Paljonko on mielestäsi hyvin tienaavan palkka verojen jälkeen?
Kommentit (16)
Varmaan alkaen jostain 4000 nettona käteen.
En jaksa alkaa miettimään verotusta, joten vastaan että bruttona ylimpään desiiliin kuuluvat ovat mielestäni hyvätuloisia, eli yli 5000€/kk.
http://www.stat.fi/til/pra/2013/pra_2013_2014-10-14_tie_001_fi.html
Asian vierestä, mutta tienaan verotuspäätöksen mukaan ilmeisesti 30.000€ enemmän kuin mieheni. Tässä tapauksessa ero johtuu selvästi vaativimmista tehtävistä, vastuusta ja pidemmistä päivistä. Mutta netossa ei eroa ole kuin 15.000€. Ei naurata.
-
Hyvätuloinen tienaa mielestäni n.4000€ /kk nettona.
Saan bruttona 6000-7500e riippuen provikasta. En silti tunne itseäni kovin hyvätuloiseksi, etenkin kun nettoa jää 3600-4400e.
Mutta neljä tonnia bruttona on sellainen kohtuuhyvä palkka.
Tosi hyvä palkka olis jos jäis vaikka 1800-2000€ verojen jälkeen käteen.
Itse olen pienituloinen, verojen jälkeen jää 1.600 euroa. Mieheni taas on hyvätuloinen. Hän jäi vuoden alusta eläkkeelle 63-vuotiaana, eläke on 6.900 euroa, josta jää verojen jälkeen 4.200€. Hänet kuitenkin kutsuttiin heti toiseen työhön, josta saa kuukaudessa 8.000€. Siitä tosin menee puolet veroa eli käteen hänelle jää nyt 8.200 kuukaudessa ja veroja menee 6.700.
Hyvätuloisen voi ymmärtää monella tapaa mutta mielestäni hyvätuloisella jää kuukaudessa käteen vähintään 1500 euroa. Perustelen sen sillä, että se riittää elämiseen ja korkeamman elintason tavoittamiseen omistusasunnon hankimalla ja määrätietoisella piensijoitustoiminnalla, tulokset alkavat näkyä muutamassa vuodessa. Kahden tuon verran nettona tienaavan lapsettoman taloudessa on tosi helppoa saada molemmille muutama satanen kuussa vaikka rahastotalletukseen, sen tuotoista on tosi onnellinen monessa elämänvaiheessa kun kaikki tulot pitää laittaa elämiseen ja perheen elättämiseen joko tulojen pienenemisen tai kulujen suurenemisen vuoksi.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 09:38"]
Asian vierestä, mutta tienaan verotuspäätöksen mukaan ilmeisesti 30.000€ enemmän kuin mieheni. Tässä tapauksessa ero johtuu selvästi vaativimmista tehtävistä, vastuusta ja pidemmistä päivistä. Mutta netossa ei eroa ole kuin 15.000€. Ei naurata. - Hyvätuloinen tienaa mielestäni n.4000€ /kk nettona.
[/quote]
No just noinhan se suunnilleen menee, että palkanlisäyksestä puolet menee veroihin, eli jos palkka nousee vuodessa 10000€ niin käteen jää noin 5000€ enemmän.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 09:41"]
Tosi hyvä palkka olis jos jäis vaikka 1800-2000€ verojen jälkeen käteen.
[/quote]
Miten joku voi ajatella että selvästi alle keskiansion palkka on hyvä? Minusta hyvä palkka on selvästi yli keskiansion. Jos jää käteen enemmän kuin keskibrutto, niin sitten voi varmaan puhua jo hyvätuloisesta (eli yli 3000€ käteen), mutta suurituloisena en tuollaista vielä pidä.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 09:43"]
Itse olen pienituloinen, verojen jälkeen jää 1.600 euroa. Mieheni taas on hyvätuloinen. Hän jäi vuoden alusta eläkkeelle 63-vuotiaana, eläke on 6.900 euroa, josta jää verojen jälkeen 4.200€. Hänet kuitenkin kutsuttiin heti toiseen työhön, josta saa kuukaudessa 8.000€. Siitä tosin menee puolet veroa eli käteen hänelle jää nyt 8.200 kuukaudessa ja veroja menee 6.700.
[/quote]
Olettehan miettineet miten sinulle käy jos miehesi kuolee ennen sinua tai sairastuu niin vakavasti että joutuu palvelutaloon? Onko teillä lapsia, yhteisiä vai kenties molemmilla omia? Suosittelen testamentti- ja varallisuusasioiden miettimistä sinun elintasosi säilyttämiseksi sitten jos miehellesi sattuu jotain. Pankeissa on neuvontapalveluja erilaisten sijoitus-, rahoitus- ja lakiratkaisujen suunnitteluun. Ihan sama tilanne nuoremmillakin jos toinen puolisoista on/on ollut pitkiä aikoja pois työelämästä esim. lapsia hoitamassa, opiskelemassa, työttömänä. Jonkinlainen sijoitus sen pienempituloisen turvaksi tai ainakin vanhuuden turvaksi kannattaa tehdä ettei menetä elintasoaan puolison sairastumisen, kuoleman tai vaikka avioeron myötä.
Olen aina ajatellut, että hyvä palkka on noin 2500 e /kk ja siitä ylöspäin.
Itse olen osa-aikainen vuorovastaava kaupan alalla ja palkkani riippuu kuukausittain tehdyistä työtunneista. Teen tätä työtä opiskeluiden ohessa ja en juurikaan ole tähän asti arvostanut omaa työtäni, olen salaa pitänyt sitä ns. "paskaduunina" josta siirryn valmistumisen jälkeen sinne oikeasti hyväpalkkaisiin töihin.
Mutta laskinpa äsken, että jos olisin kokoaikainen työntekijä, kk-palkkani olisi juuri tuon 2500 e brutto. Eipä kaupan alan palkat nyt niin paskoja olekaan! Jos verojen jälkeen käteen jää 2000e, niin mielestäni sillä voi saada aivan hyvän elintason.
Kolmetonnia kuussa tilille on jo aika hyvin.
Ehkä semmoinen 1400-1600€, jää sitten samalla jotain sukanvarteekin.
Joku kolme donaa. Itellä jää käteen noin 1500.