Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kohtuutonta vaatia teiniltä kahta ruuanlaittovuoroa viikossa?

Vierailija
01.04.2015 |

15-vuotias, täyttää alkusyksystä 16. Kahtena arki-iltapäivänä pitäisi laittaa muulle perheelle ruoka. Ei siis voi silloin mennä suoraan koulusta kavereille tai kylille. Onko kohtuutonta?

Kommentit (426)

Vierailija
221/426 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 06:58"]

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 23:53"]

Eihän tämä voi olla enää tottakaan millaisen paska myrskyn saa aikaan kun teinin pitäisi tehdä kotitöitä, en minä enää ihmettele miksi kaupassa myydään valmiiksi kuorittuja perunoita ja valmiiksi paistettua jauhelihaa! Hirvittää minkälaisen karhunpalveluksen teette lapsellenne, kun ette opeta mitään kotitalous töitä ja vastuuta teineillenne!

[/quote]

Ketään ei haittaa että lapset tekevät kotitöitä. Minua ja montaa muuta haittaa se, että ap:n muut koululaiset vaikuttavat hemmotelluilta ja laiskoilta ja vastuuttomilta ja HEIDÄN ei tarvitse tehdä teinin eteen mitään, he ovat pumpulissa kasvatettuja pikku kauppa-apureita.

teinin pyykinpesua, teinin huoneen imurointia, vessanpesua, voileipien tekoa, ... paljon olisi yli 4-vuotiaille sopivaa työtä

[/quote]Minulle tuli mieleen että lapset olisivat kuitenkin puolisisaruksia, se selittäisi eriarvoiseen kohtelun ja äidin harjoittaman teinin hienovaraisen mustamaalaamisen sekä nuorempien sisarusten "ahkeruudella" ja erinomaisuudella  hehkuttamisen.

Vierailija
222/426 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 23:06"]

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 23:01"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 22:37"] Viiden hengen perheen ruuanlaitto ei ole juttu eikä mikään. Perheessä ei ole enää leikki- ikäisiä, joten päivällisen voi aivan hyvin syödä seitsemän maissa. Silloin ehtii äiti ja isä valmistella ruuan, lapset sekoittaa salaatin ja yhdessä katetaan pöytä.    Koululaisen työ on opiskelu. Sitäpaitsi joskus voi ostaa palvelujakin eli varmasti löytyy joku taitava keittiöihminen, joka osaa tehdä maittavaa ruokaa valmiiksi pakastimeen. Käyttäkää joskus sitä tienaamaanne rahaa elämänlaadun  kohottamiseen. [/quote]   Juuri näin. Kaikki lapset ovat isoja (yli 3v) joten ruoan voi syödä kun ehtii, vaikka kello 21. Isot lapset hakevat itselleen välipalaa sitä ennen jos tulee nälkä. ei ole väliä myöskään isojen lasten syödä lämmintä ruokaa joka päivä. Ihmenillitystä, mutta provohan tämä on. [/quote] Onko pakko vetää noin överiksi tuo oma tekstisi? Taidat itse olla pahimman luokan trolli, niin pahasti levahti tuo esimerkki käsiin, etten tiedä, mitä pitäisi tehdä. Itkeä vai nauraa. Voi mies-parkoja! Voin kuvitella ne keskustelut, mitä kotona käydään ja miehen epäuskoisen ilme, kun akalta lähti homma taas vähän lapasesta...

[/quote]

Meillä on toimittu noin. Lapset ovat olleet vähäunisia, noin 8 tunnin vuorokausiunet ovat riittäneet 1-vuotiaasta eteenpäin paitsi nyt teini-iässä unta näyttää tarvitsevan enemmän.

Lisäksi minä olen ottanut kotitöihin mukaansilloin kun kiinnostus niihin on ollut suurin, eli 1-2v.

Tiedän kyllä, että olen varmaan boheemimpi kuin keskimäärin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/426 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä tuota kokoeroakaan, monet lapset ovat yläasteen alussa noin 145-150 senttisiä ja pari vuotta myöhemmin noin 170 -senttisiä

kun taas joku nelosvitosluokkalainen on samankokoinen kuin joku toinen yläasteen lopussa.

kyllä se taitaa olla vain ap:n laiskuus kun ei jaksa laittaa näihin nuorempiin kuria ja työmoraalia, helpointa sorsia yhtä kuin kaikkia ja olla muille kiva ja yhdelle ei.

ja onhan tuo suurperheissä ymmärrettävää että onhan se kiva olla hyvä äiti edes jollekin jos ei jaksa kaikille ja on helpompaa yksi laittaa hoitamaan pienempiään, hän on iso heti kun seuraava syntyy eli parivuotiaana ja siitä lähtien auttelee siinä mukana. ja pojat saavat olla sellaisia, että on se nyt hauskaa, kun eihän pojat osaa tehdä näitä edes 20vee opiskelijana, pitää autella hehheheehe- juu, kun ei ole vaadittu

Vierailija
224/426 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 22:55"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 22:27"]Musta on kohtuullista laittaa teini osallistumaan kotitöihin? Täällä näköjään suurin osa paapoo lapsiaan. Sitten tulee näitä eineksien syöjiä lisää kun itse ei osata edes perunoita keittää!
"Teinin tahdon mukaan" -tarviiko teillä teinin siivota jos hän ei halua? Elämässä täytyy tehdä asioita joita ei halua.
Mulle on sinänsä sama onko se sitä kokkausta, imurointia vai pyykinpesua, mutta kyllä teinin täytyy jo osallistua kotitöihin, ihan vaan jo oppimisen vuoksi ja siksi kun hän yhtälailla sotkeekin/syökin.
Miten herranen aika ennen vanhaakin on äiti ja tytär heränneet navettasn yhdessä? Nostettu perunat?
Mitä ihmeen pumpulikasvattajia te olette?
Kyse ei oo meillä ainakaan siitä, etteikö itse ehdi/jaksa, vaan siitä että opetetaan (lue: kasvatetaan) nuorta itsenäiseen elämään jossa imuri pysyy kädessä ja kauha toisessa. Ja ymmärtää mitä on auttaminen.

[/quote]
Ja taas yksi urpo joka ei osaa lukea. Mistä näitä riittää? Näytä tksikin kommentti, missä sanotaan, että lapsia pitää paapoa ja mitään ei saa vaatia?
[/quote]

no heti ekalla sivulla on että "on ap SINUN tehtävä laittaa ruokaa, SINUN tehtävä hoitaa lapsesi" jne.

Vierailija
225/426 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 23:49"]Mut pakotettiin teininä tekemään ruoka isälle tämän töistä tullessa silloin kun äiti oli iltavuorossa. Ruoka siis piti olla valmis klo 16.00.
Nyt aikuisena en kokkaa ollenkaan. Suorastaan tervanjuontia koko homma kun teiniys meni hellan edessä. Mielummin siivoan vaikka kokonaiset 8h kun käytän tunnin kattilan ääressä.
[/quote]

Ja mut pakotettiin myös 14-17- vuotiaana.
nyt oon ruoan kanssa tekemisissä ammatikseni, enkä vois miettiäkään muuta alaa. Ammattini lisäksi teen kotona kaikki ruoat itse -margariinista lähtien!

Vierailija
226/426 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä taas ketjusta näkee, että kun tarpeeksi yrittää, voi lukea asiat ihan miten itse haluaa...

Ensinnäkin täällä on useampi kommentoija kirjoittanut, että esikoistyttö joutuu passaamaan nuorempia veljiään/velipuoliaan, vaikka ap on kertonut, että kyse on ydinperheestä ja ap:n viesteissä ei ole missään vaiheessa sanottu molempien nuorempien sisarusten olevan poikia, vaan on nimenomaan kirjoittanut pojAsta yksikössä.

Kun ap, kertoi ettei eineksiä voida käyttää erikoisruokavalion vuoksi, alkoi joku kommentoija mekastaa, että teinin täytyy osata ottaa huomioon pienempien erikoisruokavaliot, vaikka ap oli kertonut, että kyseessä on kuopuksen ja teinin erikoisruokavalio. Ruuanlaittokin kestää palstalaisten mukaan yhtäkkiä paljon kauemmin kun pitää huomioida erikoisruokavalio ja teinin on oltava kotona silmä kovana vahtimassa, ettei nuorempi sisarus syö mitään, mille on allerginen. Vilja-allergikon äitinä voin sanoa, ettei ainakaan minulla alkukankeuden jälkeen ole mennyt yhtään kauempaa, tehdä lapsen allergiaruoka, kuin mikä tahansa ruoka-annos. Lapseni on myös jo 2,5-vuotiaana tiennyt mitä voi ja mitä ei voi kotona syödä, kun on säännöllisesti neuvottu, mitkä ruoat ovat hänelle sopivia.

Muutenkin aika paljon painoa on keskustelussa laitettu sille, että teini joutuisi vahtimaan sisaruksiaan. Ketjun loppupuolella alettiin vaatia, että pikkusisarukset on laitettava iltapäiväkerhoon, jottei esikoinen joudu olemaan heidän kanssaan kotona lapsenlikkana. Jos ajatellaan, että nämä sisarukset olisivat vaikkapa 3- ja 5-luokkalaisia, niin mihin ihmeen iltikseen heidät on tarkoitus tunkea. Täällä meillä päin iltapäiväkerhoissa ei riitä paikkoja edes kaikille halukkaille tokaluokkalaisille saati sitten isommille alakoululaisille. Enpä kyllä usko, että itse ainakaan olisin enää ekan luokan jälkeen suostunut iltikseen menemäänkään, pikkulasten juttujahan siellä oli. Kyllä tuollaiset kymmenkesäiset jo osaavat olla itsekseen kotona tekemässä omia juttujaan, vaikkei teiniä olisi perheessä ollenkaan.

Lisäksi on väitetty, että ap olisi haukkunut lastaan laiskapaskaksi. Tämän kohdan keskustelussa, jos joku viitsisi ystävällisesti osoittaa minulle. Minun nähdäkseni ap ei ole ketjussa käyttänyt alatyylistä kieltä missään vaiheessa eikä muutenkaan nimitellyt lastaan. 

Taitaa mammoilla nyt vaan olla omat erityiset silmälasit päässään ketjua lukiessaan. Kuten yleensä, ap on aina väärässä av:lla, silloinkin kun hän on oikeassa.

Vierailija
227/426 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 10:01"]

Kyllä taas ketjusta näkee, että kun tarpeeksi yrittää, voi lukea asiat ihan miten itse haluaa...

Ensinnäkin täällä on useampi kommentoija kirjoittanut, että esikoistyttö joutuu passaamaan nuorempia veljiään/velipuoliaan, vaikka ap on kertonut, että kyse on ydinperheestä ja ap:n viesteissä ei ole missään vaiheessa sanottu molempien nuorempien sisarusten olevan poikia, vaan on nimenomaan kirjoittanut pojAsta yksikössä.

Kun ap, kertoi ettei eineksiä voida käyttää erikoisruokavalion vuoksi, alkoi joku kommentoija mekastaa, että teinin täytyy osata ottaa huomioon pienempien erikoisruokavaliot, vaikka ap oli kertonut, että kyseessä on kuopuksen ja teinin erikoisruokavalio. Ruuanlaittokin kestää palstalaisten mukaan yhtäkkiä paljon kauemmin kun pitää huomioida erikoisruokavalio ja teinin on oltava kotona silmä kovana vahtimassa, ettei nuorempi sisarus syö mitään, mille on allerginen. Vilja-allergikon äitinä voin sanoa, ettei ainakaan minulla alkukankeuden jälkeen ole mennyt yhtään kauempaa, tehdä lapsen allergiaruoka, kuin mikä tahansa ruoka-annos. Lapseni on myös jo 2,5-vuotiaana tiennyt mitä voi ja mitä ei voi kotona syödä, kun on säännöllisesti neuvottu, mitkä ruoat ovat hänelle sopivia.

Muutenkin aika paljon painoa on keskustelussa laitettu sille, että teini joutuisi vahtimaan sisaruksiaan. Ketjun loppupuolella alettiin vaatia, että pikkusisarukset on laitettava iltapäiväkerhoon, jottei esikoinen joudu olemaan heidän kanssaan kotona lapsenlikkana. Jos ajatellaan, että nämä sisarukset olisivat vaikkapa 3- ja 5-luokkalaisia, niin mihin ihmeen iltikseen heidät on tarkoitus tunkea. Täällä meillä päin iltapäiväkerhoissa ei riitä paikkoja edes kaikille halukkaille tokaluokkalaisille saati sitten isommille alakoululaisille. Enpä kyllä usko, että itse ainakaan olisin enää ekan luokan jälkeen suostunut iltikseen menemäänkään, pikkulasten juttujahan siellä oli. Kyllä tuollaiset kymmenkesäiset jo osaavat olla itsekseen kotona tekemässä omia juttujaan, vaikkei teiniä olisi perheessä ollenkaan.

Lisäksi on väitetty, että ap olisi haukkunut lastaan laiskapaskaksi. Tämän kohdan keskustelussa, jos joku viitsisi ystävällisesti osoittaa minulle. Minun nähdäkseni ap ei ole ketjussa käyttänyt alatyylistä kieltä missään vaiheessa eikä muutenkaan nimitellyt lastaan. 

Taitaa mammoilla nyt vaan olla omat erityiset silmälasit päässään ketjua lukiessaan. Kuten yleensä, ap on aina väärässä av:lla, silloinkin kun hän on oikeassa.

[/quote]

Meinasin itse kirjoittaa samankaltaisen viestin, mutta tässä tulikin jo melkein kaikki mitä halusin sanoa. Ap on myös sanonut, että teinillä on vapaa-aikaa, ja että kolme muuta iltapäivää teini saa vaikka luuhata siellä kaupungilla jos haluaa.

Vierailija
228/426 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]Parempi olisi että teini saisi koulusta tultuaan tehdä ensin kotitehtävät, sitten vasta lastenhoito ja ruoanlaitto. On aika kohtuutonta että nuoren koulupäivä venyy noin pitkäksi ja joutuu tekemään läksynsä silloin kun muu perhe jo lepäilee. Nuoren ihmisen oppitunnit ja kotitehtävät yhteensä ovat vähintään yhtä rasittavia kuin aikuisen täysipäiväinen työssäkäynti. Aika ikävältä tuntuu että teiniä rasitetaan tuolla tavalla aikuisille kuuluvilla taloustöillä kun ap miehineenkin saa tulla valmiiseen pöytään ja teinitytön työpäivä senkun jatkuu.

Vierailija
229/426 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni on kohtuullista, että teinillä on jokin vastuu kotitöistä. Silti ap kuulostaa äidiltä, jolla on vaikeuksia ymmärtää teini-ikäistään. Näyttäisi vähän polarisoituvan suhde lapsiin: kiltit alakouluikäiset vs.kapinallinen teini. Asiaa EI kannata ratkaista teiniä demonisoimalla. Nyt olisi hyvä aika aidosti neuvotella teinin kanssa, enkä neuvottelulla tarkoita sitä että äiti perustelee ehtonsa joista ei kuitenkaan ole valmis joustamaan. Nyt kuultaa läpi sellainen "minä tiedän parhaiten" -asenne joka nostaa teinin takajaloilleen.

Mieti kompromissi johon olet itse valmis. Olisiko oikeasti mahdollista että teini hoitaisi yhden illan ruoan viikossa ja toiseen kehittelisitte yhdessä ratkaisun? Mikä ruokavalio estää käyttämästä yhtään mitään eineksiä? Jos nuoremmat on alakoululaisia niin kai nyt edes toinen niistä osaa käyttää mikroa ja voi lämmittää valmiit annokset ruokaa? Niitä annoksia voisitte tehdä vaikka viikonloppuisin yhdessä niin että nuoremmatkin osallistuisi, kaikki lapset oppisi samalla. Ratkaisuja varmasti löytyisi jos et jumittuisi asemiisi.

Vierailija
230/426 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 10:01"]Kyllä taas ketjusta näkee, että kun tarpeeksi yrittää, voi lukea asiat ihan miten itse haluaa...

[/quote]
Ei ap ole lastaan laiskapaskaksi haukkunut, mutta kautta rantain on antanut teinistään joko tahallaan, tai tahattomasti huonon kuvan. Miksi ap teki aloituksen, jos on sitä mieltä, että kaikki on ok? Miksi ap ei voi neuvotella teinin kanssa reilusti ja kysyä, mikä olisi teinin vaihtoehto ruoanlaitolle? Miksi teini ei voisi laittaa ruokaa vaikka viikonloppuisin, miksi aikataulu on niin tiukka, eikä siitä voi joustaa? Itse olet lukenut aika puusilmäisesti tätä keskustelua, täällä on tullut paljon hyviä pointteja, mutta eihän ap halunnut saada mitään ajattelemista, vaan peesausta. Teinin ei kuulu muonittaa viikolla koko perhettä tiettyyn aikaan mennessä, vaikka vanhemmat tulevat suht ajoissa kotiin, ellei sitten itse halua. Ja teinihän ei enää halunnut.

Vierailija
231/426 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 09:28"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 22:55"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 22:27"]Musta on kohtuullista laittaa teini osallistumaan kotitöihin? Täällä näköjään suurin osa paapoo lapsiaan. Sitten tulee näitä eineksien syöjiä lisää kun itse ei osata edes perunoita keittää!
"Teinin tahdon mukaan" -tarviiko teillä teinin siivota jos hän ei halua? Elämässä täytyy tehdä asioita joita ei halua.
Mulle on sinänsä sama onko se sitä kokkausta, imurointia vai pyykinpesua, mutta kyllä teinin täytyy jo osallistua kotitöihin, ihan vaan jo oppimisen vuoksi ja siksi kun hän yhtälailla sotkeekin/syökin.
Miten herranen aika ennen vanhaakin on äiti ja tytär heränneet navettasn yhdessä? Nostettu perunat?
Mitä ihmeen pumpulikasvattajia te olette?
Kyse ei oo meillä ainakaan siitä, etteikö itse ehdi/jaksa, vaan siitä että opetetaan (lue: kasvatetaan) nuorta itsenäiseen elämään jossa imuri pysyy kädessä ja kauha toisessa. Ja ymmärtää mitä on auttaminen.

[/quote]
Ja taas yksi urpo joka ei osaa lukea. Mistä näitä riittää? Näytä tksikin kommentti, missä sanotaan, että lapsia pitää paapoa ja mitään ei saa vaatia?
[/quote]

no heti ekalla sivulla on että "on ap SINUN tehtävä laittaa ruokaa, SINUN tehtävä hoitaa lapsesi" jne.
[/quote]
Ja se tarkoittaa sitä, että lapsilta ei voi mitään vaatia, vaikka päävastuu olisi vanhemmalla, ei lapsilla? Sillä niin minä tuon kommentin ymmärsin. Enkä niin, että tämä kirjoittaja tarkoittaa, että vanhemmat tekevät perheessä kaiken.

Vierailija
232/426 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 11:32"]

[/quote]Parempi olisi että teini saisi koulusta tultuaan tehdä ensin kotitehtävät, sitten vasta lastenhoito ja ruoanlaitto. On aika kohtuutonta että nuoren koulupäivä venyy noin pitkäksi ja joutuu tekemään läksynsä silloin kun muu perhe jo lepäilee. Nuoren ihmisen oppitunnit ja kotitehtävät yhteensä ovat vähintään yhtä rasittavia kuin aikuisen täysipäiväinen työssäkäynti. Aika ikävältä tuntuu että teiniä rasitetaan tuolla tavalla aikuisille kuuluvilla taloustöillä kun ap miehineenkin saa tulla valmiiseen pöytään ja teinitytön työpäivä senkun jatkuu.

[/quote]

Teinillähän ei ole lastenhoitoa. Se tuntuu monilta unohtuvan.

Vierailija
233/426 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tai ei, riippuu muista lapsista. Minä pikkuveljeni kanssa oltiin isosiskon lahkeissa kyllä heti, jos sisko oli kotona. Aivan varmasti olisin ollut keittiössä häsläämässä samaan aikaan, kun sisko yrittäisi laittaa ruokaa. Ja itseasiassa olinkin, aina kun sisko yritti leipoa tai laittaa ruokaa, roikuin mukana. Ei voi tietää, miten se tässä perheessä ihan oikeasti menee. Voihan se ap sanoa, ettei teinin tarvitse hoitaa, mutta ei se sitä tarkoita, etteikö nuoremmat pyörisi jaloissa, kun teini on kotona.

Vierailija
234/426 |
04.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, yksikin kerta on nykyään kohtuutonta näiltä teineiltä.

Vierailija
235/426 |
04.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 08:00"]

On, yksikin kerta on nykyään kohtuutonta näiltä teineiltä.

[/quote]

Vihjaatko että juuri teinit olivat aiemmin reippaampia?

Tuolla periaatteella ne ap:n muut lapse ovatkin sitten jo aivan taantuneita.

Ap on kertonut että ne ovat alakoululasia. Jos olisivat ekalla ja tokalla, täyttäisivät jo 8 ja9. Mutta ovat ehkä vanhempia jos eivät ole iltapäiväkerhossa, joten voivat olla siis 10-13-vuotiaita, eli itsekin suunnilleen teinejä.

No kuulepas, jos vihjaat että teini on laiska, jolla on koulua ehkä kolmeen neljää ja päälle läksyjä, niin noillahan ei ole edes läksyjä.

lisäksi jos vihjaat että ennen vanhaan tehtiin töitä, niin silloinhan nuo pienet vasta laiskoja ovat. 5vuotias pystyi aivan hyvin hoitaa talouden ja pienemmät lapset pinnasängyssä ennenvanhaan, kun äiti oli navetassa ja kaikki miehet jossain joko sodassa kuolleita tai lähteneet ruotsiin palkan perässä, metsätöissä jne Niin nämä isot jössikät makaavat kotona, koulukaan ei alkaoululaisia vielä rasita.  Työtä olisi ja nämä makaavat.

Lisäksi vielä aivan vasta, muutama vuosikymmen sitten, kun ne miehet olivat lähteneet ruotsiin, metsätöihn jne,  ja jos ei ollut tarpeeksi vahva fyysisesti, vaan oli pieni ja hento, pystyi nostaa perunat ja tehdä maatyöt traktorissa seisoen. Eli parikymmentäkiloinen pikkutyttö seisoi traoktorissa koska jalat eivät yltäneet polkimiin istuen, ja ohjasi ohjeiden mukaan traktoria, nosti potut ja teki muut työt. Fyysisesti vahvemmat tekivät fyysistä työtä vaativat, kyseiset peltotyöt vaativat useamman kuin yhden henkilön.

Joten oikeasti, jotain rajaa, ne isot mölliskät jotka ovat kauppa-apureita, ne vasta nyt laiskoja ovatkin. 

ja joku väitti kokoerosta. Kouluissa on samalla liikuntatunnilla 20-kiloisia ja 50 kiloisia, metrikolkytsenttisiä ja metrikuuskytsenttisiä. Kokoerot ovat kyllä valtavat koko peruskouluajan. ja silti pystyvät tehdä töitä.

joten nyt vain hommiin ne pari laiskuria sieltä...

Vierailija
236/426 |
04.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vähän asiasta ohi. Valmennan eräässä urheiluseurassa nuorten ryhmää, ja meille sanottiin jo valmentajakoulutuksessa kun puhuttiin nuoren arkirytmistä, että siihen pitäisi sisältyä koulun ja harrastusten lisäksi myös kotityöt. En siis näe, että noin vähäinen määrä mitenkään voisi vahingoittaa kouluun tai harrastuksiin keskittymistä, saati sitten olla muuten liian rankkaa."

Ettei tuossa olisi vähän väärin ymmärrystä. Minusta kotityöt ovat ok. ja nuorten pitääkin niitä tehdä, mutta kyllä siinä tehdään nuorelle karhun palvelus, jos lapsi pakotetaan siihen, kyllä motivaatio on siihen löydyttä muualta, samoin innostus. Ja tässä tapauksessa teinille kuuluisi perheen puolet ruokahuollosta, viikottain ja se on liikaan, kun muut sisarukset ovat kotitöiden ulkopuolelle ja mahdollisti myös isä, mutta he haluavat tulla töistä suoraan valmiiseen ruokapöytään. Minusta tuossa tapetaan jo alkumetreilla nuoren innostus ja luovuus.

Meillä tehdään niin ruuat kuin siivoukset YHDESSÄ. Yleensä yksi teini on toisen vanhemman kanssa ruokapuuhissa ja se on hyvin tärkeä hetki molemmille osapuolille. Vanhemmille on äärettömän tärkeää olla selvillä teinin asioista ja mitä siellä päässä oikein liikkuu, työn ja rupattelun lomassa ne selviävät melko nopeasti ja teini kertoo ihan oma-aloitteisesti kavereistaan ja tekemisistään, ilman että vanhemmat tarvitsivat sitä lypsää ja sen vuoksi ollaan aina ajantasalla mitä nuoren elämässä tapahtuu ja osataan heti reagoida jos siihen on tarvetta. Näin vanhempien ja lasten suhteet pysyvät hyvänä ja lämpimänä, eikä mitää salaisuuksia ole. 

Vierailija
237/426 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruuan valmistamiseen menee aikaa 30-45 minuuttia, pöydän kattamiseen 5 minuuttia. Tätä 2 x viikossa, onp a hurjasti vaadittu. 

Vierailija
238/426 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:41"]

Ruuan valmistamiseen menee aikaa 30-45 minuuttia, pöydän kattamiseen 5 minuuttia. Tätä 2 x viikossa, onp a hurjasti vaadittu. 

[/quote]

Ihan mahdottoman hurjasti. Tuollaisesta orjatyöstä suivaantuneena teini muuttaa pois kotoa ja syö pelkkiä Saarioisen roiskeläppiä koko loppuikänsä. Aivan kamalaa vaatia, että teini tekisi vastuullisempia kotitöitä kuin nuoremmat sisaruksensa, tai että teinin pitäisi pystyä noudattamaan sovittuja aikatauluja. Ai kamala, lastensuojeluilmoitushan tässä pitäisi tehdä. Varmaan jo koulussakin huolestutaan kun teini ei saa notkua päivästä toiseen kavereiden kanssa kaupungilla.

Vierailija
239/426 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:12"]

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:00"]

Ei kyllä ihan tavallinen keski-ikäinen äiti voi olla sitä mieltä että ap:n asenne ei ole kohdillaan.

Meillä lapsi tekee paljon ruokaa omasta halustaan ja leipoo vielä enemmän meille iloksi ja on valinnut vapaaehtoisen kotitalouden jne

Itselleni on kuitenkin toive että lapset pitävät toisistaan vielä aikuisena, kuin myös  nyt ja siksi itselleni on lasten tasapuolisuus aivan kaikista tärkeintä. Tärkeämpää kuin joku sääntö että meillä ei eineksiä (juu syödään kyll ja paljon) ja siksi yhtä lasta ei iän perusteella aleta velvoittaa mihinkään mitä toisiakaan ei. 

Esimerkiksi ap:n toiset koululaiset ovat varmaan vielä muka "pieniä" ja todennäköisessti esikoinen oli tuossa iässä jo iso, kun oli eka luokalla. ja valmis vahtimaan niitä pienempiä roskien viennin kaupassakäynnin jne ajan ja toiset ovatkin nyt edelleen vahdittavia vauvoja kun ovat tuon ikäisiä. 

Minusta jos aletaan pakottaa niin kaikille perheessä sitten sama, 1v voi jo nostella astioita, kerätä leluja ym

[/quote]

Tämä oli muuten hyvin muotoiltu havainto! Päti myös meidän perheessä.. t. esikoinen

[/quote]

Muistaakseni ap kirjoitti ettei tytön tarvitse vahtia nuorempia. En tiedä miten asia todellisuudessa on, mutta tulee mieleen että ne nuoremmat ovat sen ikäisiä että pärjäävät koulun jälkeen yksin kotona, mutta eivät ole vielä tarpeeksi isoja käsittelemään yksinään kuumia painavia pannuja ja patoja. En minäkään uskaltaisi antaa 11-vuotiaamme keitellä ja tai paistaa mitään yksinään, niin ettei toinen vanhemmista ole kotona, vaikka onkin esikoinen.

[/quote]Ap kirjoitti että alakouluikäisten sisarusten vahtiminen ei ole teinin vastuulla vaan teini saa koulun jälkeen mennä ja tulla niin kuin haluaa kunhan ruoka on pöydässä tiettyyn aikaan. Miten on siis järjestetty lastenhoito nuoremmille sisaruksille? Teinillähän pitäisi myös olla aikaa tehdä kotitehtävät, tuossa iässä niitä alkaa olla huomattavan paljon. Taitaa olla myöskin liiottelua että teini pystyy tekemään puolessa tunnissa illallisen 5-henkiselle perheelle, from scratch. Aika tehokasta toimintaa. Noin nuorelta?? Eiköhän tästä ole aika selvästi käynyt ilmi että teetätte teinillä pitempiä päiviä kuin mitä te aikuiset itse teette, läksyt jäävät ilmeisesti illallisen jälkeen tehtäväksi, tuskin pystyy aikaisemmin tekemään kakaroiden pyöriessä jaloissa samalla kun tekee ruokaa. Tämä on väärin, koulupäivä ja kotitehtävät yhdessä vastaavat aikuisen normaalia työpäivää. Samalla estätte teinin normaalin sosiaalisen elämän, saattaa jäädä ilman ystäviä kun ei kaikkia muita teinejä pidetä kotiorjina koulupäivän jälkeen. Sietäisitte hävetä!

Vierailija
240/426 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis te olette 17.30 kotona niinä päivinä, kun teini valmistaa ruokaa? Sehän on normi kotiintuloaika useimmissa perheissä. Klo. 18 olis jo ruoka valmis, kun te aikuiset sen itse tekisitte. Meillä syödään 17-18 välillä, vaikka olen kotiäiti ja aikaa tehdä ruokaa.
Kuulostaa aivan siltä, että ap on vain laiskapaska, joka haluaa päästä helpommalla itse ja siksi pakottanut teinin tekemään ruokaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kuusi