miten lihotte läskit?
Itse en liho vaikka juon colaa joka päivä sekä syön karkkia ja sipsiä usein. En ymmärrä miten läskit ootte saanu itsenne niin lihavaksi.
Kommentit (45)
Miten sinusta tuli ääliö, vai olitko jo syntyessäsi ?
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 20:06"]
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 20:03"]
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 19:55"]
Itse olen miettinyt sitä, miten lihavat eivät huomaa heti lihomistaan? Siis kun usein kuulee ylipainoisen sanovat, että kilot tulivat yllättäen ja salakavalasti. Eikö jo esimerkiksi 5-10 kilon painonlisäys näy vaatteiden kiristymisenä, että vaa'alla. Vai huomataanko painon lisääntyminen, mutta työnnetään se mielestä pois? Vai onko niin, että vanhetessa ajatellaan painon lisääntymisen olevan luonnollista?
Itselleni tämä on vaikea ymmärtää, sillä punnitsen itseni säännöllisesti juuri siksi ettei mitään "huomaamatonta" pääsisi tapahtumaan. Muutama vuosi sitten painoni lisääntyi 5 kiloa ja muutin hieman elintapojani jolloin paino laski taas samaan. En tuomitse ketään, olen vain kiinnostunut tietämään! :)
[/quote]
Mä käytän samoja vaatteita nyt 83-kiloisena kuin käytin 97kg ja 70kg painavana, eikä missään vaiheessa mikään vaate ole kiristänyt tai ollut liian löysä :D
[/quote]
Etkö siis huomannut lihomistasi mistään missään vaiheessa? Milloin ja mistä sitten huomasit? Olitko kuitenkin jo 83 kiloisena ylipainoinen?
[/quote]
No en oikeastaan huomannut, olo ei tuntunut mitenkään erilaiselta niin kyllä se vähän järkytti kun pitkän tauon jälkeen kävin vaa'alla (en silloin omistanut vaakaa) yhtäkkiä sen lukema olikin lähes 30kg suurempi kuin aikaisemmin. Olen nyt siis 83kg painava ja olen kyllä ylipainoinen, tarkoitus olisi päästä jonnekin 60-63 kilon kieppeille :)
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 21:24"]
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 21:17"]
Itse lihoin aikanaan teininä siksi, että entinen kilpatanssijaäitini vahti kotona jokaista suupalaani, ja aloin ostella koulun jälkeen välipaloja jotta jaksaisin olla syömättä kotona. Paino nousi hitaasti, noin 3 kg/vuosi, ja ajattelin pitkään että kyseessä on murrosikään normaalisti kuuluva painonnousu. Peilistä oli ihan turha katsoa, koska koin itseni iljettäväksi läskiksi lapsena silloinkin kun sain kouluterkkarilta nuhteita liian alhaisesta painosta.
Omilleni muutettuani painoni alkoi välittömästi laskea.
[/quote]
:( surullinen tarina. eiköhän lasten syömisiä ole järkevintä olla kommentoimatta lainkaan. jos tarjolla on sopivasti terveellistä ruokaa, niin eihän lapsi siinä pysty lihomaan. siis voi olla ettei kaikki lapset ole balettitanssijamitoissa, mutta tarvitseeko ollakaan.
[/quote]
No äidillänihän oli häiriintynyt suhde ruokaan ja kehoon. Minä ja veljeni olimme molemmat lapsina alipainoisia, mutta hän vahti silti syömisiämme kun "posket ovat taas pyöristyneet". Kyse ei myöskään ollut terveydestä, koska kun yritin sanoa olevani normaalipainoinen, minulle ilmoitettiin ettei kukaan mies halua normaalipainoista plösöä.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 19:36"]
Jos energiansaanti on pienempää kuin kulutus, kehon oma paino laskee AINA.
Jos kehosi ei toimi näin, suosittelen soittamaan esim. johonkin yliopistoon tai tutkimuslaitokseen, koska kehosi on silloin nykytietämyksen mullistava ja fysiikan kirjat on tehtävä uusiksi.
Ja ei, sairaudet tai luulosairaudet tai lääkitys tai mikään mukaan ei kumoa tätä fysikaalista luonnonlakia. Ei BED, ei kilpirauhanen, ei mikään. Nesteiden kertyminen on asia erikseen.
Jos kulutuksesi on 2500 kcal vuorokaudessa, et liho vaikka söisit 2 levyä suklaata. Tällöin ei toisin saa syödä oikeastaan mitään muutakaan. Paino on valintoja ja fysiikkaa, ei muuta. Simppeliä +/- -laskua.
[/quote]
Ihminen ei ole polttomoottori. Lihavilla ihmisillä on yleensä aineenvaihdunta täysin sekaisin ja keho on laihdutusten seurauksen oppinut elämään jatkuvassa säästötilassa. Satakiloinen ei silloin välttämättä laihdu vaikka söisi 1500 kcal päivässä, vaikka laskennallisesti hänen pitäisi niin tehdä.
Toisaalta ihmisten aineenvaihdunnoissa on myös suuria synnynnäisiä eroja, ja varsinkin nuorempana monet hoikat ihmiset voivat syödä jopa 1000 kcal yli ns. laskennallisen kulutuksensa, eivätkä liho.
Ja kun tässä yhteydessä puhutaan aineenvaihdunnasta, niin lienee kaikille selvää, että sillä tarkoitetaan solutason aineenvaihduntaa, joka on äärimmäisen monimutkainen ja herkkä prosessi.
Ihan syömällä. Laihduttaminen on helppoa, mutta alentuneen painon pitäminen vaikeaa.