Onko mielestäsi nykyinen 500e toimeentulotuki hyvä niin kuin se on? Pitäisikö sen olla enemmän/vähemmän? Perustelut mukaan!
Mitkä ovat sinun ajatuksesi perustoimeentulotuesta?
Kommentit (457)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen saanut toimeentulotukea joskus yli 15 vuotta sitten ja se mikä minua hämmästyttää on se, että se ei ole noussut kuin muutaman kympin koko aikana. Sitten joku vielä kehtaa sanoa, että sitä myönnetään liikaa.
6h työpäivä, nettopalkka 1100e, ei tukia, tuolla maksettava vuokrat, ruoat, kaikki, jokainen työtön jonka tunnen saa enemmän, työssäkäyvän on haettava ilmeisesti pankista lainaa jos ei rahat riitä elämiseen, mielestänin tämä on väärin.
Toimeentulotuki 500e + asumistuki ja toimeentulotuki vuokraan 400e yhteensä 900e kuussa. Tosin mehän ei tunneta. Harkinnanvaraisia en vingu. Sairauskuluja ei ole. Vakuutuksia ei ole. Sähkö joitain kymppejä per kuukausi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
500e on liikaa kun siitä pystyy säästämään.
Jokin 250-300e olisi varmaan sopiva. Sillä kyllä ruoat, hygieniajutut ja vaatteet kirpparilta ostaa
Joo sori et multa on jääny toimeentulotuesta tänä vuonna säästöön kun olen ollut niin masentunut etten ole edes oikein syönyt mitään. Tätä kun vielä jatkan niin kohta on jo rahaa käydä juttelemassa lääkärille.
Soita ja varaa aika, käy juttelemassa. Minä sain vihdoin, heinäkuusta alkaen pahentuneen masennuksen johdosta, viime viikolla varattua ajan, ja nyt on varattu kontrollit ja hoito on alkanut. Tiedän tasan tarkkaan, miten hyvä tuuri minulla kävi, sillä oli vaarana, että saan apua vasta ensi vuoden puolella, mutta sekin on parempi kuin ei mitään.
-ohis-
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä sen pitäisi kuulua kaikille jotka saavat peruspäivärahaa .
Miksi alapeukut?
Ei ole kuule hääviä elämää kun itse saan 600e ja mies palkkaa muutaman satasen enemmän. Eikä senttiäkään toimeentulotukea.
Niin kauan kuin ei ole "ylimääräisiä" menoja joita ei maksetakkaan sossusta tms, tuo noin 500e ihan peruselämiseen riittää. Jos on kyseessä joku joka etsii työtä (toivottavasti etsii), niin puhelin, ja usein tietokone tai tabletti tms on ihan ehdoton olla, ja jos asuu syrjässä myös ehkä auto. Vaikkei niitä korvata mitenkään. Pienillä paikkakunnilla kirjastoja joissa käyttää tietokoneita, tulostaa tms. Nissä ei ole kirppareita, joista saa talvitakit yms, joten kyllä ihan pakollisia menoja terveelläkin oni vain ruoan lisäksi. En lähtisi ainakaan pienentämään summaa.
Ohiheittona; Marinin aamiaiskulut 14 tuhatta per vuosi!
Kaikki tuet pois. Perustulo köyhille.
Pitkähkön työttömyyden rypeneenä voin sanoa että 500 euroa on melko hyvä, mutta sen lisäksi voisi ajatella hyvinvointiseteleitä tms jota voisi käyttää liikuntaan tai kulttuuriin. Ehkä jopa yksi ilmainen edestakainen matka joukkoliikenteillä viikossa lähimpään kaupuinkiin.
Tästä näkee taas, miten koko vauva. fion täynnä sossupummeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokin 250-300e olisi varmaan sopiva. Sillä kyllä ruoat, hygieniajutut ja vaatteet kirpparilta ostaa
Joo sori et multa on jääny toimeentulotuesta tänä vuonna säästöön kun olen ollut niin masentunut etten ole edes oikein syönyt mitään. Tätä kun vielä jatkan niin kohta on jo rahaa käydä juttelemassa lääkärille.
Jos elät toimeentulotuella niin julkisen puolen lääkärisi ja hammashoitosi on ilmainen koska laskut korvataan toimeentulotuessa täysmääräisesti kuten myös reseptilääkkeet.
Tuosta 500e menee myös vuokraan iso osa, kun asumistuki ei kata koko vuokraa...
Itse joudun maksamaan tuosta 200e vuokraan vaikka asumistuki on.
Muut laskut, bussiliput, bensat yms kaikki muu maksaa myös
Kuukauden bussi lippua ei esim pysty ostamaan, kun menee sen verta kalliiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos elät toimeentulotuella niin julkisen puolen lääkärisi ja hammashoitosi on ilmainen koska laskut korvataan toimeentulotuessa täysmääräisesti kuten myös reseptilääkkeet.
Tarkoitatko että kela korvaa ne toimeentulon päälle, vai että toimeentulotuki riittää hyvin näihin myös?
Vierailija kirjoitti:
Se ihan riippuu saako tuon n. 500€ "puhtaana käteen" eli jääkö tuo summa puhtaasti elämiseen vai joutuuko siitä maksamaan vielä joitakin laskuja. Puhelinlasku lienee ok tai joku yksittäinen pikkulasku mutta jos joku joutuu jotain lainanlyhennyksiä tuosta maksamaan tai muita isompia laskuja tms niin eihän siitä sitten hirveitä jää.
Ja jos tarvitsee tehdä jotakin hankintoja niin vain tuosta säästämällä se onnistuu. Esim. joku uusi talvitakki 100€ alkaa olla kipurajoilla että pystyy hankkimaan eli toimeentulotuella eläjä joutuu usein tyytymään käytettyyn niin vaatteissa kuin esim. kodinkoneissa tms. Tai säästämään jonkun kympin usealta kuukaudelta että saa sitten ostetuksi mitä tarvitsee.
Mutta jollei polta tupakkaa, eikä käytä alkoholia tai ole muita riippuvuuksia niin kyllä tuolla hengissä pysyy eli ruokaa saa ostetuksi.
Aika moni työtä tekeväkin joutuu säästämään tai tyytymään käytettyyn isompien hankintojen kohdalla. Miksi ihmeessä toimeentulotukea saavan pitäisi olla siihen nähden jotenkin paremmin oikeutettu ostelemaan mitä mieleen juolahtaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korvataan jos on kyseessä sairaudenhoito. Kuitenkin on läkkeitä joita ei korvata kokonaan, esim vagifem joka on naisten limakalvoja vahvistava lääke. Ei korvata koska se on tavallaan ennaltaehkäisevä lääke jne. Myöskään terveys siteitä yms ei korvata erikseen. Jos on lemmikkejä niiden kuluja ei korvata, eli jos jäät työttömäksi ja putoat toimeentulotuelle, lemmikkien kustannukset maksetaan toimeentulotuesta.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on aivan turha väittää, että joku toimeentulotuki on suuri, kun koko ajan esim. valtion ja kuntien virkamiehet saavat tuhansien toimeentulotukea. Eihän esim. kaupunginjohtajan palkka suurimmalta osalta ole kuin ylimääräistä tukea, tehdyn työn osuus palkasta ehkä 20%.
Ja sinä tiedät tämän koska..? Älä viitsi, tuo herrakateus on noloa.
Kuka edes saa täysinäisen määrän tt-tukea joka kuukausi? En ole itse koskaan ketään sellaista tavannut, joka sen niin saisi.
Sehän on hirveän iso summa kaiken muun tilille tulevan päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen saanut toimeentulotukea joskus yli 15 vuotta sitten ja se mikä minua hämmästyttää on se, että se ei ole noussut kuin muutaman kympin koko aikana. Sitten joku vielä kehtaa sanoa, että sitä myönnetään liikaa.
6h työpäivä, nettopalkka 1100e, ei tukia, tuolla maksettava vuokrat, ruoat, kaikki, jokainen työtön jonka tunnen saa enemmän, työssäkäyvän on haettava ilmeisesti pankista lainaa jos ei rahat riitä elämiseen, mielestänin tämä on väärin.
Työssäkäyväkin voi hakea ja saada toimeentulotukea. Väärinhän se on jos sitä joutuu palkan lisäksi hakemaan mutta se ei johdu tukien suuruudesta vaan palkan pienuudesta.
500€/kk asumisen päälle on turhan paljon. Itsekään en keskituloisena juuri enempää kuluta pl. isommat harvinaiset hankinnat, joihin tt-asiakaskin voi hakea lisätukea.
Tt-tuen selvästi isoin ongelma kuitenkin on se, että asuminen korvataan 100% ilman omavastuuta. Esimerkiksi Helsingissä yleistä asumistukea saa yksinasuva hieman päälle 400€ maksimissaan, kun tt-tukea saa asumiseen noin 700€/kk.
Niinkauan kun hoitotuki on puolet tuosta ja sillä pitää elättää itsensä lisäksi myös lapsi, on silkkaa rienausta väittää, että tuo on liian vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko että kela korvaa ne toimeentulon päälle, vai että toimeentulotuki riittää hyvin näihin myös?
Millon viimeksi itse olet maksanut kunnallisesta palvelusta?
Vierailija kirjoitti:
Kuka edes saa täysinäisen määrän tt-tukea joka kuukausi? En ole itse koskaan ketään sellaista tavannut, joka sen niin saisi.
Sehän on hirveän iso summa kaiken muun tilille tulevan päälle.
Ja siis itsekin kun elin täysin köyhyysrajalla asuessani turhan kalliissa kämpässä Vantaalla ja ollessani tuolloin liittoon kuulumaton työtön.
Puolet vuokrasta tuli asumistuesta, osa tt-tuesta ja osa meni vähäisestä työttömyyspäivärahastakin eikä mitään korotuksia tukiin saatu.
Tämänkaltaisia "tarinoita" kun tiedän muitakin, niin väkisinkin tulee vähän ihmeteltyä.
Ei tarvi pyydellä anteeksi.
Itse kun sain tt-tukea aikoinaan, kävin ulkomaanmatkoilla pari kertaa vuodessa ja söin silti säännöllisesti. Niin ne ihmiset on erilaisia rahankäyttäjiä.