Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauvan nukuttaminen

Vierailija
02.04.2015 |

Neuvolassa sanottiin että vauvaa saa nukuttaa vaan selällään, että on turvallisinta niin. Kuulostaa hurjalta, jos vauva vaikka pulauttaa eikä tajua kääntää päätään, sehän voi tukehtua. Onko tämä selällään nukuttaminen nyt sellainen asia mikä neuvolassa vain "pitää" sanoa, kaipaisin hieman kuulla miten ihmiset oikeasti toimivat? Eli oletko nukuttanut vauvaa esim. kylellään tai masullaan ja jos olet, tapahtuiko siinä mitään pahaa?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vauva ainakin nukkuu aina selällään pää jommalle kummalle puolelle kääntyneenä.

Vierailija
2/29 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on tietysti toimiva juttu että nukuttaa jo pää sivulle kääntyneenä niin ei sitte pulautukset häiritse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä neuvolassa neuvottiin kyljellään nukutus. Vuoroiltoina vasemmalla ja oikealla. Ehdottomasti nukutat kyljellään. Onko terkkarin tätisi ihan yössä..

Vierailija
4/29 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja noin 4-5 kk voi alkaa nukuttaa myös vatsallaan.

Vierailija
5/29 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoi että nykysuositus on selällään, että pienen riski kätkytkuolemalle. Sitä juuri mietinkin että kun neuvolassa yleensä pitää esittää asiat tutkitun tiedon valossa eikä mututuntumalla niin haluaisinkin siksi kuulla miten ihka oikeat äidit toimii, eikä miten Käypä hoito suositukset ja Valviran virkamiehet neuvolantätejä ohjailee..

Ap

Vierailija
6/29 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ystävä on juuri saanut lapsen ja ainakin hän pitää mieluiten lasta kyljellään ja niin mäkin olen nukuttanut lapseni.

Vierailija
7/29 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille jo sairaalassa opastettiin, että kyljellään nukutetaan. Ja tosiaan vaihdettiin sitä puolta aina eri unille. Tämä siis vuoden takainen ohjeistus.

Vierailija
8/29 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastasyntyneenä nukutettiin kyljellään ja kun ei päälle 1 kk ikäisenä enää pysynyt siinä niin selällään..kääntää itse aina pään jommalle kummalle puolelle.

Vierailija
9/29 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 15:43"]Sanoi että nykysuositus on selällään, että pienen riski kätkytkuolemalle. Sitä juuri mietinkin että kun neuvolassa yleensä pitää esittää asiat tutkitun tiedon valossa eikä mututuntumalla niin haluaisinkin siksi kuulla miten ihka oikeat äidit toimii, eikä miten Käypä hoito suositukset ja Valviran virkamiehet neuvolantätejä ohjailee..

Ap
[/quote]

Oma lapseni on syntynyt -12 ja silloin suositus oli että kyljellään. Äkkiä ne suosituksetkin näköjään muuttuu.

Vierailija
10/29 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse nukutin vauvan yöunille neuvolan suositusten mukaisesti eli selällään. Vauva nukkui aina kuitenkin pää sivulle käännettynä, ei koskaan niinsanotusti takaraivollaan. Ihan vauvana myös annoin välillä nukkua mahallaan päikkäreitä kun itse valvoin vieressä :) nyt kun on jo lähes vuoden ikäinen nukkuu aina kyljellään/mahallaan.

Vierailija
11/29 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 15:49"]Itse nukutin vauvan yöunille neuvolan suositusten mukaisesti eli selällään. Vauva nukkui aina kuitenkin pää sivulle käännettynä, ei koskaan niinsanotusti takaraivollaan. Ihan vauvana myös annoin välillä nukkua mahallaan päikkäreitä kun itse valvoin vieressä :) nyt kun on jo lähes vuoden ikäinen nukkuu aina kyljellään/mahallaan.
[/quote]

Ja lisään vielä että vauva on syntynyt viimevuonna, ja silloin ainakin meidän sairaalassa opastettiin nukuttamaan selällään.

Vierailija
12/29 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille sanottiin viime vuonna neuvolassa ja synnärillä, että suositellaan nukutettavaksi kyljellään.

Vierailija
13/29 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nukutaan selällään pää kääntyneenä johonkin suuntaan. Kyljellään olen yrittänyt välillä nukuttaa, mutta tyttö ei pysy siinä asennossa enää kun on yli 1kk.

Vierailija
14/29 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua 80 luvulla piti nukuttaa mahallaan, 90 ja 2000 luvuilla syntyneitä kyljillään ja tänä vuonna kun sain vauvan, suositus on selällään. Vastasyntyneen pää kehotettiin kääntämään. Itse laitan selälleen nukkumaan. Silloin kun oli ilmavaivoja, käänsin aamuyöstä mahalleen. Nyt ei voi enää kääntää kun alkaa konttaamaan unissaan. Vauvat nukkuu sikeimmin mahallaan, mikä lisää kätkytkuoleman riskiä. Jos vaipuu niin syvään uneen ettei tajua hengittää, voi aiheutua kätkytkuolema. Riskiä pitäisi vähentää äidin nukkuminen (hengittäminen) lähellä.

Vierailija
15/29 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On suositukset muuttuneet selällään nukuttamiseen. Poikani syntyneet -10, -12 ja -15 ja kahdella ekalla ohjeistus kyljellä nukuttamiseen+ kyljen vaihdot ja viimeisin ohjeistettiin nukuttamaan selällään jotta saa tarvittaessa käännettyä itse pään jos pulauttaa ja näin ukkeli on toiminutkin:-)

Vierailija
16/29 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

NKL 2012 ja koko neuvolarumba ennen ja jälkeen: nukutus selällään (kätkytkuoleman riski) ja pää ei saa olla aina samassa asennossa jottei nuppi muotoudu asennon mukaan, perhepedissä koska vaikutti järkevimmältä ja yöimetys oli siten helpointa.

Oikein kaunispäinen lapsi on nykyisinkin. Syvästi muuten ihmettelen ensinnäkin ajatusta vastasyntyneen nukuttamisesta (ne nukkuvat tai ovat nukkumatta ihan oman ohjelmansa mukaan), ja toisekseen sitä että joku haluaa pykätä lapsen muttei ota sen henkeen ja terveyteen vaikuttavia suosituksia ihan todesta.

Vierailija
17/29 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle suositeltiin -13 ja 4kk sitten vielä että kyljellään nukutetaan

Vierailija
18/29 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh näitä ohjeita ja neuvoja ja suosituksia mitä neuvolasta ja ympäriltä saa, kaikki eroo toisistaan aina vähän. Ja kaikko sanoo että tämä ja tämä on paras. Ei tiedä yhtään miten toimia oikein, tai lähinnä ettei toimisi väärin :(

Ap

Vierailija
19/29 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 23:30"]Jaaha, taas vaihteeksi suositellaan selällään nukuttamista. Tulee taas litteätakaraivoisia tyttöjä, jotka tuhhlaavat viikkorahansa hiuslakkoihin ja oppivat tupeeraamaan. Kuten minä. Oma tyttäreni onnekkaampi kun sai neuvolan luvan kanssa nukkua kyljellään ja kaunis on pää.

Kieli poskessa...  Ihan oikeastiko jotkut nukkumiseen liittyvät suositukset ovat kiveen hakattuja sääntöjä? Lopulta lapsi nukkuu asennossa, jossa hänen on hyvä nukkua.

Kätkytkuolemariskin erot eivät voi olla merkittäviä, se olis jo ollut pieni tieteellinen sensaatio...
[/quote]
Olikos se nyt seitsemän prosenttiyksikköä, minkä verran kätkytkuolemat vähenivät sen jälkeen kun käskettiin lopettaa mahallaan nukuttaminen. Minusta aika paljon, kun puhutaan ihmishengestä.

Vierailija
20/29 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyljellään ja vatsallaan olen pitänyt syntymästä saakka. Vatsavaivoihin ja levottomiin käsiin hyvä tuo mahallaan olo. Neuvolassa ei asiaan kommentoitu. Päätä on kääntänyt syntymästä saakka itse, joten sen puoleen ei vaaraa ole ollut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kuusi