Istuin autossa kaupan pihalla
Ja katsoin kateellisena kuinka ihmiset uskalsivat mennä kauppaan. S*atanan paniikkihäiriö. Onneksi sentään uskallan käydä Siwassa ja muissa yhtä pienissä kaupoissa.
Kommentit (60)
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 21:29"]Anteeksi jos tämä kysymys jotakuta loukkaa, ja tätä siis ei ole tarkoitettu ns "vittuiluks", vaan ihan asiallisena kysymyksenä, että mikä teitä siellä pelottaa? Onko joku tietty juttu joka ahdistaa, vai ihan ylipäätään kaupassa ihmisjoukun keskellä oleminen?
[/quote]
Se kohtaus mua ainakin
Kaikenmoisia pössöjä sitä onkin! Huh huh! :D
Mulle tuli paniikkihäiriö jo lapsena, mutta vasta yläasteella kun en päässyt enää kouluun, tajuttiin et nyt on jotain vialla. Lääkkeitä syön vieläkin, mutta todella vähän. Oikeasti, ne parantavat niin paljon, enää ei oireita, suosittelen. Ei sitä tarvitse hävetä:) joskus se on ainoa keino.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 21:16"]Ja siis en halua lääkettä syödä, vaan saan apua terapiassa. Uskon että paniikki ei tule ihan noin vain, vaan taustalla on joku syy mikä sen aiheuttaa. Enkä halua loppuelämää syödä lääkettä että pystyn käymään kaupassa.:)
[/quote]
Ei ne lääkkeetkään aina maailmanloppu ole. Miehellä ei enää ollut mitään puitavaa terapiassa mutta oireet jatkui aina vaan. Söi serotoniinia 10 vuotta yrittäen muutaman kerran lopettaakin mutta joutui aina jatkamaan kun oireet palasi. Lopuksi nuo oireet oli lähinnä masennusoireita jotka usein ph:öön liittyy. Viime vuonna pääsi kuitenkin kokonaan eroon lääkkeistä ja oireet on hyvin minimaalisia :)
Sama juttu.. En uskalla edes mennä terapiaan vaikka nyt olen sellaisessa elämäntilanteessa että siihen olisi varaa. Mies käy nykyään kaupassa, joten mun ei periaatteessa tarvitse enää käydä oikein missään, vaikka tiedän kyllä että se että välttelen julkisille paikoille menoa tulee tekemään asioista vielä vaikeampia tulevaisuudessa.
Olen suunnitellut että alan käymään lenkeillä jo tosi aikaisin aamusta kun ei ole liian vilkasta, ehkä sitten pikkuhiljaa uskaltaudun enemmän kauppoihin jne. Saa nähdä.
Tsemppiä sulle! :)
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 21:33"]Kaikenmoisia pössöjä sitä onkin! Huh huh! :D
[/quote]
En tiedä mikä on pössö, mutta voin kertoa ettei tunnu kivalta semmonen tilanne ettet kuule ja näe mitään, olet varma että saat sydänkohtauksen, et saa happea, jalat lähtee alta ja hyperventiloit ja lisäksi kohtauksen mentyä ohi ahdistus jatkuu tunteja tai päiviä. Voin kertoa ettei naurata.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 21:29"]
Anteeksi jos tämä kysymys jotakuta loukkaa, ja tätä siis ei ole tarkoitettu ns "vittuiluks", vaan ihan asiallisena kysymyksenä, että mikä teitä siellä pelottaa? Onko joku tietty juttu joka ahdistaa, vai ihan ylipäätään kaupassa ihmisjoukun keskellä oleminen?
[/quote]
Mua pelottaa se että tulee paniikkikohtaus.
Ei se kohtaus tule välttämättä siitä että kokee maitopurkit pelottavina tms. Itselle tuli ensimmäinen kohtaus kun olin rauhassa valitsemassa kalapuikkoja Lidlin pakastealtaalla. Yht'äkkiä vatsaan tuli hirveä tunne ja alkoi pyörryttää, sydän hakkasi ja juoksin ulos kaupasta. Luulin sairauskohtaukseksi mutten jotenkin saanut soitettua ambulanssia tai pyydettyä keneltäkään apua. Vasta kotona googlatessa oireita tajusin mistä saattaa olla kyse. En todellakaan pelästynyt niitä kalapuikkoja tai sitä ihmismassaa siellä kaupassa. Se vain tuli.
Ja se pelottaa siellä kaupassa, ainakin minua.
T. 7
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 21:13"]
Suosittelen ap menemään kauppaan erityisen vittuuntuneena. Silloin ei kiinnosta paskan vertaa, vaikka naamassa olisi kaikki pielessä ja mitä lie muuta kamalaa. Sama kipeänä. Nämä toimivat minulla... t. Ph itsekin
[/quote]
Mulla päinvastoin. Minua vituttaa kanssaihmiset noin yleensä, kärryineen tukkimassa, huutamassa puhelimeensa, tullessa persiiseen kiinni kun yrität kurottaa hedelmiä hyllyltä jne, ja mitä suuremmaksi vitutus kasvaa, sitä todennäköisemmin paniikin oireet alkaa. Kipeänä pelkään sairauskohtausta ihmisten ilmoilla ja saan paniikkikohtauksen jos tunnen jonkun nipistyksen jossain.
Menkääs käymään moskovolaisessa hypermarketissa joulun alla, niin sen jälkeen mikään Suomessa ei tunnu enää miltään. Paikka oli kuin ammuttu täyteen ja ihmiset oikeasti tappeli tavaroista. Ostoskärryillekkin oli oma jono ulkona, kun kärryjä ei ollut riittävästi asiakkaille.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 21:49"]Menkääs käymään moskovolaisessa hypermarketissa joulun alla, niin sen jälkeen mikään Suomessa ei tunnu enää miltään. Paikka oli kuin ammuttu täyteen ja ihmiset oikeasti tappeli tavaroista. Ostoskärryillekkin oli oma jono ulkona, kun kärryjä ei ollut riittävästi asiakkaille.
[/quote]
Edelleenkin se on se kohtaus mikä pelottaa. Ei se ihmispaljous.
Toi neuvo mennä kauppaan mahdollisimman vittuuntuneena on tosi hyvä ja toimiva! Kun suututte tarpeeksi, unohdatte turhat pelot. Ja jos siinä kohtaa vielä jokin paniikkihäiriö yrittää vinkua jotain, sille on helppo karjaista 'painu v****n siitä'. Paniikkihäiriön saa niitattua ihan helposti vihalla. Päättäkää että se ei teitä määrää! Te teette mitä haluatte, ja jonkin paniikkitilan on turha tulla rajoittamaan elämää. Älkää kuunnelko sitä tunnetta, siihen ei oikeasti kuole, se tunne vain valehtelee teille, älkää uskoko sitä. Minä olen parantunut vaikeasta paniikkihäiriöstä, ja tiedän mistä puhun. Minä en sellaista sairautta seuralaisekseni halua, joten annoin sille kenkää.
Oikeasti, jokainen voi itse päättää kuunteleeko vai eikö sellaista tunnetta mikä ei ole totta. Se on täysin turha sairaus. Siitä paranemiseen ei tarvita kuin vähän rohkeutta ja riittävästi vihaa.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 21:57"]
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 21:49"]Menkääs käymään moskovolaisessa hypermarketissa joulun alla, niin sen jälkeen mikään Suomessa ei tunnu enää miltään. Paikka oli kuin ammuttu täyteen ja ihmiset oikeasti tappeli tavaroista. Ostoskärryillekkin oli oma jono ulkona, kun kärryjä ei ollut riittävästi asiakkaille. [/quote] Edelleenkin se on se kohtaus mikä pelottaa. Ei se ihmispaljous.
[/quote]
Tuo on pelon pelkoa. Huono homma jos alkaa pelkäämään pelkoa. Pelon pelkääminen vain pahentaa tilannetta. Älä anna pelolle tuollaista valtaa, lopeta niiden kohtausten pelkääminen, niin ne helpottuu ja loppuu kokonaan. Naura niille, älä välttele.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 22:00"]
Toi neuvo mennä kauppaan mahdollisimman vittuuntuneena on tosi hyvä ja toimiva! Kun suututte tarpeeksi, unohdatte turhat pelot. Ja jos siinä kohtaa vielä jokin paniikkihäiriö yrittää vinkua jotain, sille on helppo karjaista 'painu v****n siitä'. Paniikkihäiriön saa niitattua ihan helposti vihalla. Päättäkää että se ei teitä määrää! Te teette mitä haluatte, ja jonkin paniikkitilan on turha tulla rajoittamaan elämää. Älkää kuunnelko sitä tunnetta, siihen ei oikeasti kuole, se tunne vain valehtelee teille, älkää uskoko sitä. Minä olen parantunut vaikeasta paniikkihäiriöstä, ja tiedän mistä puhun. Minä en sellaista sairautta seuralaisekseni halua, joten annoin sille kenkää.
Oikeasti, jokainen voi itse päättää kuunteleeko vai eikö sellaista tunnetta mikä ei ole totta. Se on täysin turha sairaus. Siitä paranemiseen ei tarvita kuin vähän rohkeutta ja riittävästi vihaa.
[/quote]
Ei se ole noin simppeliä. Toisilla ei ole mitään pelkotiloja kun kohtaus vain tulee. Itse uskoisin voimakkaan negatiivisen tunteen lisäävän kohdallani paniikkikohtauksen mahdollisuutta. Oletan että oma häiriöni johtuu pitkään jatkuneesta ahdistuksesta. Päättää pitää juu mutta ei kaikilla suuttumus ole ratkaisu kun kyse ei välttämättä ole laisinkaan siitä että tilanne tai jokin asia pelottaisi. Paniikkihäiriötä on vaikea ymmärtää ellei sitä ole itse kokenut, itsekin ajattelin ennen että "mitä panikoitte? Rauhoittukaa."
Itselle on toiminut huumori oman pääni sisällä. Käyn aika värikästä monologia ja kohtauksen pelko saa erilaiset mittasuhteet.
Nämä on todella yksilöllisiä asioita. Kuten yllä joku sanoi että vitutus ja kipeänä oleminen tepsii - itselle nuo olisivat vihoviimeisiä asioita.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 22:06"]
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 21:57"]
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 21:49"]Menkääs käymään moskovolaisessa hypermarketissa joulun alla, niin sen jälkeen mikään Suomessa ei tunnu enää miltään. Paikka oli kuin ammuttu täyteen ja ihmiset oikeasti tappeli tavaroista. Ostoskärryillekkin oli oma jono ulkona, kun kärryjä ei ollut riittävästi asiakkaille. [/quote] Edelleenkin se on se kohtaus mikä pelottaa. Ei se ihmispaljous.
[/quote]
Tuo on pelon pelkoa. Huono homma jos alkaa pelkäämään pelkoa. Pelon pelkääminen vain pahentaa tilannetta. Älä anna pelolle tuollaista valtaa, lopeta niiden kohtausten pelkääminen, niin ne helpottuu ja loppuu kokonaan. Naura niille, älä välttele.
[/quote]
Juu ja masennuksen saa pois piristymällä ja kaksisuuntaisen mielialahäiriön voi vääntää nupista tasaiselle. Voi huokaus, kun se paniikkikohtaus ei nimestään huolimatta tule päälle siitä että pelottaa. Eli ei ole pelon pelkoa vaan vitullisen kohtauksen pelkoa. Kyllä siinä alkaa hieman jännittää jos on isokin tsäänssi että yhtenä hetkenä lueskelet rauhassa IP-lehtien otsikoita ja seuraavaksi yhtäkkiä lähtee kuulo ja melkein taju. Tuosta noin vain.
Luuletko olevasi niin erityinen että ihmiset olis kiinnostunu just susta ja sun katsomisesta kun meet kauppaan?
Katsos kun maailma ei pyöri sun ympärillä.
Ei todellakaan.
Masennus ja kaksisuuntainen on eri asioita kuin paniikkihäiriö. Kahden ensin mainitun kohdalla pitää tehdä paljon enemmän töitä ja käydä terapiassa, ph on melko helposti niitattavissa. Kyllä minullakin on kaupassa tullut noita huimauskohtauksia, kuulo lähtee, en meinannut nähdä mitään, hengitys ahisti yms. mutta tajusin että se on ihan ylimääräinen turha olotila. En tarvinnut sitä mihinkään, joten en 'kuunnellut' sitä. En antanut sen vaikuttaa mihinkään, en antanut sen rajoittaa mitään jne. joten paranin siitä melko nopeasti. Minulla on ollut monenlaisia paniikkikohtauksia mutta tuollaisen kohdalla ajattelin, että se menee ohi, enkä kiinnittänyt siihen huomioo. Joten jatka vain kaikessa rauhassa IP-lehtien otsikoiden lukemista ja sano sille kohtaukselle bye bye.
Vain sinä itse päätät sen kuinka paljon annat sen vaikuttaa.
Miksi mindfulness saa alapeukkuja? Itselleni on diagnosoitu laaja)alainen ahdistuneisuushäiriö sekä paniikkihäiriö ja mindfulness on ainoa, jonka avulla koen päässeeni oireista eroon. Lääkkeistä ja terapiasta oli myös jonkin verran apua, mutta ratkaisevaa paranemisen kannalta oli tutustua omaan mieleen.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 22:13"]Luuletko olevasi niin erityinen että ihmiset olis kiinnostunu just susta ja sun katsomisesta kun meet kauppaan?
Katsos kun maailma ei pyöri sun ympärillä.
Ei todellakaan.
[/quote]
Haista nyt jo vittu kun ei ne ihmiset edelleenkään mua sielöä pelota ja mulle on ihan sama mitä ne ajattelee
Haluatteko te alapeukuttajat olla ja pysyä sairaina? No se on tietenkin jokaisen oma valinta :D
Voi kun tuli surullinen olo sun puolesta :( oletko kokeillut terapiaa ja kaikki avut mitä vaan voi? Halaus ja voimia!