Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

USA-mammat! Oletteko tehneet ikinä MÄMMIÄ? :)

Vierailija
01.04.2015 |

Haluaisin tehdä mämmiä, mutta mietityttää voiko paikallisista maltaista tehdä sitä.. Suurin osa on tarkoitettu oluen valmistukseen, mutta löysin yhden josta sanotaan että toimii hyvin leivonnassa. Ainoa vaan, että tämä näyttäisi olevan valkoista, ja Suomessa myytävä mämmimallas on muistaakseni ruskeaa..? Onkohan lähellekään sama tuote/maku?

http://www.hoosierhillfarm.com/Hoosier-Hill-Farm-Fashioned-Diastatic/dp/B008T9LX3C

Kokeilenko vaan rohkeasti vai olisiko jollakulla tiedossa täysin suomalaista vastaava tuote??

Kommentit (43)

Vierailija
41/43 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinteinen vanhanajan aidosti imelletty mämmi eri viljoista ja  eri jauhoista.

Aitoon imellettyyn mämmiin ei lisätä siirappia eikä sokeria. makeus saadaan aidosti imeltämällä.

Jös haluaa, niin siirappia voi lisätä.

Valmistusainekset:

3 litraa vettä

500 g mämmimaltaiksi jauhettua mallasta eri viljoista

N. 800 g jauhoa eri viljoista. Täytyy sisältää imeltävää aktiivisuutta

1/2 tl suolaa

Voi maustaa useilla eri mausteilla. Jauhettua pomeranssin kuorta käytetään yleisesti.

Sopivia hilloja, esimerkiksi appelsiinikuorihilloa voi lisätä valmistusvaiheessa tai lautaselle.

Sähkölieden uuni on imeltäjän taivas. Myös paistaminen onnistuu erinomaisesti sähkölieden uunissa. Sähkölieden uunissa lämpötilat on helppo hallita.

Valmistusohje:

Kuumenna vesi noin 70 asteiseksi. Kiehumisvaaraa ei ole.Lisää kaikki mämmimaltaat ja ruisjauhot 70 asteiseen veteen vatkaten. Laita mämmiseos imeytymään 70 asteiseen sähkölieden uuniin. Mämmiseoksen lämpötila on muutaman asteen uunin lämpötilaa alhaisempi. 70 asteisessa sähkölieden uunissa mämmisoseen lämpötila pysyy 65-66 asteessa, mikä on tehokkain mahdollinen soseen imeltymislämpötila. Varmista uunin lämpötila erillisellä uunin lämpömittarilla. Anna imeltyä noin 3 tuntia välillä sekoitellen ja maistamalla voit seurata imeltymisen edistymistä. Lisää tarvittessa kuumaa vettä niin että saat löysähkön mämmiseoksen.

Imeltämisen jälkeen lisää mausteet ja kuumenna mämmiseos niin että se alkaa poreilemaan koko ajan tehokkaasti sekoittaen ja varoen pohjaan palamista. Siirrä mämmiseoskattila sivuun ja anna seisoa noin 15-30 minuuttia. Laita mämmiseos uunivuokiin paistoa varten. Paista aluksi noin 190-200 asteisessa sähkölieden uunissa. Kun mä'mmi alkaa kuplimaan, alenna uunin lämpötila noin 130-140 asteeseen, niin kupliminen rauhoittuu ja voit paistaa lähes täysiä vuokia. Valele paistamisen aikana pinnalle 2-3 kertaa vettä muutama ruokalusikallinen tai voimakasta siirappivettä 1-2 kertaa.

Paista perinteistä vanhanajan aidosti imellettyä mämmiä noin 3 tuntia.

Anna tekeytyä kylmässä 3 päivää (jos siis maltat olla syömättä ennen sitä!) Mämmivuoilla on tapana tyhjentyä salaperäisellä tavalla ja siksi kannattaakin samalla kertaa valmistaa mämmiä useampia vuoallisia, koska näin voi välttää yllättäviä tilanteita.

Vierailija
42/43 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 03:57"]
http://cookingfinland.blogspot.com/2011/04/mammi-traditional-finnish-porridge-or.html?m=1 Koita tolla reseptillä siihen ei tule maltaita. Kokeilleet väittävät hyväksi.

Tuo linkin resepti on vähän kuin siirapilla maustettua ruisuunipuuroa (herkullista varmaan). Mulla on sellainen käsitys että mämmi edellyttää ruismaltaita.

5

Mämmiä voi tehdä mistä maltaista tahansa. Kaikissa maltaissa ja jauhoissa ei ole imeltävää entsyymiä, ja siksi pitää mämmiin lisätä sellaista jauhoa mikä sisältää imeltävän entsyymin. 

Ruismämmi tehdään  ruismaltaista, vehnämämmi tehdään vehnämaltaista.......j.n.e.

Vielä 1950 luvulla Suomessa mallastettiin itse mallassaunoissa käytännössä kaikkia Suomessa viljeltäviä viljoja. Maltaista valmistettiin lähinnä juomia, mutta niistä valmistettiin myös mämmiä. Mämmi- ja mallaskulttuurin rappeutumisen seurauksena maltaiden kotivalmistaminen loppui ja ja samalla rappeutui mämmikulttuuri. Jäljelle jäi ainoastaan ruismämmi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/43 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka alle 60 vuotias on muka itse kotona valmistanut mämmiä?

Itse valmistettu mämmi on luontevaa valmistaa kotona ja pääasiassa itse valmistettu mämmi valmistetaan kotona.