Vauvan nukuttaminen
Neuvolassa sanottiin että vauvaa saa nukuttaa vaan selällään, että on turvallisinta niin. Kuulostaa hurjalta, jos vauva vaikka pulauttaa eikä tajua kääntää päätään, sehän voi tukehtua. Onko tämä selällään nukuttaminen nyt sellainen asia mikä neuvolassa vain "pitää" sanoa, kaipaisin hieman kuulla miten ihmiset oikeasti toimivat? Eli oletko nukuttanut vauvaa esim. kylellään tai masullaan ja jos olet, tapahtuiko siinä mitään pahaa?
Kommentit (29)
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 23:46"]Kyljellään ja vatsallaan olen pitänyt syntymästä saakka. Vatsavaivoihin ja levottomiin käsiin hyvä tuo mahallaan olo. Neuvolassa ei asiaan kommentoitu. Päätä on kääntänyt syntymästä saakka itse, joten sen puoleen ei vaaraa ole ollut.
[/quote]
Vauva on nyt 6kk
Meillä on molemmat lapset nukkuneet kyljellään tai sitten peitto rullaksi käärittynä hieman kallellaan selällään.
Nyt ovat 6 ja 3 vuotiaita, suosituksia en kyllä muista.
Minä olen nukkunut lapsena selällään,
Takaraivo ei ole sellainen kuin lapsillamme vaan tavallaan littana.
Mahtaako vaikuttaa?
Meillä lapsi nukkui niin kauan kyljellään kunnes osasi kääntyillä itse haluamaansa asentoon. Jätin vauvana kuitenkin sen verran takakumaraan ettei käänny naamalleen
Itse mietin aina tuota kätkyt riskiä.
Miten voidaan sanoa että tämä ja tuo pienentää riskiä kun kukaan ei loppujen lopuksi tiedä mistä se johtuu?
Se taitaa olla aika arpapeliä onko tutkimuksissa ollut juuri tähän valitettavasti kuolleita vaiko eikö.
Olisiko vauvat kuolleet kumminkin, asennosta huolimatta vai eivät.
Samaten on paljon muita joiden sanotaan edesauttavan tai lisäävän riskiä kätkytkuolemaan.
Viisaampia tähän vastaamaan?
Tuskin kovin moni lapsi pitää nenää kohti kattoa selällään nukkuessa, kun ei ole tyynyä yms. Vaan pitää suht kovalla patjalla jännittää niskaansa.
Vauva nukkuu kuten parhaaksi kokee, oma alle kk ikäisenä kääntynyt aina kylelleen ja nyt 4kk nukkuu milloon mitenkin päin. Selälleen oon aina laskenu.
Eli voisiko tästä päätellä että jää aika paljon oman harkinnan varaan. Outoa jos suositukset vaihtelee noin paljon eri aikoina ja eri paikoissa :s
Jaaha, taas vaihteeksi suositellaan selällään nukuttamista. Tulee taas litteätakaraivoisia tyttöjä, jotka tuhhlaavat viikkorahansa hiuslakkoihin ja oppivat tupeeraamaan. Kuten minä. Oma tyttäreni onnekkaampi kun sai neuvolan luvan kanssa nukkua kyljellään ja kaunis on pää.
Kieli poskessa... Ihan oikeastiko jotkut nukkumiseen liittyvät suositukset ovat kiveen hakattuja sääntöjä? Lopulta lapsi nukkuu asennossa, jossa hänen on hyvä nukkua.
Kätkytkuolemariskin erot eivät voi olla merkittäviä, se olis jo ollut pieni tieteellinen sensaatio...
Minullekin -12-syntynyt vauva neuvottiin nukuttamaan kyljelleen, mutta nyt suositus on taas selälleen. Vauva pitää automaattisesti päätä käännettynä sivulle. Mahallaan nukuttamisessa on suurin kätkytkuoleman riski.
Esikoista nukutettiin kyljellään, vaihdellen puolia, kuopus nukkui vain mahalleen... Kun esikoinen vähän kasvoi, niin nukkui aina selälleen ja kädet pään ympärillä, kuten sittemmin myös kuopus ja kappas, niin minäkin:)
Ottakaa ne neuvolat vähän iisimmin, suositukset muttuu, mutta mikään ei ole faktaa.