Mitä aihetta koski vaikein ja turhauttavin yliopistokurssisi?
Kommentit (841)
Kustannuslaskentaa käsittelevä kurssi, opettaja oli aika säheltäjä (samalla tyylillä oli pitänyt jo kirjanpidon kurssin). Selvisin eka yrityksellä, alimmalla arvosanalla.
Eräs kurssitoveri (joka selvisi koko opinnoistaan minua miltei puolta lyhyemmässä ajassa ja joka lopulta oli alan korkein hallintovirkamies Suomessa) kyseli minulta miten selvisin siitä kurssin tentistä. Vastasin että "en tiedä, mutta tilien on mentävä tasan" (tenttiin sisältyi monia pohjatietojen perusteella tehtäviä kustannuslaskentaan liittyvien tilien laatimisia ja laskemisia).
Vierailija kirjoitti:
Logiikan kurssi oli vaikea.
Aika monelle palstalaiselle olisi myös.
Digitaalinen säätö (osa Automaatiotekniikan pääaineopintoja TKK:llä)
Tämä oli niitä kursseja, joista arvosana oli joko 0, 1 tai 5 eli joko tajusit täysin tai olit pihalla kuin lumiukko.
Olin pihalla ja samoin valtaosa kurssikavereista. Muut pääaineen kurssit sujuivat ihan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Statiikka, mekaniikka, lujuusoppi...
Lujari ja Suviolahti.
Vierailija kirjoitti:
Kieliteknologia on heittämällä vaikein oppiaine. Siinä pitäisi olla taitava ohjelmoija, kielitieteilijä, polygrotti ja jonkin sortin taikuri samaan aikaan.
Muistan, että kieliteknologian peruskurssi (noin) vuonna 2007 oli sellaista, että kirjoitettiin jotain komentoja ohjelmaan, jolla saatiin suoritettua jotain pientä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Statiikka, mekaniikka, lujuusoppi...
Lujari ja Suviolahti.
Tämän helvetin olinkin jo unohtanut. Meitä oli 79 osallistujaa tentissä. Kaksi pääsi läpi.
Suomen kielen perusopinnoissa oli joku historiallisia äänteenmuutoksia käsittelevä kurssi, jonka kirjatenttikirjasta luennoitsija sanoi, että sen valitsevat eivät pääse siitä yleensä läpi. Kävin luentokurssin ja uteliaisuudesta hain käsiini lisälukemiseksi sen kirjatenttikirjan, se oli kyllä vaikeatajuisimpia selvityksiä, mitä olen ikinä selaillut, kuinka vaikeasti asiat voi esittää ja sanoa..Se kurssi meni ihan mukavasti minulla, on vain jäänyt mieleen tuo, kuinka asioista saa kyllä vaikeita kun ne hankalasti esittää.
Laskennan teoria, eli Turingin koneet, lambdakalkyyli ja muut hirvitykset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Logiikan kurssi oli vaikea.
Aika monelle palstalaiselle olisi myös.
Minäkin aloitin yhden logiikan kurssin, mutta vaikeuden lisäksi kun varsinkin siihen kuuluvat harjoitukset olisivat vieneet paljon aikaa ja samaan aikaan oli tilanne opiskella parin aineen aineopinnot arvosanaan, niin ajattelin että on annetuista premisseistä syytä tehdä looginen johtopäätös ja niinpä luovutin logiikan kurssin suhteen.
Kielitieteen perusteet. En vaan tajunnut, eikä kiinnostanut yhtään.
Ja Jyväskylän yliopistossa latina 1-kurssi joka kuuluu romaanisen filologian eli ranskan kielen perusopintoihin pakollisena kurssina. Latina 1 - ja 2-kurssit on pakollisia ranskan opinnoissa Jyväskylän yliopistossa. Pääsin varmaan nipin napin läpi latina 1-kurssin. Helsingin yliopistossa latina ei oo onneks pakollisena ranskan opinnoissa. Oon vaihtanu siis ranskan kielen opinnoissa Jyväskylän yliopistosta Helsingin yliopistoon.
T: se ranskan pääaineopiskelija HY:ltä
Kulttuuripolitiikan kurssi tuhansine kalvoineen. Olin tehnyt kulttuurialan töitä vuosia ennen tuota kurssia, joten oletin sen hahmottavani. Ihan karseeta kirjoittamista hullun nopeella. Proffa oli kuin robotti. Se jäi ainoaksi kulttuuripolitiikan kurssiksi.
Vierailija kirjoitti:
Suomen kielen äänne- ja muoto-oppi. En tajunnut aluksi, että ne kaikki pitää vaan opetella ulkoa. Etsin jotain logiikkaa melkein kurssijakson päättymiseen asti.
Tämä oli kyllä kaamean puuduttava kurssi! Itselleni vaikein oli kuitenkin opettajaopintoihin kuulunut kasvatuspsykologian kurssi. Luennot olivat erittäin korkealentoisia, tenttikirjan luulin ymmärtäneeni. Tenttituloksen perusteella en ollut kyllä ymmärtänyt sitten sitäkään. Ainoa kurssi viiden vuoden aikana, jota en päässyt läpi ensiyrittämällä.
Kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät
Immunologia, sekä asiasisällöltään vaikeaa - ihmisen immuunijärjestelmässä on tuhottoman monta erillistä osaa, joissa ei tunnu olevan mitään helposti muistettavaa logiikkaa - että ei ihan parhaasta päästä oleva opettaja. Elintarvikekemian perusteet, olisi voinut olla helppoakin jos opettaja olisi ollut erilainen, harkitsin kurssin käymistä uudestaan opettajan vaihduttua mutta tyydyin sitten kuitenkin saamaani ykköseen. Fysikaalinen kemia, olin niin totaalisen pihalla etten osaa edes eritellä mistä se johtui, ja tenttituloslistasta päätellen niin oli suurin osa muistakin.
Aika mielenkiintoista, että palstalla liikkuu taustalla näin paljon akateemista porukkaa. Siis nimenomaan topikkien otsikoiden laatua ajatellen...
Informaatiosisältöjen arviointi ja organisointi.
Ei siinä muuten mitään, mutta se tenttikirja Bibliografinen valvonta! Sarjassamme "näinkin vaikeasti voi asian ilmaista"!
Kvanttimekaniikka, fysikaalisessa kemiassa. Matemaattisesti lahjattomalle Schrödingerin yhtälöt avautuivat nihkeästi. Päädyin vaihtamaan pääainetta.
Joku genetiikan peruskurssi oli täyttä tuskaa. Biologialla vaatimustaso oli muutaman napsua korkeampi kuin pääaineessani maantieteessä.
Roomalainen runousoppi. Painot tulee pitkien ja lyhyiden tavujen mukaan ja siihen on säännöt, mitkä on pitkiä ja lyhyitä tavuja. Kun yritin sovittaa runomitan painot runoon soveltamalla pitkien ja lyhyiden tavujen sääntöjä, meni koe ihan perseelleen enkä päässyt läpi. Kun runnoin ne painot runoon välittämättä pitkistä ja lyhyistä tavuista, pääsin läpi.