Onko mielestäsi nykyinen 500e toimeentulotuki hyvä niin kuin se on? Pitäisikö sen olla enemmän/vähemmän? Perustelut mukaan!
Kommentit (457)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolet tuosta olisi sopiva. Silläkin pärjää. Ei ole tarkoitus, että tuilla saadaan sama elintaso kuin töissä käymällä. Useimmissa maissa ihmiset pärjäävät ilman tällaista tukiviidakkoa. Suomen systeemi kannustaa loisimaan eikä kannata mennä töihin. Kuitenkin ennen ttt on jo maksettu kasapäin muita tukia. Työttömyysturvaa, asumistukea, kotihoidontukea, eläkkeitä, lapsilisiä, elatustukia, ja lista jatkuu. Päivähoito on ilmainen Kelan tuloilla, koulu on ilmainen, lapset syö siellä. Työttömyystukikin lakkaa monessa maassa tietyn ajan jälkeen, jos sitä edes saa. Mutta Suomessa voi elää koko elämänsä tuilla.
Nämä ”Kelan armoilla” elävät eivät tajua, että ei työssäkäyvällä jää silti välttämättä enempää käyttörahaa kun kaikki maksetaan itse eikä maksateta sossussa.
Sähköä Kela-asiakkaalla palaa rajattomasti kun Kela maksaa. Vettä lutrataan huoletta kun Kela maksaa. Lääkkeet ja silmälasit maksetaan. Asutaan tilavammin kuin moni työssäkäyvä. Vaatteitakin ostetaan uutena ja pitää olla lapsille pelit ja vehkeet.No, olihan taas jouluapua-keräys tällekin vuodelle. Toivotaan aikuisille lapsille ja vanhemmille vaatteita koko XXXL. Kelan armoilla on niin rankkaa. Mutta kahdeksas lapsi syntyy ihan just.
Opiskelijoita pitäisi tukea sen sijaan että tuetaan elämäntapapummeja, jotka makaavat kotona tai jopa lykkäävät uuden kakaran ennen kun edellinen kotihoidontuki loppuu.
Suomessa on valtiolla porukkaa työssä jotka saa 4 tunnin työstä saman kuin työtön vuodessa ja vetorahoista.
Ei varmaan kannattaisi päästää työttömiä näkemään kaikenlaisia papereita
Siis verorahoista.
Ja kaikki työttömät ei saa toimeentulotukea
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitetaan tähän nyt normityöttömän tuet keskiluokkaisille idiooteille kerrankin, vaikka täysin turhaa trolliketjussa on faktoja tarjota.
- Työmarkkinatuki 540e
- Asumistuki 416e
- Toimeentulotuki noin 100e noiden päälle.
Joo ja sitten tähän päälle vielä ne muut tulonsiirrot kuten maksuton päivähoito ym. Eli kyllä mielestäni ihan pitäisi riittää.
Kun olin AMK-tutkinnolla työmarkkinatuella töissä niin sain 640 netto kuukaudessa ja kulukorvausta 180 euroa, josta perittiin lastenhoitomaksuja 140 euroa, koska puoliso tienasi 1600 netto.
Kulukorvausta ei saa, jos lapsi sairastuu tai itse sairastuu, muita tukia ei saatu.
Niin? Ja mikä tässä oli väärin? Jos mies tienaa noin hyvin niin tietenkään ette saa toimeentulotukea.
No, se, että työstä sai 40 euroa enemmän kuin kotona ja tein 16 päivää kuukaudessa töitä, samoja kuin osastonsihteeri.
No tuohan nimenomaan osoittaa, että ne tuet on aivan liian korkeita. Ei voi olla niin, että työssä käyvällä jää 40€ enemmän käteen kuin työttömällä. Eihän täällä kohta enää kukaan tee töitä, kun työttömänä saa saman rahan.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitetaan tähän nyt normityöttömän tuet keskiluokkaisille idiooteille kerrankin, vaikka täysin turhaa trolliketjussa on faktoja tarjota.
- Työmarkkinatuki 540e
- Asumistuki 416e
Joo ja sitten tähän päälle vielä ne muut tulonsiirrot kuten maksuton päivähoito ym. Eli kyllä mielestäni ihan pitäisi riittää.
Jaa. Mitähän muita tulonsiirtoja joku työtön Rane 58v muka saa?
Rane saa ilmaiset lääkkeet ja silmälasit, hammaslääkärin, kotivakuutuksen, sähkön ja veden
🇺🇦🇮🇱
MITÄ h***ettiä! Itse saan eläkettä netto 1.500 euroa. Siitä laitan heti säästöön 500 euroa. Lopusta tonnista maksan:
Ruuat
Asumisen yhtiövastikkeen n. 350
Sähköt
Veden
Vakuutukset
Puhelimen
Sairausmenot, useita lääkkeitä+ toisinaan yksityislääkärin menot kun tk ei pääse
Auton menot
Vaatteet normi kaupoista
Mökin kustannukset; kunnossapito, sähkö, harrastan puutarhaani, joten ostan kasveja, kukkia jne.
Eikä tee edes tiukkaa.
Vierailija kirjoitti:
MITÄ h***ettiä! Itse saan eläkettä netto 1.500 euroa. Siitä laitan heti säästöön 500 euroa. Lopusta tonnista maksan:
Ruuat
Sähköt
Veden
Vakuutukset
Puhelimen
Sairausmenot, useita lääkkeitä+ toisinaan yksityislääkärin menot kun tk ei pääse
Auton menot
Vaatteet normi kaupoista
Mökin kustannukset; kunnossapito, sähkö, harrastan puutarhaani, joten ostan kasveja, kukkia jne.Eikä tee edes tiukkaa.
Minulla on palkka 1600 netto ja 40 tuntia työtä viikossa.
Miksi eläkkeet on palkan suuruisia?
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Työmarkkinatuki 540e
- Asumistuki 416e
Rane saa ilmaiset lääkkeet ja silmälasit, hammaslääkärin, kotivakuutuksen, sähkön ja veden
Jos omistat mökin niin et saa noista mitään vaikka sairastuisit syöpään.
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Työmarkkinatuki 540e
- Asumistuki 416e
Kun olin AMK-tutkinnolla työmarkkinatuella töissä niin sain 640 netto kuukaudessa ja kulukorvausta 180 euroa, josta perittiin lastenhoitomaksuja 140 euroa, koska puoliso tienasi 1600 netto.
Kulukorvausta ei saa, jos lapsi sairastuu tai itse sairastuu, muita tukia ei saatu.
Niin? Ja mikä tässä oli väärin? Jos mies tienaa noin hyvin niin tietenkään ette saa toimeentulotukea.
No, se, että työstä sai 40 euroa enemmän kuin kotona ja tein 16 päivää kuukaudessa töitä, samoja kuin osastonsihteeri.
No tuohan nimenomaan osoittaa, että ne tuet on aivan liian korkeita. Ei voi olla niin, että työssä käyvällä jää 40€ enemmän käteen kuin työttömällä. Eihän täällä kohta enää kukaan tee töitä, kun työttömänä saa saman rahan.
Kaikki työttömät eivät saa asumistukea tai toimeentulotukea
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Työmarkkinatuki 540e
- Asumistuki 416e
Niin, mutta kun se työtön on töissä työmarkkinatuella, postittaa epikriisin sulle kotiin. Kyllä 40 euroa on aika vähän 16 työpäivästä
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Työmarkkinatuki 540e
- Asumistuki 416e
Jos sairastut niin tietyn ajan päästä tiput työnmarkkinatuelle, vaikka olisi vakituinen työ
Kaffepulla taitaa asua vuokralla niin saa tuet, muuten saa 518 netto kuukaudessa
Kuule Kaffepulla, mun tutulla on vakituinen työ, kun sairastui joutui odottamaan tukia 2 kuukautta, ei tullut euroakaan tuolloin tilille rahaa
On todellakin riittävä! Tukemani nuori elää toimeentulotuella. Laskut voi sysätä sossuun, jopa yksityisellä hammaslääkärillä käynti maksettiin. Kun ei tupakoi tai käy juurikaan baareissa, ei rahat ole koskaan loppu. Tietenkin elämä on jossain määrin "pientä", mutta mitä muuta se voi tuilla elävällä ollakaan. Ruuat ostaa kuukaudeksi 200 Eurolla ja siihen rahaan käy jokusen kerran kebabillakin tai Mäkkärillä tai poikkeaa kahvilassa. Asuu ihan mukavasti, lähes uusi 32m2 yksiö hyvällä alueella vuokralla yhdestä Suomen isoimmista kaupungeista. Iso lasitettu parveke, ilmainen pesutupa.
Useimpina kuukausina jää sukanvarteen eli nostaa käteistä tililtä ja säästää "yläkaapin purnukkaan". Siellä on varmaan tonni jo kasassa.
Vierailija kirjoitti:
Kuule Kaffepulla, mun tutulla on vakituinen työ, kun sairastui joutui odottamaan tukia 2 kuukautta, ei tullut euroakaan tuolloin tilille rahaa
Kelalla tukien käsittely kestää
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Työmarkkinatuki 540e
- Asumistuki 416e
Ei kunnalliseen pääse kuin alaikäiset ja veteraanit. Näin se on monessa kunnassa hammashoidon tola.
Vierailija kirjoitti:
Ensi vuonna myös osa-aika työntekijät joutuvat hakemaan töitä, jos saavat soviteltua päivärahaa. Työkkäri on palkannut lisää virkailijoita.
Eli ensi vuonna teette hakemuksia ja työkkäri soittelee, jos haette soviteltua päivärahaa.
Hyvä uudistus, eikö vain
Eihän tämä ole mikään uusi asia? Itse sain soviteltua päivärahaa kaksi vuotta sitten ja työkkäri kyllä hyvin selvästi silloin ilmoitti minulle, että olen samalla työnhakuvelvollinen. Tein sitten niin, että lopetin työnhaun virallisesti kokonaan, koska en halunnut työkkärin järjestävän minulle jotain pupukursseja samalla kun käyn osa-aikatöissä. Tavallaan menetin tuossa rahallisesti, kun en saanut enää soviteltua päivärahaa, mutta eipä tarvinnut enää stressata sitä, että olen virallisesti työtön ja yhteiskunnan silmissä pohjasakkaa. Olen edelleen siis osa-aikanen työntekijä.
Vierailija kirjoitti:
On todellakin riittävä! Tukemani nuori elää toimeentulotuella. Laskut voi sysätä sossuun, jopa yksityisellä hammaslääkärillä käynti maksettiin. Kun ei tupakoi tai käy juurikaan baareissa, ei rahat ole koskaan loppu. Tietenkin elämä on jossain määrin "pientä", mutta mitä muuta se voi tuilla elävällä ollakaan. Ruuat ostaa kuukaudeksi 200 Eurolla ja siihen rahaan käy jokusen kerran kebabillakin tai Mäkkärillä tai poikkeaa kahvilassa. Asuu ihan mukavasti, lähes uusi 32m2 yksiö hyvällä alueella vuokralla yhdestä Suomen isoimmista kaupungeista. Iso lasitettu parveke, ilmainen pesutupa.
Useimpina kuukausina jää sukanvarteen eli nostaa käteistä tililtä ja säästää "yläkaapin purnukkaan". Siellä on varmaan tonni jo kasassa.
800 miljoonan sossutuet on aika pientä kun vertaa eläkeläisten 33 miljardiin.
Ja noita tukia nostaa myös eläkeläiset ja työssäkäyvät.
Menkää sanomaan pomolle, että ottaa työttömiä tes-palkalla töihin niin loppuu tukien maksu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensi vuonna myös osa-aika työntekijät joutuvat hakemaan töitä, jos saavat soviteltua päivärahaa. Työkkäri on palkannut lisää virkailijoita.
Eli ensi vuonna teette hakemuksia ja työkkäri soittelee, jos haette soviteltua päivärahaa.
Hyvä uudistus, eikö vain
Eihän tämä ole mikään uusi asia? Itse sain soviteltua päivärahaa kaksi vuotta sitten ja työkkäri kyllä hyvin selvästi silloin ilmoitti minulle, että olen samalla työnhakuvelvollinen. Tein sitten niin, että lopetin työnhaun virallisesti kokonaan, koska en halunnut työkkärin järjestävän minulle jotain pupukursseja samalla kun käyn osa-aikatöissä. Tavallaan menetin tuossa rahallisesti, kun en saanut enää soviteltua päivärahaa, mutta eipä tarvinnut enää stressata sitä, että olen virallisesti työtön ja yhteiskunnan silmissä pohjasakkaa. Olen edelleen siis osa-aikanen työntekijä.
Työnhakuvelvollinen ei riitä ensi vuonna vaan sinä todistat työnhakusi ja työkkäri soittelee sinulle. Ensi vuonna alkaa ne usein tehtävät haastattelut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruuat
Sähköt
Veden
Vakuutukset
Puhelimen
Auton menot
Vaatteet normi kaupoista
Mökin kustannukset; kunnossapito, sähkö, harrastan puutarhaani, joten ostan kasveja, kukkia jne.Eikä tee edes tiukkaa.
Minulla on palkka 1600 netto ja 40 tuntia työtä viikossa.
Miksi eläkkeet on palkan suuruisia?
Kenellä on kenellä ei eläkkeet palkan suuruisia.
Hyvin toimii propaganda kun täällä kadehditaan niitä ihmisiä joiden kuukausitulo on sama kuin yhden poliitikon kokouspalkkio jonkun valtion yhtiön hallintoneuvostoon kuulumisesta.
persu kirjoitti:
Mitä auttaa rahan lapioiminen taloutensa sössineille, jotka eivät osaa priorisoida menojaan? Miksi tt-tukea maksetaan vuodesta toiseen, eikä laiteta ihmisten menopuolta kuriin?
Peruskansan ääni?
Olisin onnellinen jos tietäisin saavani 500 e toimeentulotukea, mutta saisin vain n.300€, koska vuokrani on liian kallis 650€/kk ja tässä kunnassa toimeentulotukeen katsotaan vuokramenoiksi 421€/kk. Asumistukea saan 154€/kk. Ansiosidonnaiseni jota vielä jonkin aikaan saan, on 50,44€/pv. Eli toimeentulotukea en tällä hetkellä saa. Kunnan veroprosentti 0n 21%, tuon verran ainakin täytyy veroja maksaa ansiosidonnaisesta.
Nippanappa , tulee toimeen. No, jos hernekeittoo söis vaan niin paremmin pärjää ja itse teen leivät. Vitamiineihin ja tiettyihin lääkkeisiin menee jonkin verran. Sitten on sähkölasku, joka on kuukaudessa n.30€, puhelinlasku n. 26€, pakollinen kotivakuutus n.3kk välin 35€.
Sitten jotkut kettuilee työttömille, että kyllä niiden kelpaa. Mutta ei tuo työntekokaan houkuttele, kun työolosuhteet ihan paskat naisvaltaisella alalla, kieroja selkäänpuukottajia ja homeiset rakennukset. Ja ei eläkekkään tule ikinä olemaan niin suuri, että sillä pärjäisi, samaan pummin osaan sitä viimeistän silloin tippuisi. Ilo on otettava pienistä arkisista asioista.