Lapsettomana perhejoulua viettämässä
Meillä suku kokoontuu aina jouluna yhteen vanhempieni luokse. Neljä siskoani lapsineen sekä minä ja sitten tietysti vanhemmat. Perhe on minulle hyvin rakas. Itse en ole parisuhteessa eikä minulla ole lapsia ja näyttää silt, että tilanteeseen ei ole tulossa muutosta.
Vaikka sisarusteni lapset ovat minulle hyvin rakkaita, olen alkanut ahdistua siitä, kun aina perheenjäsenilleni jutellessa saan kulla lasten kuulumisesta yksityiskohtaisesti. Juttelen siis perheenjäsenilleni lähes päivittäin (soittelemme puolin ja toisin, ei ole mitenkään yksipuolista) ja joka kerta saan kuulla kaiken lukuharrastuksista uusiin sukkiin. Tulen tästä nykyään surulliseksi, vaikka en sitä tietenkään ole kenellekään kertonut, paitsi nyt tässä. Suurin unelmani on aina ollut tulla äidiksi. Tunnen sydämessä melkein fyysistä kipua, kun kuulen siskojen lapsista eikä minulla ole omaa.
Kateellinen en todellakaan ole ja toivon siskoilleni lapsineen vain ja ainoastaan kaikkea hyvää. Minä kuitenkin olisin halunnut olla äiti myös ja tuntuu murskaavalta, että sen täytyi olla juuri tämä unelma, joka jäi toteutumatta. Ja nyt kun toiset saavat elää unelmaani, suruni ikään kuin korostuu heidän onnensa rinnalla.
Jouluna kokoonnumme yhteen ja sitten pitää taas näyttää urheaa naamaa ja olla kaikkien puolesta iloinen ja onnellinen täti. Ja sitten kotimatkalla vasta voi antaa surun hiipiä sydämeen.
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hanki Ne lapset
Luuletko, että lapsia saa marketista niin kuin vaikka maitoa?
Niin se maito on siellä koska vastasyntynyt vauva on viety äidiltään teuraaksi.
Ei välttämättä. Ei lypsylehmien vasikoita automaattisesti teurasteta. Eihän muuten tulisi uusia lypsylehmiä. Ja muutenkin eritäin mautonta kommentoida tuollaista, kun toinen suree lapsettomuuttaan.
Näin. Poissa silmistä, poissa mielestä.
Sinulla näyttää olevan käytöstavat poissa mielestä. Se ei ole hyvä asia.
Käytöstavoilla ei voi muuttaa faktoja fiktioksi.
Ei tässä kukaan mitään fiktioksi yritä muuttaa. Normaaliälyiset vain ymmärtävät, milloin on sopiva hetki ruveta paasaamaan teuraalle menevistä elämisistä ja milloin ei. Harmi, ettet sinä siihen kykene. Menet varmaan hautajaisissakin sureville omaisille vauhkoamaan, miten lihan tehotuotannossa elämisiä kohdellaan huonosti jne.
Se ei ollut vastaus ap:lle vaan maidosta paasaavalle kommentoijalle.
Vierailija kirjoitti:
Mitä olet tehnyt isäehdokkaan löytymiseksi?
Suurin osa miehistä ei halua isäksi. Suurimmasta osasta tulee isä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hanki Ne lapset
Ei välttämättä. Ei lypsylehmien vasikoita automaattisesti teurasteta. Eihän muuten tulisi uusia lypsylehmiä. Ja muutenkin eritäin mautonta kommentoida tuollaista, kun toinen suree lapsettomuuttaan.
Ei tässä kukaan mitään fiktioksi yritä muuttaa. Normaaliälyiset vain ymmärtävät, milloin on sopiva hetki ruveta paasaamaan teuraalle menevistä elämisistä ja milloin ei. Harmi, ettet sinä siihen kykene. Menet varmaan hautajaisissakin sureville omaisille vauhkoamaan, miten lihan tehotuotannossa elämisiä kohdellaan huonosti jne.
Kukaan muu kuin sinä ei täällä ole paasannut maidosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hanki Ne lapset
Sinä paasaat ja sinä käytit sitä sanaa. Provosoitumisestasi päätellen käytät maitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hanki Ne lapset
Sinä paasaat ja sinä käytit sitä sanaa. Provosoitumisestasi päätellen käytät maitoa.
En paasaa enkä provosoidu. Käytin sanaa maito esimerkkinä tuotteesta, jonka voi tuosta vain hankkia. Sinä sitten tulit paasaamaan teuraalle menevistä lehmistä ynnä muusta. Ihme vauhkoamista. Minulle ei ole mikään ongelma se, että käytän maitoa. Juo sinä vaan kauralitkujasi, jos niillä saat ostettua itsellesi hyvän mielen :)
Niin, ehkä voisit kertoa siskoillesi ajatuksistasi. Vaikka onhan siinä toki se riski, että joku pahoittaa mielensä.
Keinohedelmöitys, mikäli vielä kiellettyä yksinäiselle naiselle suomessa, käyt tekemässä sen ruotsissa. Rahaa tosin menee muutama tonni, ei kuitenkaan lomamatkaa enempää.
Vierailija kirjoitti:
Keinohedelmöitys, mikäli vielä kiellettyä yksinäiselle naiselle suomessa, käyt tekemässä sen ruotsissa. Rahaa tosin menee muutama tonni, ei kuitenkaan lomamatkaa enempää.
On sallittua Suomessa ja tehdään myös kunnallisella, jos nainen on alle 40 v.
Toivottavasti ap saa päänsä kuntoon ja löytää sopivan miehen, että saa lapsia.
Kyllä sä raskaaksi pääset ilman Isän halujakin
Teet sen lapsen itse
Ikääsi et maininnut, mutta mikäli olet vielä hedelmällisessä iässä, niin oletko pohtinut kumppanivanhemmuutta tai itsellistä äitiyttä?
Itse sain esikoiseni 38v. Nelikymppiset äidit ei ole enää mikään harvinaisuus! Ja tuosta joulunvietosta, jos tekee kovin kipeää, niin jätä menemättä. Mene kylpylälomalle, tai mihin vain missä olosi on parempi. Älä kiusaa itseäsi muiden odotusten takia. Voimia ❤️
Ehkä kannattaisi olla vähän vähemmän tekemisissä ja rakentaa ennemminkin omaa elämää.
Sitten se joulukaan ei olisi sitä samaa jatkumoa.
Lapsiperheillä tuppaa olemaan lapsiperheiden jutut ja voi olla että he myös luulevat että sinua kiinnostaa ne lapset.
Asia voi ahdistaa myös toisinpäin.
Minä olen meistä sisarista ainoa jolla lapsia.
Lapsettomat siskot eivät ota asiaa hyvin ja huomasin yksi päivä etten uskalla edes hymyillä lapsilleni kun joku heistä on läsnä, koska he pillastuvat siitäkin.
Lapsia pitäisi myös jakaa heidän kanssaam ja he idän mielestään täti on sama asia kuin äiti.
En vietä joulua enää heidän kanssaan ja välit on täysin viilenneet.
Minä en suostu lähtemään kenenkään perhe- tai sukujoulujuhliin. Ei kiitos. Paljon mieluummin olen vaikka yksin kotona ja teen juuri sellaisia asioita kuin itse haluan ja pidän miellyttävänä. Nukun tai syön tai katson elokuvia tai vaikka juopottelen, jos siltä tuntuu. Joka tapauksessa joulun jälkeen on sellainen olo, että mukavaa ja rentouttavaa oli. Silloin tällöin olen tavannut joulun aikoina sellaisia ystäviäni, jotka hekään eivät joulupsykoosiin suostu.
Ymmärrän täysin, itse olin sisaruskatraan ainoa jolla ei ollut lapsia. Silti halusin kipeästi olla äiti. Jokainen siskoni sai lapsia pian 20 v täytettyään, en minä. Lopulta odotus palkittiin, ja olen nyt kahden ihanan pojan äiti.
Kokemuksesta tiedän, että ne lapset eivät ole sitten enää niin mahtavia, kun ne ovat siinä koko ajan. Ymmärsin tämän jo siskon lasten kautta, enkä ole sen takia omia halunnut. Olisin varmaan huono isä, kun mulla ei yksinkertaisesti riitä kärsivällisyys lasten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomat siskot eivät ota asiaa hyvin ja huomasin yksi päivä etten uskalla edes hymyillä lapsilleni kun joku heistä on läsnä, koska he pillastuvat siitäkin.
Lapsia pitäisi myös jakaa heidän kanssaam ja he idän mielestään täti on sama asia kuin äiti.
Tämä on tabu. Meillä myös meni välit sen takia, että lapseton sisko muuttui täysin sietämättömäksi.
Ymmärrän sinua täysin. Kärsimme mieheni kanssa lapsettomuudesta 5 vuotta. Rakastan siskoni lapsia kamalasti vaikka heidän näkemisensä onkin raskasta ja joihinkin kavereihin välit ovat etääntyneet koska en vaan pystynyt olemaan mukana heidän elämässään.
Oletko harkinnut itsellistä äitiyttä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on tabu. Meillä myös meni välit sen takia, että lapseton sisko muuttui täysin sietämättömäksi.
Lapsettomuudesta kärsivä työkaverini esittää aivan jatkuvasti veljensä tyttären "äitiä". Mm. tarjoilee tämän vaatteita lainaan ja päivittää Facebookiin itsestään kansikuvan tämän tytön kanssa.
Perheen eteen pitää tehdä töitä
Ei se mies ja lapset taivaasta tipahda
Mitä olet tehnyt isäehdokkaan löytymiseksi?