Miksi suomalaisilla on niin sairas suhtautuminen alkoholinkäyttöön jouluna?
"Käytätkö alkoholia jouluna?"
"En koskaan. Tai no ruualla saatan juoda punkkua, mutta muuten en koskaan."
Onko missään muualla näin sairasta suhtautumista alkoholiin kuin Suomessa, että alkoholin oletetaan tarkoittavan heti änkyräkännejä? Lasten joulu on heti pilalla jos vanhemmat juovat tippaakaan alkoholia.
Miksi alkoholipitoinen ruokajuoma tai jälkiruokakonjakki aiheuttaa jouluna raivoa?
Kommentit (289)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 35 vuotta juonut jouluruokien kanssa olutta ja viiniä. Lapsetkin saivat maistaa ja pienenä pitivät pahan makuisena. Nyt nauttivat juomista ja ruoasta kanssamme.
Perinteistä suurkuluttajan puhetta ja lapsen käyttämistä sen suojakilpenä.
Minusta taas tuo kommenttisi kuvastaa juuri sitä asennetta, mikä Suomessa on vallalla. Jos otat yhtään, olet takuuvarmasti kauhea rapajuoppo ja pilaat lastesi joulun, ja vaihtoehtona on olla absolutisti, välimalleja ei ole.
Mistä päättelet, että kirjoittaja on suurkuluttaja. Minäkin olen 35 vuotta juonut jouluruokien kanssa olutta ja viiniä. Meidänkin lapset ovat saaneet aina maistaa, mitä on tarjottavana. Jo teini-iässä ovat tienneet, miltä maistuu konjakki tai sherry, likööri tai punaviini. Humalassa en ole jouluna ollut koskaan, eikä kukaan muukaan jouluvieraistamme. Osa lapsistamme on jo aikuisia, ja tällä juomakulttuurilla ei kenelläkään ole alkoholin kanssa ongelmia. Osa ei juo koskaan mitään, osa juo alkolia jouluna juuri samoin kuin me aikuisetkin, kohtuudella juhlaruokien kanssa.
Tuosta sinun viestistäsi tunnistaa lukuisia alkoholiongelmaisen peruspiirteitä, missä alkoholin käytön puheeksiotto nostaa tunteet pintaan, lapset ovat keskusteilussa suojakilpenä aikuisen alkoholin käytölle ja nimesit vielä hienon määrän erilaisia alkoholituotteita, joita olet tarjonnut lapsillekin. Tämä on suomalaisen alkoholinkäytön keskeinen ongelma. Aikuiset tartuttavat haitalliset juomistottumukset lapsiin ja ongelma jatkuu. Suomessa on yli puoli miljoonaa ihmistä, joilla on ongelmia alkoholin kanssa. Ja näistä valtaosa ei ongelmaa tunnista ollenkaan.
Tästä ei puuttunut enää kuin se, että "oma kohtuullinen alkoholinkäyttöni on opettanut myös lapseni sivistyneeseen juomiskulttuuriin. Lasteni ei ole koskaan tarvinnut olla kaupan edessä ostamassa tuntemattomilta ihmisiltä kaljaa, kun on saanut sitä maistaa kotona".
Siis sinusta juhlaruokien kanssa alkoholin nauttiminen on alkoholiongelmaisen peruspiirteitä? Eikö tämä ole juuri sitä mustavalkoista ajattelua, joko absolutisti tai alkoholiongelmainen, välissä ei ole mitään.
En myöskään ymmärrä tuota puhetta lasten käyttämisestä suojakilpenä. Minusta taas meillä on onnistuttu erittäin hienosti, meillä on jo neljä aikuista lasta, joista kaksi ei käytä alkoholia ollenkaan, ja kaksi ottavat viiniä lasin tai kaksi jouluruokapöydässä, missä kuluu kuitenkin monta tuntia.
Satunkohan tuntemaan juuri teidän perheenne lapset? Ainakin lapsiluku ja alkoholinkäyttö täsmäävät. Toki on varmasti satoja tai tuhansia samanlaisia perheitä.
Aina kun joku kertoo kasvattajana ”onnistuneensa erittäin hienosti”, olipa kyseessä mikä elämänalue tahansa, voi olla varma että lasten näkemys on toinen.
Kerroinkos tässä meidän perheen lapsilukua?
Ei se absolutismi tai kohtuukäyttö niin harvinaista varmaan ole, että siitä perheen tunnistaisi Suomessakaan. Tosin ei minua haittaisi, ylpeä olen hienosta jälkikasvustani.
Neljä aikuista lasta, joista kaksi absolutisteja. Suo anteeksi jos ymmärsin väärin.
Siinä viestissä kyllä sanottiin, että osa lapsista on jo aikuisia.
”Neljä aikuista lasta”, luki viestissä jota lainasin. Nyt se korkki kiinni.
Joo olikin eri viesti, mitä luin vahingossa. Siinä luki "meillä on jo neljä aikuista lasta". Eihän se poissulje sitä, etteikö sen lisäksi voisi olla vaikka toiset neljä alaikäistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 35 vuotta juonut jouluruokien kanssa olutta ja viiniä. Lapsetkin saivat maistaa ja pienenä pitivät pahan makuisena. Nyt nauttivat juomista ja ruoasta kanssamme.
On se kyllä kauheaa suurkulutusta jos aterialla juo 0.5 litraa olutta ja 24cl punaviiniä. Ja kolmena päivänä peräkkäin!!!
Kiristä pipoasi vielä vähän lisää.
Ja väität, että et tule tuosta humalaan? Itse olisin jo hyvässä kekkulissa tuon oluen jälkeen ja vielä kaksi lasillista viiniä siihen perään! En kyllä jouluna kehtaisi tuollaisessa humalassa olla vaikka olisin vain aikuisseurassa.
Jos itse pystyt juomaan tuollaisen määrän humaltumatta, olet kyllä joko todella iso ja riski mies, tai sitten käytät alkoholia kohtuupaljon ja säännöllisesti, että nuo joulun juomingit on normisettiä eikä tunnu missään.
Satunnainen naukkailija tulee tuosta määrästä todella humalaan, jos on nainen. Jos edes pystyy juomaan tuollaista määrää illan aikana. Silloin kun olen viimeksi olutta juonut, niin kyllä minulla tuollaisen puolen litran ryystämiseen on kokonaista kaksi tuntia mennyt, kun olen omaan tahtiini juonut.
Jos sinä tulet tuosta humalaan niin ei tarkoita että muut tulisi, ei edes naiset.
Ihan uskomatonta miten alkoholista ei voi edes keskustella ilman että ihmiset keksii ihan omia oletuksiaan.Eri
Minusta taas on erikoista, että hyvää ”viinapäätä” pidetään vielä 2020-luvulla hienona ominaisuutena. On jotenkin upeaa ja aikuismaista, jos on siedättänyt itseään siten, että syöpävaarallinen liuotinaine ei vaikuta ulkoiseen käyttäytymiseen.
-eri myös.
Ei sillä ole välttämättä mitään tekemistä pään kanssa, vaan ihan fyysisen koon. Itse pystyn juomaan enemmän kuin nuorena, mutta se liittyy ihan massaani. Tämä on aiheutettu syömällä eikä juomalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, no minun mielestä voi ihan hvyin ottaa olutta tai viiniä ,kunhan ei veä övereitä. Eli pysyy siinä kunnosa, että voi hoitaa asiat, ei örvellä, huuda tai ala oksentaa. Tai konttaile pitkin poikin. Alkoa voi juoda myös sillä tavalla. Useammankin annoksen, ettei siitä ole muille haittaa.
Vaikka ite joisin useammankin kaljan, niin en ala sökeltää tai ole missään hirveessä humalassa.
Toki sekin onnistuu sitten, jos vetää lyhyessä ajassa vaikka monta kaljaa. Mutta jos hilliyssä tahdissa juot useammankin oluen, niin tulos on korkeintaan rento olo ja pysyy järki päässä.
Alkoholista on tehty aivan järkyttävä peikko tässä maassa. Ymmärrän toki sen, jos muistoissa on riitelevät vanhemmat ,pelkoa ym.
Mutta jos vanhemmat osaa ottaa alkoholia sillä tavalla, että lapset huolehditaan , eikä räyhätä ja huudeta, niin en näe siinä mitään ongelmaa.
No voisiko yhtä lailla olla ottamatta alkoholia ollenkaan? Miltä tämä ajatus tuntuu? Tuntuuko, että on tiukkapipoilua ja ankeutusta, jos ei jouluna ota yhtään alkoholia? Jos vähänkään tulee vastareaktiota ajatukselle, että voisipa sitä kokeilla yhden joulun ihan ilmankin, niin sitten miettisin kyllä, onko alkoholin kanssa ongelmaa, jota ei itsekään tiedosta.
Jos alkoholin kanssa ei ole ongelmaa, niin aivan hyvin voi olla ilmankin. Jos tulee tarve keksiä syitä, miksi sitä alkoholia pitää kuitenkin saada, niin selvä ongelmahan tässä on kyseessä.
Olen samaa mieltä. Jos on "tarve" ottaa, niin on tarve ottaa. Ja onhan se aivan päivän selvää, että jos alkoholin ostamatta jättäminen aiheuttaa levottomuutta, niin silloin on kyse jo jonkinasteisesta riippuvuudesta. Jos alkoholilla ei ole mitään merkitystä, ei sen puuttumista joulupöydästä edes huomaa. Eikä sitä myöskään osaa kaivata.
Vierailija kirjoitti:
Englannissa vietetään aattoilta pubissa ja lahjat avataan joulupäivän aamuna. Sitten Tapanina mennään taas pubiin.
Tämä olisi kivaa. En tajua, kun meillä on Suomessa 23. päivä tavallinen arkipäivä ja sen vuoksi "kaikilla" hirveä kiire saada kaikki valmiiksi aattoa varten. Aattona lapset ei tiedä miten päin olisi, kun odottavat lahjoja. Ilta menee nopeasti ja sen jälkeen onkin kaksi päivää ihan kuollutta.
Tuo nyt oli vähän liioiteltua, mutta ymmärtänette pointin. Minusta olisi ihanaa viettää aattoilta rennosti ja seuraavana aamuna hörppiä aamukahvia rauhassa, kun lapsi touhuaisi lahjapinon kimpussa.
Meillä annetaan pari lahjaa jo aattoaamuna, niin ei ole sitten illalla kiire ruokapöydästä lahjojen jakoon.
Jaaha muumaalaiset humalat kirjoitti:
Tarkoitat varmaan Suomessa asuvia virolaisia latvialaiset venäläisiä ja lappalaisista saamelaisia ja helluntailaisia muslimeja yökerhoissa huumeissa ja Tanskan muslimeja baareissa kännissä ja tarjoilijoina no niin myös arabit juo känniin somalit ja puree huumeita että nämä kun selvität ensin.
Se varmaan lienee ihan hyvä merkki vaan ettei koraania tulkita turhan kirjaimellisesti. Ymmärtääkseni tuota "viinin kieltoa" onkin muslimimaissa tulkittu historian saatossa vähän miten sattuu, joskus on mm. sallittu oluen juonti koska koraani puhuu vaan viinistä, joskus taas tulkittu ettei pidä juoda itseään liian humalaan jne.
Huvittava oli mm. eräässä madventures-jaksossa jossain itä-afrikan maassa myytävät pussialkoholit, jotka oli pääasiassa suunnattu muslimeille jotta voivat kätevästi pitää juomat uskonoppineilta piilossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, no minun mielestä voi ihan hvyin ottaa olutta tai viiniä ,kunhan ei veä övereitä. Eli pysyy siinä kunnosa, että voi hoitaa asiat, ei örvellä, huuda tai ala oksentaa. Tai konttaile pitkin poikin. Alkoa voi juoda myös sillä tavalla. Useammankin annoksen, ettei siitä ole muille haittaa.
Vaikka ite joisin useammankin kaljan, niin en ala sökeltää tai ole missään hirveessä humalassa.
Toki sekin onnistuu sitten, jos vetää lyhyessä ajassa vaikka monta kaljaa. Mutta jos hilliyssä tahdissa juot useammankin oluen, niin tulos on korkeintaan rento olo ja pysyy järki päässä.
Alkoholista on tehty aivan järkyttävä peikko tässä maassa. Ymmärrän toki sen, jos muistoissa on riitelevät vanhemmat ,pelkoa ym.
Mutta jos vanhemmat osaa ottaa alkoholia sillä tavalla, että lapset huolehditaan , eikä räyhätä ja huudeta, niin en näe siinä mitään ongelmaa.
No voisiko yhtä lailla olla ottamatta alkoholia ollenkaan? Miltä tämä ajatus tuntuu? Tuntuuko, että on tiukkapipoilua ja ankeutusta, jos ei jouluna ota yhtään alkoholia? Jos vähänkään tulee vastareaktiota ajatukselle, että voisipa sitä kokeilla yhden joulun ihan ilmankin, niin sitten miettisin kyllä, onko alkoholin kanssa ongelmaa, jota ei itsekään tiedosta.
Jos alkoholin kanssa ei ole ongelmaa, niin aivan hyvin voi olla ilmankin. Jos tulee tarve keksiä syitä, miksi sitä alkoholia pitää kuitenkin saada, niin selvä ongelmahan tässä on kyseessä.
Olen samaa mieltä. Jos on "tarve" ottaa, niin on tarve ottaa. Ja onhan se aivan päivän selvää, että jos alkoholin ostamatta jättäminen aiheuttaa levottomuutta, niin silloin on kyse jo jonkinasteisesta riippuvuudesta. Jos alkoholilla ei ole mitään merkitystä, ei sen puuttumista joulupöydästä edes huomaa. Eikä sitä myöskään osaa kaivata.
No tämä nyt on ihan surkea selitys, sama sinulta on otta joku asia mistä pidät pois ja sitten jos alkaa ulina ruveta puhumaan jostain epäterveestä suhtautumisesta ja riippuvuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta taas tuo kommenttisi kuvastaa juuri sitä asennetta, mikä Suomessa on vallalla. Jos otat yhtään, olet takuuvarmasti kauhea rapajuoppo ja pilaat lastesi joulun, ja vaihtoehtona on olla absolutisti, välimalleja ei ole.
Mistä päättelet, että kirjoittaja on suurkuluttaja. Minäkin olen 35 vuotta juonut jouluruokien kanssa olutta ja viiniä. Meidänkin lapset ovat saaneet aina maistaa, mitä on tarjottavana. Jo teini-iässä ovat tienneet, miltä maistuu konjakki tai sherry, likööri tai punaviini. Humalassa en ole jouluna ollut koskaan, eikä kukaan muukaan jouluvieraistamme. Osa lapsistamme on jo aikuisia, ja tällä juomakulttuurilla ei kenelläkään ole alkoholin kanssa ongelmia. Osa ei juo koskaan mitään, osa juo alkolia jouluna juuri samoin kuin me aikuisetkin, kohtuudella juhlaruokien kanssa.
Tuosta sinun viestistäsi tunnistaa lukuisia alkoholiongelmaisen peruspiirteitä, missä alkoholin käytön puheeksiotto nostaa tunteet pintaan, lapset ovat keskusteilussa suojakilpenä aikuisen alkoholin käytölle ja nimesit vielä hienon määrän erilaisia alkoholituotteita, joita olet tarjonnut lapsillekin. Tämä on suomalaisen alkoholinkäytön keskeinen ongelma. Aikuiset tartuttavat haitalliset juomistottumukset lapsiin ja ongelma jatkuu. Suomessa on yli puoli miljoonaa ihmistä, joilla on ongelmia alkoholin kanssa. Ja näistä valtaosa ei ongelmaa tunnista ollenkaan.
Tästä ei puuttunut enää kuin se, että "oma kohtuullinen alkoholinkäyttöni on opettanut myös lapseni sivistyneeseen juomiskulttuuriin. Lasteni ei ole koskaan tarvinnut olla kaupan edessä ostamassa tuntemattomilta ihmisiltä kaljaa, kun on saanut sitä maistaa kotona".
Siis sinusta juhlaruokien kanssa alkoholin nauttiminen on alkoholiongelmaisen peruspiirteitä? Eikö tämä ole juuri sitä mustavalkoista ajattelua, joko absolutisti tai alkoholiongelmainen, välissä ei ole mitään.
En myöskään ymmärrä tuota puhetta lasten käyttämisestä suojakilpenä. Minusta taas meillä on onnistuttu erittäin hienosti, meillä on jo neljä aikuista lasta, joista kaksi ei käytä alkoholia ollenkaan, ja kaksi ottavat viiniä lasin tai kaksi jouluruokapöydässä, missä kuluu kuitenkin monta tuntia.
Hiukan asian vierestä mennään, mutta mihin ihmiset saavat joulupöydässä kulumaan aikaa tuntikausia?
Ei pelkästään joulupöydässä. Asun ulkomailla ja yleensä menee ravintolassakin pari kolme tuntia syömiseen, ei tilata vain pottua ja lihaa/kalaa tai jotain käristystä, vaan monenlaista alkupalaa, pääruokaa, jälkiruokaa, juustoja ja lopuksi kaffetta. Ystävien luona heidän koteihinsa kutsuttuna kuluu vielä enemmän aikaa ruokapöydissä. Näet ruoasta nautitaan eikä sitä äkkiä hotkaista kuten sinulla näyttää olevan tapana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle aiheuttaisi levottomuutta myös jos pöydästä puutuisi kalat tai laatikot. Tai vaikka se viini. Ymmärrätkös että kyse voi olla ihan siitä että nämä asiat kuuluvat joulupöytään? Äiti kerran unohti laatikot tullessaan ja oli erittäin levoton ennenkuin sovittiin että lähdetään ne vielä hakemaan.
Pitäisi poistaa uskikset Suomesta, niin saataisiin alkoholilainsäädäntöön järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Koska suuret ikäluokat joutuivat katsomaan sotatraumaisten vanhempien itselääkitustä. Menee vielä tovi että monisukupolvinen puhumattomuus ja traumat eivät enää vaikuta.
Te jotka ette ole nähneet tai kokeneet sitä alkoholiin suhtautumista, joka oli täydellisen polaarista ette voi ymmärtää miten polku on kulkenut. Silloin aikoinaan alkoholin hintax2 ei ollut mikään este sen hankkimiselle, sitä sai 24/7 pimeesti. Hinta ei myöskään ollut este sille että kuka tahansa pääsi sankariksi "hyvien ihmisten" katekoriassa, kun kaasi viinat maahan. Siis opittiin siihen että kun viinapullon avasi, se piti heti juoda tyhjäksi, vaikka väkisin. Ei se oppi ihan heti katoa, vaikka on vähän väljehtynyt kun limuviinat tuli kauppoihin. Niin se lääkitys olisi ehkä toiminut paremmin, jos ei olisi ollut tuota pikajuomispakkoa. Toisaalta, kipu on ollut kova, vaikka nahkassa ei olisi ollutkaan yhtään reikää. Setäni oli sotainvalidi, mutta ei rähjännyt eikä kummosesti juttujakaan kertonut, vaan piti erityisesti kysellä jos oli kiinnostunut.
Ihan hirrrrveetä raivoa jos joku ei juo kun lasin punkkua. Kannattaisi ennemminkin pohtia, miksi muiden juomattomuus ahdistaa sua noin paljon että pitää tulla ihan forumille sekoomaan.....
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo kommentoija, mutta laskin että olisin tuosta määrästä 0,67 promillen humalassa. Painan 80 kiloa. Ylipaino on siis minulla suurempi ongelma kuin juominen.
Jos oluen kanssa turhautuu kaksi tuntia niin kannattaa varmaan vaihtaa juomaa. Johan se väljähtyy ja lämpenee siinä ajassa eli on ihan hukkaan heitettyä.
Minä olen 166cm pitkä ja en usko että ylipainoni (päälle 90kg) auttaa alkoholin imeytymisessä yhtään mitään, vaan lihasmassa tai joku muu sen ratkaisee. Kun en alkoholia säännöllisesti juo, niin tietenkin sen juominen on hitaampaa kuin muilla, jotka ovat tottuneempia. Minulle jo joku kaupassa myytävä 5,5% lonkero tuntuu aika tiukalta viinalta ja se 33cl tölkki on aivan liikaa. Ja se on vähän harmikin, koska tavallaan tykkäisin tosi paljon siitä Helsinki long drinkistä, mikä on veriappelsiinin makuinen. En pysty juomaan tuollaista, jos ei satu olemaan sellaista kännäysmielialaa, eikä sellainen käskemällä tule, vaan tulee jos on tullakseen. Saatan siis kaupassa kuvitella, että tuo olisi kiva juoda ja ostan sen kotiin. Mutta jos ei pariin viikkoon satu sellaista mielialaa, että ryhtyisin sitä juomaan, niin miehän on sen jo juonut pois ja sanoo että se oli hylätty sinne jääkaappiin. Jos se on mieheltä säästynyt, juon puoli tölkkiä yhtenä iltana ja seuraavana iltana toisen puolikkaan. Ani harvoin osuu kohdalle sellainen kännäysinto, että menisi koko tölkki kerralla.
En normaalisti tietenkään ota urakakseni mitään puolen litran olutta. Nämä on olleet ihan tilanteita, kun tavataan kaveriporukalla jossain baarissa ja istutaan juttelemassa 4-6 tuntia. Todellakin se juoma ehtii siinä kahden tunnin aikana väljähtyä. Kotioloissa (tai oikeastaan vain mökillä, harvemmin kotona) juon lähinnä 0,5% olutta ja siitäkin usein vain puolet siitä 33cl tölkistä ja loput jää miehelle. Koko tölkin saan juotua, jos se on 0,0% Radler tai Fassbrause.
Vierailija kirjoitti:
Itse luin jotain facen akkainryhmän keskustelua aiheesta "kenen jouluun kuuluu alkoholi". Ja sitten alla oli 2000 kommenttia aiheesta meillä ei koskaan ikinä, mutta mies juo joskus lasillisen hyvää viiniä hyvän ruoan kanssa. Tämä on ilmeisesti tärkeää, että ruoan tulee olla myös hyvää! Kukaan ei tiedä, että mihin se loppuosa pullosta menee, koska kukaan ei sitä juo.
Olipa yllätys, että keskusteluun ei tullut kukaan kertomaan että heillä juodaan se koko pullo, ja konjakit päälle. Jouluksi ostetaan hirveä määrä viiniä ja lahjapulloja, mutta niiden avaaminen on todella syntistä puuhaa.
Tuo onkin todella huvittavaa, että otetaan "hyvää viiniä hyvän ruoan kanssa". Se pitää mainita AINA suomalaisten lehtien artikkeleissa tai kommenteissa. Miksi se avattu viinipullo pitäisi tyhjentää yhdellä syömisellä? Viini on huomenna ja ylihuomennakin vielä ihan nautittavaa siitä pullosta. Ehkä tällä "hyvällä ruoalla" tarkoitetaan muuta kuin hernekeittopurkin lämmitystä mikrossa, siihen ei, kuten ei moneen muuhunkaan suomalaiseen perinneruokaan taida viini kovinkaan hyvin sopia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiukan asian vierestä mennään, mutta mihin ihmiset saavat joulupöydässä kulumaan aikaa tuntikausia?
Ei pelkästään joulupöydässä. Asun ulkomailla ja yleensä menee ravintolassakin pari kolme tuntia syömiseen, ei tilata vain pottua ja lihaa/kalaa tai jotain käristystä, vaan monenlaista alkupalaa, pääruokaa, jälkiruokaa, juustoja ja lopuksi kaffetta. Ystävien luona heidän koteihinsa kutsuttuna kuluu vielä enemmän aikaa ruokapöydissä. Näet ruoasta nautitaan eikä sitä äkkiä hotkaista kuten sinulla näyttää olevan tapana.
Itse en tilaa missään maassa mitään "pottua ja lihaa". Suomessa valitettavasti hintataso määrittää sen, että itse en ainakaan pysty tuollaisia tuntien pitoja ravintoloissa pitämään. Jokainen kikkare maksaa vähintään sen 8.90 e eli valitettavasti tuollainen monipuolinen setti jää ostamatta. En ole erityisen köyhä, mutta en koe että sen on järkevää. Ihmeellinen tapa sinulla arvostella muiden ruokia ja tapoja.
Vierailija kirjoitti:
Meillä isä veti joka viikonloppu kännit ja juhlapäivinä vielä vähän extraa päälle. Pidin kännissä sammaltavaa isää lähinnä ärsyttävänä.
Ei silti tarkoita sitä, etten minä joisi alkoholia yhtään. Jos minä juon lasten hereillä ollessa ruokaa laittaessa oluen ja ruoan kanssa lasin viiniä ja illalla myöhään ehkä toisen oluen niin siitä ei tasan tarkkaan traumatisoidu yksikään lapsi tässä perheessä. En koskaan juo humalahakuisesti lasten ollessa paikalla, enkä muutenkaan. Joillakin ihmisillä tuntuu karkaavan mopo heti käsistä kun ottaa liköörikonvehdin.
Et ole tullut ehkä ajatelleeksi, että tuolla tapaa vietät iltasi alkoholin vaikutuksen alaisena. Ja sekö ei muka lapsiperheessä tai yleensäkään ottaessa perheessä haittaa?
Et ole ajokuntoinen, jos tarvitse äkillisesti esim. lähteä viemään läheistä sairaalaan.
Lisäksi: et ole koskaan oma itsesi. Se onnistuisi vain jos olisit sinut itsesi kanssa ilman päihteitä.
Aikoinaan naisten alkoholinkäyttö oli hyvin vähäistä, moni äiti sitten otti joulun kunniaksi sen ainoan vuotisen känninsä (ehkä juhannuksen lisäksi) ja kokemattomalle kävi usein huonosti, eli riitaa alettiin haastamaan iskän kanssa. Ja siinä sitten meni sen joulun ilo ja jäi monelle lapselle ikävät muistot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo kommentoija, mutta laskin että olisin tuosta määrästä 0,67 promillen humalassa. Painan 80 kiloa. Ylipaino on siis minulla suurempi ongelma kuin juominen.
Jos oluen kanssa turhautuu kaksi tuntia niin kannattaa varmaan vaihtaa juomaa. Johan se väljähtyy ja lämpenee siinä ajassa eli on ihan hukkaan heitettyä.
Minä olen 166cm pitkä ja en usko että ylipainoni (päälle 90kg) auttaa alkoholin imeytymisessä yhtään mitään, vaan lihasmassa tai joku muu sen ratkaisee. Kun en alkoholia säännöllisesti juo, niin tietenkin sen juominen on hitaampaa kuin muilla, jotka ovat tottuneempia. Minulle jo joku kaupassa myytävä 5,5% lonkero tuntuu aika tiukalta viinalta ja se 33cl tölkki on aivan liikaa. Ja se on vähän harmikin, koska tavallaan tykkäisin tosi paljon siitä Helsinki long drinkistä, mikä on veriappelsiinin makuinen. En pysty juomaan tuollaista, jos ei satu olemaan sellaista kännäysmielialaa, eikä sellainen käskemällä tule, vaan tulee jos on tullakseen. Saatan siis kaupassa kuvitella, että tuo olisi kiva juoda ja ostan sen kotiin. Mutta jos ei pariin viikkoon satu sellaista mielialaa, että ryhtyisin sitä juomaan, niin miehän on sen jo juonut pois ja sanoo että se oli hylätty sinne jääkaappiin. Jos se on mieheltä säästynyt, juon puoli tölkkiä yhtenä iltana ja seuraavana iltana toisen puolikkaan. Ani harvoin osuu kohdalle sellainen kännäysinto, että menisi koko tölkki kerralla.
En normaalisti tietenkään ota urakakseni mitään puolen litran olutta. Nämä on olleet ihan tilanteita, kun tavataan kaveriporukalla jossain baarissa ja istutaan juttelemassa 4-6 tuntia. Todellakin se juoma ehtii siinä kahden tunnin aikana väljähtyä. Kotioloissa (tai oikeastaan vain mökillä, harvemmin kotona) juon lähinnä 0,5% olutta ja siitäkin usein vain puolet siitä 33cl tölkistä ja loput jää miehelle. Koko tölkin saan juotua, jos se on 0,0% Radler tai Fassbrause.
Kyllä se promillemäärä määräytyy ihan kilojen mukaan. Toki joku saattaa olla 0.2 promillen humalassa jo aivan pöydän alla sillä kokemus on yksilöllinen.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hirrrrveetä raivoa jos joku ei juo kun lasin punkkua. Kannattaisi ennemminkin pohtia, miksi muiden juomattomuus ahdistaa sua noin paljon että pitää tulla ihan forumille sekoomaan.....
Kuka täällä nyt raivonnut? Yritetty keskustella normaalista alkoholin käytöstä mutta se nyt taas meni ohi aiheen kun jotkut kuvittelevat jo aiheesta keskustelun merkiksi alkoholismista. Vähintään piilevästä sellaisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse luin jotain facen akkainryhmän keskustelua aiheesta "kenen jouluun kuuluu alkoholi". Ja sitten alla oli 2000 kommenttia aiheesta meillä ei koskaan ikinä, mutta mies juo joskus lasillisen hyvää viiniä hyvän ruoan kanssa. Tämä on ilmeisesti tärkeää, että ruoan tulee olla myös hyvää! Kukaan ei tiedä, että mihin se loppuosa pullosta menee, koska kukaan ei sitä juo.
Olipa yllätys, että keskusteluun ei tullut kukaan kertomaan että heillä juodaan se koko pullo, ja konjakit päälle. Jouluksi ostetaan hirveä määrä viiniä ja lahjapulloja, mutta niiden avaaminen on todella syntistä puuhaa.
Tuo onkin todella huvittavaa, että otetaan "hyvää viiniä hyvän ruoan kanssa". Se pitää mainita AINA suomalaisten lehtien artikkeleissa tai kommenteissa. Miksi se avattu viinipullo pitäisi tyhjentää yhdellä syömisellä? Viini on huomenna ja ylihuomennakin vielä ihan nautittavaa siitä pullosta. Ehkä tällä "hyvällä ruoalla" tarkoitetaan muuta kuin hernekeittopurkin lämmitystä mikrossa, siihen ei, kuten ei moneen muuhunkaan suomalaiseen perinneruokaan taida viini kovinkaan hyvin sopia.
Niin, suomi on kieltämättä olutkansaa ja olut maistuu monien perisuomalaisten ruokien kanssa parhaiten. Kyllähän se viinikin monien kanssa menee mutta kieltämättä tosiaan paremmin tuontiruokien kera. Mikä sitten on tuontiruokaa, no melkeinpä kaikki kun ei täällä oikein kasva mikään.
No lue itse vaikka se tutkimus ja mitä menetelmiä siinä on käytetty äläkä kysele hölmöjä.