Miten kodittomat pärjää pakkasissa?
Onkohan Suomessa paljon täysin kodittomia kulkijoita? Meidän kylällä heitä ei näy, mutta entä te suurissa kaupungeissa asuvat, kohtaatteko tai näettekö kodittomia katukuvassa?
Kommentit (130)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kodittomat ovat yleensä kodittomia, koska eivät osaa pitää itsellään asuntoa.. Tyhjiä asuntoja olisi pitkin Suomea. Päihteet vievät kadulle ja ojaan nukkumaan. Mitä tämä kertoo suomalaisesta yhteiskunnasta, kun jonot katkaisuhoitoon ovat järkyttävän pitkät ja ihmiset menettävät kotejaan päihdeongelmansa takia.. Pähdeongelmaisen täytyisi päästä hoitoon HETI, kun hän haluaa eikä vasta 3kk päästä jos silloinkaan.
Ei se välttämättä osaamisesta ole kiinni. Elämässä sattuu ja tapahtuu asioita ilman päihteitäkin. Siitä kyllä samaa mieltä, että päihdehuolto on Suomessa ihan liian hidasta.
Mikä tapahtuma vie asunnon? Elämässä ei satu ja tapahdu, ihminen itse aiheuttaa häädön.
Tuota noin...
Siitä on pari kuukautta kun tuttava räjäytti itsensä kerrostalokämppäänsä.
Siinä jäi koko kerrostalon asukkaat kodittomiksi kun rakennus vaurioitui niin pahoin. Heille kerätään edelleen varoja ja kaikki eivät ole vieläkään löytäneet kotia.
Esimerkiksi semmoinen tapahtuma.Kuinka sä ennustat mitä joku muu tekee ja kuinka se vaikuttaa sun elämään?
Ja tosissasi nyt väität, että kerrostalossa asuneet on nyt kaikki kadulla, etsii turvaa yömajoista ja paperiroskiksista? Vai olisiko ne sittenkin nyt vuokralla tilapäisasunnoissa, ihan tavallisissa kerrostalokämpissä, joissa vakuutus maksaa vuokran? Osalla kun on semmoinenkin mahdollisuus.
Jos on persaukinen, niin kotia ei löydy. Jos hoitaa asiansa, koti löytyy seuraavana päivänä. Paitsi niille, jotka tavoittelevat mahdottomia.
Otapa jo pää pois sieltä perseestä. Menee naurettavaksi nuo sinun harhasi.
t. vakavarainen ihminen, joka oli 3kk koditon, kun asuntoa ei todellakaan löytynyt sormia napsauttamalla
Oma ongelmasi, 40 neliön yksiötä merinäköalalla alle 500 e/kk vuokralla ei ole kaikille tarjolla, joten kodittomuutesi oli täysin itseaiheutettu. Liian kovat vaatimukset suhteessa maksukykyyn.
Ainut, jolla tässä on liian kovat vaatimukset, on sinä. Vaadit todellisuutta muuttumaan satukirjaksi, mutta ikävä kyllä se ei onnistu kuin sinun huumeharhoissasi. Ilmeisesti sellaista harrastat, koska narkkareista niin kiihkeästi juttelet. Kukapa ei kavereistaan haluaisi puhua.
Nimimerkillä "Kylläpä Minä olen niin paljon parempi ihminen kuin kaikki muut"
Ei suinkaan. Nimimerkkini on "Aivoton jankkaus pistää v'tuttamaan"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kodittomat ovat yleensä kodittomia, koska eivät osaa pitää itsellään asuntoa.. Tyhjiä asuntoja olisi pitkin Suomea. Päihteet vievät kadulle ja ojaan nukkumaan. Mitä tämä kertoo suomalaisesta yhteiskunnasta, kun jonot katkaisuhoitoon ovat järkyttävän pitkät ja ihmiset menettävät kotejaan päihdeongelmansa takia.. Pähdeongelmaisen täytyisi päästä hoitoon HETI, kun hän haluaa eikä vasta 3kk päästä jos silloinkaan.
Ei se välttämättä osaamisesta ole kiinni. Elämässä sattuu ja tapahtuu asioita ilman päihteitäkin. Siitä kyllä samaa mieltä, että päihdehuolto on Suomessa ihan liian hidasta.
Mikä tapahtuma vie asunnon? Elämässä ei satu ja tapahdu, ihminen itse aiheuttaa häädön.
Tuota noin...
Siitä on pari kuukautta kun tuttava räjäytti itsensä kerrostalokämppäänsä.
Siinä jäi koko kerrostalon asukkaat kodittomiksi kun rakennus vaurioitui niin pahoin. Heille kerätään edelleen varoja ja kaikki eivät ole vieläkään löytäneet kotia.
Esimerkiksi semmoinen tapahtuma.Kuinka sä ennustat mitä joku muu tekee ja kuinka se vaikuttaa sun elämään?
Mutta moniko heistä tänä yönä nukkuu taivasalla? EM usko ettå monikaan, toivottavasti ei kukaan, eli he ovat vailla vakituista kotia, mutta hätämajoituksessa, sukulaisen nurkissa, vanhempiensa luona, joku ehkä jopa forenomin tmv sisustetussa pitkäaikaisasunnossa tmv.
Eli kodittomia.
Olen työskennellyt asunnottomien kanssa Helsingissä. Ainakin tuolloin tilanne oli se, että (en muista enää ihan tarkkoja lukuja) noin 80-90% asunnottomista oli kategoriassa asuu tilapäisesti kaverien ja tuttavien luona. Osalla tämä oli de facto pysyvämpääkin tietyssä osoitteessa asumista, mutta erilaisten yhteiskunnan tukien vuoksi kirjoille ei menty tai päästy. Etenkin osalle naisasiakkaista tämä ”asumismuoto” oli hyvin rankka jatkuvien pahoinpitelyiden ja seksuaalisen hyväksikäytön vuoksi. Näiden naisten tuttavapiiri oli niin rankkaa, että emme asuttaneet heitä koskaan kerrostalon ensimmäiseen tai toiseen kerrokseen, sillä exät murtautuivat tai kiipeilivät talon rännejä pitkin asuntoon sisään. Naisten koko tuttavapiiri koostui usein pelkistä miehistä.
Toiseksi suurin kategoria olivat erilaisissa asuntoloissa asuvat ihmiset. He saivat yleensä Kelan työttömyyspäivärahaa ja maksusitoumuksen sosiaalitoimesta asuntolamaksuun. Jotkut jopa viihtyivät asuntoloissa, sillä siellä oli aina potentiaalista seuraa. Tämä ryhmä oli kooltaan ehkä 10-15% asunnottomista.
Kaikkein vähiten oli ihmisiä, joita pidetään virheellisesti asunnottoman stereotyyppinä eli pysyvästi ulkona asuvia. Heitä oli jokseenkin yksi prosentti kaikista asunnottomista. Olen vieraillut useassa tällaisessa asumuksesssa, joita sanottiin koijiksi. Lämpö perustui niissä kahteen asiaan. Jotkut olivat rakentaneet pienen talontapaisen asumuksen. Ne olivat todella pieniä. Mutta niitä pystyi lämmittämään uunin ja savuputken yhdistelmällä. Toinen vaihtoehto oli käyttää ihmisen omaa lämpöä hyväksi. Eli ihminen nukkui makuupussissa, joka oli sen lisäksi vuorattu ties millä tykötarpeilla, jotta lämpöhävikki olisi pieni. Jälkimmäisessä tavassa oli se suuri etu, että sen pystyi naamioimaan helposti.
Kesällä näitä ulkona asuvia oli aina enemmän.
mää meinaan alakaa kodittomaksi. Kun ei ole ketään, yritän ettii kodittomista ystävii. Vihaan yksin kerrostalokopissa asumista. Mulla on sitten enemmän rahaakin käytettävissä! call me crazy...
Vierailija kirjoitti:
Olen työskennellyt asunnottomien kanssa Helsingissä. Ainakin tuolloin tilanne oli se, että (en muista enää ihan tarkkoja lukuja) noin 80-90% asunnottomista oli kategoriassa asuu tilapäisesti kaverien ja tuttavien luona. Osalla tämä oli de facto pysyvämpääkin tietyssä osoitteessa asumista, mutta erilaisten yhteiskunnan tukien vuoksi kirjoille ei menty tai päästy. Etenkin osalle naisasiakkaista tämä ”asumismuoto” oli hyvin rankka jatkuvien pahoinpitelyiden ja seksuaalisen hyväksikäytön vuoksi. Näiden naisten tuttavapiiri oli niin rankkaa, että emme asuttaneet heitä koskaan kerrostalon ensimmäiseen tai toiseen kerrokseen, sillä exät murtautuivat tai kiipeilivät talon rännejä pitkin asuntoon sisään. Naisten koko tuttavapiiri koostui usein pelkistä miehistä.
Toiseksi suurin kategoria olivat erilaisissa asuntoloissa asuvat ihmiset. He saivat yleensä Kelan työttömyyspäivärahaa ja maksusitoumuksen sosiaalitoimesta asuntolamaksuun. Jotkut jopa viihtyivät asuntoloissa, sillä siellä oli aina potentiaalista seuraa. Tämä ryhmä oli kooltaan ehkä 10-15% asunnottomista.
Kaikkein vähiten oli ihmisiä, joita pidetään virheellisesti asunnottoman stereotyyppinä eli pysyvästi ulkona asuvia. Heitä oli jokseenkin yksi prosentti kaikista asunnottomista. Olen vieraillut useassa tällaisessa asumuksesssa, joita sanottiin koijiksi. Lämpö perustui niissä kahteen asiaan. Jotkut olivat rakentaneet pienen talontapaisen asumuksen. Ne olivat todella pieniä. Mutta niitä pystyi lämmittämään uunin ja savuputken yhdistelmällä. Toinen vaihtoehto oli käyttää ihmisen omaa lämpöä hyväksi. Eli ihminen nukkui makuupussissa, joka oli sen lisäksi vuorattu ties millä tykötarpeilla, jotta lämpöhävikki olisi pieni. Jälkimmäisessä tavassa oli se suuri etu, että sen pystyi naamioimaan helposti.
Kesällä näitä ulkona asuvia oli aina enemmän.
Miten tuommoiseen työhön pääsee ja onko kovin rankkaa?
Mä olen etsiskellyt jotain vapaaehtoistyötä, jossa voisin olla avuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on satoja, ellei tuhansia täysin kodittomia. Kyllä niitä teidänkin kylällä varmasti on. Et vaan välttämättä ulkonäöstä pysty sitä tietämään. Kaikki kodittomat ei näytä puistokemisteiltä. Ja mitenkö pärjäävät; Heikosti. Yömajaan ei pääse jos on liian humalassa. Putkassa toki voi yöpyä. Tai lehtiroskiksessa. Tai missä nyt kukakin.
Yömajoissa on myös ns. märkäpuoli. Sinne poliisitkin usein vievät humalaisia.
Monet tykkää vaan mieluummin yöpyä ulkosalla, roskiksesta, rappukäytävissä ja vanhojen talojen ullakolla.
Kukaan ei pakosti Suomessa joudu näin tekemään.
Todellakin joutuu. Sinne märkäpuolellekaan ei pääse, jos on liian aineissa. Tiedän, koska läheiseni on ollut yömajassa valvojana. Osa todellakin joutuu olemaan pakosta roskiksessa tms. kun päihteet vievät siihen tahtiin, ettei yömajakuntoa pysty saavuttamaan. Tai edes osaa mennä mitään yömajaa etsimään, kun kunto on mitä on. Putkaan voi "päästä", jos joku sattuu huomaamaan, että nukkuu esim. puistonpenkillä.
Missä tässä se 'pakko' siis oli? Jos aineet vievät majoituksen edelle, on tämä oma valinta eikä ulkopuolisten asettama pakko.
Taas yksi, joka ei tiedä asioista yhtään mitään, mutta kommentoi silti. Päihderiippuvuus on sairaus, ei valinta.
Valinta on se, haluaako jatkaa päihde-elämää vai ei. Jos haluaa, niin sitten saa asuakin kadulla. Jos kieltäydyt syöpähoidoista, niin samalla tavalla hyväksyt kuolemasi.
Ei, kultapieni, se ei aina ole valinta. Lasten ei kannata kommentoida asioita, joista eivät mitään tiedä.
Se on aina valinta! Joko hyväksyt sen, että sairauteesi on lääkitys tai sitten et hyväksy. Valinta on aina sen, joka sairastuu!
Helvetti miten pihalla te kakarat olette :D Vaikka ei se kyllä naurun asia ole. Pelottavaahan tuo on, että joku ei edes alkeiden tasolla tiedä, mitä tarkoittaa päihderiippuvuus.
Minä olen ollut päihderiippuvainen, olisin varmasti saman tien, jos uudelleen ratkeaisin. Ei siinä oikeasti auta mikään muu, kuin itse haluta paranemista. Ei ole lääkkeitä, mutta se toipumisen aloittaminen on oma päätös, ihan turha vedota sairauteen. Ei tästä varmaankaan voi ikinä parantua, mutta tätä voi hoitaa pysymällä erossa kaikesta roinasta. Helpon kuulosta, mutta kova työ. Kannattaa silti.
Ollessani asunnoton, en koskaan joutunut vastoin omaa päätöstäni nukkumaan "kadulla" eli puistoissa tai julkisissa tiloissa. Rasitin ystäviäni, sitten kun he eivät enää jaksaneet eivätkä uskaltaneet mua päästää kotiinsa, löytyi aina joku, jolla oli vielä katto pään päällä. Ja Helsingissä on niitä melko vastenmielisiä majoja, nyt koronan aikaan huonommin. Hirveää se oli, kauheinta oikeastaan se, että ei tiennyt ikinä, missä majoittuu seuraavana yönä, kun ei edes tiennyt, missä on puolen tunnin päästä. Ja vielä hirveämpää jälkeen päin ajatellen oli se, ette edes kiinnostanut. Vieläkin puistattaa, vaikka noista ajoista on jo pian kuusi vuotta.
Tämä siis vain päihteiden takia asunnottoman näkökulma, en pysty kirjoittamaan kuin omasta puolestani. Ärsyttää kyllä tuollainen asenne, että minä kyllä tiedän miten toisten ongelmat tulee ratkaista. Ei ole niin mustavalkoista, vaikka olisikin vain itsestänsä kiinni.
Ei yhteiskuntaa valitettavasti kiinnosta koska ne on suurin osa miehiä.
Vierailija kirjoitti:
Lisäys: Siis kodittomista suurin osa miehiä.
Vierailija kirjoitti:
Miten sukupuoli tähän liittyy?
Mutta moniko heistä tänä yönä nukkuu taivasalla? EM usko ettå monikaan, toivottavasti ei kukaan, eli he ovat vailla vakituista kotia, mutta hätämajoituksessa, sukulaisen nurkissa, vanhempiensa luona, joku ehkä jopa forenomin tmv sisustetussa pitkäaikaisasunnossa tmv.