Millainen kuva sinulla on kirjallisuuden opiskelijoista?
Kommentit (62)
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:09"]
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:06"]
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:04"]
Ihme hörhöjä ja haihattelijoita, aina ylemmän sosiaaliluokan lapsia joiden oli suvun painostuksesta pakko mennä opiskelemaan yliopistoon, mutta eivät päässeet millekään oikealle alalle.
[/quote]
Niin, ja olen insinööriopiskelija enkä ole koskaan saanut pildeä kirjallisuuden opiskelijoilta. -16
[/quote]
Oikeasti opiskelen oikeustieteellisessä enkä halua pillua, koska olen hetero :D t. 16
[/quote]Oikeustieteilijän mielesä kirjallisuudentutkimus ei ole "oikea ala"? :D
Ettehän te edes tee mitään tiedettä. Juristikoulutus kuuluisi ammattikorkeaan.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 18:57"]
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 18:53"]
Syvällisiä, liiankin. Mukavia yleensä. Suvaitsevaisia.
[/quote]
Jäin tässä miettimään, miten voi olla liian syvällinen? Mitä se tarkoittaa?
[/quote]
Olen itse matematiikan opiskelija, kämppis kirjallisuuden. Monesti kun keskustelen sen kanssa niin vähän kuin tuntuu olettavan että tunnen jonkun kirjallisuusviittauksen tai ajattelen asiaa muutenkin kun loogisesta näkökulmasta. En sanonut pahalla, välillä vaan tuntuu siltä! Mutta ehkä se on vaan tää mun kaveri.
Vaikeaa, olen joskus nähnyt niitä materiaaleja enkä ymmärrä hölkäsen pöläystä.
Ilman tälläistäkin turhaa paskaa selvittäisiin.
Älykkäitä ja pohdiskelevia tyyppejä
Ne on niitä jotka on lapsesta asti rakastaneet kaunokirjallisuuden lukemista ja viettäneet kaiken vapaa-aikansa siihen intohimiosesti uppoutuen. Sitten he saavat jatkaa harrastustaan yliopisto-opiskelun muodossa, mikä voisikaan heille olla ihanempaa.
Sellaisia paremman perheen tyttöjä joiden ei ole oikeasti tarvinnut koskaan murehtia oikein mitään. Voi mennä opiskelemaan just sitä mikä kiinnostaa.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:31"]
Sellaisia paremman perheen tyttöjä joiden ei ole oikeasti tarvinnut koskaan murehtia oikein mitään. Voi mennä opiskelemaan just sitä mikä kiinnostaa.
[/quote]
Se, että hakee opiskelemaan sitä mistä on kiinnostunut, tarkoittaa siis mielestäsi sitä, että elämä on ollut helppoa? Aha.
Itse opiskeliln yleistä kirjallisuustiedettä pääaineena Tampereen yliopistossa 90-luvulla. Silloin aika moni (minäkin) tytöistä oli mustiin pukeutuvia punapäitä. Pojistakin moni pukeutui mustiin. Taisi olla muotia meidän piireissä tuolloin.
En oikein tarkkaan tiedä mihin silloiset opiskelukaverit ovat työllistyneet. Muutamasta tuli tutkija ja jäivät yliopistolle, pari taitaa työskennellä opettajina, yksi kirjoitti kirjan. Minusta tuli toimittaja.
Vierailija kirjoitti:
Yliopiston sivistyneimmät naiset. Kauniiden jengi on myös hyvin arvonsa tuntevaa. Nobodyt älkää vaivautuko.
Onko pidättyväisyys sama asia kuin sivistyneisyys? Voin kuvitella että pidättyväisiä osa yliopisto-opiskelijoista on. Mutta pidättyneisyys, ujous ja hiljaisuus ei lisää viisautta. Kirjallisuutta opiskelemalla ei ymmärrä esim.sitä miten kasvit ja sienet lisääntyvät tai miljoonaa muutakaan asiaa.
Jännä miten ihmiset tuomitsee jonkun alan tietämättä ees mikä sen työllistymistilanne on oikeesti tai mihin siitä ylipäänsä usein työllistytään. Kuinkakohan moni "turha ala" -kommentin kirjottaneista on tietosia esim. siitä että tulevat äikänopet opiskelee suomen kielen lisäks kirjallisuutta. Sama kun "humanistit on turhia" -kommentteja viljelevät ovat ilmeisesti autuaan tietämättömiä siitä että merkittävä osa humanisteista on ihan perus aineenopettajia.
Ja kyllä mua ajatus sellasestakin maailmasta pelottais jossa ei mm. ilmesty kaunokirjallisuutta tai ole museoita koska turhaahan tollanen humanistihömpötys on.
Kirjallisuuden opiskelijat nauttivat kirjallisuudesta, ovat yleensä vähävaraisia ja heillä ei ole selkeää visiota mitä opintojen jälkeen tapahtuu. He ovat älykkäitä, osaavat hienosti tulkita asioita hyvin laajalta skaalalta, poliittisesti vihervasemmistoa, pukeutuvat hipahtavasti. Asuvat vuokralla, suosivat kasvisruokaa ja kierrätystä. En ikinä ymmärrä, miten monet heistä pääsevät matkustelemaan vuosittain, mutta kai se on siinä, kun kaikesta muusta nuukailee.
Naisopiskelijoiden joukossa on yllättävän paljon taustaa masennuksesta ja mielenterveysongelmista. Osa naisopiskelijoista hyvin vapaamielisiä ja itse olen paneskellut neljää eri kirjallisuudenopiskelijaneitosta (näiden kautta tätä porukkaa siis tunnen enemmänkin). Seksin laadusta ei varmaan voi yleistyksiä tehdä, joten jätetään tämä aihe kommentoimatta (rietasta seksiä kuitenkin).
Miesopiskelijat ovat mielestäni joko hinteliä ja hiljaisia ihan hyviä tyyppejä tai sitten ärsyttäviä pätijöitä, jotka pyrkivät keskustelemaan filosofiasta ja teorioista.
Kirjallisuudenopiskelijanainen on teknisen tai kaupallisen alan miehelle erinomainen vaimoehdokas, joka on edustava, persoonallinen, sivistynyt ja älykäs. Vastaavaa ajattelumaailmaa ja -tapaa mitä kirjallisuudenopiskelijoilla on, ei tapaa vaikka kauppiksen tai tekun naisilta. Erityisiä, vähän kummallisia ihmisiä!
"Kirjallisuuden opiskelijat päätyvät hyvin erilaisiin ammatteihin."
- Kuten Lidlin kassoiksi.
"Kirjallisuudenopiskelijanainen on teknisen tai kaupallisen alan miehelle erinomainen vaimoehdokas"
Lue: Lompakkoloinen.
Eikös niistä tuu äidinkielen opettajia?
Ei tuu, kirjallisuuden opiskelu itsessään ei vielä valmista mihinkään, ei siis "edes" äidinkielen opeksi. Äidinkielen opettajaksi haluavan tulee lukea myös suomen kieltä ja pedagogisia. Mutta kirjallisuus voi toki olla silti pääaineena.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:01"]
Kermaperseitä. Eli on varaa opiskella ammattiin joka ei työllistä.
[/quote]
Kannattaa oikeistotrollin kertoa rohkeasti näkemystään esim. kokoomuksen piirissä, ko. puolueen kannatuksesta kun varmaan kolmasosa tulee opettajilta ja näiden lähipiiriltä.