidän johtohenkilönsä tekevät käytännössä, en usko pelkästään puheiden ja lupausten ja ideologian perusteella.
Tietyssä mielessä kaikki puolueet on perseestä. Joudunkin luultavasti etsimään puolueen jossa on vähiten huonoja puolia ja sieltä sopivan ehdokkaan. Vasemmistoliitto se ei kuitenkaan ole, koska paikkojen hajottelu ei oikein keski-ikäisenä tunnu järkevältä poliittiselta agendalta.
Itse kukin tehköön omat päätöksensä ja jos joku haluaa vasemmistoa äänestää omista syistään niin ihan vapaasti. Valitettavasti semmoista kristallipalloa ei ole josta näkisi kenen äänestämisestä on eniten hyötyä tai haittaa seuraavan neljän vuoden aikana.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 22:16"][quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 22:01"]Millaistahan politiikkaa nähtäisiin, jos vasemmisto olisi enemmistönä hallituksessa..?!
[/quote]
Inhimillistä
[/quote]kuten Pohjois-Koreassa tai entisessä DDR:ssä?
[quote ] Mitä järkeä on markkinoiden vapauden vastustamisessa?
[/quote]
Koska jättifirmat kaappaavat markkinat. Voitot karkaavat tiettyihin taskuihin. Raha ei kierrä yhteiskunnassa.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 12:32"]Mitä järkeä sinusta on siinä, ettei raha sanele kaikkea?
[/quote]
Vasemmistolainen politiikka: Juna Helsingistä Ouluun maksaa 82 €. Oikeistolainen politiikka: Juna Tukholmasta Malmöön maksaa noin 40 €. Tietysti voi olla sitä mieltä että valtion monopoli on kiva asia, koska raha ei sanele kaikkea, mutta minä en ole. Vasemmistoliitossa on mukavaa esimerkiksi perustulo, mutta en koskaan voisi äänestää Vasemmistoa, koska markkinat hoitavat aina kaiken paremmin kuin valtio.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 12:47"][quote ] Mitä järkeä on markkinoiden vapauden vastustamisessa?
[/quote]
Koska jättifirmat kaappaavat markkinat. Voitot karkaavat tiettyihin taskuihin. Raha ei kierrä yhteiskunnassa.
[/quote]
Kuitenkin markkinaoikeistolaiset yhteiskunnat on rikkaampia kuin markkinavasemmistolaiset, vaikka "jättifirmat kaappaavatkin markkinat" ja "raha ei kierrä yhteiskunnassa".
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 12:47"]
[quote ] Mitä järkeä on markkinoiden vapauden vastustamisessa?
Ja poistuu vielä veroparatiiseihin.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 12:38"]
[quote author="Anonyymi nihilisti" time="05.04.2015 klo 12:22"]
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 11:49"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 11:45"]Haha, vapaus ja vasemmisto, aika mahdoton yhtälö. [/quote] Vapaus koskee kulttuuria ja koulutusta, kuten kirjoitin, ei markkinoita. [/quote] Mitä järkeä on markkinoiden vapauden vastustamisessa?
[/quote]
Sitä että porvarit haluavat eläkeiät pitemmiksi, polkea työläisten palkat kehitysmaiden tasolle, pidentää työpäiviä jne. Mielummin itse nostaisin ökyrikkaiden veroja ja torjuisin veronkiertoa.
[/quote]
Paljonko 61% pitäisi sun mielestä vielä nostaa? Kun ihminen tienaa työllään 10€ kuinka paljon hän saa siitä pitää ja kuinka paljon pitää antaa sulle? 3€ itselleen, 7€ sulle? Vai 2€ itselleen ja 8€ sulle?
Selitätkö mulle oikein juurta jaksaen, miten toi tarkkaan ottaen on oikeudenmukaista?
Äänestän vasemmistoliittoa ja toivon että ovat hallituksessa ensi kaudella.