Voiko lapseton tietää mitään lapsiperhe-elämästä?
Kommentit (102)
peilaamalla. Välillä vain tajuan et jos olisin toi tietty lapsi niin en haluaisi asua tuossa perheessä, noiden vanhempina. Jos esim. kaupassa näkee äidin ja lapsen huutamassa toisilleen tai minkälainen äiti on olemukseltaan, käytökseltään.
Anteeksi, mutta musta tässäkin ketjussa esille tuleva velojen pauhaus kuulostaa siltä, etteivät ole asian kanssa ihan sinut. Miksi muuten pitäisi tuhlata aikaa jollain vauvapalstalla vetämässä herneitä nenään?
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 16:59"][quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 16:53"]
Ei sitä vastuun määrää ymmärrä ennen kun on omia lapsia. Ja mitä se on oikeasti se arjen pyöritys.
[/quote]
Voi kuule, kyllä ymmärrän. Ja siksi valitsin lapsettomuuden. Mikään määrä rakkautta ei korvaa mulle omaa aikaani ja hiljaisuutta.
[/quote]
Kuvittelet ymmärtäväsi.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 15:38"]
Kaikki me ollaan lapsiperheestä kotoisin, joten kokemusta löytyy siltä puolelta. Sittenpä valitsinkin lapsettomuuden kun se perhe-elämä tulikin jo nähtyä.
[/quote]
Et sitten varmasti halua mitään parisuhdettakaan, vai etkö kutsu kahden ihmisen yhteiseloa perheeksi?
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 17:52"][quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 17:42"]
Kaiken muun voi vielä yrittää arvailla mutta sitä loputonta työmäärää, omaa vajavaisuutta VANHEMPANA, jopa epätoivoa ja väsymystä ei voi kuvitella. Eikä sitä huolta, että entäs jos itselleni sattuu jotain, miten lapsen käy, tai entäs jos lapselle sattuu jotain. Näiden ymmärtäminen vaatii juuri sen tunnesiteen, mikä vain omaan lapseen on.
[/quote]Sori, mutta minä tiedän aivan hyvin, että vanhemmuus vaatii loputtomasti työtä, jaksamista ja määrätietoista ponnistelua väsymyksestä, huolesta ja epämellyttävistä tunteista huolimatta. Se on vaativampaa kuin mitään, mitä minä olen elämässäni tehnyt. Lähinnä minua ihmetyttää, miten vaaleanpunaisia kuvitelmia täytyy olla, jos tuota asiaa ei etukäteen tiedosta. Ja koska tiedän tämän, olen päättänyt olla hankkimatta lapsia.
Olen huomannut, että tietämättömät, huonolla itsetutnemuksella ja eläytymiskyvyllä varustetut ihmiset tunnistaa siitä, että he eivät millään voi uskoa jonkun todella tietävän ennakolta asioita, jotka he ovat itse joutuneet oppimaan kantapään kautta. Jonkinlainen puolustusmekanismi ilmeisesti.
[/quote]
Näin minäkin kuvittelin ennen kuin sain lapset, että tiedän tasan tarkkaan, millaista elämä lapsiperheen äitinä on ja kuinka vaikeaa se on. Todellisuudessa mulla ei ollu hajuakaan. Ei sitä vaan voi tietää! Kuten en voi tietää, millaista on saada keskenmeno tai millaista oli olla sodassa. Asiat voi kuvitella tietävänsä, mutta vasta kokemuksen kautta sen oikeasti ymmärtää.
Riippuu varmaan tilanteesta. Itse olen työni puolesta joutunut kasvattamaan lapsia jo 7 vuotta. Sitä on 7 vuotta ollut jollekin roolimalli ja nähny omia " lapsia" kasvavan. Olen myös näillä lapsille Äiti. En halua omia lapsia enkä perhe-elämää.. Tiedän tasan tarkkaan mitä se on ja ei ole minua varten. Ja jos joku meinaa nyt aukoo päätä, että työpäivä kestää 8 tuntia niin ei meillä. 24/7 olet töissä ja välillä saat omia asioita hoitaa pari päivää kuukaudessa.
69: Totta. Puhuvat aina "oman ajan" tärkeydestä. Onkin varmaan tosi tärkeää palstailla AV:lla :).
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 19:02"]
Riippuu varmaan tilanteesta. Itse olen työni puolesta joutunut kasvattamaan lapsia jo 7 vuotta. Sitä on 7 vuotta ollut jollekin roolimalli ja nähny omia " lapsia" kasvavan. Olen myös näillä lapsille Äiti. En halua omia lapsia enkä perhe-elämää.. Tiedän tasan tarkkaan mitä se on ja ei ole minua varten. Ja jos joku meinaa nyt aukoo päätä, että työpäivä kestää 8 tuntia niin ei meillä. 24/7 olet töissä ja välillä saat omia asioita hoitaa pari päivää kuukaudessa.
[/quote]
Sijaisperheen äitikö olet? Hienoa, jos kiinnyt hoitolapsiisi siitä huolimatta, että heidät voidaan ottaa sinulta koska tahansa pois. Veikkaan kumminkin, että juuri tuon takia suhteesi heihin ON erilainen kuin miten omiin lapsiisi suhtautuisit.
No joo, niin tai näin, niin paljon varmaan tiedät, mutta et siltikään kaikkea. Et tiedä, miltä tuntuu raskaus ja synnytys tai imetys. Et tiedä, millaista alkukantaista yhteenkuuluvuutta ja rakkautta tuntee ihmiseen, jota on itse ruumiissaan kantanut ja joka on sinusta - yksin sinusta - kasvanut puolivuotiaaksi asti. Näe omia geenejäsi ja piirteitäsi omassa lapsessasi. Tiedä, että olet sidoksissa häneen koko loppuelämääsi monin eri tavoin.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 19:01"]Asiat voi kuvitella tietävänsä, mutta vasta kokemuksen kautta sen oikeasti ymmärtää.
[/quote]
Onhan tämä totta, mutta mitä järkeä näillä aloituksilla edes on? Miksei yhtä lailla ole ketjuja otsikoilla 'vain lääkäri tietää, miltä tuntuu olla lääkäri', 'vain trumpetinsoittaja tietää, miltä tuntuu soittaa trumpettia' jne.
Mielestäni velat tällä palstalla ovat todella ärsyttäviä, mutta kovin korkeaa arvosanaa en anna niillekään vanhemmille, jotka tulevat tänne hokeamaan 'lapseton ei tiedä, mitä lapsiperhearki on'. Syy mielipiteeseeni on juuri se, että tuolla lauseella yritetään päteä, ja jotenkin todistaa, että lapsetonkin voisi muuttaa mielipiteensä, kunhan vain hankkisi lapsen. Eipä silti, jotkut tosiaan muuttavatkin. Mutta kun lausetta todistellaan tuollaisilla yllämainituilla esimerkeillä, niin koko keskustelulta putoaa pohja. Jäljelle jää vain 'hauki on kala'.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 16:49"][quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 16:45"]
Itse olen elänyt molemmissa. Ensin 34 vuotta velana ja sen jälkeen lapsellisena. En mitenkään voinut velana tietää mitä lapsiperheen elämä on. Ei sitä tietenkään voi tietää, ennenkuin itse sitä elää.Lapsuusperheessä eläminen ei ole sama, koska et silloin ole vastuussa mistään.
[/quote]
Jaa, mä pidin huolta mun pienemmistä sisaruksista, jotka olisivat kuolleet nälkään ja hoidon puutteeseen ilman mua, koska meidän vanhemmat eivät kyenneet edes pitämään huolta itsestään.
Tää on aina yhtä mahtavaa lukea näitä teidän itseään ylentävien vanhempien juttuja mun taustalla, johon kuuluu hirviövanhemmat ja lapsuus, joka meni sisarusten hoitamiseen, koska munkin vanhempien piti kuitenkin lisääntyä niin kuin kunnon ihmisten, ja kyllähän kaikki vanhemmat rakastavat lapsiaan, blah, blah....mitä muuta sontaa te aina keksittekin selittää.
[/quote]
Ikävää, että sinulla on asiat menneet niin, mutta tämä on kuitenkin ääriesimerkki.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 17:56"][quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 17:21"]
Jos lapsiperhe-elämä on niin rankkaa, miksi niin monet haluavat lapsia?
[/quote]
Urosleijonat tappavat aina tiikerin pennut kun löytävät ne, ei syödäkseen, vaan sen takia että tiikerit kilpailevat samasta elintilasta leijonien kanssa, ja urosleijona haluaa omien jälkeläistensä saavan mahdollisimman helposti ruokaa saalistettua ym. ja eliminoi jo valmiiksi kilpailijat.
[/quote]
Milläs maantieteellisellä alueella elää sekä leijonia että tiikereitä?
Kysymys kuuluu, voiko lapseton tietää mitään lapsiperhe-elämästä. Vastaus on kyllä. Lapseton tietää varsin hyvin, että lapsiperheen vanhempana on vastuussa lapsista ja heidän turvallisuudestaan, vastuussa perheen taloudellisesta tilanteesta, vastuussa perheen arjesta. Lapseton tietää myös, että lapsiperheessä lapset menevät omien menojen ja halujen edelle yms.
Vaikka lapsettomalla ei ole henkilökohtaista kokemusta lapsiperhe-elämään liittyvästä tunnepuolesta tai vanhempana olosta, ei voi väittää ettei lapseton tietäisi mitään lapsiperhe-elämästä.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 15:36"]
Vai vaaditaanko siihen välttämättä oma kokemus?
[/quote]
Ei vaadita.
Eihän kukaan jolla ei ole lapsia voi tietenkään tietää, miltä tuntuu olla äiti koska ei kerran ole äiti. Lapsiperheen elämästä voi päällisinpuolin jotakin tietää koska on sitä kotonaan (lapsuuden) nähnyt. Mutta se ei tarkoita,että kaikilla lapsiperhillä olisi samanlaista kuin omassa lapsuusperheessä. Itselläkin lapsuudenperhe ja nyt oma perhe täysin erilaisia.MUtta sitä tulin sanomaan,että ei lapseton voi oikeasti tietää ,mitä on lapsiperheen elämä, kuten ei esim. voi sellainen jolla ei ole vammaista lasta, tarkkaan tietää millaista sellaisten perheitten elämä on. Tai sellaisen parin elämä missä toinen on vakavasti sairas. Voimme väittää,että tiedämme miltä se tuntuu, mutta oikeasti emme tiedä.Tai jos puoliso tai itse sairastumme syöpään. Voimme väittää,että tiedämme millaista se on, mutta mistä oikeasti tiedämme jos emme ole sitä kokeneet. Nähneet ehkä kun joku on tuttava on sairastunut, mutta se on eri juttu, kun sattuu omalle kohdalle.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 16:49"]
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 16:45"]
Itse olen elänyt molemmissa. Ensin 34 vuotta velana ja sen jälkeen lapsellisena. En mitenkään voinut velana tietää mitä lapsiperheen elämä on. Ei sitä tietenkään voi tietää, ennenkuin itse sitä elää.Lapsuusperheessä eläminen ei ole sama, koska et silloin ole vastuussa mistään.
[/quote]
Jaa, mä pidin huolta mun pienemmistä sisaruksista, jotka olisivat kuolleet nälkään ja hoidon puutteeseen ilman mua, koska meidän vanhemmat eivät kyenneet edes pitämään huolta itsestään.
Tää on aina yhtä mahtavaa lukea näitä teidän itseään ylentävien vanhempien juttuja mun taustalla, johon kuuluu hirviövanhemmat ja lapsuus, joka meni sisarusten hoitamiseen, koska munkin vanhempien piti kuitenkin lisääntyä niin kuin kunnon ihmisten, ja kyllähän kaikki vanhemmat rakastavat lapsiaan, blah, blah....mitä muuta sontaa te aina keksittekin selittää.
[/quote]No sori. Itse olen 12 lapsisesta perheestä joten lapsiperheessä on todellakin tullut lapsena asuttua. Silti en tiennyt oikeastaan mitään lapsiperheen elämästä. Ei lapsena sellaisia ajatellut. Omat lapset ovat parasta mitä on.Sen suurempaa rakkautta ei ole , kuin rakkaus omaan lapseen joten se tekee lapsiperheeseen sen tunnelman jota ei voi tuntea,ennenkuin on omia lapsia. Elämä papsiperheessä ei onneksi monestikaan ole tuollaista kuin sinulla on ollut. Elämä lapsiperheessä on varmaankin erilaista jos huolehtii omista lapsista kuin silloin kun huolehtii sisaruksistaan. Sisarukset toki ovat rakkaita, mutta omat lapset ovat silti jotakin ihan muuta.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 19:21"]
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 17:56"][quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 17:21"] Jos lapsiperhe-elämä on niin rankkaa, miksi niin monet haluavat lapsia? [/quote] Urosleijonat tappavat aina tiikerin pennut kun löytävät ne, ei syödäkseen, vaan sen takia että tiikerit kilpailevat samasta elintilasta leijonien kanssa, ja urosleijona haluaa omien jälkeläistensä saavan mahdollisimman helposti ruokaa saalistettua ym. ja eliminoi jo valmiiksi kilpailijat. [/quote] Milläs maantieteellisellä alueella elää sekä leijonia että tiikereitä?
[/quote]
No vaikka Intiassa. Oli miten oli, vaikka olisi ollut joku muu iso kissaeläin kuin tiikeri, mutta leijona toimii niin.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 19:31"]
Kysymys kuuluu, voiko lapseton tietää mitään lapsiperhe-elämästä. Vastaus on kyllä. Lapseton tietää varsin hyvin, että lapsiperheen vanhempana on vastuussa lapsista ja heidän turvallisuudestaan, vastuussa perheen taloudellisesta tilanteesta, vastuussa perheen arjesta. Lapseton tietää myös, että lapsiperheessä lapset menevät omien menojen ja halujen edelle yms.
Vaikka lapsettomalla ei ole henkilökohtaista kokemusta lapsiperhe-elämään liittyvästä tunnepuolesta tai vanhempana olosta, ei voi väittää ettei lapseton tietäisi mitään lapsiperhe-elämästä.
[/quote]
Joo, no kaikki tietää kaikesta jotain, se ei tarkoita sitä että oikeasti tietäsi mitään kovinkaan oleellista.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 18:51"]
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 16:59"][quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 16:53"] Ei sitä vastuun määrää ymmärrä ennen kun on omia lapsia. Ja mitä se on oikeasti se arjen pyöritys. [/quote] Voi kuule, kyllä ymmärrän. Ja siksi valitsin lapsettomuuden. Mikään määrä rakkautta ei korvaa mulle omaa aikaani ja hiljaisuutta. [/quote] Kuvittelet ymmärtäväsi.
[/quote]
Riittää mulle :) Pääasia on, että olen tyytyväinen.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 17:44"]
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 17:06"]
Ehkä otsikon kysymyksen voisi muotoilla paremmin. Lapseton voi tietää paljon perhe-elämästä, yleisesti ottaen. Mutta on täysin eri asia olla sen perheen äiti, millaista se on.
[/quote]Tämä on totta. Mutta kysymys oli ihan oikein muotoiltu. Vai huomasitko puhuttavan jostakin tietystä perheestä?
[/quote]
Viittasin "sen" sanalla tuohon edellisen lauseen perheeseen, joka voi olla siis mikä perhe vaan. Kysymys vaatisi tarkennusta, jos haluaa saada kunnon vastauksen.
Ei voi tietää sitä millainen on itse vanhempana ennen kun on siinä tilanteessa. Itse aina kuvittelin et olisi pullantuoksunen kotimamma, mut en jaksanutkaan sitä vaikka kuinka lapsirakas olenkin. Samoin moni "en sit oo kauaa kotona"-uraäiti on jämähtänyt kotiin. Ei kaikkea voi tietää vierestä seuraamalla. Mut toisaalta miksi pitäiskään kaikki aina tietää etukäteen?